Gespeeld: Destiny 2: Forsaken – Destiny 2 is nog geen jaar uit en Bungie heeft ons al twee uitbreidingen gebracht. Die voegden best wel wat toe, maar waren niet per se enorm in omvang. De eerste echte grote uitbreiding komt pas een jaar later in de vorm van Forsaken. Deze uitbreiding hebben we op de gamescom kunnen spelen en tevens spraken we met Bungie over wat Forsaken ons allemaal zal gaan brengen. Bungie hoopt weer een grote stap vooruit te zetten door vooral veel nieuwe content en boeiende ervaringen te brengen waar we je nu het één en ander over kunnen vertellen.

Een meer persoonlijk verhaal

Forsaken brengt net zoals elke andere uitbreiding een nieuw verhaal naar Destiny 2. Dit verhaal draait om Cayde-6 en de Prison of Elders, waar het helemaal fout gaat. Daar waar het plan was om orde op zaken te stellen, zal Cayde-6 de ultieme prijs betalen en dat zet een reeks van gebeurtenissen in gang waarbij je buiten je boekje zal treden. Het doel in eerste instantie is om de acht ‘Barons’ op te sporen en uit te schakelen, die allen vallen onder de leider van de Scorn, een groep Awoken die hun eigen weg gaat. De leider van de Scorn is Uldren Sov en gezien hij verantwoordelijk is voor wat er met Cayde-6 is gebeurd, is hij het ultieme doel.

Op zich klinkt dit als een standaard achtervolg en wraakverhaal, maar dit zal wel zo gebracht worden dat je verrast wordt door twists en tegelijkertijd is het natuurlijk nogal persoonlijk. Cayde-6 is niet zomaar iemand en dat maakt het voor jou als Guardian eens te meer een levensdoel om de verantwoordelijken op te sporen en ze te grazen te nemen. Maar niet alleen Uldren Sov is een belangrijk doelwit, ook zijn acht ondergeschikten hebben een grote invloed op wat er gebeurde en dat maakt ook hen tot een doelwit. Je hebt ze gezien, je weet wat ze hebben gedaan en jouw doel is hun doden.

Wat dit verhaal zo interessant zou moeten maken naast het persoonlijke aspect, is dat het echt wat nieuws gaat doen binnen het universum. Dan vooral op een verhalende manier, maar echt specifiek wilde Bungie hier niet op in gaan. Een ander belangrijk aspect is dat het verhaal direct leidt naar de endgame content op een natuurlijke manier. Je krijgt de vrijheid om de Barons op eigen volgorde op te jagen en als je ze allemaal aangepakt hebt, zul je het tegen Uldren Sov op moeten nemen. Hij zal zich hoogstwaarschijnlijk in de Dreaming City schuilhouden en drie keer raden waar de Raid plaats zal vinden, inderdaad… de Dreaming City.

Dromen over een enorme bestemming

Over de Dreaming City kon Bungie ons vertellen dat het de grootste in-game bestemming is die ze ooit hebben gemaakt. Dit is speciaal voor de endgame gebouwd waar ook het verhaal de Guardians naar toe zal leiden. Exploratie zal op deze locatie een belangrijke rol spelen, aangezien er volop geheimen en uitdagingen te vinden zijn die je in eerste instantie moet ontdekken. Nadat je alles hebt gedaan dient de Dreaming City ook als een locatie waar je telkens weer naar terug zal keren, mede omdat er een bepaalde cyclus op zit die zich na verloop van tijd zal uitrollen. Wat we daarvan kunnen verwachten is echter onbekend, aangezien Bungie niets wilde spoilen.

Daar blijft het overigens niet bij qua nieuwe locaties, want ook zul je Tangled Shore aandoen tijdens je jacht op de Barons en daar zul je nieuwe personages ontmoeten. Eén daarvan is The Spider, een Fallen die het niet zo op de Scorn heeft en hij zal je helpen, maar uiteraard wel tegen een prijs. Hoe dat zich zal ontwikkelen is wederom in nevelen gehuld, maar Bungie kon wel kwijt dat deze locatie erg interessant zal zijn. Het is een soort verlaten wetteloze plek en ook visueel zal het anders dan gebruikelijk ogen, aangezien het bestaat uit asteroïden die allen samenhangen met kettingen. Ook daar is weer een reden voor, maar wederom wilde Bungie niet in details treden omwille van spoilers. Dat de locatie de moeite waard zal zijn, dat lijkt evident aangezien Bungie je er met een specifieke missie naartoe zal sturen en alle onduidelijkheid zal op een gegeven moment van context worden voorzien.

Wat nog meer?

Een nieuw verhaal en nieuwe locaties. Twee belangrijke onderdelen die met Forsaken mee zullen komen naar Destiny 2. De uitbreiding heeft echter meer te bieden dan alleen dat. Zo zullen wapenslots veranderen, milestones zullen veranderen en er zullen nieuwe wapens worden toegevoegd aan de game. Uiteraard vallen hier nieuwe exotics onder en die zullen nu nog zeldzamer zijn dan in Destiny 2, dus hier komt wat meer uitzoekwerk en automatisch ook meer gameplay bij om de hoek kijken. Het is overigens gewoon mogelijk om je huidige exotics mee te nemen naar deze uitbreiding, maar het loont natuurlijk om betere en nieuwere te zoeken.

