Review: Kingdom Come: Deliverance – Jaren geleden werd er een Kickstarter project gelanceerd voor Kingdom Come: Deliverance. Omdat het project er zo veelbelovend uitzag, wist het vrij snel de gevraagde 2,5 miljoen op te halen. Een game die een middeleeuwse ervaring van rond 1400 zou moeten bieden met daarbij realisme zeer hoog in het vaandel. Nu jaren later is de game daar en het is natuurlijk de vraag of de game naast het realisme ook entertainment brengt. Laten we wel wezen, de reden waarom we games spelen is immers om aan de echte wereld te ontsnappen. In deze review vertellen we je uitgebreid wat onze ervaring is met Kingdom Come: Deliverance en we zullen niets onder stoelen of banken steken.
Voortreffelijke setting
Voordat je überhaupt in het hoofdmenu aankomt dien je bij elke opstart even naar een laadscherm te kijken. Daarin wordt op een zeer korte wijze uitgelegd in welke middeleeuwse periode je bent aangekomen. Kingdom Come: Deliverance speelt zich namelijk af in het hartje van Tsjechië, wat vroeger Bohemia heette. Hier regeerde Karel IV over het heilige Roomse Rijk, waarbij hij geliefd was onder zijn volk. Na zijn dood nam zijn zoon Wenceslas IV het over, waar helaas minder positieve verhalen over werden verteld. Hij negeerde zijn plichten en liet het land enigszins aan z’n lot over, waardoor de Hongaren hun kans zagen en het rijk begonnen aan te vallen.
Deze omschrijving is wat kort door de bocht, maar het geeft een idee van wat voor sfeer je in de game kunt verwachten. Het verhaal is een leuke geschiedenisles waar de game uiteindelijk op in zal haken met zijn protagonist, Henry. Henry is de zoon van een smid en de ziel kan niet simpeler zijn dan dat. Ditmaal geen spierbundel met veel wapens, magische vingertoppen en een stem die draken doet vrezen. Nee, dit is een man die overkomt als een sulletje eerste klas en die spreekt met een sistong. Waar zijn leven aanvankelijk simpel is, neemt het toch al snel een onverwachte wending.
Je bent een echt mens in de middeleeuwen
Veel zullen we niet over het verhaal weggeven, want direct aan het begin zullen er al verschrikkelijke ontwikkelingen plaatsvinden. Hierdoor zal het verhaal van Henry zich ontplooien met als gevolg dat jij in zijn schoenen stapt. Dit is op een zeer leuke manier gedaan en we kunnen ook niet anders zeggen dan dat het er bij aanvang erg veelbelovend uitziet. Dat komt ook door de omgevingen, zo voelen de huisjes in de dorpen en de burchten waar je komt als zeer authentiek aan en ook de bossen lijken rechtstreeks gekopieerd te zijn uit het mooie Tsjechië. Tegelijkertijd oogt het ook wat saai qua kleurenpalet en opzet, maar dat is precies zoals het vroeger ook was.
Kingdom Come: Deliverance wil echter niet alleen met sfeer een realistisch gevoel overbrengen, maar ook met de gameplay. Er zitten talloze systemen in de game die ervoor zorgen dat Henry als een echt mens moet zien te overleven. Je dient bijvoorbeeld genoeg te eten, want anders krijg je honger en vecht je niet al te scherp. Als je echter teveel eet, dan word je wat trager door je dikke buik en zuipen zorgt er dan weer voor dat je helemaal niets meer accuraat kunt doen. Een goede nachtrust zorgt dan weer voor de nodige bijdrage aan je stamina en als je door het bos wandelt of veel vecht, dan zal je vies worden. Je kleding wassen is ook weer belangrijk, want dat heeft een effect op je charisma. Kortom, allerlei kleine aspecten die goed bijdragen aan het realisme en de sfeer die de game wil uitstralen.
Nu begint de hel
Vechten komt natuurlijk ook voor in een game over de middeleeuwen, zoals we eerder al even lieten vallen. Zodra je een scherp prikproduct in je handen hebt en tegenover iemand staat die je niet aardig vindt, ga je het gevecht met deze persoon aan. Je krijgt een lock-on crosshair te zien in de vorm van een vijfpuntige ster met daarin een punt. Dit zijn namelijk de richtingen waarin je een slag kunt plaatsen met je zwaard. Met een goede tutorial aan het begin wordt op een perfecte manier uitgelegd hoe je kunt blocken, slaan en ontwijken. Het is niet per se het meest gestroomlijnde systeem, maar het werkt aardig in gevechten en de uitleg is prima.
Tot zover ons positieve verhaal over de game, want bij het vechten komt onder andere een nadelig punt naar boven. Zodra meerdere tegenstanders jou belagen, wordt een gevecht ineens een heel stuk lastiger. Het is simpelweg onmogelijk om soepel je lock-on te veranderen naar een andere tegenstander. We begrijpen dat vechten vroeger ook niet zo gemakkelijk was en dat je met verschillende factoren rekening moest houden. Eerlijk waar, dat vinden we een prima uitdaging in de game, maar het moet niet zo zijn dat het ontzettend lang duurt voordat je van de ene persoon naar de andere kijkt alvorens je er op in gaat hakken. Door dit krakkemikkige lock-on systeem wordt een gevecht tegen meerdere tegenstanders al snel een hel en dat is echt jammer.
Ontwikkelingstijd heeft zijn tol geëist
Maar goed, we zijn nog bereid om dit onderdeel de voordeel van de twijfel te geven. Helaas zijn er meer punten waardoor de game er niet goed vanaf komt. Daar waar de sfeer en de steden goed worden neergezet, is dat vooral te danken aan de vibe en authenticiteit. Van de graphics moet de game het niet hebben, want textures worden meer dan eens gewoonweg niet ingeladen en ook heeft de game enorm veel last van texture pop-in – dit bij vrijwel elke meter die we vooruit lopen (op een PS4 Pro). Pop-up lijkt overigens een standaard onderdeel te zijn van de game, want overal waar we ons bevonden tijdens het spelen, kwamen op 30 meter afstand plots mensen in beeld.
