Al maanden kijken gamers uit naar ondersteuning voor mods in Fallout 4 en straks ook de Skyrim Special Edition. Bethesda heeft vandaag echter laten weten dat dit niet langer doorgaat en dat de mods dus niet naar de PS4 zullen komen.
De reden hiervoor is dat Sony het niet goedgekeurd heeft om de mods naar de games te brengen op de PS4. Dit is opvallend, want op de Xbox One zijn mods voor Fallout 4 wel beschikbaar. Sony keurt het helaas af, want de manier waarop deze werken vindt Sony niet passend. Mods geven gebruikers namelijk de mogelijkheid om alles te doen wat zij willen, wat Sony liever niet ziet gebeuren.
Bethesda is, logisch ook, erg teleurgesteld in Sony’s beslissing. Hun statement kun je hieronder teruglezen.
After months of discussion with Sony, we regret to say that while we have long been ready to offer mod support on PlayStation 4, Sony has informed us they will not approve user mods the way they should work: where users can do anything they want for either Fallout 4 or Skyrim Special Edition.
Like you, we are disappointed by Sony’s decision given the considerable time and effort we have put into this project, and the amount of time our fans have waited for mod support to arrive. We consider this an important initiative and we hope to find other ways user mods can be available for our PlayStation audience. However, until Sony will allow us to offer proper mod support for PS4, that content for Fallout 4 and Skyrim on PlayStation 4 will not be available.
We will provide an update if and when this situation changes.
Ik zat er toch al niet op te wachten, mods is iets voor de PC, is altijd al zo geweest….goede beslissing van Sony.
Wat een walgelijke vieze actie van Sony. Dit is een flink klap voor hun Imago ten opzichte van Microsoft, en dat zeg ik niet graag.
Euuhh dat is best balen ik zat er wel op te wachten nog namelijk ook al was het wel rijkelijk laat inmiddels.
Ik heb geen ervaring met mods op console, werkt dat eigenlijk wel een beetje? Zo ja, dan is het een stomme keuze geweest van Sony.
WABLIEFT? Well fuck you to then.
Rare beslissing van Sony.
Mooi hoe Bethesda Sony de schuld geeft 🙂
Pruts uitgever. Speel al jaren bethesda games, en altijd werken ze voor geen meter op de playstation. Maar altijd werkt alles perfect op de xbox of op pc. Bethesda faalt gewoon zoals gewoonlijk.
Wtf zit Helvetiër te wachten.
Denk n naar Xbox te gaan. Lekker open
This is for the players!
Pfff ze dwingen me een Xbox te kopen, dit gaat Sony fans kosten. Ik als fan vind ik het heel jammer.
@snowguard47: Dat werkt zeker, zo had je voor de PS3 uitvoering van unreal tournament 3 een mod support systeem,
Lijkt me vreemd dat dit niet het geval kan zijn met de PS4.
@snowguard47: werkt zeer mooi op xbox
Daarom is het goed om meerdere consoles te hebben. EA Access vind ik ook geweldig, maar Sony wil dat ook niet.
Sony is gewoon een arrogante club geworden.
Of ik moet het beter vermelden, het is het weer aan het worden.
dat is dus de reden wrm ik bethesda games enkel op pc speel, jammergenoeg heeft sony nog altijd niks geleerd ivm klantvriendelijkheid.
Geef gamers nu eens gewoon wat ze willen ipv wat sony denkt dat gamers willen, het is niet alsof beide games online co-op/pvp hebben waarbij mods eventueel voordelen zou bieden
Ook ik zat dus op de Mods te wachten. Belachelijke beslissing van Sony!!! Dit is voor mij wel een serieuze min punt. Enfin dat wordt dus ook geen Skyrim aanschaffen op de PS4. 🙁
This is for the players zeggen ze dan. Wat een BS. Zodra de Scorpio uit is stap ik over naar kamp xdoos en mn Pro pre order is gecancelled, houdoe.
