De games van 2019: Skull & Bones – Ubisoft focust zich qua grote releases al jaren op bekende en gevestigde franchises, zoals Assassin’s Creed en Far Cry. Des te groter was de verrassing tijdens de E3 van 2017, toen de uitgever met iets geheel nieuws op de proppen kwam. Daar kondigde Ubisoft namelijk Skull & Bones aan, een gloednieuwe IP die draait om piraten en bijbehorende combat met gigantische schepen. Een game die ook qua setting een verrassing was, want het is nou niet een genre dat we vaak terugzien. Tijd om eens vooruit te kijken en te bespreken wat we van Skull & Bones kunnen verwachten.

Skull & Bones – Zoals gezegd kruipen spelers in Skull & Bones in de huid van een piraat. Als beginnend kapitein moet je naam zien te maken door je eigen vloot op te bouwen. Je kunt alleen het water op gaan in een verhalende campagne, maar de game kent ook uitgebreide multiplayer mogelijkheden. In een open wereld die gelegen is in de Indische Oceaan, kan je het samen met anderen in coöp opnemen tegen de verschillende bendes die je tegenkomt. De rivaliteit op zee is groot, waardoor Skull & Bones over genoeg PvP-multiplayer opties beschikt. Zo kunnen teams van vijf spelers tegen elkaar strijden in diverse modi.

Helemaal nieuw zijn de gevechten op zee natuurlijk niet voor Ubisoft. Naval combat werd in Assassin’s Creed III voor het eerst geïntroduceerd. Deze gameplay is later in meerdere delen teruggekeerd en viel bij velen in de smaak. Ubisoft Singapore is de studio die voor de naval combat in Assassin’s Creed III verantwoordelijk was en die studio is nu de ontwikkelaar van Skull & Bones. Daardoor is de gameplay van de zeegevechten herkenbaar, maar wel uitgebreid en verbeterd. Zo zorgen diverse nieuwe elementen voor meer diepgang. Er is bijvoorbeeld een nieuw windsysteem die je snelheid en schoten zal beïnvloeden. Verder zijn er nog meer mogelijkheden die spelers hun eigen tactiek laten bepalen. Dankzij RPG-elementen kunnen spelers hun schepen verder blijven verbeteren. Hoe meer je als piraat buitmaakt, hoe meer je kunt upgraden.

Voorlopige verwachting: Skull & Bones is alleen al vanwege de setting en bijbehorende gameplay een titel om in de gaten te houden. Piratengames zijn tegenwoordig behoorlijk schaars en daarom zien we Skull & Bones wel zitten. Al helemaal omdat de game wordt gemaakt door een studio die al veel ervaring heeft met naval combat, dus dat zit ongetwijfeld wel goed. De grote vraag is of de game genoeg diepgang en variatie kent om ook voor langere tijd interessant te blijven. We hebben al met al nog niet bijzonder veel van het spel gezien, dus waarschijnlijk heeft Ubisoft nog genoeg in petto om te tonen. Als het op dat punt goed zit, kan Skull & Bones wel eens de ultieme game worden om je piratendromen in te verwezenlijken. De epische gevechten in onze eerdere speelsessies beloofden in ieder geval veel goeds.