Review: RAGE 2 – Op de vorige generatie consoles kregen we RAGE te spelen, een openwereldgame van id Software die veel sfeer kende en wat weg had van de Mad Max films. De post-apocalyptische setting ging hand in hand met de bloederige actie waar de game bol van stond. Nu is RAGE 2 verkrijgbaar, ditmaal gemaakt in samenwerking met Avalanche Studios, die we kennen van Mad Max en natuurlijk Just Cause. RAGE 2 kent meer kleur en gekkigheid dan z’n voorganger en wat we gezien hebben beloofde veel actie, wapens en groteske vijanden. Maar weet RAGE 2 al z’n beloftes waar te maken en weet het ons te overdonderen met psychopathische gevechten?
Oude bekenden en de nieuwe stijl is geslaagd
Het verhaal begint 30 jaar na het eerste deel met een oude bekende die terugkeert. General Cross, de leider van de Authority, wil met zijn nieuwe leger de touwtjes in handen krijgen en dat betekent simpelweg dat de meeste levenden dood moeten. Daarbij wil Cross kostbare nano-tech bemachtigen dat dit proces zou moeten vergemakkelijken. Jij, Walker, de laatste Ranger, moet dit plan proberen te stoppen. Meer geven we niet weg, want ondanks dat het verhaal vrij oppervlakkig is, weet het prima te vermaken en moet je het lekker zelf ontdekken. Het zijn van een Ranger betekent dat je de mensheid moet beschermen en dat doe je terwijl je in een geavanceerd pak zit, waarover later meer. Na de introductie, die tevens prima uitlegt wat de basis van de gameplay is, is het zaak om tegen Cross ten strijde te trekken in de Wasteland.
De nieuwe stijl die RAGE 2 gekozen heeft mag zeer geslaagd genoemd worden. Het is voortreffelijk en zet een heerlijke actiesfeer neer. De kleine steden zijn versierd met futuristische reclameborden, op de wegen die alles met elkaar verbinden op de map rijden sporadisch wat auto’s en de openwereldgebieden worden afgewisseld met rotslandschappen, woestijnen en groene omgevingen, zoals jungles en moerassen. De wereld is dus divers ingevuld en dat zorgt voor genoeg afwisseling. Het is overigens niet de grootste map in een game ooit en dat zorgt ervoor dat je altijd wel wat tegenkomt of wat te doen hebt. Daarbij heb je de keuze om met een auto of motor rond te rijden, mocht je geen trek hebben in lopen of rennen naar de volgende locatie.
Nanotrites + wapens = psychopathische en brutale genialiteit
In de wereld tref je verschillende Arks. In deze Arks kun je nieuwe wapens en skills vinden. De wapens zijn zeer creatief en leuk om te gebruiken en dan vooral de shotgun, die ondanks zijn simplistische gebruik zeer impactvol en bruut is. De skills, genaamd Nanotrites, leggen een extra laag aan creativiteit op de extravagante wapens. Door middel van de Nanotrites die je Ranger armor bevorderen ofwel je geavanceerde pak, kan Walker dashen, extra hoog en ver springen en sneller rennen. Naast deze standaardtoevoegingen kan je ook vijanden uit elkaar laten spatten, jezelf als menselijke meteoor gebruiken om alles op de grond te verpulveren of door middel van een Vortex je vijanden bij elkaar zuigen. Je hebt zelfs de mogelijkheid je Nanotrites en wapens te upgraden met Feltrites, blauwe kristallen die vijanden laten vallen of te vinden zijn in de Wasteland.
