Review: DiRT Rally 2.0 – De DiRT-serie van Codemasters stond de laatste paar delen vooral bekend om gameplay die behoorlijk ‘arcade’ was. De ontwikkelaar gooide het in 2016 over een totaal andere boeg met DiRT Rally, een echte simulator die puur draaide om de rallysport, zonder al te veel toeters en bellen daar omheen. De game slaagde er goed in om een dergelijke ervaring neer te zetten. Een jaar later zocht men toch weer meer de arcade-kant op met DiRT 4, hoewel die game een brug probeerde te bouwen tussen arcade en simulatie. Met DiRT Rally 2.0 focust Codemasters zich weer op de echte sim-ervaring en bewijst de studio nog maar eens dat het de koning van de rallygames is.

Afgestemd op ieder niveau

De overgang van arcade gameplay naar simulatie, betekende dat de eerste DiRT Rally een bijzonder lastige game was. De gameplay was erg realistisch, met een flinke leercurve als gevolg. Dat was te voorspellen, maar toch was de moeilijkheidsgraad voor sommigen iets te hoog. Wanneer je DiRT Rally 2.0 voor de eerste keer opstart, valt direct op dat alles net wat toegankelijker is en dat de besturing een tikkeltje aangenamer is voor de minder ervaren spelers. Daar komt bij kijken dat DiRT Rally 2.0 tal van mogelijkheden biedt om de ervaring dusdanig in te stellen, dat het bij jouw eigen niveau past. Er zijn veel assists die je kunt aanzetten om wat meer hulp te krijgen, maar de meer doorgewinterde spelers kunnen ook alles uitschakelen om zelf de volledige controle te krijgen.

Wat verder een enorm goede toevoeging is als het gaat om de moeilijkheidsgraad, is een schuifbalk waarmee je het niveau van de AI kan instellen op een schaal van 1 tot 100. Dit systeem kennen we van de F1-games van Codemasters en wordt nu dus ook gebruikt in DiRT Rally 2.0. In de eerste game moest je het nog doen met enkele ‘presets’, maar nu heb je dus nog veel meer vrijheid als het gaat om de moeilijkheidsgraad. Zo kun je het dus nog beter op je eigen niveau afstemmen en gaandeweg zal je merken dat je beter wordt en de slider steeds een paar punten omhoog zal schuiven. Al met al stelt DiRT Rally 2.0 je nog beter in staat om de moeilijkheidsgraad naar je eigen wensen in te stellen en hiermee is de game duidelijk toegankelijker geworden ten opzichte van zijn voorganger.

Makkelijk? Zeker niet!

Het klinkt nu misschien alsof DiRT Rally 2.0 makkelijker is dan het eerste deel, maar vergis je niet. We hebben hier nog steeds te maken met een echte simulator en dat betekent dat het besturen van de tientallen aanwezige auto’s alles behalve eenvoudig is. Dit komt mede doordat de gameplay zo subliem is, dat je met ontzettend veel elementen rekening dient te houden. Zo rijdt geen enkele auto hetzelfde en wanneer je achter het stuur van een ander racemonster kruipt, begint het leren eigenlijk weer opnieuw.

Verder is het terrein waarop je rijdt natuurlijk van grote invloed op het rijgedrag. Iedere ondergrond is anders en het verschil tussen droog of nat asfalt is gigantisch. Het is ook indrukwekkend hoeveel details er in de gameplay zijn verwerkt. Je voelt letterlijk ieder hobbeltje in de weg en hier moet je dan ook snel op anticiperen. Nieuw is ook het element waardoor de ondergrond verandert na verloop van tijd. Als jij als één van de laatste coureurs aan de start verschijnt, zal je al snel merken dat de ondergrond flink is veranderd doordat er al auto’s overheen hebben gereden. Codemasters zet qua gameplay een ongeëvenaarde ervaring neer, waarbij je geen seconde je concentratie mag verliezen. Eén moment niet opletten kan je namelijk de winst kosten.

Het zit hem in de details

Niet alleen in de gameplay is veel tijd gestoken. Hetzelfde geldt voor de graphics en de audio, die beiden van zeer hoog niveau zijn. Op visueel gebied is DiRT Rally 2.0 erg sterk. De omgevingen zien er prachtig uit, met name bij bepaalde weerseffecten. Neem bijvoorbeeld de reflecties van een nat wegdek of de bijna verblindende zon waar je tegenin rijdt; op sommige momenten kijk je echt je ogen uit. Ook de auto’s zien er van buiten stuk voor stuk goed uit, hoewel er aan de binnenkant wel iets meer detail had mogen zitten. Hetzelfde geldt voor de mensen, zoals toeschouwers en marshalls. Deze zien er niet heel fraai uit, maar dit doet weinig af aan de verdere visuele pracht.

Ook het geluid is van de bovenste plank, iets dat we al tijden van Codemasters gewend zijn. Het gebrul van de motoren blijft lekker klinken, maar ook hier zijn het de details die opvallen. Wanneer je bijvoorbeeld over onverharde wegen rijdt, hoor je continu de opspattende steentjes tegen je auto tikken. Het zijn dit soort kleine dingen die de totaalbeleving geweldig maken. Tel daar nog eens bij op dat de game werkelijk als een zonnetje speelt. De hoge framerate is erg soepel en zakt nooit in, de physics zijn helemaal in orde en er treden geen vreemde bugs op. Het spel is in technisch opzicht prima afgewerkt.