Ik ben benieuwd of het echt zo zwart wit is? Bethesda is niet echt veel een kwaliteit ontwikkelaar op de PS. Moet echt diep denken welke games games fatsoenlijk gedraaid hebben op Dishonored na op de PS4 was de remaster ronduit slecht. Niet erg mooi en zeer slecht geoptimaliseerd. Fallout 4 hoe lossen ze de framedrops op met de mist oh ja we verwijderen de mist. Op de PS3 Skyrim meer dan een jaar wachten op DLC en dan nog niet alles releasen. Wat is eigenlijk de reden dat zeggen ze er niet bij?
Tsja, speel de game liever zoals de ontwikkelaar hem heeft bedoeld. Voor de fanatiekelingen en de mods koop je een pc niet waar?
@82.74.138..xxx:
Ehh nee, helemaal geen goede beslissing van Sony.
Waarschijnlijk kan de game dat niet eens op de ps4. De game is eigenlijk zo buggy en niet geoptimaliseerd dat die dadelijk gewon vast blijft hangen met die mods. Waarschijnlijk zou dat ook schade kunnen veroorzaken aan de ps4.
@92.69.241..xxx:
Doei!
Ik was hier enkel voor het plaatje boven het artikel 😉
@Aenea:
Ik denk daar anders over.
@188.207.87..xxx:
Dat zou best eens kunnen dat het de stabiliteit van de PS4 niet ten goede komt.
@85.150.170.xxx: Nog “mooier vind ik hoe jij jezelf tegenspreekt over Bethesda.
“ze voor geen meter op de playstation. Maar altijd werkt alles perfect op de xbox of op pc.”
Oftewel, het werkt perfect op PC en Xbox, maar niet op PlayStation. HMMMM, ik vraag me inderdaad af waar dan de fout ligt. :’)
Mvg
Zeer jammer
ben overgeschakeld van XBOX naar PS en nu heb ik er spijt van
wil terug naar XBOX vrees ik
@82.74.138..xxx:
Jij hebt liever geen mods voor je games op je console? Als je dat niet wilt dan installeer je ze toch gewoonweg niet. Waarom ben je hier dan zo blij mee?
Echt *shakes head*
@Sensu:
Serieus? Zei je dat nou echt?
Ja, ik ben het met je eens dat Sony nu in dit geval waarschijnlijk dwars ligt, maar dat een ontwikkelaar voor Sony consoles altijd minder goed hun best doet en dat daarom hun games slechter draaien, ligt toch echt niet aan Sony hoor!
[verwijderd, vergeten in te loggen]
oftewel we doen t in kleine dlc’s?
This is for the players? Niet dus. Sony is nu weer sterke marktleider en is meteen arrogant. In een half jaar heb ik al weer veel sympathie verloren voor ze. Het is dat ze met goede games blijven komen maar dit soort acties snap ik echt niet.
Mensen die Fallout 4 hebben gekocht met het idee te kunnen modden zijn dus feitelijk gewoon misleid. Mods geven een game vele malen meer herspeelbaarheid. Maar dat wil Sony niet, want dan kunnen ze niet verdienen aan DLC. Walgelijk. En nog eens onzin ook. Ik heb zo’n 200 uur in Skyrim op de PC zitten, juist door mods, en heb zelfs een aantal van de uitbreidingen gekocht juist omdat ik het spel zo leuk vond door mods. Zwaar gemiste kans dit. Dit had consoles weer op een belangrijk vlak gelijk kunnen trekken met de PC/Steam.
@Aenea: Altijd is een groot woord. Voor PS3? Ja, absoluut. Bethesda kon beter en deed het niet, maar dat kwam omdat voor de PS3 gekozen werd voor een heel andere processor (onder andere) en ontwikkelaars lapten dit gewoon aan hun laars.
Voor PS4 en Xbox One zijn games echt niet slechter op de PS4, integendeel, vind ze op de PS4 vaak beter. Mod support in dit geval komt gewoon door de grootte van de mods. Sony wilt alles onder de 900MB. Dat gaat niet. Dat willen ze niet. Waarom niet, geen idee. Maar voor hen dus case closed.
gohh eerst klagen dat ze tijd nodig hebben omdat de implantatie van mods zo moeilijk is door coding. daarna leveren ze een draak van een beta voor mods op de ps4.
nu Bethesda het niet voor elkaar krijgt om een fatsoenlijk stukje code te schrijven schuiven ze hun faal af op sony!