Dat is lang niet alles, want naast het upgraden kan je je wapens en Nanotrites ook nog voorzien van extra perks, waardoor je het nog efficiënter kunt gebruiken. Dat alles zorgt ervoor dat RAGE 2 werkelijk voortreffelijke gameplay kent. De game staat je op fantastische wijze toe al deze speeltjes te gebruiken en dat op elke manier die je maar verzinnen kan. Zo’n beetje alle Nanotrites en wapens kunnen aan elkaar gelinkt worden door middel van eigen verzonnen combo’s. Dat zorgt voor die creativiteit in gameplay, want het geeft je de vrijheid om situaties geheel naar eigen inzicht te benaderen. Alles werkt ook erg responsief en Walker beweegt op een erg snel en lekker tempo. We kunnen dan ook weinig verzinnen wat nog beter zou kunnen qua gameplay en dat levert plezier én de motivatie op om door te blijven spelen. De id Software handtekening is hier prominent in aanwezig en veel daarvan valt te vergelijken met DOOM (2015). RAGE 2 voelt aan als een volgende stap binnen deze kenmerkende gameplay en lijkt misschien zelfs een betere flow te kennen dan DOOM (dat belooft wat voor DOOM: Eternal).
Bergafwaarts
Helaas laat RAGE 2 ook wat steekjes vallen. Zo is de game technisch toch wat zwak te noemen. We hebben de game op een PS4 Pro gespeeld en hoewel het neigt naar 60 frames per seconde, wordt dit zelden gehaald, laat staan dat het stabiel is. We hebben tijdens het spelen genoeg gestotter ervaren op het moment dat de actie toenam en dat zorgt voor een net wat minder vloeiende ervaring. Het voelt wat slordig aan en ook wanneer je door de Wasteland rijdt, zie je een goed aantal pop-ins, wat continu aan blijft houden. Wat we niet mogen vergeten op te merken, is dat de game een resolutie van 1080p hanteert, maar alsnog wat wazig oogt. In de game heb je de optie om de ‘Chromatic Aboration’ en motion-blur uit te zetten, maar zelfs dan geeft de game een wazige indruk. Dit is ontzettend jammer, want zoals eerder al aangegeven is de visuele stijl voor de rest ontzettend tof en de gameplay erg goed.
Gelukkig is het zwakke technische aspect nog redelijk goed behapbaar, maar een ander punt van kritiek is dat de beschikbare content helaas niet van een heel hoog niveau is. De eerste paar uren van RAGE 2 zijn eigenlijk de sterkste, ook omdat het dan nog erg overweldigend aanvoelt. De rare, foute en soms lugubere humor is uiterst geslaagd te noemen en zal meermaals voor gelach zorgen. Helaas is die absurde uitbundigheid niet te vinden in de steden waar je komt. Deze plekken voelen namelijk dood aan en de mensen die er zijn, staan vaak niks te doen op één vaste plek. Jammer genoeg is het verhaal ook nog aan de korte kant. En hoewel een kort verhaal an sich niet erg is, voelt het wat uit balans tegenover de uitgebreide gameplay die deels bestaat uit free-roamen om Nanotrites en wapens te verzamelen. Het voelt bij momenten zelfs een beetje aan als een excuus aan om je bezig te houden. Vanuit dat perspectief zou een meer lineair avontuur helemaal niet gek zijn geweest, maar dat kan ook een kwestie van smaak zijn.
Het is allemaal net niet memorabel genoeg
Zoals aangegeven, voelt de eerste keer dat je dingen tegenkomt in de Wasteland imposant aan. Denk aan mini-bazen die 3 keer groter zijn dan jij, Bandit Dens uitruimen van post-apocalyptisch tuig, grote Authority Sentry’s (torens die op je schieten) aanvallen of in Mad Max-stijl grote rijdende vestingen van voertuigen aan gort knallen op hoge snelheid. Het is de eerste paar keren leuk en zelfs indrukwekkend, maar na een aantal keer begint het repetitief aan te voelen doordat telkens dezelfde formule gehanteerd wordt. Als resultaat voelen de vele zij-missies en randactiviteiten een beetje simplistisch aan en je werkt het af als een soort van huiswerk. Ook qua moeilijkheidsgraad valt de game erg mee en daardoor vlieg je van punt naar punt. Het verhaal doet erg leuke dingen, maar omdat het zo weinig omvattend is voelt het wat ingetogen aan, waardoor het niet lang blijft hangen, afgezien van de spectaculaire actie.