De game zou op 30 frames per seconde moeten draaien, maar ook dat kan de game niet altijd waarborgen, zelfs op een PS4 Pro niet. Op de meest willekeurige momenten hebben we last gehad van gestotter en framedrops. Daarbij is het gehele animatiesysteem niet bepaald verzorgd, want de animaties van de personages zijn bij momenten lachwekkend te noemen, haast humoristisch maar dat was vast niet de bedoeling. De eerste paar uren van de game lijken erg aardig, maar na dik 20 uur spelen zal je merken dat de game over beperkte animaties beschikt die telkens terugkomen bij gesprekken met NPC’s. Elke keer exact hetzelfde wijzende vingertje, de wegwuivende hand of het snel ja-knikkende hoofd. Iedere keer komt weer hetzelfde voorbij, ook compleet buiten de context van de gesprekken die je voert en dat ziet er vreemd uit. Daarbij geldt dat de gesprekken ook erg interessant uit de hoek kunnen komen.
Henry is een bijzondere jongen
Even terug naar Henry en waar hij mee te maken krijgt. Na een verschrikkelijk ongeval in het dorp waar hij woont, krijg je de taak om detective te spelen. Je probeert te achterhalen wie de dader is en na meerdere mensen gesproken te hebben, krijg je enigszins een idee wie het kan zijn. Je hebt echter geen naam. Let op: we weten de naam van de dader dus niet. Vervolgens was het zaak om de bevindingen te melden aan een ridder met een conversatie tot gevolg. Tijdens dit gesprek komt opeens de optie naar voren dat ene ‘Lumpy Lubosh’ zich ten noorden van ons bevond. Hadden we een scene gemist? Of beschikt Henry over paranormale gaven? Of heeft hij de beschikking over middeleeuws internet, waarop de naam gevonden kon worden?
Het opmerkelijke hiervan is dat de game in essentie zelf opties vrijgeeft die eigenlijk helemaal niet beschikbaar zouden mogen zijn. Dit heeft als gevolg dat conversaties werkelijk alle kanten op kunnen gaan zonder ook maar enige vorm van structuur te hebben en dat heeft best wel een impact op het verhaal, want hierdoor wordt het onduidelijk en erg warrig. Sterker nog, als je de optie krijgt om op verschillende manieren een situatie aan te pakken, lijkt de game compleet vast te lopen bij de ‘verkeerde’ keuze. Zo was er een moment waarop we op een aardige manier iets van iemand konden terugvragen door middel van het uitgebreide conversatiesysteem; agressief, charme of medelevend zijn de drie keuzes die je hebt.
Geen zin om het gesprek aan te gaan? Dan kan je ook gewoon proberen om iets terug te stelen. Wij gingen voor deze optie en gingen met de persoon in kwestie op de vuist. Nadat we hem hadden verslagen konden we de quest niet afmaken. Er kwam geen prompt en de man vertelde elke keer dat we onszelf mochten helpen en het object terug konden pakken. Het hele object was echter in geen velden of wegen te bekennen, met als gevolg dat we onze savefile opnieuw moesten inladen om een andere keuze te maken zodat de juiste quest prompt nu wel kwam. Kortom, de (achterliggende) stamboom diagram met keuzes en paden die je kan nemen in conversaties en acties sluit dus niet goed op elkaar aan. Dit levert rare gesprekken op, niet te voltooien quests en meer. Erg vervelend dus.
Onverzorgd zoals de middeleeuwen
Dan komen we bij het geluid, want we zijn nog niet helemaal klaar. Henry, eerlijk, je bent een goeie gozer, maar als je praat probeer dan niet uit je nek te lullen. Dit bedoelen we dan letterlijk, want zodra je in gesprek gaat met iemand lijkt het geluid van je stem achter je nek vandaan te komen en dus niet uit je mond. Zowel de linker als rechter speaker hebben twee voice outputs, dus waar het op neer komt is dat je twee dezelfde stemmen synchroon naast elkaar hoort praten. Als je dan rondjes draait in de game krijg je de ene keer links en de andere keer rechts iets te horen, of soms zelfs allebei. Dit komt elke keer voor als je al lopend een conversatie voert. Meestal praat je gelukkig in een vaste dialoog opzet waarin dit niet voorkomt, maar als je dan aan de wandel bent werkt het domweg niet.
Goed, dan wat anders. We werden erg enthousiast toen we hoorden dat we mochten deelnemen aan een grootschalig gevecht. Een oorlog met allemaal ridders en boogschutters, nou dat klinkt altijd goed, niet? Voordat we met Henry op pad konden met het leger, was het zaak om op verkenning uit te gaan. Verkenning is in onze interpretatie dat je op zoek moet naar waar de vijanden zitten om zo in kaart te brengen wat de beste aanval is. Bij voorkeur infiltreer je ook nog bij de vijanden om zo precies achter hun aantallen en plannen te komen. De werkelijkheid was echter dat we op ons paard stapten en er in een rotvaart langsreden om zo het doel te voltooien. Erg praktisch voor de voortgang, maar het staat natuurlijk haaks op het realisme dat de game wil uitstralen.
Het meest realistische wat we ooit hebben gezien
Enfin, we beloofden jullie een oorlog. Man man man, we hebben ons helemaal scheel gelachen. Het leger van m’n kameraden stond klaar en vol goede moed gingen we met hun mee de strijd in. Na twee minuten waren we echter vergeten of dat het nu een oorlog tussen ridders in een middeleeuwse setting was, of dat het een oorlog tussen bugs en glitches was waar ze in de Matrix geen hacker tegenin kunnen brengen. Soldaten die in karren blijven hangen, geluiden van zwaarden op plekken waar niemand staat, boogschutters die wegrennen, stilstaan en vervolgens weer bedenken dat ze op de vlucht waren, of wat te denken van een half leger van soldaten die met de rug tegen tegenstanders aan staan en gewoonweg niks doen?
