Gespeeld: Destiny 2 – Na jarenlang aan de Halo serie te hebben gewerkt, werd het tijd voor een nieuw en ambitieus project voor Bungie. De studio uit Seattle had een totaal nieuwe IP voor ogen, wat Destiny is geworden. Nu is het bijna drie jaar geleden dat deze game uitkwam en het vervolg zal in september verschijnen. Eerder deze week is de beta gestart voor degenen die eerder toegang hadden. Zo konden we ook zelf al aan de slag met Destiny 2. De sequel belooft een nog groter en diverser avontuur te worden en we kunnen zelfs nu al zeggen dat de game op ons meer dan een degelijke indruk heeft gemaakt. De opvolger lijkt een evolutie te zijn van het origineel, dat voor een deel vertrouwd en fris aanvoelt.
Nieuw begin voor Bungie en Destiny
Bij de release kreeg Destiny op bepaalde punten de wind van voren. Er was kritiek op het verhaal en de game dat qua content niet helemaal af was. Deels was het commentaar gegrond en wellicht heeft de studio wat moeilijkheden gehad. De studio heeft laatst ook toegegeven dat ze niet heel goed wisten hoe ze de grote vijand, The Darkness, moesten benaderen en verwerken in nieuwe content. Het was niet duidelijk voor hen én de speler, maar dat moet met Destiny 2 gaan veranderen. Het is nu helder dat het ras de Cabal de vijand is. Ditmaal zijn ze meer op de voorgrond aanwezig en hun leider is Ghaul. Hij wil het Light stelen van The Traveller en de Guardians en dat puur omdat hij vindt dat ze deze kracht niet verdienen.
In de eerste missie van Destiny 2, die Homecoming heet, is meteen de opzet van het verhaal duidelijk. De vertrouwde Tower, waar veel Guardians hun zaken deden, wordt finaal aan puin geschoten. Het begin is in één woord te omschrijven: episch. Het opent met chaos waarbij je als speler door de ruïnes van de Tower aan het lopen bent. Vervolgens kom je vertrouwde gezichten tegen als je Destiny gespeeld hebt, namelijk Cayde-6, Lord Shaxx, Commander Zavala en meer zijn allemaal te zien en dat geeft de beleving net wat extra’s. Niet eerder zagen we die personages op deze manier in missies en het is te hopen dat dit in de gehele campagne zo zal zijn. Het voelt groots en actievol aan wat een gevolg is van wat er op het scherm allemaal getoond wordt.
Audiovisueel al een hele stap vooruit
Bungie heeft namelijk nog meer details toegevoegd op grafisch vlak. De sequel is in alles nu al veel mooier dan zijn voorganger. Lichteffecten, textures en animaties ogen een stuk fijner. Je ziet zelfs weerkaatsing van licht op de regendruppels die hard neervallen op de oppervlaktes van het slagveld. Inkomende landingscapsules van de Cabal komen op een fraaie wijze neer en de combat van Destiny 2 voelt daarbij vertrouwd, maar toch fris aan. Vijanden hebben net een andere wijze van aanvallen en de eenheid van de Cabal waar je tegen vecht, de Red Legion, heeft zo z’n eigen trucjes en middelen, zoals schilden en sterke mêlee aanvallen. Dankzij een nieuw arsenaal van wapens en Supers lijkt er voldoende vernieuwing in de gameplay te zitten.
De eerste missie zit vol gave shootouts en bevat afwisseling doordat je na de Tower nog naar een andere locatie gaat. We hopen dat de missies die hierop volgen dezelfde lijn zullen aanhouden, want dit bevalt erg goed. Het is al wel bekend dat bekende personages een grotere rol zullen spelen en dat ze deel uitmaken van het proces waarbij jij de nieuwe planeten zal verkennen. Buiten de missies om zijn er ook weer Strikes in Destiny 2 en in de beta kunnen we The Inverted Spire spelen op de planeet Nessus. De typische grote schaal is hier wederom terug te zien. De Strike is namelijk groots opgezet met wijde omgevingen en verschillende mooie vista’s. Hier zie je ook dat Destiny 2 wat betreft stijl en kleur bijzonder fraai lijkt te worden.
