Review: My Hero One’s Justice – Gamers die tevens liefhebber zijn van anime/manga moeten al jaren heel erg blij zijn met Bandai Namco. De Japanse uitgever brengt met een vrij hoge regelmaat nieuwe games uit gebaseerd op een licentie. Niet elke game weet even goed te scoren, maar er zitten meer dan eens goede titels tussen. Het ziet er ook niet naar uit dat Bandai Namco er mee gaat stoppen, want voor begin volgend jaar ligt Jump Force op stapel. In de tussentijd is My Hero One’s Justice uitgebracht, dat gebaseerd is op de My Hero Academia-reeks. Valt deze titel onder de categorie van goed scorende games van de uitgever of kunnen we deze scharen onder de categorie gemiste kansen?

Lekker knokken

My Hero One’s Justice is een 3D-vechtspel, waarin je in een afgesloten arena moet knokken. Voor de diverse aanvallen heb je een drietal knoppen tot je beschikking. Eén daarvan is voor normale aanvallen en de overige twee voor twee zogenaamde ‘Quirks’, oftewel de speciale aanvallen die elk personage tot zijn beschikking heeft. Buiten deze mogelijkheden kan je ook tot maximaal twee extra personages oproepen die je voor een klein ogenblik zullen helpen. Er loopt tijdens het vechten ook een balkje vol en als die maximaal is gevuld, dan wordt er een ‘Plus Ultra!’-beweging ontgrendeld, die je met een kinderlijk simpele knoppencombinatie kan activeren. Deze move brengt je tegenstander extra veel schade toe, maar je kan het desbetreffende metertje ook opnieuw vullen om een nog krachtigere beweging in te zetten. Natuurlijk kan je ook blokken en hier heb je weer een aparte knop voor, net zoals om te kunnen rennen.

Easy to learn

Het vrij kleine aantal knoppen dat je moet gebruiken om te kunnen aanvallen in combinatie met de simpele manier om de meest krachtige bewegingen tevoorschijn te toveren, zorgen er voor dat de game heel erg toegankelijk is. Waar de meeste vechtgames veel skills van de gamer vragen, vooral als er speciale moves moeten worden ingezet – en al helemaal als de meest krachtige specials moeten worden uitgevoerd – zal iedereen met My Hero One’s Justice heel snel uit de voeten kunnen. Je moet natuurlijk nog wel even uitvogelen welke combinaties er mogelijk zijn en wat de beste manier is om op je tegenstander te anticiperen, maar dat heb je in deze game zo onder de knie. Dit maakt de game erg aantrekkelijk voor gamers die normaal niet zo goed zijn met titels in dit genre.

Een groot spektakel

Wat de eerste indruk van het spel ook positief beïnvloed, is de algehele presentatie. De diverse personages zien er verzorgd uit en zijn goed geanimeerd. Liefhebbers van de serie zullen zeer tevreden zijn over hoe de diverse vechters zijn vormgegeven. Tevens ziet de game er tijdens de actie spectaculair uit. Het verloop is erg soepel en snel, er wordt goed gereageerd op je commando’s en de omgeving kan ook nog eens schade oplopen. Nu is dat laatste niet ‘state-of-the-art’, want er wordt niet exact berekend wat wel en niet stuk moet gaan door de impact van de vechters, maar het maakt de gevechten wel een stuk spectaculairder. Verder zie je in de game ook de bekende ‘woosh’, ‘paf’ en meer van dat soort woorden voorbij komen, die je natuurlijk kent uit stripboeken. Dit om bepaalde situaties extra kracht bij te zetten en dat past perfect bij de algehele sfeer.

Easy to master?