De grap van dit alles… We hebben de controller neergelegd om het lekker aan de AI over te laten en dat is het meest efficiënte wat we in deze oorlog hebben kunnen doen. Bizar, sneu en grappig tegelijk om te zien, maar dit kan écht niet anno 2018. Voor wie het zich afvraagt, we speelden de laatste versie van de game. Het resultaat is dat we echt diep teleurgesteld zijn in Kingdom Come: Deliverance. Op papier lijkt de game een godsgeschenk. Een realistische middeleeuwse open wereld game. De stijl en sfeer van de game kunnen geslaagd en goed genoemd worden, maar door de grafische slordigheden wordt dit verpulverd. De dialogen zijn leuk geschreven, maar weinig bijzonder en allesbehalve memorabel. Iets wat een The Witcher 3 enkele jaren terug wel voor elkaar kreeg
Conclusie
Kingdom Come: Deliverance bevat verschillende leuke systemen. Het zwaardvechten is afgezien van een tergend lock-on systeem best wel cool. De menselijke routines en het uitgebreide levelsysteem met perks is goed uitgewerkt. De sfeer is een perfecte weerspiegeling van hoe Tsjechië er in de middeleeuwen uit heeft gezien, dus dat klinkt allemaal goed. Daarbij is Henry een normale jongen die uitgroeit tot ridder, wat toch een verademing is tussen alle bovennatuurlijke helden. Dit positieve wordt echter geteisterd door een absurde hoeveelheid bugs en glitches, waardoor de systemen geen toevoeging op de immersie van de game genoemd kunnen worden, maar eerder een irritatie. Het concept van de game is absoluut goed, maar de game had duidelijk veel meer ontwikkeltijd nodig. Het is technisch gewoonweg niet op orde en bij momenten een ramp om te spelen en dat is echt oprecht eeuwig zonde.
Pluspunten
- Authentieke sfeer
- Levelsysteem
Minpunten
- Zoveel bugs en glitches met als gevolg...
- …dat realisme eerder irritant dan interessant is
- Game crasht af en toe
- Dialogen kloppen soms qua structuur van geen kant
- Grafisch zeer achterhaald
4.0
Kon je ook van mijlenver aan zien komen. Ik koop persoonlijk al een tijdje geen games meer op en rond release. Altijd 6 maanden wachten of meer totdat de nodige patches uitzijn, de game afgeprijsd is en/of er een complete edition is met alle dlc.
Goede review btw
Auch! Tot nu toe positieve reviews gezien, dus deze is eem beetje onverwachts. Misschien dat de patch van volgende week wat kan goedmaken? Ik blijf nog lekker even wachten. Hoe blijven ze toch onafgemaakte spellen releasen? Is echt te gek voor woorden.
@Nasislike: de positieve reviews zijn vooral PC, deze versie (van wat ik hoor) moet een stuk beter zijn.
Had em bijna besteld vandaag, maar vond em op metacritic ook al niet denderend scoren, dus dacht wacht de review hier maar ff af. Ik pas dus
Damn wat fucken ze het op dan op de ps4.
Ik blij dat ik um op pc heb gehaald
Ik vermaak me prima met deze game en ben het ook totaal niet eens met deze review.
Als je alleen naar het minpunt wat door PSX SENSE genoemd word kijkt kun je deze review al niet meer serieus nemen: Dialogen kloppen structureel soms van geen kant.
Structureel soms? Dat zijn 2 tegenovergestelde dingen.
MVG
Haha toen ik begon te lezen dacht ik echt dat het een goede game was tot op het einde hahaha, man man had ook heel veel verwacht van de game concept is echt interessant maar ja de afwerking spijtig genoeg niet. Verschoot wel van die 4.0. Jullie hebben het gespeeld dus ik geloof het wel. Laat ik deze wel liggen, er komen genoeg top games uit binnekort op x1x en ps4/ pro
Speel zelf de pc versie en heb in lange tijden niet meer zo goed vermaakt met een game. Fantastisch!
Dat de console versie verre van perfect ging worden zag je van mijlen ver al aankomen.
@M4GN3T: dit was altijd al een pc game geweest. Enkel bij het halen van een bepaald doel (kickstart geldbedrag) zouden de makers hem poorten naar de ps4 en xb1… Jammer want de game sprak me zeker aan
@Edwins1984:
Had zelf ook de PC versie, alweer geretouneerd. Het is meer tegen de game spelen dan met.
Prima dat games een leercurve hebben maar in KC’s geval is het simpelweg tergend. De combat is clunky, houterig en voelt zeker niet realistisch.
Daarbij is het grafisch in 1ste instantie wel ok maar wanneer je door wat bosgedeeltes loopt is het een drama. Screentear overal, de frames lijken ook nog lager te worden in wat ‘drukkere’ gebieden dan dat het al is.
Had zeker potentie. Het doet mij wat denken aan Two Worlds II potentie-wise. Met een jaartje meer werk/polishment had je zeker een game gehad die een voldoende zou scoren.
In de huidige staat :
Koop deze game niet.
Ik vermaak me prima met de game, maar inderdaad er zitten zoveel slordigheden in dat het wel degelijk een invloed heeft op de beleving.
de hoeveelheid laadschermen, de niet inladende textures, de stijve animaties en soms uitvallend geluid.. maar toch….het is erg uniek en zeer sfeervol allemaal en ik hoop dat ze nog veel kunnen patchen. De game is zoals hij nu is gewoon nog niet af en dat is jammer…ook voor de reputatie van deze game en zijn developers.
Het vervelendste vind ik nog het save systeem..ik weet dat het expres is gedaan en ik vind het prima dat je niet zomaar kunt saven, maar een save on exit had toch echt gemoeten! Ik heb niet altijd de tijd om 5 uur achterelkaar te spelen en om nou iedere keer naar je bed (want daar save je o.a wel) te gaan als je wilt stoppen….
een 4 vind ik wat karig maar meer dan een 5.5 a 6 is het momenteel zeker niet….
waarom wil ik dit dan toch blijven spelen??? Omdat er vrijwel niets zoals dit op de markt is en het erg veel potentieel heeft.