De game is ontzettend kleurrijk en valt tot nu toe goed samen met de vele effecten bij explosies, de actie en meer. De Strike zelf volgt de opzet die we kennen uit het origineel en doet wat dat betreft niet veel nieuws. Je schiet op meerdere locaties vijanden af en je beweegt jezelf van A naar B, maar richting het einde wordt het een stuk interessanter. Zo kom je als fireteam terecht bij een grote boorinstallatie waar wat platformelementen naar voren komen om zodoende de grote bewegende onderdelen te ontwijken. Daarna volgt het eindbaas gevecht waarbij de eindbaas niet volledig een spons voor kogels is. Nee, in dit geval beweegt deze zich naar meerdere locaties om je te verrassen en de ondergrond wordt meerdere keren onder je weggehaald. Een leuke Strike die voor flink wat uitdaging zorgt en goed de creativiteit van Bungie toont.
Nieuwe en bijgewerkte subklassen
Eerder hadden we het al over dat de gameplay vertrouwd en fris aanvoelt. Dit komt door de mix van nieuwe en bijgewerkte subklassen met daarbij een vers arsenaal van wapens. De nieuwe subklassen zijn: Dawnblade voor de Warlock, Sentinel voor de Titan en als laatste de Arcstrider voor de Hunter. Als je met de Warlock je Super activeert, gooi je door middel van een zwaard vuurballen richting de vijanden. Dit kan zowel op de grond als in de lucht en dat voelt nu al prima aan. Met de Sentinel waan je jezelf Marvel’s Captain America, want bepakt met een schild kun je er op los beuken en je kunt zelfs één keer het schild werpen. Deze kan weerkaatsen tussen muren en vijanden om zo extra effectief te zijn.
Deze subklasse (Sentinel) neemt de plaats van de Defender in en waar die oorspronkelijk een defensieve opzet kende, is de Sentinel juist wat breder ingesteld. Je kunt hiermee vijanden aanvallen alsook je medespelers beschermen. Het aanvallen gaat zoals al omschreven en als je het defensief inzet, kan je het schild gebruiken om jezelf en medespelers te beschermen tegen inkomend vuur. Als extra vaardigheid kun je nog net als de Defender een bubbel plaatsen door lang de L1 en R1 knoppen ingedrukt te houden, waardoor dit in plaats van het schild geactiveerd wordt. Zo blijft er toch een deel Defender beschikbaar in Destiny 2.
De Arcstrider van de Hunter voelt anders aan dan de Arcblade, maar dat bedoelen we zeker niet negatief. De Arcstaff is de Super van deze subklasse en hiermee ren je wat trager, maar de verschillende aanvallen voelen wel krachtiger aan. Daarnaast komt de Hunter nog steeds als de meest atletische Guardian over. Wat je wel meteen zal merken als je de game speelt, is dat de structuur van de skilltrees bij alle Guardians is veranderd. Je kiest nu een bepaalde build en elke subklasse heeft een nieuwe vaste vaardigheid. De Warlock kan een soort poel creëren die je health herstelt of extra vuurkracht geeft wat prima werkt. De Hunter kan vlot een ontwijkmanoeuvre doen waarbij die zijn wapen of mêlee meteen zal herladen. Dit zijn zeer nuttige mogelijkheden in hachelijke situaties.
De Titan kan twee soorten doorzichtige barrières opzetten, waarbij de ene jouw wapen niet hoeft te herladen en de ander zorgt ervoor dat je volledig beschermt bent. De nieuwe vaardigheden zijn allemaal goede toevoegingen tot zover en zorgen voor meer opties in gevechten. Verder zijn er ook oude subklassen die terugkeren, zoals de Voidwalker waarbij de Nova Bomb nu langzamer zal gaan en vijanden kan volgen. Bij de Titan keert de Striker terug, die nu meerdere keren zijn Fist of Havoc kan uitvoeren en tijdens de Super snel kan rondrennen. De Hunter heeft een gewijzigde Golden Gun als Gunslinger, die nu zes keer kan schieten in plaats van drie keer. Het zijn aanpassingen die ons wel bevallen en het zorgt ervoor dat ze vrij nieuw aanvoelen.