Niet geheel onbelangrijk, mocht je veel Nanotrites en wapens missen tijdens het avontuur, dan zul je zien dat RAGE 2 een vrij oppervlakkige shooter is. We raden dan ook aan om zo veel mogelijk van de Arks en zijmissies gespeeld te hebben vooraleer je de verhaallijn afrondt. De game zal dan – naar onze mening – veel beter tot z’n recht komen, omdat je simpelweg meer diversiteit in de heerlijke gameplay treft. In de 15 uur die we gespeeld hebben, hebben we het verhaal erop zitten en alle Nanotrites en wapens weten te bemachtigen. Tel ongeveer 5 á 10 uur extra wil je 100% behalen, wat leuk is voor de completionists onder ons. We moeten echter bekennen dat we na het voltooien van het verhaal weinig motivatie hadden om de rest van de checklist af te werken in de Wasteland. Zonde, want we hadden graag een betere motivatie gehad om los te blijven gaan met de fijne gameplay buiten enkel een checklist afwerken. Sterker nog, het voelt een beetje aan alsof het behalen van de resterende Nanotrites en wapens een kunstmatige manier is om de wat korte verhaallijn te compenseren. Met het oog op dat er een roadmap klaar staat voor RAGE 2 voor extra story content en meer, voelt het een beetje aan alsof de game niet helemaal volledig is.
Oftewel….een titel die leuk is voor een paar tientjes zodra de complete editie te krijgen is.
Mooi cijfer hoor….speelt echt heerlijk vind ik.
@El010yo: pffff
@El010yo: Games van uitgever Bethesda worden toch snel spot goedkoop. Dus wacht een paar maandjes en pik het voor een 20je op.
Niks voor mij dus helaas…!!!
@True RPGGamer: Precies mijn idee. Dit soort titels haal ik in die maanden dat er amper iets uitkomt. Voorlopig nog zat te doen qua backlog.
1 missable trophy en een paar potentieel geglitchede trophies. (Check Powerpyx.com)
Kortom een topper sorry flopper
Lekker wachten op een leuke aanbieding. Deze game heeft geen haast. Backlog here I come!
prima cijfer,kort verhaal is nooit het geld waard,oppikken binnen paar maanden voor een spotprijs
Ja ben helemaal mee eens met de review! Verdiende cijfer. ook al zet je motion Blur en al die andere effecten uit het blijft wazig. Maar sommige omgevingen zien er wel mooi uit en zeker in de nacht met al die neon lichten en explosies. De gameplay is zeker goed maar jammer dat het niet stabiel 60fps blijft. Algemeen vind ik het een leuke game! gameplay maakt het allemaal goed en de atmosfeer!
@Oldskool-NL:
True that.
@El010yo: same. Ik hou ze in de gaten maar andere games krijgen gewoon voorrang. En zodra ik effe niks meer te spelen heb en er komt niks op korte temijn uit haal ik de game. Waarbij ze vaak ook nog eens flink afgeprijst zijn. Dus een win win.
Goeie review een terecht score de game is goed maar niet echt vernieuwend Nanotrites is heel goed uitgewerkt bij de wapens GFX valt de game ook goed mee . ik ben een tevreden gamer 🙂
Bizar dat deze gunplay niet in fall out zat. Had de game een stuk beter gemaakt
Ik vind toch wel grappig dat een game zoals Days Gone een 7 krijgt en de hemel in word geprezen in de comments, maar deze haalt een 7.5 en word afgekraakt.
@Raigara: Omdat rage 2 een game is wat totaal niet vernieuwend is. En geen enkel verhaal in zit of iets dergelijks. Gewoon hersenloos schieten. Deze game mag je niet vergelijken met een game zoals days gone totaal verschillende games.