@84.83.134..xxx: Het is inderdaad onhandig geformuleerd, dus gecorrigeerd.
Maar… als je de review had gelezen had je het punt op de juiste manier geïnterpreteerd, namelijk dat de gesprekken qua structuur soms van geen kant kloppen.
Wat een rotzooi is deze game.
Spijtig.. Had het ondertussen al begrepen dat dit niet een super launch ging worden. Maar ik keek wel uit naar een skyrim/ the witcher zonder magie-elementen/ mythische wezens. Later eens oppikken als het sterk afgeprijsd is.
Oef.. echt bijna gekocht vandaag. Ik wilde ‘m dit weekend dan zeker gaan kopen.. pijnlijk deze review want ik verheugde mij er zeer op. Gelukkig geen geld vergooit!
haha wat een kutcijfer…ik had er meer van verwacht
@2a02:1812:2505:7100:dc4a:8ca2:df91:9.xxx: Precies dit! Er zijn te weinig dit soort medieval games ZONDER magie. Een iets serieuzer en realistischer aanpak op de genre. Even wachten wat de update van volgende week oplevert.
Godzijdank hadden ze het spel niet in de carrefour of ik zat nu te vloeken tijdens het lezen van de review.
Ben ik blij dat ik hem gisteren niet meegenomen heb toen ik in de mediamarkt stond
Vandaar standaard 10 euro goedkoper.. ze wilde zo snel mogelijk verkopen.
Jammer, had veel van de game verwacht en stond op het punt hem te kopen. Misschien ooit eens ophalen als de tigste update voorbij is gekomen..
Dit was te verwachten, ik had vanaf het begin al het idee dat het zo zou eindigen. Ik hoop niet dat Mount and Blade Bannerlord hetzelfde overkomt.
Veel te hoog cijfer had nog veel lager gemogen. Bijna geen game waardig te noemen.
@Rastapopulos: Jij gaat er ervan uit dat ik de review niet gelezen heb? Nou ik kan jou vertellen dat ik dat dus wel gedaan heb. En in die review word de game naar mijn mening niet op de juiste manier beschreven. Ik ben het eens dat de game technisch niet top is maar in jullie review word net gedaan of de game onspeelbaar is wat dus absoluut niet zo is. En in de comments zie ik veel mensen afhaken en dat vind ik jammer. Ik heb al meer dan 20 uur in de game zitten en genoten van iedere minuut. MVG
Duidelijke review en een m.i. terecht hard oordeel over de technische onvolkomendheden; helaas wordt op basis van de rebiew niet duidelijk of de game inclusief de day one patch is beoordeeld. Dat had er wel in gemogen voor de duidelijkheid.
Daarnaast blijft na lezing bij mij de vraag bestaan hoe de auteur de game zou beoordelen als de ontwikkelaar de bugs en glitches weet op te lossen. Of denkt de auteur dat de problemen onoplosbaar zijn? Ik snap dat je geen review kunt schrijven van een niet bestaande versie van een game, maar gezien de omstandigheden (relatief kleine, onbekende ontwikkelaar die reeds te kennen heeft gegeven de bestaande fouten op te zullen lossen) heb ik er goede hoop op dat de huidige problemen van tijdelijke aard zullen zijn. Er zijn tegenwoordig – helaas – zat voorbeelden van games die om de verkeerde redenen te vroeg op de markt worden gebracht en boordevol bugs zitten die na release alsnog hersteld worden. Ook bij geweldige titels (Skyrim, Witcher 3) waren er immers de nodige problemen bij de release versie.
@84.83.134..xxx: Je reactie op het minpunt wekte de indruk van niet. Dat is ook waar m’n hele reactie over gaat, niet over de rest.
Dat je het niet met de review eens bent is je goed recht en dat mag je ook ventileren. Maar om nu de hele review niet meer serieus te nemen op basis van een krom geformuleerd minpunt… tja.
@2a02:a454:3790:1:d1d4:cb5f:2d29:3.xxx: “we speelden de laatste versie van de game” > versie 1.02. Dus inclusief alle updates.
@84.83.134..xxx: ach joh, wees eens objectief, de game is een grote zooi.
Leuk geprobeerd hoor van de makers, maar duidelijk dat de game snel verkocht moest worden.
Deze game is binnen 3 maanden een budgettitel.
Het probleem is dat de ps4 uit de middeleeuwen komt vergeleken met de pc.
Ik vermaak me anders prima met deze game. Weinig bugs tegengekomen. Wat had je verwacht dan van zo’n kleine studio? En voor een schappelijke prijs? Geweldige sfeer man!
Wow Sick. Een 4? Dat had ik echt niet verwacht!
Weet iemand hoe de game op de xbox one x is .?? Heb em binnen en ligt op de tafel ( nog in de seal…) maar als het een technisch drama is dan stuur ik em terug….
@2a02:a454:3790:1:d1d4:cb5f:2d29:3.xxx: Helemaal gelijk, ik ben ook benieuwd hoe de game over een paar weken uit de bus komt als alle bugs zijn weggewerkt.
@92.108.123..xxx: Ik ben objectief, ik heb de game gespeeld. Een 4 is een veel te laag punt voor deze game. Het is technisch nog niet 100% in orde maar in deze staat al minimaal een 7 waard en na enkele updates zal dat punt hoger kunnen worden.
Wat een grap hahahaha een 4 ? Heb je met je ogen dicht gespeeld ?
Prima game hoor. Ben nu al n aantal uren bezig in deze game,zonder dak me verveel. De setting en de atmosfeer zijn goed imo,en degameplay mag wat stroef zijn,tenslotte ben je een gewone jongen die wapens van 10+ kilo de lucht in zwaait.
