Gedurende de lange loop van de Assassin’s Creed-serie is het nooit mogelijk geweest om de moeilijkheidsgraad aan te passen. Assassin’s Creed: Origins zal daar nu voor het eerst verandering in brengen. De game zal op makkelijk, gemiddeld en moeilijk te spelen zijn, aldus game director Ashraf Ismail.

Dit valt natuurlijk mooi samen met het vernieuwde vechtsysteem, wat dit keer een stuk dieper zal zijn. Sommige spelers zullen echter meer interesse hebben in het verhaal, puur alleen de setting of juist een uitdaging willen vinden in de gevechten. De moeilijkheidsgraad zal dynamisch zijn, en geeft je dus de mogelijkheid om op elk gewenst moment te wisselen. Als je bijvoorbeeld een lastige eindbaas niet weet te verslaan, kun je even een stapje terugdoen. Een verschijnsel wat The Witcher 3: Wild Hunt bijvoorbeeld ook aanbiedt.

“Some people play for the historic context, some people for the narrative, some for the gameplay, and what we felt was by going deeper into the gameplay challenge of the game we’re feeding one part of the audience but not others, so it was a natural step for us.”

Het is duidelijk dat Ubisoft op een bredere doelgroep probeert te mikken met de franchise. Zo kondigde de ontwikkelaar ook al aan dat er een Discovery Tour als DLC uitgebracht zal worden in 2018. Deze is puur gericht op de verrijking van je kennis omtrent het oude Egypte. Over drie weken ligt de game in de winkels.