Review: Dragon Ball FighterZ – Het is alweer een tijd geleden dat we een Dragon Ball game hebben gezien in de stijl van FighterZ. De laatste games bevatten veel RPG-elementen, ook niet verkeerd, maar soms wil je gewoon lekker kunnen knokken zoals vanouds. Eén van de eerste Dragon Ball games die ooit bij mij de PlayStation in ging, was ‘Ultimate Battle 22’ en die game stamt alweer uit 1995. Vandaag de dag spelen we nog steeds Dragon Ball games en de franchise heeft inmiddels een rijke historie aan zowel goede (Budokai 3) als slechte (Infinite World) delen. Nu keert men terug naar de oude glorietijden, want de game gaat weer naar de roots en dat in 2D. Hoe dat ons beviel, lees je terug in deze review.

Een volwassen franchise

We kunnen inmiddels wel stellen dat Dragon Ball een volwassen franchise is geworden. Er zijn immers zoveel delen verschenen met verschillende stijlen, insteek, movesets en nog veel meer, dat er eigenlijk maar weinig ruimte overblijft om te kunnen innoveren. Dragon Ball Xenoverse en Xenoverse 2 zijn leuke games en bieden veel replaywaarde, maar ze zijn niet voor iedereen. De RPG-elementen die die games kennen, kunnen sommige spelers afschrikken die eigenlijk liever een Dragon Ball game in de vorm van een simpele fighter willen spelen. Dat is dus precies wat Dragon Ball FighterZ is. Namelijk geen ingewikkelde elementen, maar gewoon hardcore knokken met diverse personages, aangevuld met de meest toffe animaties ooit in een Dragon Ball game.

Een echte fighter

Ben je weer op zoek naar die RPG-elementen en wil je graag potions verzamelen in een grote open wereld, waarin je diverse vijanden tegenkomt? Dan is Dragon Ball FighterZ niet de juiste game. Dit is een 3 versus 3 tag-team fighting game, die je in een 2D setting met 3D elementen speelt, 2.5D dus. De games die je het beste met deze game kan vergelijken zijn de Marvel vs. Capcom games, alleen is de uitwerking bij deze titel wel dat het wat toegankelijker is. Tegelijkertijd is de gameplay complex genoeg om er vaardigheid in op te kunnen bouwen. De input is niet heel spannend en diepgaand qua combo’s zoals bij andere fighters, maar timing speelt wel een grote rol.

Het blijft immers Dragon Ball, dus de keuze om het wat toegankelijker te houden is wat ons betreft geheel de juiste. Je KI opbouwen is daarnaast ook een lastige, want dit kun je doen door op te laden of de juiste hits te landen. Opladen maakt je echter heel kwetsbaar en tenzij je tegenstander besluit dat het voor hem ook tijd is om op te laden, kom je hier vaak niet ver mee. Als je eenmaal genoeg KI hebt, geeft dat je de mogelijkheid om teleport aanvallen, energiestralen en natuurlijk ultieme aanvallen uit te voeren. Deze zijn allemaal relatief gemakkelijk te activeren en vereisen dus geen spectaculaire knoppenreeks om in te voeren. Wel dien je deze uiteraard goed te timen, zodat je jouw KI niet verspilt aan een aanval die je tegenstander nooit zal bereiken, KI is immers kostbaar.

Animaties om u tegen te zeggen

Zoals we eerder al vermeld hebben, hebben we door de jaren heen het nodige gezien aan Dragon Ball games en we zijn inmiddels ook wel wat gewend. Grafisch is Dragon Ball Xenoverse bijvoorbeeld bijna identiek aan de show zelf en daar valt weinig op aan te merken. Dragon Ball FighterZ tilt het echter naar een heel ander niveau. Nog nooit heb ik een Dragon Ball game of zelfs een andere fighter mogen spelen met zulke fantastische animaties en scènes. Het ziet er weergaloos uit en ook al oogt het misschien wat druk en heftig als je er voor het eerst instapt, het past natuurlijk perfect bij Dragon Ball.

De personages vliegen heen en weer, de ene energiestraal na de andere wordt afgevuurd en combo’s met 30 hits spatten van het scherm. Het is een kleurrijk spektakel met allemaal prachtige cut-scènes, animaties en omgevingen die perfect op elkaar aansluiten. De gehele match wordt afgewisseld met 3D scènes en deze blenden op een prachtige en soepele manier in, waardoor het een waar genot is om naar te kijken. De kleuren spatten echt van je scherm en de actie is dermate intens, dat het als het ware al een genot is om enkel naar te kijken. Hiermee laat de game zien dat het de absolute top heeft bereikt wat betreft het overbrengen van de sfeer uit de animatieserie.