Sorry maar sony ondersteund al mods sinds unreal tournament 3 op ps3.
en zijn daar juist makkelijk in. Bethesda faalt en wijst met vingertje naar sony!
fuck you Bethesda
@Sensu:
Daarom zeg ik ook dat in dit geval het dus echt wel aan Sony ligt die dwars aan het doen is.
Maar het leek of jij beweerde dat de slechtere ports op de PS3 ook aan Sony lag en daar ben ik het dan niet mee eens.
@83.82.243.xxx:
Uiteraard kan de waarheid ook ergens tussen in liggen, als Sony met alle geweld niet wil dat mods meer gebruiken dan 900MB en Bethesda wil met alle geweld dat dat meer moet zijn en ze blijven beide eigenwijs, tja, dan komen er dus geen mods.
Beide hadden misschien wel water bij de wijn kunnen doen… maarja, zat persoonlijk niet echt meer te wachten op mods voor Fallout 4, als ze er eerder waren geweest toen ik het nog speelde, dan wel, nu ruim een jaar later, nope…
@Aenea:
Wil je mods, koop een PC of koop Fallout op de PC,er gaat een wereld voor je open.
Je hebt gelijk dat ik het niet zou hoeven downloaden, maar ik vind dat mods een game als Fallout alleen maar troebeler maakt en een te veel aan mods voegt niets zinnigs meer toe.
Dit is de druppel. Zodra de Scorpio er is stap ik weer over naar de vertrouwde Xbox.
Bethesda kan nu wel mooi zielig doen maar wel eerst MOD support zelf aankondigen en nu pas erachter komen dat Sony het niet wil hebben.. Als goedmakertje maken ze maar extra dlc for free 😉 @Sony: wederom bedankt..
Waarom zo druk maken om mods de game loopt geen eens lekker op de ps4 slechte ontwikkeling dus als je er op mods er over gooit mee meer grafische pracht loopt de game helemaal voor geen meter
@143.179.66.xxx:
Succes met je X-box….
Wat ik wel een slechte zaak vind is dat op de PC Fallout en Doom VR compatible zijn en dat ik daar nog niets over gehoord heb op de PS4.
Als Sony dan toch een PS4 pro heeft ontwikkeld,hadden de specs wel zo moeten zijn dat deze games in VR gespeeld moeten kunnen worden.
Het gaat mij te veel over 4k, en te weinig over framerate, VR e.d.
Het lijkt er toch op dat deze PS4 pro half werk is, en voor de gemiddelde gamer maar weinig toevoegd.
@Aenea: Nope, dat beweer ik niet en weet ook dat het zo niet is. Gewoon moeilijker te ontwikkelen en dus afgeraffeld werk geleverd.
@Sensu: Waarom krijgen andere ontwikkelaars het wel werkend die vraag kan je ook stellen. En is het eigenlijk ook niet dat de Xbox gewoon precies hetzelfde werkt als een PC met directX. Plus is het niet wat vreemd dat Sony het eerst aankondigd dat het ook naar de PS4 komt om het daarna af te keuren. Ik heb het idee dat er wat meer achter zit dan deze simpele verklaring.
Smeerlapperij
Jammer wilde graag skyrim met mods spelen maar heb de game nu maar uit m’n pre order lijst gehaald er komen nog zat geweldige games aan
@Flaming_Kaiser: Simpel: Andere ontwikkelaars steken er meer tijd in dan Bethesda.
In het geval van mods voor F4 ligt het (grotendeels) aan Sony. Bethesda kan haar mods wel ‘shrinken’, maar dit gaat ten koste van de kwaliteit in veel gevallen. Dan neem ik aan dat ze het liever niet doen dan (weer) maar half-half zoals ze in het verleden hebben gedaan. De toegestane grootte van mods voor XONE is ook groter, waarom dit verschil er is tussen PS4 en XONE weet ik eerlijk gezegd ook niet. :/
Ik wil geen mods van derden op mijn playstation, dat heeft pc online gaming kapot gemaakt. Kut pubers met aimbots en wallhacks. Goede beslissing van sony.