De wereld rond

DiRT Rally 2.0 maakt een onderscheid tussen twee verschillende disciplines: de klassieke rally en rallycross. In de klassieke rally moet je zo snel mogelijk van punt A naar B zien te komen en dit kun je doen op zes verschillende locaties: Argentinië, Australië, Nieuw-Zeeland, Polen, Spanje en de Verenigde Staten. Hier zitten enkele nieuwe locaties tussen in vergelijking met het eerste deel, wat natuurlijk altijd leuk is. Toch houdt het aanbod als geheel niet over. Zes locaties is niet erg veel en wat vooral opvalt, is dat er bijvoorbeeld geen enkele locatie met sneeuw is, terwijl je dit wel zou mogen verwachten in een rallygame.

Hoewel het aanbod van locaties niet heel divers is, zijn de stages op deze locaties gelukkig wel uitstekend. Codemasters is afgestapt van de Your Stage feature uit DiRT 4, waarmee alle tracks automatisch gegenereerd werden. Dit zorgde voor een groter aantal stages, maar deze vielen wel wat snel in herhaling door het gebruik van dezelfde stukken. In DiRT Rally 2.0 zijn alle stages weer met de hand ontworpen, wat de diversiteit en kwaliteit ten goede komt. Het enige nadeel is dus wel dat het aantal stages ietwat beperkt is, maar heel storend is dit niet.

Rallycross keert zoals eerder aangegeven ook weer terug in DiRT Rally 2.0 en met succes. Het blijft ontzettend gaaf om met meerdere auto’s tegelijk over korte circuits te scheuren en hierin valt de AI op een positieve manier op. Zelfs op een lage moeilijkheidsgraad vormen de tegenstanders een heerlijke uitdaging en rijden ze lekker agressief. Het aanbod aan rallycross locaties is verder wel prima, in tegenstelling tot dat van de eerste DiRT Rally. Enkele bekende circuits keren terug, maar de toevoeging van bijvoorbeeld Silverstone en Circuit de Barcelona-Catalunya biedt ook weer genoeg nieuws.

Flink werken voor je geld

Zowel de klassieke rally als rallycross zit verwerkt in de carrière modus, waar je waarschijnlijk de meeste tijd in zal steken. De modus schotelt je diverse kampioenschappen voor waaraan je kunt deelnemen. Door goed te presteren verdien je credits, waarmee je vervolgens je huidige auto’s kunt verbeteren of nieuwe auto’s kunt aanschaffen. Verder kun je aandacht besteden aan je team. Zo kun je nieuw personeel aannemen, of huidige engineers trainen, waardoor ze weer meer mogelijkheden hebben om je te ondersteunen. Het is alleen jammer dat er, op deze mogelijkheden na, eigenlijk niets origineels met de carrière modus is gedaan. Het is allemaal wel erg standaard. Is dat dan heel erg? Gezien de focus op het daadwerkelijke racen niet echt, maar toch is het zonde dat er niet heel veel spannends te beleven valt.

Een ander klein minpunt van de carrière modus is het feit dat het wel erg veel ‘grinden’ vereist. Je kunt dus credits verdienen om auto’s en personeel te kopen of te upgraden, maar de kosten hiervan zijn flink te noemen en eigenlijk iets te hoog. Natuurlijk is het zo dat je flink aan het werk gezet mag worden om een auto van één van de hoogste klassen vrij te spelen, maar op dit moment is de verhouding tussen de prijzen en wat je verdient niet helemaal in evenwicht, waardoor je wel erg veel moet spelen om iets nieuws te kunnen kopen.

Codemasters heeft het met DiRT Rally 2.0 opnieuw geflikt. De studio gooit al jaren hoge ogen met rallygames, maar DiRT Rally 2.0 schotelt je een indrukwekkende ervaring voor die nóg beter is dan in eerdere games. De gameplay is subliem en geeft je op realistische wijze het gevoel dat je echt zelf achter het stuur zit. De besturing is pittig en per auto verschillend en je moet rekening houden met allerlei factoren die van invloed zijn op het racen. De uitdaging is hierdoor erg groot, maar Codemasters geeft je genoeg mogelijkheden om de moeilijkheidsgraad af te stemmen op je eigen niveau. Verder ziet de game er mooi uit en klinkt het fantastisch. Het is jammer dat de carrière modus niet heel origineel is en iets te veel aanzet tot grinden en dat er niet heel veel locaties aanwezig zijn. Laat je dit er echter niet van weerhouden om het spel een kans te geven, want dat zijn slechts zeer kleine smetjes op de totaalbeleving. DiRT Rally 2.0 is verplichte kost voor iedereen die ook maar een beetje van rallygames houdt.

• Ongeëvenaarde simulatie gameplay
  • Veel opties voor moeilijkheidsgraad maken het een stuk toegankelijker
  • Diverse en lekker uitdagende stages