Sorry hoor, maar deze review kan je niet serieus nemen. Een 4? Haha. Hartstikke goede game. Geen grote vervelende bugs tegen gekomen en de sfeer is echt fantastisch
@Jason28:
Waarom deden ze dit niet voordat de game uit kwam? Dit is toch gewoon zelfmoord? Reviewers gaan toch niet wachten totdat er een patch 2 weken later uit komt? Mensen lezen reviews van een game die niet af is na release en kopen de game gewoon niet, punt
Als het een game van Bethesda of een andere AAA-studio was geweest, had ie 9,5 op 10 gekregen, met een half puntje aftrek ‘wegens wat kleine technische tekortkomingen’.
@Seb070NL:
Blinde schapen, vorm zelf een mening.
Hier mijn review van jullie. :’)
Volgens mij hebben de mensen die de game afbranden in de reacties hem niet eens gespeeld…
@217.122.183..xxx:
Amen.
Nu ongeveer 7 uur in de game op de base ps4 en net de tutorial area uit. Het is zeker niet de mooiste game van deze tijd maar de story mode en de mogelijkheden in de game zijn wel super vet ondanks de mindere reviews vermaak ik me goed met deze game. Heb er zeker geen spijt van dat ik hem gekocht hebt.
Ik heb urenlang een walkthrough bekeken van de PC versie en daar zijn de minpunten van de prestaties dus niet aanwezig. Als de ontwikkelaar binnen twee weken een patch uitbrengt die meeste bugs en glitches verhelpt zou de vier die het nu krijgt niet meer representatief zijn… Zijn jullie bereid om dan een soort van review 2.0 te doen? Want als de grootste problemen verholpen zijn dat zou dit toch best een goede game zijn voor de consoles?
@gamexl: ja dat zeg je goed idd…..weet je toevallig wat over de x box one x versie?? Is die ‘hetzelfde’ als de ps4 versie (qua tech problemen)
@gamexl: ik heb de x box versie nog in de seal zitten maar weet nu niet of ik hem retour zal sturen ……
@62.140.132.xxx: Misschien kun je op Twitch kijken of iemand de game aan het streamen is op een xbox. Dan kun je gelijk zien wat de performance is…. 😉
@gamexl: thanx
Dit is de review van de ps4/pro ?
Ik speel deze ook op de pro en veel minpunten zijn bij lij niet aanwezig popup enz ,
Verschil tussen pro en x1x is 0,0000 pC is scherper .
Kijk ff op youtube !
@62.140.132.xxx: kijk op youtube pc vs pro vs x1x en je hebt het antw 0,0% verschil alleen PC is scherper
@95.97.44..xxx:
Dat klinkt verre van ideaal inderdaad, spijtig maar kan de refund wel begrijpen!
Gebruik zelf een Gsync monitor die screen tearing moet voorkomen, dus met een beetje geluk komen die klachten hier niet voor.
Tot zover vind ik het nog steeds fantastisch, wel echt een titel die je heel tof vind of echt helemaal niks. Buiten dat zeker niet perfect maar de sfeer en setting maken dat voor alsnog helemaal goed 🙂
Deze review klopt qua structuur van geen kant.
Serieus? Een 4?
@157.97.61..xxx: *1
Ik vind het een zalige game.. Heb zelf een enkele keer last gehad van bugs na 25 uur spelen.. Ik ben erg tevreden met de game en kan mij absoluut niet vinden in deze revieuw
De 4/10 is misschien een beetje te weinig, maar echt véél mag de game inderdaad niet krijgen. Echter om een eerste product te zijn van een productiehuis vind ik het wel geslaagd. Je ziet duidelijk dat er progressie in het spel mogelijk is, als ze wel de bugs en glitches eruit halen.
Qua gameplay, moeilijke combat wel, de leercurve is zeker nodig. Eens je de combat een beetje doorhebt, gaat het wel redelijk vlot. De quests dien je in het begin wel wat te zoeken van hoe het nu zit en zoals de review al zegt, je hebt verschillende mogelijkheden om te reageren. Tot op heden heb ik er nog geen problemen in ondervonden om zo een quest niet te kunnen afronden. Vaak moet je dan iets creatiever naar een oplossing gaan zoeken, omdat je het foute geantwoord hebt.
De cutscenes vind ik vaak iets te langdradig, al is het altijd wel interessant, zoals de review zegt is er weinig variatie in de non verbale communicatie van de personen. Dat klopt, maar het knikken en repetitief gegeven stoort eigenlijk niet zo hard als ze hier doen uitschijnen.
Jammer dat de game er negatief uitkomt en zoveel commotie veroorzaakt, blijft een goede game in zijn genre! Zeker aan te raden als je fan bent van dit soort games, middeleeuwse RPG. Wél zou ik het niet aanraden aan de huidige verkoopsprijs, je moet alles in zijn kader zien. Ik blijf alvast deze game doorspelen, toch al een aantal toffe dingen ermee beleefd.
Chris, Chris, Chris…
Liet je Fallout 4 en Skyrim ook als een blok vallen met een soortgelijk cijfer? Let wel, die games zijn van Bethesda, een véél grotere dev dan deze beginnende studio. En met een véél groter budget dan de ca. 5 miljoen die deze game meekreeg. En jaren na release zitten er óók in die games nog ontelbaar veel bugs en glitches.
Nee, ik kan deze review niet serieus nemen. Gelukkig heb ik een eigen mening en laat ik die niet van reviews afhangen. Ik heb inmiddels al ongeveer 12 ontzettend vermakelijke uren in deze game zitten. Heb misschien 3x een personage plotseling in het beeld zien opdoemen. Niks om je zo druk om te maken. En ook de door jou genoemde The Witcher 3 kent maar weinig variatie in de character animations tijdens conversaties. En als jij als beginnend zwaardvechter meteen heel soepel van links naar rechts zwingt met je wapen zou ik dat heel knap vinden. Henry kan dat nog niet nee, maar naarmate je die skill verder ontwikkeld gaat ook dat vloeiender.