Crucible meer in balans
In de beta zijn ook nog twee modi uit de Crucible beschikbaar. De eerste is Countdown wat neerkomt op Search & Destroy inclusief beperkte revives en de ander is een aangepaste versie van Control. Ditmaal krijg je geen punten voor het pakken van de vlaggen, maar scoor je meer punten per kill als je bijvoorbeeld twee vlaggen controleert op dat moment. De gevechten volgen zich hierdoor sneller op en het tempo ligt – hoewel het nu vier tegen vier is (voorheen zes tegen zes) – toch wat hoger. Beide modi lijken netjes uitgewerkt te zijn en zijn leuk om te spelen. Wat met name opvalt is dat Bungie meteen qua wapens de balans gevonden lijkt te hebben. Niet één wapentype is overheersend net als een subklasse die er bovenuit springt als sterkste. De nieuwe wapens, zoals de submachinegun of granaatwerper, zijn welkome toevoegingen. Het lijkt verder ook dat granaten en Supers niet teveel invloed hebben en dat het meer draait om skills en samenwerking.
Voorlopige conclusie
Waar we erg benieuwd naar waren voorafgaand het spelen van Destiny 2, was of het wel nieuw aan zou voelen. Ik, als dé Destiny fanaat van de redactie, heb talloze uren in de game gestopt en ben toch positief verrast, want het voelt allemaal toch redelijk nieuw aan. Ja, je hebt na een paar minuten meteen door dat je Destiny speelt, maar de nieuwe en aangepaste subklassen zorgen voor de nodige verfrissing. De Supers voelen wel wat minder sterk en in PvP krijg je deze ogenschijnlijk minder snel, maar het nieuwe arsenaal van wapens zorgt voor de juiste mix tussen de actie en strategie die je moet hanteren in zowel PvE als PvP. Audiovisueel is het wel echt een nieuwe game, want op veel vlakken is er duidelijk vooruitgang te zien. We keken onze ogen op sommige momenten uit waarbij we ook genoten van de nieuwe muziek. Revolutionair kunnen we de game niet noemen, maar een evolutie is het zeker en dat is helemaal niet erg. Het is een veelbelovende titel en we kunnen niet wachten om onszelf weer een Guardian te noemen.
Ik zou de titel toch even aanpassen naar gespeeld destiny 2 beta ipv destiny 2?
Door de Preorder al enkele dagen kunnen spelen. Graphics zijn fantastisch. Gameplay is heerlijk. Wel een saaie beta. Weinig te doen.
Grafisch zeer mooi maar het voelt echt identiek aan en het had net zo goed DLC kunnen zijn. Ik skip em denk ik want ik was al helemaal klaar met deel 1 en dat gevo had ik ook toen ik de beta speelde van deel 2
Vraagje?
De open beta zou van start gaan om 7 uur waar moet ik hem onder zoeken
@SILENCER_CHRIZ: Hier: https://store.playstation.com/#!/nl-nl/games/destiny-2-beta/cid=EP0002-CUSA08456_00-DESTINY2BETA0001
Zou liever een hands-on zien van iemand die niet helemaal Destiny gek is.
@213.93.121..xxx:
Haha idd, ik ben echt nog niet helemaal overtuigd hoor, t voelt gewoon niet fijn aan
Ik heb gigantisch veel plezier en uren vermaak gehad met Destiny 1, dat ik 2 zeker ga kopen.
De beta ga ik bewust niet spelen, ik zie het bij de release allemaal wel, ben benieuwd.
@Jason28: Wat maakt dat uit dan? Het is allebei Destiny en staat in de inleiding dat de preview gebaseerd is op de beta.
@213.93.121..xxx: ik heb het na een kwartiertje opgegeven, voelt allemaal erg stroef aan en qua gameplay kon ik er ook niet echt in komen. Dat epische waar ze het hier over hebben kan ik me dan ook totaal niet in vinden.
Maar ieder zijn ding zeg maar 🙂
Op de Pro gespeeld de beta. Geen grafische vooruitgang. Geluid is echt het zelfde. Pro versie zoet er gewoon zelfde uit als de standaard ps4 versie( beide versie gespeeld en tv langs elkaar gezet)30 fps op de pro helaas(x1x ook). En die resolutie van textures is bedroevend te noemen(zoom maar keer in op een lijk) Ik had hier meer het idee een mix van cod infinite warfare en destiny gespeeld te hebben. Ik was groot fan van dit franchise maar na de beta gespeeld te hebben is het me vrij duidelijk dat dit spel de intentie heeft van Activision om makkelijk en snel te chasen want dit is gewoon de selfde scheize over en over
Ik ben het met anderen eens hier.