Ja om deze reden annuleer ik mijn pre order van de nieuwe ps4 en ga ik voor de nieuwe xbox. Sony doet gewoon veel te lastig. Mods zijn een mooie toevoeging voor consoles en dat moeten ze weer dwarsbomen. Schijtziek ben ik ervan keek hier echt naar uit.
Ik vind t altijd zo grappig dat men roept “ze moeten naar de gamers luisteren” (waarbij “ze” elke console fabrikant kan zijn)
Zou een mooie boel worden als “ze” alles doen wat je community roept.
Waar ik t natuurlijk helemaal mee eens ben is, is dat ze niet moeten roepen dat ze iets doen en later de keutel weer intrekken. Roep t dan ook niet…
Mods nog nooit gebruikt, maar eens proberen op mn xbox1.
Verder hopen dat ze skyrim backwards compatible maken, zit er niet op te wachten een nieuw exemplaar voor next gen te kopen wanneer ik de legendary edition 360 versie heb liggen.
Ik snap niet dat er mensen zijn die met het argument : Koop een PC komen.
Dus omdat een functie eigenlijk alleen op de PC was, mag het niet naar de PS4 ?
Weten jullie eigenlijk wel wat mods zijn ? mods zijn geweldig! Je kan alles met mods. Mods houden het spel leuk ookal heb je het bijv al uit, of ben je er een beetje op uitgekeken. Bethesda heeft hiermee geadverteerd dus dan moeten ze gewoon hun belofte nakomen. Dit is echt hun fout niet dan. Dat hun spellen soms niet goed werken heeft niks met dit punt te maken omdat de PS4, PC en XBOX One dezelfde hardware structuur hebben. Dus ontwikkelen voor alle 3 de systemen is makkelijker geworden. Als mods voor de PC en Xbox zouden werken dan werkt het ook gwn op PS4. Ik denk dat dit dus puur Sony is die zijn belangen voorop stelt, net als toen met EA Acces.
@84.24.22.xxx: Aimbots en wallhacks zijn geen mods man. Dat zijn hack. Mods die op de PS4 zouden komen worden eerst door Bethesda goedgekeurd en dan pas erop gezet. Gebruik je verstand ff. Het is niet zo dat mensen zomaar alles kunnen maken en erop kunnen zetten. Daarbij is het een singleplayer spel dus wtf is je probleem ?
Wow, precies wat ik dacht. Sony was goed bezig maar de laatste tijd hebben ze een paar keuzes gemaakt die mij niet zo bevallen.
Zal ze even noemen:
Geen usb controller connectie voor huidige ps4.
Controller kwaliteit is (hopelijk) nu pas gefixed.
Geen mod support natuurlijk.
Geen cross platform play.
In de week dat no mans sky uit kwam heeft ontwikkelaar 17bit een update aangeboden voor galak-z. Inmiddels heeft no mans sky er 6 gehad en die van galak-z is nog steeds niet goedgekeurd.
Ik denk toch eerder mijn xbox one te vervangen dan de ps4. Denk dat ik daar meer aan heb.
@Sensu: ik ben hier goed ziek van, ik voel me verraden door sony. ik denk er dan ook over om gewoon een xbox te halen als de scorpio uit komt en daar mijn hoofd console van te maken. en me ps4 alleen te houden voor de exclusives. sony mag voor mij best met een hele goede uitleg komen en bethesda mag best zijn excuses aanbieden omdat het beloftes heeft gemaakt wat het niet waar heeft kunnen maken. en dan moet je simpelweg gewoon geen beloftes maken. maar op de belofte na, neem ik ze niks kwalijk. want ik denk echt dat sony het etterbakje in deze situatie is.
mensen hebben bij de release van de one veel kritiek gehad op microsoft, en ik vind het wel zo eerlijk als sony net zo hard op hun fratsen aangekeken word.