Gespeeld: Strange Brigade – Voor de E3 kondigde Rebellion de nieuwe game Strange Brigade aan. Een shooter die je in je eentje kan spelen, maar die eigenlijk leuker is om in coöp te beleven. In deze game volg je het verhaal van de ‘Strange Brigade’ wat een club van mensen is die namens het Engelse koninkrijk op pad gaan naar de verste uithoeken van het rijk om daar af te rekenen met gevaren. Tevens moeten ze op zoek naar schatten en dat brengt ze regelmatig in hachelijke situaties. De vier personen zullen in de game een vergeten beschaving bezoeken, maar dat is natuurlijk niet zonder gevaar.

Met vier man aan de slag

De Strange Brigade bestaat uit vier verschillende leden die elk hun eigen specialiteiten hebben. Dat is terug te zien in hun loadout die per persoon verschilt en in de speciale aanval die zij kunnen inzetten. Als je de game in coöp speelt – tot maximaal vier man – kan iedereen een rol aannemen in het gevecht tegen al het bovennatuurlijke gespuis dat de game rijk is. In dat kader is de verdeling van rollen voornamelijk bedoeld voor de afwisseling en het bieden van een mogelijkheid tot coöp. Of er ook een diepere laag achter deze personages schuilt met betrekking tot het verhaal, dat is even afwachten, maar we achten die kans niet groot.

Waarom niet? Wel, de game doet enorm veel denken aan het vermakelijke Zombie Army Trilogy. In deze game deed je allerlei locaties aan waarbij het uiteindelijke doel een occulte versie van Hitler doden was. In deze game krijg je min of meer hetzelfde concept voorgeschoteld, want op de locatie die je aandoet krijg je te maken met de mysterieuze Egyptische heksenkoningin Seteki, die alle mummies en andere mythologische monsters tot leven heeft gewekt. Jouw doel is natuurlijk om je een weg door de hordes van vijanden heen te vechten om uiteindelijk bij haar uit te komen en haar te verslaan.

Schieten, schieten en nog eens schieten

De game toont qua opzet veel gelijkenissen met Zombie Army Trilogy en hetzelfde geldt voor de gameplay. In elk nieuw gebied dat je aandoet krijg je te maken met diverse vijanden en die dien je natuurlijk allemaal uit te schakelen. Daarvoor krijg je het bestaande wapentuig dat bij het personage hoort dat je gekozen hebt. Je kunt echter ook vallen activeren die effectief zijn om meerdere vijanden in één keer uit te schakelen en ook kan je nog explosieve tonnen ontsteken voor een effectieve aanval. Daarbij is het vooral keer op keer een nieuwe stroom vijanden triggeren, langzaam achteruit lopen en iedereen door z’n kop schieten.

Een simpel en herkenbaar concept, maar ook nu lijkt dat weer goed uit te pakken, want op de één of andere manier is dit heel erg vermakelijk. De verschillende personages zijn allemaal interessant als het op wapentuig aankomt en het gebruik van de omgeving is een leuke bijkomstigheid. Toch is het niet alleen maar knallen, want je zult ook puzzels treffen en geheime ruimtes kunnen ontdekken. Deze puzzels lijken vooralsnog niet al te ingewikkeld te zijn, want in de demo die we speelden dienden we in het betreffende gebied drie orbs kapot te schieten, waardoor een poort geopend werd en we onze weg konden vervolgen.

Combo’s maken is de sleutel

Eenmaal de poort geopend, begon het hele riedeltje weer opnieuw. Veel vijanden die van alle kanten kwamen en ons het leven zuur wilden maken. Hierbij was het wederom zaak om zoveel mogelijk vijanden van op afstand al kapot te schieten, met dynamiet te gooien voor meerdere kills in één keer en natuurlijk vallen activeren. Tegelijkertijd merkten we wel dat de variatie in vijanden toenam, zo zijn er de slome en eigenlijk nauwelijks gevaarlijke mummies, maar er zijn ook wat snellere vijanden en vijanden die op een afstand ergens bovenop blijven staan en je vanaf daar onder vuur nemen.

Om het nog wat uitdagender te maken kwamen er ook forse vijanden om de hoek kijken en tot overmaat van ramp kwam ineens een enorme Ra tot leven die hélemaal gevaarlijk bleek te zijn. Toch ben je niet alleen aangewezen op je standaard wapentuig, de vallen en de omgeving. Door veel vijanden achter elkaar te blijven doden, zal er een combometer oplopen en naarmate die oploopt zal je sneller kunnen schieten en meer schade aanrichten. Eenmaal de meter vol, dan kan je een speciale aanval inzetten die behoorlijk krachtig is. De nuance hierbij is dat dit per personage verschilt, dus het loont enigszins om af te wisselen. Maar dit is dan wel gelijk wat je van de gameplay kan verwachten. Nog steeds erg simpel, maar wel met genoeg opties om het leuk te houden.

Zo hier en daar nog wat polijsten

Strange Brigade is qua gameplay dus absoluut niet bijzonder, maar fans van Zombie Army Trilogy zullen zich hier ontzettend goed mee kunnen vermaken. Wel dient Rebellion de game nog een beetje onder handen te nemen, want sommige zaken zijn nog niet helemaal op orde. Visueel is de game bijvoorbeeld niet heel erg sterk en dus kan dat nog wel een upgrade gebruiken. Daarnaast is de hit detection ook nog niet helemaal zoals het moet zijn, want regelmatig schoten we zeker raak, maar dit werd niet opgepikt door de game. Dat kan op heftige momenten best wat vervelend zijn als je hierdoor onbedoeld dood gaat, want dat werkt frustratie in de hand.

Maar, de game heeft op dit moment nog geen releasedatum dus dat zou op zich moeten betekenen dat men voldoende tijd heeft om het geheel verder af te maken. Het zijn wat van die ruwe kanten die nog wat aandacht vereisen en we hopen dat dit opgepikt gaat worden. Want laten we wel wezen, ondanks het simpele concept en een totaal gebrek aan originaliteit, is het wel een behoorlijk leuke game. Juist omdat het zo simpel is en omdat het qua gameplay erg fijn en vlot aanvoelt. Ook moeten we niet vergeten dat de game zich uitstekend leent voor coöp en dat kan wel eens voor erg vermakelijke momenten zorgen.

Voorlopige conclusie

Strange Brigade spelen deed direct onze vermoedens bevestigen dat men de blauwdruk van Zombie Army Trilogy gebruikt voor deze game. Het concept is hetzelfde, het voelt hetzelfde aan en het speelt hetzelfde, alleen de setting is nu anders en meer kleurrijk. Verwacht dus absoluut geen innovatie of originaliteit, maar een degelijke en vermakelijke shooter mits men de hit detection weet te verbeteren. Gezien het feit dat Zombie Army Trilogy een degelijke en vooral erg vermakelijke hersenloze shooter was, verwachten we dat Strange Brigade van hetzelfde kaliber zal zijn en daar hebben we geen enkel probleem mee. Herkenbaar, simplistisch, maar wel met veel potentie tot goed vermaak.