@Raigara: omdat Days Gone top is en Rage 2 veel meegeeft van Rage1.
Wat ik me afvraag word dit nu een trent al die flassy kleuren in een game !
@188.206.73.xxx: want daar betaal je wel eens voor?
Ik had er zoveel van verwacht, maar nu ik de review lees wacht ik toch maar even met de aanschaf. Als ik de speelduur tegen de prijs van de game afzet, dan is dit gewoon een dure game. Even een poosje wachten zodat alle patches zijn geïnstalleerd, en de game voor zo rond de 30 euro oppakken. Dat is naar mijn mening een reële prijs voor een game die je zo snel uitspeelt. Niks nieuws onder de zon, maar het speelt wel lekker weg.
”een beetje wazig”
ik heb nog nooit zo’n blurry game gespeeld! mijn QLED en Pro schamen zich gewoon voor deze game!
@Raigara: Days Gone heeft sowieso overal (onterecht) veel te lage reviews gekregen. Prima voorbeeld dat een review eigenlijk maar weing zegt
Saai spel Totaal de 60 euro niet waard erg kaal.
@213.201.22.xxx: Ik zou niet zeggen onterecht. Ik vind het maar een 6je waard ongeveer. Was er zeer snel op uitgekeken helaas. Game werdt naar mijn mening veel te veel opgehyped.
@True RPGGamer:
Het enige echt vernieuwende wat ik de afgelopen jaren in de game industrie heb meegemaakt is virtual reality.
Je probeer toch niet te beweren dat Days Gone een vernieuwende game is?
En Rage 2 is zeker niet vernieuwend, maar een vermakelijke opvolger van Rage1.
Days Gone is ook zeker geen slechte game.
@82.74.15.xxx: Op je motor in een wereld waarin alles dood is en je je nooit veilig voelt. En elk moment constant aangevallen kan worden? Waarbij je constant op je hoede moet zijn? Sorry maar zo’n game nog nooit meegemaakt.
@tyger1: Wat ik me afvraag is hoe je in hemelsnaam Days Gone top kunt noemen.
Game doet niks unieks want het zit te vol met elementen uit andere games, het is saai en repetitief.
Eigenlijk net als jouw reacties……
@True RPGGamer:
Haha Days Gone is écht totaal helemaal niks vernieuwends aan. Een absolute topper maar zoals hierboven gezegd:
“Game doet niks unieks want het zit te vol met elementen uit andere games, het is saai en repetitief.”
Helemaal mee eens behalve dat het saai is. Maar er is geen fuck te doen inderdaad en je doet steeds hetzelfde (wat best wel saai klinkt, ha.)
Ik lees hier dat de game niet vernieuwend is. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Zelf game ik pas een paar jaar nu. En heb dit soort games heb ik nog niet zo vaak gespeeld. En dat het verhaal niet veel om het lijf heeft, nou ja dat had ik ook niet verwacht .Want in die paar jaar dat ik nu game heb ik wel geleerd dat games met een echt goed verhaal zeldzaam zijn. Maar daarvoor kijk ik dan wel naar Netflix. Deze game heb ik gekocht om is lekker alles kapot te knallen als ik daar zin in heb. En dat doet deze game prima. En ik kan er dan ook heel lang mee doen.
@82.74.15.xxx: Het enige vernieuwde kwa games de laatste tijd naast VR is Dreams ..
Toch blij dat ik geen pre order heb geplaatst, game lijkt me wel tof, meer niet 60 euro tof voor 20 uurtjes gameplay…
Mvg
@87.214.42.xxx: Het is daarom dan dat Days gone de best verkopende game is , was je mond met zeep want je reactie is zo stom voor woorden en brengt niet bij aan het thema .
@tyger1:
En nu in het Nederlands graag want je zet jezelf zo alleen maar voor schut als je nog geen zin goed kan schrijven. Terwijl je commentaar op een ander hebt. :’)
Bovendien heeft hij gewoon gelijk behalve dat het een saaie game is.