Ik vond de bèta niet heel bijzonder, en zeker niet zo episch als omschreven staat in de nieuwspost.
Grafisch vond ik er weinig vernieuwends aan, alleen de lichteffecten ogen een stuk beter aan. Ik had meer van een deel 2 verwacht op het grafische vlak, en vooral omdat ze zeiden dat de huidige consoles de game niet op 60fps zouden kunnen draaien.
De bèta is veel te klein, vooral vergeleken met de bèta van deeltje 1. Een story missie (niet herspeelbaar), een strike en pvp (wat mij dan totaal niet boeit in de game).
Dus ver geen goede indruk achter gelaten, te weinig vernieuwing.
Destiny; wie zich in het landschap van gaming begeeft is deze titel niet ontgaan. Wat heeft deze game flink wat gezeik over zich heen gekregen, soms terecht en soms totaal niet onderbouwd. Anderen vonden het de beste game, anderen waren na 2 maanden al gestopt met spelen en ik? Onlangs hebben de goede gasten van Playstation mij een e-mail gestuurd met daarin wat leuke informatie; mijn mond viel van verbazing open want Destiny is de game die ik het meest heb gespeeld op mijn Playstation 4; meer dan 1000 uur heb ik in deze RPG shooter van Bungie zitten. Voor de één zal 1000 uur geen hoge ogen opgooien en voor de ander zal het een ‘zonde van je tijd’ blik opwerpen jegens mijn adres. Hoe dan ook, ik was er zelf aangenaamd verrast door hoeveel uur ik in deze game heb gestoken. Destiny heeft mij veel plezier gegeven, maar ook veel frustatie opgeleverd. Dat gezegd hebbende wil ik nu aankomen op de beta van Destiny 2 en ik heb er gemengde gevoelens over. Enerzijds voelt de game vertrouwd aan en voelt het niet totaal verkeerd aan, anderszijds sta ik er niet positief tegenover. De graphics vond ik mooi, maar ik houd mijn hart vast als ik nadenk aan de slechte en oppervlakkige storyline van Destiny 1, de besturing van de Destiny 2 beta voelde stroef aan en de flow was totaal uit de game, je schijnt je mobility aan te kunnen passen met gear, maar ik was gewoon niet overtuigd genoeg. De strike was leuk en PVP was matig. De game zal ik niet pre-orderen, maar wat ik Bungie wel moet nageven is dat ze net de juiste marketing technieken weten toe te passen om Destiny 2 toch een plek te laten innemen in mijn brein; of dit een goede zaak is daar heb ik mijn twijfels over, maar het werkt. Ik zal het team van Bungie die uren hebben gestoken om aan deze game te werken niet betichten dat ze slecht werk leveren want daarmee zou ik ze gewoonweg te kort mee doen, allereerst verdienen ze dat niet en ten tweede besef ik mij dat een game als Destiny bewerkstelligen talent, creativiteit en innovativiteit vereist. Wellicht ben ik de vreemde eend in de bijt, maar ik ben niet stoked en zeker niet hyped over de beta. Weliswaar dat ik blij ben dat ik de beta heb kunnen spelen, want het voelde vertrouwd aan en het brengt nieuwe elementen met zich mee die de game een nieuw dynamiek geven, maar ik had meerdere malen tijdens mijn totale speelduur van de beta het gevoel dat ik met een gepolijste DLC aan de haal was; bovendien was het kort en totaal niet krachtig. Ja, Destiny één had haar charmes, maar voor nu zeg ik ‘sorry we moeten onze relatie voor nu uitstellen, want dit werkt niet voor mij’. Wie weet dat ik ooit mezelf waag aan Destiny 2, maar voor nu is het voor mij een nee.
@insanespartan: Ik heb deel 1 niet gespeeld (alléén de bèta) en als ik die bèta van deel 1 vergelijk met deel 2 moet ik lachen. Activision heeft liggen slapen 😛 ik ben het met je eens. Grafisch is dit spel een schande anno 2017 (i.v.g.m. ander grote IP’s).
@BridGeMening: Ik heb jou review helemaal gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat jij de reviews voortaan mag schrijven.
