Ontwikkelaar Housemarque heeft in een statement laten weten zich niet langer te focussen op arcade games. De reden hiervoor is een verandering in het landschap. Bij de studio hebben ze het gevoel dat de markt aan het verschuiven is en het zich meer focust op online multiplayer games en dergelijke. Daarom dat Housemarque ook in die richting zijn heil zal gaan zoeken.
Op zich geen vreemde beslissing, ware het niet dat Housemarque juist jarenlang bekend stond als een arcade koning. Hun laatste project, Nex Machina: Death Machine, scoort een hoog gemiddelde op Metacritic. De game werd geprezen om zijn eigen en klassieke speelstijl. Helaas liep het publiek er niet bepaald warm voor en verkocht Nex Machina ondermaats, wat een reden is voor deze verandering van focus.
Hieronder een volledige verklaring van de CEO van Housemarque.
For more than 20 years we’ve been carrying the torch for arcade, bringing arcade coin-op inspired games to the market with a Housemarque twist, and I think it’s fair to say we’ve gotten pretty good at it by now! Our games have received great critical reception over the years, perhaps the best example beingNex Machina, which we published in June to great critical acclaim, garnering a metacritic score of 88. Nex Machina was a dream project, as we got to work with our hero and arcade gaming legend Eugene Jarvis, who is responsible for some of the most revered arcade games of all time such as Defender, Robotron 2084 and Smash TV. He has had a tremendous impact on our games, including Resogun and Dead Nation.
However despite critical success and numerous awards, our games just haven’t sold in significant numbers. While some of them have reached a massive audience due to free game offerings across various digital sales channels, this unfortunately doesn’t help pay for development, which gets costly for high production quality. We are extremely grateful to our fans and partners, who have enabled us to work on awesome games like Super Stardust HD and Outland. For your unfailing love and support we thank you from the bottom of our hearts.
But now it’s time to move on to new genres. Lackluster sales of Nex Machina have led us to the thinking that it is time to bring our longstanding commitment to the arcade genre to an end. While this genre will always hold a special place in our hearts, the industry is moving more toward multiplayer experiences with strong, robust communities, and it’s time for Housemarque to move forward with the industry. Hence Nex Machina and Matterfall will be the last of their kind coming out of our studio. Our purpose as a company remains the same, however – to create enjoyable and memorable gaming experiences for players while simultaneously creating a great workplace that allows people to flourish both professionally and personally.
Looking ahead to our next projects, we are exploring something totally different than what you might expect of us, but we believe this will lead to the creation of even more engaging gaming experiences. Our core values remain the same – gameplay first with first class execution. We are really excited about our new projects and look forward to unveiling our first game from the new era of Housemarque.
Whether you have been a fan of Housemarque for years or have just played a few of our first games, we invite you to join us in discovering new gaming frontiers! Stay tuned!
Ilari Kuittinen
CEO
:'(
Heel erg jammer!
Jammer, ik houd van Housemarque. Heb bijna al hun games. Echt pareltjes!
Online mp……..is einde housemarque voor mij.
lekker dan, voor mij als single player zijnde…
Misschien moeten we ook kritisch zijn naar onszelf, de consumenten.
Als de meerderheid van de nieuwe generatie gamers zich happy voelt bij games die teren op microtranacties vol met gokelementen en inspiratieloze multiplayer games die allemaal op elkaar lijken dan kun je niet anders dan vaststellen dat men krijgt wat men vraagt.
Ik zelf ben somber gesteld over het feit dat ik zie wat er aan het gebeuren is, dat vele vloggers en gamesites dat ook zien en mededelen via kanalen als youtube maar dat de massa schijnbaar daar geen boodschap aan heeft en toch wel deze ontwikkelingen steunt door massaal deze games te kopen.
@gamexl:
Het probleem is veek diepgaander..
De methoden die gebruikt worden om microtransacties etc. Te gebruiken met wisselende beloning komt rechtstreeks uit neuropsychologie. Voornamelijk de onderzoeken naar beloning en verslaving worden nauwgezet gemodelleerd. Er was een docu op canvas over.. met een spijtoptant.. die zelfs nu hij weg is uit de industrie niet open durft te zijn. Maar uit morele overweging was hij weg uit de industrie. Hij maakte zich,imho terecht, zorgen over de verslavende werking.
Maar het zal eerst grandioos fout moeten gaan voor het beter wordt… komt wel goed.. ooit :$
Naar mijn idee is Nex Machina iets te hoog in de markt gezet. Een geweldig spel maar leg die voor minder dan €10 in de store en het loopt in de eerste week een stuk beter. Als de eerste week geen momentum ontstaat gebeurt dat nooit meer.
@84.85.32..xxx: Ik had tm Nex Machina alle games van Housemarque. Vond dat spel simpelweg TE pittig en ben daardoor afgehaakt, daardoor ook Matterfall laten liggen. Maar afwachten welke richting ze nu opgaan
@89.200.36..xxx: Er zijn al landen die de wetten hebben aangepast. Dat was in Azië geloof ik. Daar zijn bij sommige games (tripple A games!) de ontwikkelaars verplicht te laten zien hoeveel procent kans is op een redelijke beloning per loot box voordat je deze open maakt. Dus als je een lootbox vindt waar er bij wordt vermeldt dat deze 10% kans heeft op een waardevolle inhoud sla je die beter over en je kiest voor een loot box (of card pack) waar 90% aan hangt… enz
@gamexl:
Is een goede start, maar mensen zijn fenomenaal slecht in het schatten van kansen. Maar ik juich dat soory wetgeving keihard toe. Ik vind ook dat games die iets aan kans overlaten via een transactie (gokken) standaard een 18+ rating moeten krijgen