De sfeer is geweldig, de uitstekende muziek draagt hieraan mee. Het verhaal zit tot nu toe prima in elkaar, alsmede de voice acting (op een paar nietszeggende NPC’s na). Kingdom Come: Deliverance verdient véél meer dan deze beoordeling.
Hahahaha, ik kan Chris Hofman echt NOOIT meer serieus nemen na deze review. Wat een blamage! Er zijn zoveel punten waar ik me aan erger in deze review, dat ik er niet eens aan wil beginnen omdat ik dan nog een hele tijd bezig ben. Prima, Chris Hofman en de leden die vanwege deze review de game nooit zullen spelen, jullie weten niet wat jullie missen, vooral als er een paar patches zijn uitgekomen. Ik weet nog goed hoeveel bugs en glitches The Witcher 3 had, en kijk hoe goed die game nu loopt. Je mag zeker veel kritiek hebben op een game die vele bugs en glitches heeft, maar zoals Hofman aangeeft, de game opzich staat als een huis, dus als de game word geoptimaliseert dan is er niks aan de hand. Hoe kan je dan een 4 geven voor een game die fundamenteel goed is??? Ongeloofwaardig voor altijd, Chris Hofman, slechte reviewer ooit.
Nou,ik snap die 4 wel hoor. Het hele zooitje had gewoon nog niet uit mogen komen in deze staat. Half jaartje polijste er bij gekregen en dan op de markt brengen had zeker wel gemogen.
Vele bugs en glitches
Houterige animaties
Pop ups
Hele trage texture loading
Lange laadtijden
Graphics ondermaats
Stotterende beelden
Naar desktop crashes
Veel te lastige combat
Veel te lastige lockpicking
Veel te lastige pickpocketing
Veel te lastige paard controls
En een veel te lange tutorial. Voordat je eindelijk de open wereld in mag ben je een dikke 6 uur verder als je geluk hebt. En geen save bij game eindigen is echt een hele slechte beslissing geweest bij een complexe en toch echt moeilijke game als deze. Het hele save game gebeuren mag wat mij betreft op de schop! Belachelijk dat je niet kunt quick saven.
Ik geef de game nog 1 kans na een aantal patches. In de hoop dat dan een heleboel is gefixt.
Voor nu ben ik er wel klaar mee.(gespeeld op PS4) Oh,vergeet nog het snelreizen. Je gaat dan met je poppetje over de map naar je bestemming.wat dan op zich nog wel grappig is. Maar onderweg word je ook nog staande gehouden op die map door wat gebeurtenissen en krijg je de optie die te negeren of niet. Hoezo fast travel? Eerder slow travel!
Een fantastische game die te vroeg is uitgekomen. Hier had een pro team op moeten zitten in de laatste fase.
Ik heb nu juist 5u op deze game gespeeld en deze review is op een standaard ps4 gespeeld door psx .
Ik heb 1 vastloper gehad en 1glith ? Waar zijn jullie mee bezig toen Skyrem uitkwam was deze echt een ramp terwijl in kingdoms Come geen popup of framedrop aanwezig zijn terwijl ik op men pro speelde .Iets heb ik geleerd sedert UFC 3 en deze game zijn jullie review niet betrouwbaar , sorry wat een verslavende game en verhaal 8/ 10 en volgende week nog ff een update ertegen en dit is top .
Jullie klagen over moeilijk met de controller over vechten dit is gewoon een simpele besturing . Leuke game mooi verhaal en grfx valt deze game nog mee .
@Overkill: Je slaat de spijker op zijn kop. Ben het hier helemaal mee eens, zelf ook al rond de 15 uur nu in deze game.
@Overkill: Vooral in fallout 4 stikt het nog van de bugs. Maar ik knal ze altijd neer.
@Overkill: precies. Het is geen bethesda, dus gaan we eens een keer doen alsof we objectief zijn. Jammer.
@81.18.252..xxx: Die games waren meer ‘af’ dan deze troep. Je koopt toch niet een game voor wat het ‘kan’ zijn of wel dan?
Het bedrijf heeft hart en ziel in dit spel gestoken. Respect daarvoor. Of willen jullie meer lootboxes en dlc die er al in zit zoals fucking destiny. Elk rpg heeft zijn glitches en bugs. Zelfs world of warcraft. Games als skyrim, eso, FFXIV, fallout, risen, etc etc, hebben dit. Zolang de gamer er plezier aan beleefd is het toch oke. Het is een unieke setting.
@tyger1: Je liegt dat je barst fanboy. Het stikt van de pop ups en framedrops.
Ik snap dat jullie een game afstraffen om technische fouten. Maar ik lees en zie zoveel positieve reacties. Denk dat jullie ditmaal de game te streng afstraffen ten opzichte van de unieke setting en het feit dat het door een niet grote ontwikkelaar is gemaakt. Denk waar PSX bij grote titels soms te soft is, zijn jullie hier te streng. Maar dat is mijn mening. Maar de meeste reviews (die ik heb gezien) scoren de game toch wat hoger.
Niet mijn game, maar een 4? Ook weer niet waard.
Wat een score tov de andere sites… Wat ik merk is dat de lezers die hem aan het spelen zijn tevreden zijn, terwijl andere mensen zich nu laten ontmoedigen/ afschrikken door Chris. Och als zo een kleine studio afgestraft wordt op bugs en glitches, dan weten we dat zo goed als elke toekomstige Ubisoft game op deze site een onvoldoende gaat krijgen… Oh nee dan niet, want dat kan/ mag niet voor een studio als Ubisoft zeker…
Bedankt voor de bevestiging. Met 65% op metacritic is dit dus gewoon een schijtgame weg gelegd voor een klein publiek die het wel waardeert.
Ambitieuze game gemaakt door een studio die niet de capaciteit nog de kwaliteit heeft om deze game tot zn recht te laten komen. Maar al gaande leert men. Wellicht als ze niet over de kop gaan de volgend titel beter.
