Wie Watch Dogs: Legion voorbij heeft zien komen tijdens de E3 beseft zich dat de game niet alleen vol drones zit, maar ook behoorlijk ambitieus is. Niet eerder hebben we een open-wereld game gezien waarin het mogelijk gaat zijn om met praktisch elke NPC de game te kunnen ervaren. Deze manier van speelervaring hebben we nog niet eerder gezien, al is GTA V wel enigszins de grondlegger in het aanbieden van meerdere personages.

Watch Dogs: Legion tilt het echter naar een nog hoger niveau en laat je willekeurige mensen op straat bij de resistance aansluiten om samen met Ded-Sec het verschil te gaan maken. Hoeveel mensen je kunt overnemen is nog niet bekend, maar volgens Associate Producer Shelley Johnson zijn de mogelijkheden eindeloos.

Haar werd gevraagd bij hoeveel NPC’s het mogelijk is, waarop ze antwoordde: “there are unlimited amounts of NPCs that one can recruit and if you had to pin down a number, it’d be something like 9 million.” Dat is een nummer waar ons hoofd van gaat tollen, 9 miljoen speelbare personages is immers gekkenwerk en we zijn heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken voor Watch Dogs als franchise zijnde.

Deze 9 miljoen bestaat uiteraard uit procedureel gegenereerde personages en de ontwikkelaar heeft er ruim vier jaar over gedaan om deze technologie te kunnen ontwikkelen. Zo heeft elk personage zijn eigen animatie, gezicht, karakter, dialoog en data. Uit een eerder interview bleek ook al dat er 20 verschillende variaties zijn van het verhaal, iedereen gaat Watch Dogs: Legion dus op een andere manier ervaren.

“One of the numbers that was floating around at one point was 9 million. They’re procedurally generated characters. So we’ve spent four years building the technology to be able to deliver on this promise and that includes the ability to piece together this huge city of characters as far as animation, dialogue, census data, like all those bio pieces that you see when you profile somebody, faces, character kids, all of this comes together to produce a unique character every time.”