Forsaken biedt buiten het genoemde uiteraard nog veel meer, zoals nieuwe Crucible maps, nieuwe Adventures, Strikes en ga zo maar door. Het is het gebruikelijke en bekende verhaal wat van toepassing is op een significante uitbreiding voor de game. Maar onder dit alles valt ook de nieuwe hybride PvE en PvP modus Gambit en dat is het gedeelte van Forsaken dat we daadwerkelijk hebben kunnen spelen. In deze modus strijd je met je Fireteam tegen de computer, maar de twist is dat spelers uit een ander Fireteam jouw match kunnen betreden om alles overhoop te gooien, wat je uiteindelijk eventueel de overwinning zou kunnen kosten.

Val anderen lastig

Eerlijk is eerlijk Gambit is een modus die vrij uniek genoemd mag worden. Waar je het gros van de tijd met je Fireteam tegen de computer speelt, gebeurt precies hetzelfde met een ander Fireteam. In die zin gaat het om het uitschakelen van de vijanden en het team die dat op de meest snelle en efficiënte manier doet, die wint het potje. Tot zover eigenlijk weinig nieuws onder de zon, maar wat het juist die interessante twist geeft, is dat andere spelers echt de boel op stelten kunnen zetten in jouw match en vice versa. De doelstelling van Bungie was het verstoren van andere spelers op een manier dat nog niet eerder is gedaan.

Dat hebben we even mogen ervaren en hoewel het een beetje een sprong in het diepe was, heeft Gambit best wel potentie. Met name omdat het echt anders aanvoelt dan gebruikelijk door de mogelijkheid elkaars match te betreden. Terwijl je bezig bent met het aanpakken van de vijanden, zul je zogenoemde ‘Motes of Light’ oppakken en die kun je banken tot een maximum van 15. De bedoeling is om met je team 25, 50 of 75 van deze Motes te verzamelen, want daarmee kan je nieuwe acties triggeren. Dat begint met het overbrengen van één van de Guardians naar de match van anderen en als de bank vol is, dan zal er een eindbaas spawnen en zodra die is uitgeschakeld kan je de wedstrijd winnen.

Het concept is echter dat als een ander team beduidend beter gaat, dat je een Guardian die kant op stuurt om daar het Fireteam mee uit te schakelen. Spelers krijgen een melding van een invasie waarop ze kunnen anticiperen, maar gezien het er soms heftig aan toe gaat kan het één grote chaos zijn die in het nadeel werkt, omdat er ineens een extra factor is waar rekening mee gehouden moet worden. Mocht je achterliggen en je stuurt een Guardian de andere kant op, dan kan die het tij doen keren door de andere Guardians uit te schakelen, wat je meer tijd geeft om zelf gelijk te komen of om zelfs uit te lopen in het PvE segment. Dat werkt vice versa uiteraard ook en daarmee kan een comeback in de wedstrijd gerealiseerd worden door beide teams.

Mocht jij de speler zijn die uiteindelijk het tij doet keren, dan ben je echt de held van het Fireteam en dat geeft de multiplayer een extra dimensie. In essentie pas je dus de voortgang aan en dat is iets wat we eigenlijk zelden eerder hebben gezien. Tegelijkertijd moeten we hierbij wel opmerken dat de invasies tijdens het spelen nog weinig toevoegden, omdat geen van de Guardians in staat was om één van de teams in z’n geheel uit te schakelen. Ook was het wat onwennig om even snel een klein half uurtje te spelen met andere spelers die het ook allemaal nog aan het ontdekken waren, dus hoe het straks echt uitpakt gaan we nog zien. Desalniettemin heeft het concept in ieder geval potentie, puur vanwege de extra dynamiek die toegevoegd wordt door de mogelijkheid om anderen lastig te vallen.

Nabije toekomst

Bungie zal bij de release van Forsaken vier maps voor de Gambit modus uitbrengen en de vijfde zal vrij snel volgen. Uiteraard vroegen we ook even na wat de toekomstplannen hiervoor zijn en daarover kon Bungie kwijt dat ze het zullen uitbreiden op basis van de algemene ontvangst en uiteraard het succes. Ook zal Bungie meer algemene content lanceren het komende jaar en die content is voor iedereen toegankelijk. Er komt op seizoensbasis echter ook afgesloten content naar de game die voor spelers met een ‘Annual Pass’ bedoeld is. Houders van zo’n pas mogen content verwachten in de vorm van Solstice en Whispering Worm. Het aanschaffen van zo’n pas is overigens volledig optioneel.

Voorlopige conclusie

Bungie belooft met Forsaken heel erg veel, maar dat hebben we vaker gezien wat uiteindelijk toch een beetje op een teleurstelling uitliep. Met name over een langere periode. Toch hebben we Bungie zelden zo zelfverzekerd gezien over het verhaal dat ze ons zullen voorschotelen, de nieuwe wapens, omgevingen, Raid en natuurlijk de nieuwe Gambit modus. Die modus speelde lekker weg, zij het wat onwennig en de absolute potentie hebben we nog niet daadwerkelijk kunnen ervaren. Dat is op een beurs met wat weinig tijd een beetje lastig, maar toch is het op papier een erg tof idee en volgende week zullen we aan levende lijve ondervinden of alles echt zo goed uitpakt als Bungie ons wil doen geloven.