@91.183.70..xxx:
Mooi gesproken!
Je merkt inderdaad dat de game nog wat patches nodig heeft. Zeker op de console, want het is erg duidelijk dat dit gemaakt is voor de PC. Vooral met het lock picken heb je de neiging om de controller, console EN TV naar buiten te gooien.
Toch is het een game naar mijn hart. Traag, veel dialoog en exploreren.
Voor een kleine studio met een klein budget (vergeet dat niet), hebben ze toch iets unieks proberen neer te zetten. Natuurlijk is het nog niet optimaal, maar dat was en is The Elder Scrolls ook niet. Daarbij is Kingdom Come geen mainstream game, wat iedereen blijkbaar wel denkt.
Voor mensen die twijfelen, wacht een aantal patches. Tegen die tijd is de game waarschijnlijk ook goedkoper aan te schaffen. Want ik denk echt dat RPG liefhebbers hier veel lol aan gaan beleven.
@Rodi83: XGN.nl heeft net de review geplaatst (ps4) ze geven em een 6.5 maar spreekt over technisch een drama.
Een score op een site is een richtlijn. Een mening nogsteeds van een ander.
Dat betekend niet dat jij het eens hoeft te zijn met de gegeven score.
Ik vind het wel jammer dat mens blindelings een review vertrouwen.
Want immers zelf spelen is de beste score die je dan zelf kan geven.
@Everlienne:
Als er in een review wordt geschreven dat er ontelbaar veel bugs zijn en problemen met de framerate, dan wil ik dat best aannemen hoor…..je gaat dan toch niet een game kopen om te kijken of de reviewer gelijk heeft?
Niet iedereen heeft een geldboompje ergens staan. 😉
Ik ben blij dat ik deze game geen pre-order heb gegeven, wat een zooi is dit zeg.
Op Twitch wat filmpjes bekeken en dat was me een partij sneu, het vecht is zo dom gedaan daar ben je serieus 3 minuten mee bezig (fist fight).
@145.37.141.xxx: maar je leest alleen het artikel of ook al het commentaar. bijv. Hier zijn toch een aantal gamers die zelf ervaring hebben op gedaan en niet eens zijn met het artikel.
Waardoor word je oordeel nu geveild?
Door een site met een dik bedrukt cijfer of
Van mensen met eigen ervaring. Maar niet door je eigen ervaring.
Dus als psx een goed cijfer geeft, jij koopt de game is het nog nooit gebeurd dat je teleurgesteld bent geweest? Ondanks het goede cijfers? Lees maar is terug bij de game Horizon prachtig cijfer, maar zijn toch vele mensen die niet in de verhaal konden komen. En dit nog maar 1 voorbeeld van zovelen.
Volgens mij als je een game koopt zonder zelf geprobeerd te hebben neemt altijd een risico met zich mee. Als je nu geld hebt of niet……
Haha, grappig dat mensen klagen over het lockpicken. Henry is een boerensnul. Denk niet dat iedereen geboren wordt met een lockpick vaardigheid. Anders wil ik het jou in het echt wel eens zien doen.
@Everlienne:
Helaas zijn games niet gratis, en van een demo krijg je ook geen goed beeld. Dus dan is het wel handig om eens goed reviews door te nemen, voordat je 60 euro door de plee spoelt.
@Everlienne:
Ik ga liever van de mening van een reviewer uit (daarom zit ik ook op PSX-Sense) dan van de mening van gamers. Ik kan er niet vanuit gaan dat het altijd klopt wat de anonieme bezoeker vertelt.
Daarnaast kijk ik ook op Metacritic en ook daar is een 4 gegeven (TheSixthAxis), dus ik check liever totdat er wat updates zijn doorgevoerd dan het nu te kopen…
@109.142.80..xxx: Het gaat er niet om of dit moeilijk is of niet. Het gaat erom dat dit specifiek is ingericht voor toetsenbord en muis, en niet voor een controller. Hierdoor wordt het voor controller gebruikers een stuk moeilijker gemaakt. Je moet namelijk met de twee sticks een lock proberen te picken, waarbij geen ruimte is voor error. Hierdoor haken veel mensen af om het nog te leren.
@Seb070NL: hoeveel gamers spoelen 60 euro door de plee met goede reviews? Zo in de menige trophies lijst te zien heel wat mensen. Triple A games die niet worden uitgedeeld.
En ik geef toe dat het mij ook wel eens in overkomen dat ondanks vooraf goed te overwegen wel of niet aanschaffen. Toch bleek dat het voor mij tien keer niks was.
Maar ik ben ook wel eens aangenaam verrast door games wat ik dacht dit is echt niks voor mij, en toch om 1 of ander reden liet overhalen om hem te kopen. En bleek dat het wel een geweldige game was.
@Everlienne:
De kans is nou eenmaal groter dat een game je niet bevalt bij een slechte review dan bij een goede review, of reviews dan, ik ga namelijk niet uit van maar 1 review.
@145.37.141.xxx: maar je kunt ook niet altijd van uitgaan dat jij en psx sense op 1 lijn liggen. Dat hoeft ook niet. Daarom zijn we mensen, je mag je eigen mening en oordeel hebben.
En ik zeg ook niet dat ze niet gelijk hebben maar vind het gewoon jammer dat de menige hier altijd van uitgaan dat je dan de zelfde over denkt dan deze cijfer, je kan pas zeggen als je hem uitgespeeld hebt als je daadwerkelijk eens was met dit cijfer.
We zien de laatste tijd veel bugs bij de release van games wat ik totaal niet goed keur. Maar bugs kunnen nog voor een groot deel verholpen worden.
@tyger1: heel eerlijk, maar jij bent t nog nooit eens geweest met reviews en vindt eigenlijk alles goed
@Seb070NL: ik denk dat de kans dat je hier in gelijk hebt groot is ☺ maar zelf uitproberen zal uitwijzen als jullie de zelfde mening delen.