Uitgebreid qua modi, maar niet qua roster

Aan positieve opmerkingen over Dragon Ball FighterZ geen gebrek, maar jammer genoeg hebben we toch wel een aantal punten die ruimte bieden voor verbetering. Zo is het roster wat ons betreft nog wel wat karig. We missen enkele belangrijke personages, zoals Majin Vegeta, Vegito, Broly, Bardock, Goten, Cooler, Raditz en meer. Mogelijkerwijs voegt men deze personages alsnog toe via downloadbare content, maar het roster had bij aanvang wel iets uitgebreider mogen zijn. Zelfs al zouden ze alle net genoemde personages hebben toegevoegd, dan nog blijft er genoeg ruimte over voor eventuele DLC.

Qua modi kent de game dan wel weer een ruim aanbod voor een traditionele fighter. De Story modus gaat fans sowieso bekoren, al is het alleen al om het feit dat Bulma vanaf moment één een prominente rol speelt. De verhalende modus draait overigens voornamelijk om Android 16, die opeens weer leeft en actief is. Niet alleen is dit mysterieus, ook het feit dat er plotseling een leger aan klonen – oftewel Super Androids – is, is merkwaardig. Deze klonen zijn op zoek naar de Z Fighters en jij tourt met je team van planeet naar planeet om hun allemaal uit te schakelen.

Je speelt dit verhaal vanuit drie mogelijke perspectieven, die van Goku, Frieza en Android 18 en 21 samen. Beide arcs, zoals deze heten in de game, kennen hun eigen perspectief, maar de verhaallijn komt nagenoeg met elkaar overeen. Je begint met Goku’s kant en vervolgens schakel je over naar Frieza. De daadwerkelijke climax van het geheel volgt in de laatste arc met de Androids. Gedurende het verhaal krijg je de kans om met bijna alle personages te spelen, behalve Kid Buu, Future Trunks, Teen Gohan, Hit en Goku Black. Zij zitten er niet in vanwege de tijdlijn, maar natuurlijk zijn ze wel gewoon beschikbaar in de andere modi van de game.

De Story modus biedt zeker een leuke ervaring, maar na afloop ben je het eigenlijk al weer snel vergeten. Het echte werk zit hem uiteindelijk toch vooral in de lokale of online multiplayer, het is en blijft immers een rasechte fighter. Verder biedt de game nog een Practice modus, die precies doet wat je ervan zou verwachten. Daarnaast heb je nog een Arcade modus, die dient voor old-school en snel vermaak. Het belangrijkste is natuurlijk de multiplayer en online heb je verschillende manieren om een match te vinden en spelen. Zo is er een Tournament modus beschikbaar, zowel offline als online. Online kan je daarnaast ook ranked en unranked spelen met verschillende opties en verder kan je nog een custom match maken met een eigen set regels.

Online erg soepel

Toen Dragon Ball FighterZ net uitkwam, hebben we eigenlijk even gewacht met de review. Dit omdat de servers nog niet helemaal klaar waren voor de grote stroom aan spelers. Lobby’s vinden bleek lastig en er was lag. Niet de juiste omgeving dus voor een review. Nu de servers echter beter werken, merk je dat deze game online toch wel verdomde vermakelijk is. Dankzij het feit dat deze game redelijk toegankelijk is en het een nieuwe game betreft, krijgt iedereen gelijke kansen om er aan te beginnen. Online is werkelijk waar een genot om te spelen en het werkt nu erg soepel, ondanks de drukke actie op het scherm. Dat is wat deze game eigenlijk maakt tot de parel die het is.

Dragon Ball FighterZ heeft ons erg positief verrast en zet wat ons betreft de franchise weer als een blok beton op de kaart. Dragon Ball blijft een fantastische anime-reeks en de games blijven toch altijd weer een vermakelijk tijdverdrijf. Het feit dat men van deze game een traditionele fighter heeft gemaakt kan eigenlijk alleen maar toegejuicht worden, want de manier waarop men dit doet is uitstekend. We durfden amper te dromen dat we dit zouden krijgen, want bijna alles is tot in de puntjes uitgewerkt. Behalve het roster dan, maar hier kan men in de toekomst natuurlijk nog aan werken.

• Online werkt als een trein
  • Meest vette animaties ooit in een Dragon Ball-game
  • Grafisch hoogstaand