No Man’s Sky kwam vorige maand uit en was een game waarvan mensen torenhoge verwachtingen hadden. Toen de game uitkwam, bleek echter dat niet alle verwachtingen werden waargemaakt, iets dat resulteerde in veel teleurgestelde gamers. Zo beloofde Sean Murray van Hello Games bijvoorbeeld dat je andere spelers kon zien, wat niet het geval bleek te zijn.
Tijdens de Tokyo Game Show had Eurogamer een interview met Shuhei Yoshida, president van Sony’s Worldwide Studios. Yoshida gaf daarin toe dat de PR-strategie rondom No Man’s Sky niet goed was. Hij begrijpt dan ook de kritiek die Sean Murray heeft gekregen, omdat er uiteindelijk meer features werden beloofd dan dat er bij launch aanwezig waren in de game. De reden voor de tegenvallende PR-strategie is volgens Yoshida het feit dat Murray geen PR-persoon had die hem hierbij hielp. Het blijft uiteindelijk een kleine indie-ontwikkelaar, aldus Yoshida.
Ondanks deze kritische opmerkingen, heeft Yoshida zelf van No Man’s Sky genoten, zo liet hij weten. Ook is hij erg blij met het aantal verkopen van de game en denkt hij niet dat de kritiek het PlayStation-merk heeft beschadigd.
“I understand some of the criticisms especially Sean Murray is getting, because he sounded like he was promising more features in the game from day one. It wasn’t a great PR strategy, because he didn’t have a PR person helping him, and in the end he is an indie developer.”
Top game
Ik heb me er mee vermaakt. Helaas minder dan ik gehoopt had, maar die 60,- was t me zeker waard.
idd supergame. Nee idd, niet alles was zoals belooft.
Maar weet je wat wel:
Het wow gevoel en het gevoel dat je iets voor het eerst doet. Overal heen kunnen en heerlijk rondkijken.
Dit mag van mij gebruikt worden in meer games. Hoppa.
misschien nog een leuke storymode dlc of zo
Sean Murray mag wat mij betreft op een planeet worden gezet hier ver vandaan!
Schoolvoorbeeld van de Engelse uitdrukking: bait & switch. Allerlei features beloven en de helft waarmaken. Teleurstelling van het jaar. Sony maakte her zelfs mogelijk dat als je de game digitaal had gekocht je geld terug kon krijgen. Daar hebben veel consumenten gebruik van gemaakt. Best verkochte game van augustus, maar ook de game waar de meeste consumenten hun geld voor hebben teruggevraagd.
Sean Murray, van Hero to Zero.
Zo gaat dat in het hedendaags gamerswereldje….
@Sony: sean murray zal dan wel eerst plutonium moeten farmen 😀
Had limited edition gekocht voor 80 euro had dat geld gvd btr kenne gebruiken om mn neus te snuiten.
En mooiste is 3 dagen na release hoorde je niks meer van die klootzak op twitter of wat dan ook.
Had hem tekoop gezet voor 35 euro 3 dagen na release nog niet eens een tegenbod gehad zegt wat over dit product toch.
@82.217.102.xxx: Terecht toch, keihard gelogen.
Is No man’s sky nog niet aangeklaagd, hello games dan? Denk dat daar toch wel wat mee te verdiennen valt.
Zoiezo 59 euro voor een indie game ben je toch een debiel als je dat neerlegt, ik speel hem wel als die 14,99 is of bij psplus komt gratis! Trap niet meer in die hype train!
Ik had nooit een hoge verwachting van het spel.
En daarom is NMS mij ook niet tegengevallen.
En ik speel het nog dagelijks met veel plezier.
spel had echt één jaar meer nodig om het verhaal aan te scherpen en veel meer toffe features erbij te doen
@82.217.102.xxx: Dat lijkt me niet perse ‘het hedendaagse gamewereldje’. Kwakzalverij en oplichting zijn voor zover ik weet in geen enkele tijd of sector erg gewaardeerd. Het is op zich een interessant mechanisme, maar in de huidige vorm nog niet veel meer dan dat. Het is opgepikt door game journalisten en enorm opgeblazen. En daar heeft deze meneer gretig aan meegedaan om zo een prijskaartje van 60 euro te rechtvaardigen. Als ze eerlijk waren geweest over de features en de game voor 20, 30 of desnoods 40 euro hadden uitgebracht, was er lang niet zoveel kritiek geweest en had Hello games de gun factor en het budged gehad om aan een echt goede en complete game te werken. Ik ben ervan overtuigd dat, met een andere pr/ marketing strategie, deze game enorm gewaardeerd had kunnen worden. Maar goed, dan hadden ze er geen 60 euro voor kunnen vragen.
@82.171.149.xxx: Ik zag in een vlog van iemand uit de software industrie dat Hello Games waarschijnlijk meer tijd nodig had, maar Sony daar geen zin in had en men dan maar een minder uitgebreide versie uit moest brengen. Dit schijnt tegenwoordig vaak voor te komen, alhoewel NMS wel erg verschilt met wat beloofd werd.
@RLXTR: Och jongen, kwakzalverij en oplichting .
Don,t get your knickers in a twist….
sean heeft toch in sommige trailers gezegd ook dat je andere spelers niet kon zien , maar dat ze er wel rondliepen maar onzichtbaar waren
@82.217.102.xxx: Wellicht dat de terminologie bepaalde associaties oproept, maar maak je geen zorgen, echt druk jan ik me er niet over maken.
@145.129.156.xxx: Waarom koop je de Limited Edition als je niet zeker weet wat voor game het is? Overigens, de comic die er bij zit is geschreven door Dave Gibbons. Dat is een autoriteit op zijn gebied. De comic zou in de toekomst misschien wel wat meer waard kunnen worden. (niet over 5 jaar natuurlijk!).
En als laatste; ik geniet nog steeds van de game. Speel het minder frequent dan eerst maar geniet er nog steeds van. Tevens ga ik er van uit dat er nog het een en ander doorontwikkeld zal worden…