Gespeeld: Borderlands 3 – Aan de slag met Moze The Gunner – Begin mei werd Borderlands 3 uitgebreid onthuld tijdens een speciaal evenement waar we de game destijds uitvoerig hebben kunnen spelen. Bij de onthulling gaf Gearbox Software twee van de vier Vault Hunters prijs en op de anderen was het nog even wachten. Een maand later was daar natuurlijk de E3, alwaar Moze onthuld werd. Dit is de derde Vault Hunter die speelbaar zal zijn in de game, dus voor nu is het wachten op de Gamescom waar de vierde en laatste onthuld zal worden. Met Moze hebben we echter nog niet eerder kunnen spelen, maar daar kwam afgelopen week verandering in. Tijd om eens nader naar dit personage te kijken.

The Gunner!

Moze heeft als benaming ‘The Gunner’ gekregen en dat slaat ook gelijk op haar klasse, want ze is een tank. Met name vanwege haar Action Skill die ze tijdelijk in kan zetten om de vijanden het vuur aan de schenen te leggen. Van de Action Skills die tot dusver onthuld zijn, is dit misschien één van de meest indrukwekkende als het aankomt op omvang. Met een druk op de knop springt Moze in een mech en daarmee is ze haast onverslaanbaar. Zij het wat log, kan ze vijanden met zwaar geschut goed aanpakken en dat levert geheel naar Borderlands traditie een heerlijk spektakel op.

De mech, ook wel ‘Iron Bear Mech’ genoemd, kan voorzien worden van verschillende vuursystemen en die schaf je gaandeweg aan door middel van punten die je krijgt als je stijgt in level. In totaal zijn er drie skilltrees die je kunt ontwikkelen en dat levert allerlei voordelen op. In dat kader is deze Action Skill qua inrichting identiek aan die van de andere personages, alleen slaat het nu specifiek op deze mech en dat geeft je de gelegenheid om het metalen apparaat vele malen krachtiger te maken. Iedereen weet dat het er heftig aan toe kan gaan, dus zo’n tank als Moze is meer dan welkom in chaotische gevechten.

Blaas iedereen naar het hiernamaals

Goed, de mech kan voorzien worden van een drietal verschillende soorten vuurkracht en dat is toepasbaar in verschillende situaties. Zo kun je er een grenade launcher opzetten, een mini-gun en een railgun. De eerste is efficiënt in gevechten waar een hele hoop vijanden bij betrokken zijn, omdat de granaten wat stuiteren voordat ze daadwerkelijk exploderen. Vanaf een afstand alvast vuren kan erg effectief zijn, omdat je dan veel bijkomende schade aanricht. Zeker als je de granaten zo inzet dat er ook tonnen met giftige goedjes exploderen, wat bovendien voor een spectaculair aangezicht zorgt inclusief nog meer schade.

De railgun is degene die het meeste precisie van de speler vereist, gezien je daarmee echt recht op een vijand moet mikken wil het effectief zijn. Duidelijk uit de hands-on werd dat dit wapen vooral handig is bij de wat grotere en sterkere vijanden, gezien die enerzijds gemakkelijker te raken zijn en anderzijds zet je de schade die het aanricht nuttiger in. De reden dat het een vrij precies wapen is, is omdat er een felle lichtstraal uit de loop komt die weinig bijkomende schade aanricht bij impact. Enige skills met mikken is dus wel handig. Als laatste de mini-gun en die spreekt natuurlijk voor zich. Het duurt even een paar tellen voor het wapen op volle snelheid is, maar dan gaat het helemaal los en maai je iedereen zonder pardon omver.

Doordat de mech zo robuust is, ben je tijdelijk haast onoverwinnelijk en vanzelfsprekend hebben we deze action skill in een baasgevecht ook even gebruikt. Je gewone wapens zijn zeker effectief, maar het uitschakelen van een baas duurt dan beduidend veel langer. Met de mech gaat het een heel stuk sneller, wat natuurlijk handig is om zo lang mogelijk in leven te blijven. We konden het gevecht aangaan met Mouthpiece – de eindbaas die nogal op muziek gesteld is – en hij zet zijn omgeving (speakers) ook in als wapen. De impact daarvan is heftig en dat voor de helft van het gevecht opvangen met de mech is toch wel handig. Dat sluit diverse andere manieren van aanpak natuurlijk niet uit, want de andere Vault Hunters moeten het weer met hun Action Skills doen en ook dat zal uiteraard goed werken.

Grote benzinetank

De mech is relatief lang te gebruiken, hoewel we er niet raar van op zullen kijken als de beschikbaarheid qua tijd wat terug wordt geschroefd. Er loopt een meter terug tijdens het gebruik en die toont het benzineniveau van de mech aan en zodra die meter leeg is, zul je weer uit het apparaat springen. In de gevechten die we aangingen leek de mech echter wat overpowered te zijn en dan niet zozeer vanwege de vuurkracht, maar meer vanwege de lange gebruiksduur. Mogelijk wordt dat dus nog aangepast en anders is het een buitengewoon krachtige Action Skill, ook omdat het meer biedt dan alleen de genoemde wapens.

In de skilltree van de Action Skills tref je immers verschillende upgrades aan, zo zagen we ook een mounted turret op de mech zelf die voor nog wat extra vuurkracht zorgt. Op die manier kan je de mech uitbouwen qua mogelijkheden en dan te bedenken dat we slechts de oppervlakte van het geheel gezien hebben, zonder echt verder met de skilltree gespeeld te hebben. Dat belooft dus wat qua mogelijkheden en belangrijker nog; diversiteit in de gameplay. Buiten al die specifieke mech verbeteringen kun je ook nog een mêlee aanval met het logge apparaat doen en dat is een soort ‘ground punch’, waardoor iedereen binnen een bepaalde radius of z’n dood zal vinden of veel schade zal oplopen. Dat is ideaal voor als je je wapens moet herladen of wanneer je je snel van nabije vijanden moet ontdoen.

Voorlopige conclusie

Elke preview sluiten we altijd af met een voorlopige conclusie en in deze context is dat eigenlijk niet helemaal van toepassing. De conclusie die we trokken na onze hands-on in Los Angeles twee maanden terug, staat nog steeds en we hebben nu meer van de diversiteit van de game mogen zien. Moze lijkt een uitstekende Vault Hunter te zijn die echt anders aanvoelt dan de anderen en dat zal de game goed doen. Haar Action Skills of specifieker, de mech, lijkt misschien nog wat te krachtig te zijn dus wellicht dat het iets wordt teruggeschroefd, maar buiten dat is het een tof personage en ze lijkt echt een goede aanwinst te zijn voor de franchise. Belangrijker nog, op basis van een uurtje spelen kregen we heel erg het gevoel dat ze een buitengewoon interessante rol kan gaan spelen in coöp gameplay, puur omdat de mech zo robuust is en ze daarmee de weg vrij kan maken voor de rest.