@Sony: thanks
Slechtste shooter van het jaar.. De game voelt belabbert aan en runt ook op slechts 30 fps. Het PS3 tijdperk is inmiddels al voorbij. 30 fps was ook de reden waarom ik nooit Battlefield heb gespeeld op de PS3. Gewoon vanwege het feit dat de game op 30 fps draaide. Als Activision een goeie FPS wil uitbrengen moeten ze de PS3 graphics van Destiny 2 maar eens goed herzien voordat hij straks uitkomt. Nog een minpunt is dat de game geen eens in native 4K runt en je gewoon een bagger slechte upscale op je scherm ziet. Als Activision slim was geweest hadden ze de game beter door een andere developer kunnen laten maken die tenminste geen engine gebruikt uit het jaar 2010..
Destiny 1 was de grootste telleurstelling in games voor mij. Heb hem wel uitgespeeld en wat Endgame + PvP gedaan, maar het spel doet me echt niets.
Ik koop deze pas als alle DLC ermee gebundeld word voor een paar 10tjes…
@83.81.150..xxx:
Jeetje man, heb jij nog wel plezier aan gamen?
Wat een gehuil, ik ben ook nog niet helemaal overtuigd maar volgens mij begrijpen mensen het verschil niet helemaal tussen een beta en een demo. Zat games waarbij de beta teleurstellend was en de daadwerkelijke game gewoon totaal anders was.
Hoe laat is de socialspace open in Nederland
@77.160.91..xxx:
Zou dat er komen dan?
@Seb070NL:
Ja een uurtje maar. Soort stresstest.
@83.87.164..xxx: idem hier
Koop de game wel als die gebundeld word met alle toekomstige DLC, want het zal wel weer een half verhaal worden als deel 1.
Vind hem fantastisch. Deel 1 vind ik een van de beste games deze generatie. De beta voelt goed aan iets trager dat wel. Grafisch goed en dat het meer als het zelfde is tja het is een vervolg wat verwacht je dan….ben er juist blij mee. Kom maar op met de game
Heerlijke game , grafische is het echt wel voor uitgegaan.
Moet wel zeggen dat ik met vrienden speel , waardoor een game 10 x leuker word.
Als ik geen vrienden had zoals de meeste zure kids hier , zou ik ook niet aan destiny beginnen.
Ik heb gisteren de beta gespeeld en vind de gfx stukken beter dan het eerste deel van destiny.
@84.30.88.xxx:
Dat is ook t leuke van destiny, kan je lekker gezellig samen spelen. Na db xenoverse 2 geen games meer kunnen spelen die leuk waren met meerderen
@Seb070NL: Ben ik niet met je eens. Zelf ben ik zeer actief in het spelen van bèta’s. Ik heb dan ook nog nooit een release game beter gevonden dan een bèta (op grafisch gebied, want hier klagen de meeste mensen over). Buiten het grafische aspect om zie je meestal wel verbeteringen in de release game.
Beste strike van Destiny tot nu toe. Ik speel niet meer maar wacht tot 6 sept.
Super beta. Na aardig wat uren in deel 1 gestopt te hebben… weet ik nu dat het voor mij geen aankoop gaat worden. Vind het een beetje aanvoelen als dlc. Misschien is voelt het gewoon iets te vertrouwd :p
@83.81.150..xxx: PS4 Pro kan bijna geen native 4K aan. Vaak checkerboard of andere trucjes voor gebruikt. De titels die native 4K zijn wegen niet zo zwaar op de hardware. Voor echt native 4K moet je bij de pc zijn.
@62.140.132.xxx: …of XBOX One X 😉
@insanespartan: ik ben soweiso geen console fan ofzo, maar wtf heeft sound te maken met het verschil tussen regular ps4 en ps4 pro? dat kan je gewoon achterwege laten, sound is altijd hetzelfde. LMAO
@94.210.143.xxx:
Daar doelde ik meer op de preview. Daar werd genoemd dat sound verbeterd was maar il merkte er weinig van terwijl il instellingen op Dolby DTS hen staan. Kwa grafische vlak is er geen verschil tussen ps4 en ps4 pro dat is wat ik ermee bedoel..
@Sony: Nee, die kan in de meeste gevallen ook geen native 4K. Meeste games op die console zullen checkerboard zijn. Qua gpu is de console nu al zwak in vergelijking tot hoogwaardige GPU’s in combinatie met cpu’s in pc’s.