Het spel weet alleen niet het niveau van de sterke eerste indruk vast te houden. Dit komt doordat de game iets mist wat andere sterke vechtgames wel hebben. Games zoals Street Fighter en Tekken hebben beide een extra laag die langzaamaan tevoorschijn komt als je speelt. My Hero One’s Justice heeft deze diepgang niet. Het is wel leuk om te spelen, maar je ziet al snel dat er niet veel meer is om te leren qua aanvalspatronen en combinaties. Op een gegeven moment val je dus steeds terug op dezelfde tactieken. Dit komt doordat je maar een beperkt aantal knoppen hebt om aan te vallen, dus er is simpelweg weinig ruimte voor verborgen technieken of combinaties. Je kan het jezelf wel iets moeilijker maken. Je maakt namelijk automatisch combinaties door achter elkaar op de ‘normale aanval’-knop te drukken en dit kan je uitschakelen door ‘Manual Mode’ te kiezen tijdens gevechten, zodat je zelf de controle hebt over welke combo’s je maakt. Dit maakt het ietsje uitdagender, maar het aantal mogelijkheden voor aanvallen blijft hetzelfde.

Goed bedeeld

Als we gaan kijken naar de inhoud, dan is My Hero One’s Justice vrij goed bedeeld. Er is een verhalende modus, een Missions modus, je kan trainen en je kunt online knokken. De Story modus is best aardig en vrij lang, waarin je een verhaal volgt dat je van de goede en slechte kant kunt bekijken. Het verhaal wordt op een leuke manier uit de doeken gedaan tussen de gevechten door, namelijk door middel van stripboek-achtige pagina’s en heel af en toe bewegende beelden. Je hebt hier echter wel kennis van de serie bij nodig, want als je dat niet hebt zul je veel dingen niet goed kunnen volgen. Nu is de game natuurlijk hoofdzakelijk gemaakt voor fans van de reeks, maar er zullen ook gamers zijn die niet van de serie op de hoogte zijn, maar wel van dit soort titels houden. Die zullen dus niet alles meekrijgen. Ook is de Story modus veel te gemakkelijk, want je zult zonder al te veel moeite door alle hoofdstukken heen gaan en dat is jammer. Hier had wel wat meer uitdaging in mogen zitten.

De eerste tweede de beste

De Missions modus brengt je deze uitdaging wel en dat komt doordat er hier bepaalde voorwaarden worden gesteld om een wedstrijd te winnen. Je moet dan denken aan dat speciale bewegingen minder krachtig zijn of dat je tegenstander een sterkere verdediging heeft. Je moet hier veel meer je best doen dan in de Story modus. Missions is dan niet de hoofdmodus van My Hero One’s Justice, maar komt wel het beste uit de verf. Het online-gedeelte is leuk doordat je met de onvoorspelbaarheid van echte mensen te maken hebt, maar het is wel vrij karig ingericht. Het enige wat je kan doen is losse wedstrijden spelen en dat is het. Voor alle modi geldt dat je met het voltooien van elke partij punten toebedeeld krijgt, die je weer kan gebruiken om items te kopen voor de diverse personages. Deze items zijn allemaal cosmetisch van aard, dus je zult er geen gameplay voordeel uithalen. Het is aardig dat je je favoriete vechter kan aankleden zoals je wilt, maar het voegt niet echt iets aan het spel toe.

My Hero One’s Justice weet door zijn lage instapdrempel, goede presentatie en spectaculaire gevechten direct indruk te maken. De actie is snel, de vechters laten zich goed besturen en de diverse modi zorgen er voor dat je al snel een aantal uurtjes zoet bent. Door het geringe aantal knoppen om aan te vallen, heb je al snel door welke combinaties je kunt maken en ook het uitvoeren van speciale bewegingen is kinderspel. De game opent zich dus heel snel, maar weet alleen geen verdere diepgang te bieden. Het is leuk, maar op den duur wordt het toch wat repetitief. Over de inhoud hebben we verder niet echt iets te klagen, behalve dat de Story modus te gemakkelijk is en voor gamers die de serie niet kennen wat onduidelijk kan zijn. Kortom, My Hero One's Justice is een leuke game, maar mist de diepgang om voor een langere tijd interessant te blijven.

• Zeer goede eerste indruk
  • Vrij gemakkelijk te leren
  • Grafisch verzorgd