Destiny 2 begon vorig jaar met een knaller en werd met open armen ontvangen door zowel critici als de gamers zelf. Het tij lijkt echter te keren voor de game, aangezien de spelers van Destiny 2 ontevreden zijn met de gang van zaken. Dit uit zich onder andere in veel kritiek op fora en social media, maar ook in een steeds kleiner wordende spelersbasis.

Dat het aantal actieve spelers in rap tempo afzakt is reden genoeg voor paniek, maar vooral ook een teken dat er iets moet gaan veranderen. Volgens analist Doug Creutz van het bureau Cowen heeft Call of Duty: WWII een geweldig najaar gehad wat zich ongetwijfeld voort zal zetten in 2018. Destiny 2 daarentegen heeft het moeilijk, aangezien spelers de game in de steek laten en volgens hem verkeert de franchise momenteel niet in gezonde toestand.

“While Call of Duty: WWII clearly had a great holiday, which likely sets up strong franchise live services revenue in 2018, Destiny 2 is struggling right now with player engagement appearing to be on the wane, […] Destiny is Not in a Good Place.”

“We are a bit cautious that potentially disappointing live service revenue there could at least partially offset upside from CoD in 2018,”

Men verwacht tegenvallende inkomsten uit Destiny 2, wat de juist positieve cijfers van Call of Duty: WWII weer iets omlaag kan brengen. Meerdere grote Destiny-streamers hebben ook aangekondigd minder content te gaan maken met de game in de hoofdrol. De Twitch viewership is momenteel op een dieptepunt aangekomen voor de franchise, hangende rond de 4000 tot 7000 kijkers op vrijdagmiddagen. Dit in tegenstelling tot de cijfers van Destiny 1 een jaar geleden, toen was dit 14.000 tot 17.000 kijkers.

Het bureau gaf ook enkele redenen waarom Destiny 2 het volgens hen niet zo goed doet, zoals je hieronder kunt zien. Met name de microtransacties en het feit dat de game minder indrukwekkend en vooruitstrevend is dan verwacht, zijn grote obstakels. Verder lijkt Bungie volgens het bureau ook niet rap te zijn in het beantwoorden van community vragen of het toevoegen van gewilde features.  De communicatie vanuit Bungie is in z’n geheel dan ook erg slecht, laat het bureau weten. Zij laten de spelers veelal in het duister als het gaat om de plannen omtrent Destiny 2.

1. “Design decisions were made that have made D2 a less engaging, and less distinctive, game than D1. In particular, key aspects of the D2 end game feel neutered compared to D1.”
2. “Microtransaction implementation, while not nearly as problematic as in Star Wars Battlefront 2, has still been a source of player unhappiness.”
3. “Bungie’s [the studio that developed the game] apparent urgency in responding to player feedback has been disappointing.”
4. “Until recently, Bungie did a poor job communicating its road map going forward, particularly compared to the more open stance of many other live service games.”

Het vertrouwen in Bungie is er overigens nog wel, de ontwikkelaar heeft volgens Cowen nog altijd de kans om er een positief verhaal van te maken. Hiervoor moet er alleen wel veel gebeuren aan de game. De concurrentie van Destiny 2 is inmiddels ook hard aan de weg aan het timmeren, wat het mogelijk moeilijker maakt voor Bungie om terug te komen.

“We do think Bungie still has some opportunity to fix the game’s problems over the next year and recapture engagement, but we’re not sure they have the ability to pull it off at this point,” zegt hij. “We also note that Destiny currently has more serious competition in its genre from a refurbished Division (Ubisoft) and the indie title Warframe than it did three years ago, when D1 had its own share of player dissatisfaction.”