@Everlienne:
In de reviews lees ik alleen maar dat er ontzettend veel bugs zijn. Wat is er dan mis aan om even te wachten totdat de meeste bugs verholpen zijn? Bovendien is een game dan ook wat goedkoper. Maar mooi dat jij de game te gek vindt, veel plezier ermee. 🙂
@tyger1: De game is op een PS4 Pro gespeeld, zoals aangegeven staat in de review.
@91.183.70..xxx: Slap argument, games van Ubisoft zijn over het algemeen kwalitatief beter en hebben niet zo extreem veel bugs en glitches als deze game.
@gamexl: De game zal op termijn ongetwijfeld beter worden, maar we beoordelen een game altijd op basis van de laatste versie zodra de reviewcode daar is. Als de game dan niet op orde is, dan is dat het risico van de uitgever. Ze moeten het of A voor lief nemen of B; de game meer tijd geven zodat het kwalitatief beter is. Anders kunnen we tegenwoordig na elke patch een game opnieuw beoordelen.
Ik snap waar je vandaan komt hoor, maar het is vandaag de dag met ontelbaar patches onbegonnen werk om games achteraf opnieuw te beoordelen.
@145.37.141.xxx: hey, ik heb nergens gezegt dat je er goed aan doet om hem op Day one te kopen. Dat is een keuze die je zelf moet overwegen.
Het is volgens mij de laatste tijd altijd beter een tijdje te wachten met het aanschaffen van games. Om de reden die je noemde.
Kijk maar naar AC unity of no man sky die hadden een slecht start maar zijn nu redelijk speelbare games.
@tyger1: Overdrijf nu niet, game is gewoon ruk.
Breng die game gewoon terug naar de winkel, stop aub met supporten van deze flauwekul games, hou jezelf niet voor de gek man.
@62.207.158..xxx:
Toffe game man, wat lul je?
@Everlienne: Je zegt anders wel dat men de reviewer niet blindelings moet vertrouwen. De meeste minpunten gaan over het technische gedeelte. Wat moet je daar niet van geloven dan? Ik geef 145 groot gelijk dat hij/zij wacht met aanschaffen.
@213.206.222.xxx:
Oblivion, Skyrim en Fallout maken ook gebruik van dual stick lockpicking..
NOG NOOIT een negatief punt over gehoord..
Sean Murray / No Man’s Sky Paradox right here..
Juist! Maak kleine developers totaal kapot met BULLSHIT
Is DIT wat psxsense wil?
Wat een butsite
@145.37.124.xxx: een review zou je als een richtlijn kunnen beschouwen. Bugs kunnen verholpen worden. Een mening is individueel.
@Rastapopulos: Maar het kan toch geen kwaad om bij bijzondere gevallen een tweede mening over een game te vellen? Het lijkt me oneerlijk om het hierbij te laten wanneer deze game over een maand zeer redelijk is verbeterd. Zeker juist nu blijkt dat het een trend is om games uit te brengen die nog veel pleisterwerk nodig hebben.
Want dit werkt ook zo andersom: Ik kan me een AC deel herinneren waarbij achteraf zoveel bugs voorkwamen dat het niet normaal was. Schepen vlogen de lucht in en mensen liepen door de grond. Toch had deze game een goede review gekregen omdat dit schijnbaar bij de review niet was opgevallen. Naderhand berichten jullie wel over de problemen met de bugs en glitches.
Ook The Witcher 3 kreeg een mooie cijfer maar al snel bleek dat sommige quests gebroken waren en hebben ze een heleboel moeten patchen tot het redelijk te noemen was.
In deze laatste gevallen kregen deze games mooie cijfers terwijl ze eigenlijk ook gebreken hadden die volgens jullie beredenering nu gebruikt worden om Kingdom Come Deliverence een 4 te geven.
Ik vind dat sneu voor een ontwikkelaar die nog vrij nieuw is.
Als deze bugs niet toevallig nu al aan de oppervlakte waren gerezen hadden jullie de game waarschijnlijk een 7 of 8 gegeven en als later bleek dat deze fouten er in zaten had het verder geen gevolgen gehad.
Misschien is het actueel relevant om toch een systeem te bedenken die voor bepaalde grote (online) open wereld games een soort van reflectie geeft na een paar maanden en de totaalcijfer dan her-evalueert. Dit kan overigens twee kanten opgaan. De game scoort dan in tweede instantie beter of slechter.
In de gaten houden dus deze game, immers kraakten jullie elex ook tot op het bot af, en dat was en is een prima game.
@Everlienne: Je zegt dat we de review niet blindelings moeten vertrouwen. Wat klopt er niet aan dan? Heb je de game ueberhaupt gespeeld of zit je hier op de site om te klieren en te trollen?
@gamexl: +1
@92.108.200..xxx: Voor de gasten die denken dat ik lieg , ga gewoon naar game mania vraag ff om te mogen proberen ( kijk wel als het op de pro is ) en je zal zien dat dit een goeie game is .
Je zal ook merken dat popup en framedrops hetzelde zijn als op een andere game .
En inderdaad ik ben een een allround player en vind dat je je toch minimaal de moeite moet doen om de controllers onder de knie te hebben !
Wat betrefd review zowel hier op psx of een ander site bv metacritiek ofzo stel de vraag is de reviewer wel geintreseerd in dit soort game’s enz.
Kijk ook op metacritiek naar de users score ik heb dit gechek en ik zie veel positieve reactie staan .
Mvg
@tyger1: Ja, want 5 minuten spelen bij de game mania en de user comments van 1 regel lang geven een veel beter beeld dan het verhaal van iemand die een paar dagen of langer heeft gespeeld? Sjezus man.
@145.37.124.xxx: ga jij maar mensen blindelings vertrouwen, laat mij even weten hoe dat uit pakt oké.
Nogmaals een mening is individueel. Daarbij ben ik niet bijvoorbaat een trol.