DLC Special: Tom Clancy’s: The Division – Last Stand – Het is onderhand een jaar geleden dat de nieuwe third person shooter van Ubisoft en Massive Entertainment verscheen en sindsdien is er veel veranderd. In positieve zin welteverstaan, want The Division is door meerdere grote updates flink verbeterd tot op het punt dat het PvE en PvP onderdeel meer in balans is en tevens meer belonend. In PvE is er sneller en meer loot te verdienen, en in PvP is de balans van de wapens vaak op de schop gegaan om de ervaring te optimaliseren. Kortom, het is in onze ogen in z’n geheel een sterkere game geworden en met Last Stand is daar de uitbreiding die beide onderdelen op een gave manier combineert. We hebben flink wat uren in Last Stand gestoken om tot de conclusie te komen dat dit de meest vermakelijke PvP modus in de game is.

Update 1.6

Voordat we ons oordeel vellen over de laatste uitbreiding voor The Division, willen we het kort over de nieuwe update hebben. Massive Entertainment heeft meerdere updates uitgebracht en ook nu is er wederom een hoop veranderd. Zo zijn bepaalde high-end wapens en gear nu echte ‘exotics’ en hebben ze bepaalde perks veranderd. Verder zijn er nieuwe exotische items toegevoegd als loot waar je voor kunt spelen, maar de belangrijkste verandering is de balans. Een aantal van de gear sets die je kunt verzamelen, zijn namelijk gewijzigd, alsook de balans van de wapens. Sterker nog, het hele ecosysteem wat betreft het arsenaal is op de schop gegaan en dat zorgt voor veel meer variatie in de game.

De updates hebben tot op heden altijd voor verfrissing gezorgd en dat is nu zeker niet anders. De Dark Zone heeft een ander gezicht gekregen, want er is een volledig nieuwe sectie toegevoegd aan het noordelijke gedeelte. Je kunt er nu onder andere op losknallen in een televisiestudio en een theater, wat mooie toevoegingen zijn. Al moeten we wel zeggen dat deze Dark Zone redelijk leeg overkomt in verhouding met andere zones, maar dat kan wellicht komen door het nog wat lage spelersaantal wat de komende tijd zal toenemen. Desalniettemin is de gratis 1.6 update een succes te noemen die de game in positieve manier doet optimaliseren.

Last Stand is een knalfestijn

Nu over naar Last Stand, wat de allerlaatste uitbreiding is voor The Division. Na het vechten in de ondergrondse en het overleven in de barre kou van Survival, is het nu knallen tot je geen kogels meer overhebt. Met deze uitbreiding wordt een nieuwe PvP modus geïntroduceerd waar ook elementen vanuit het PvE onderdeel inzitten. Hoe dat precies in elkaar steekt zullen we zo toelichten, eerst kijken we even naar de basis. In Last Stand kun je samen met bekenden spelen of via matchmaking verbonden worden met andere agenten. Last Stand is eigenlijk een variant op Domination te noemen, zoals je het in vele andere shooters ziet. Je hebt drie locaties in de vorm van A, B en C op maps die gebaseerd zijn op omgevingen uit de Dark Zone. Door zoveel locaties te beheren, bouw je punten op en het team dat de maximale score van 15000 sneller weet te bereiken dan het andere team, dat wint.

De twee teams bestaande uit elk 8 agenten (Agents vs. Rogues) spawnen bij A en C en dat zal altijd de vaste plek zijn om terug in de strijd te komen als je het loodje legt, maar hier zit wel een twist aan. Op deze locaties zijn namelijk verdedigingen te vinden die je kunt activeren met punten die je verdient door vijandelijke agenten af te schieten, alsook door andere acties te verrichten. Verder lopen er ook vijandelijke NPC’s rond en zelfs bazen die behoorlijk wat punten kunnen opleveren. Als verdediging kan je turrets en schotels activeren, die op vijanden zullen schieten of die deze zullen signaleren. Dit activeren kost echter wat tijd en dan ben je natuurlijk kwetsbaar, maar dan is het aan je team om je rugdekking te geven, zodat je de klus kan klaren. Om een locatie (punt B) over te nemen, is er ook hulp van je team nodig, want hier dien je drie computers over te nemen en ook dan ben je even kwetsbaar.

Vaak eindigden de meeste shootouts rondom locatie B en dat is niet zonder reden. Naast het activeren van de verdedigingen bij je eigen spawnpunt, kun je ook bonussen aanzetten die zich in het midden van de maps bevinden. Deze kunnen de score flink beïnvloeden, want zo heb je een bonus voor score en kills, maar er is er ook eentje waardoor er een pulse uitgezonden wordt die om de tijd de vijanden voor jou en je team spot. Het zijn allemaal bonussen voor een korte periode, maar in situaties waarbij je achter staat, kan het flink helpen om in te lopen op de tegenpartij. Hierdoor is er zowel een goede uitdaging als een balans die je in staat stelt om van een achterstand terug te komen. Dit maakt de strijd vooral een stuk leuker en het komt er in essentie op neer wie de beste spelers zijn.

Vlottere actie en meer chaos

In tegenstelling tot de Dark Zone, zul je nu veel minder snel het loodje leggen, omdat gear een minder grote rol speelt. In de Dark Zone delf je al snel het onderspit als je tegenover iemand staat die veel betere gear heeft. Doordat dit nu minder aan de orde is, voelt de strijd een stuk eerlijker aan en dat maakt het natuurlijk leuker. Overigens zijn de vaardigheden nog wel aanwezig en die kunnen wat rare momenten veroorzaken tijdens een speelsessie. Zo ondervonden we zelf dat we bijna iemand hadden uitgeschakeld, die op het laatste moment nog even een medkit pakte om het vervolgens te overleven. Doordat de ’time to kill’ hoger ligt dan in standaard PvP gevechten, kan het bij momenten wat vervelend zijn als iemand na veel inspanning alsnog opstaat en weer verder kan. Essentieel voor succes is in dit geval dan ook dat je als team goed bij elkaar blijft, want teamplay is cruciaal voor een goed resultaat. In je eentje een locatie overnemen is bijvoorbeeld aartsmoeilijk door forse tegenstand.

Het tempo ligt door de verschillende aspecten, zoals de bonussen, locaties en time to kill hoger en dat is welkom. Het is niet meer nodig om constant als een schildpad achter cover te kruipen en daarbij kun je nu vaker vijanden flanken. De actie is als gevolg van dit een stuk vlotter, maar kijk er niet raar van op als je vaak aan het rollen bent om te overleven, want de kogels komen regelmatig van alle kanten. Dat levert veelal een chaotische strijd op en dat zorgt ervoor dat de ervaring weer een keer wat anders is dan je gewend bent van deze game. Daarnaast krijg je zelfs als verliezende partij een hoop loot wat zoal high-end gear, gear sets en wapens kunnen zijn. Qua beloningen regent het echt en dat zorgt ervoor dat je zelfs na een nederlaag nog wat krijgt. Spelen loont dus per definitie.

Conclusie

Last Stand is een nette afsluiting van de uitbreidingen die we hebben gehad voor The Division en het is een fraaie brug tussen PvP en PvE. In Last Stand krijg je immers te maken met zowel menselijke spelers als NPC’s die het vuur aan je schenen leggen. Als je een PvE speler bent, dan kan je een bijdrage leveren door je te richten op de NPC’s. Ben je meer van de PvP, dan kan je natuurlijk volop de confrontatie blijven zoeken met de andere spelers, mede omdat je kan blijven respawnen. De actie is door deze opzet lekker vlot en erg gaaf om te beleven. Wel vinden we het jammer dat deze uitbreiding, buiten de 1.6 update om, als één geheel niet heel veel om het lijf heeft. Zeker in vergelijking met de vorige updates. Maar laten we wel wezen, de uitwerking is geslaagd en het weet veel speelplezier op te leveren met daarbij altijd een beloning in de vorm van loot, ongeacht je wint of verliest.