Special: Microtransacties en lootboxen worden gedoogd, maar dit is de grens – Het is weer raak, EA heeft weer een streek uitgehaald. Nu is het een gevoelig onderwerp geworden binnen het landschap der games en het is ook een onderwerp dat besproken moet worden. Microtransacties en lootboxen. EA is het bedrijf dat de laatste tijd vaak de media haalt omtrent deze onderwerpen met als hoogtepunt of ook wel dieptepunt Star Wars Battlefront II. Apex Legends is nu het onderwerp van discussie, want in deze game is een bepaalde vorm van microtransacties geïntroduceerd waar niet iedereen even van gecharmeerd is. Hoe staat het er eigenlijk voor met de microtransacties en is het wel terecht dat men er weer een punt van maakt? Het concept wordt al langer door onze strot geduwd en zolang het niet pay-to-win is moet het kunnen, toch?

Maar anderen doen het ook

Door middel van microtransacties betaal je veel te veel geld voor een skin die jou als speler uiteindelijk absoluut niet beter maakt. Het laat enkel zien dat je een volle portemonnee hebt en dat je dat graag aan de wereld wilt laten zien. Dit zit eigenlijk al erg lang in games, maar het is een trend geworden dat het bijna een vereiste is om te verwerken in nieuwe games. Zodoende is er dus iets nieuws bijgekomen, de beruchte lootboxen. Zonder dat je van te voren weet wat je krijgt, koop of behaal je in een game punten om zo een lootbox aan te schaffen. Overwatch was één van de eerste games die het nog op een voorzichtige en acceptabele manier uitvoerde. Door te spelen level je en krijg je lootboxen met daarin skins, andere ongein en munten. Wil je een skin hebben? Dan spaar je de munten op, om de skin die je hebben wilt vrij te spelen. Het aspect van willekeurigheid is hetgeen wat nu het grootste probleem is geworden in de game industrie, het neigt namelijk erg naar gokken en is puur bedoeld om extra geld uit een gamer te knijpen, zij het wel vaak optioneel.

Apex Legends, uitgegeven door niemand minder dan EA, heeft op dit moment een nieuw evenement gaande. Je kan de Battle Royale arena in je eentje betreden waar het voorheen alleen mogelijk was om dit met zijn drieën te doen. Dit evenement duurt twee weken en zal daarna weer voor onbepaalde tijd verdwijnen. Je kunt in dit evenement maar liefst 24 soorten skins behalen die er stuk voor stuk ontzettend tof uitzien. Je kunt twee van deze skins verkrijgen door gewoon de game te spelen en het voltooien van uitdagingen. De rest, de overige 22 stuks, dien je apart te kopen voor €7,- per stuk(!). De manier hoe dit werkt is simpelweg briljant, met name omdat het zo is ingesteld dat er zoveel mogelijk geld verdiend kan worden aan de spelers. Je kan namelijk op geen enkele andere manier de andere 22 skins vrijspelen, je bent dus verplicht er geld aan uit te geven en dat gaat ons een stapje te ver.

Waarom is dat erg?

In meerdere games hebben we al te maken gehad met relatief veel geld voor een skin. Fortnite biedt je de mogelijkheid om skins los te kopen voor ongeveer een tientje hier en daar en soms zelfs minder. Je hebt ook de mogelijkheid om een Battle Pass aan te schaffen die jou uiteindelijk erg veel content kan bieden. Ook Activision heeft een naam als het gaat om lootboxen en skins verkopen. Zo zijn er genoeg andere games die je altijd een keuze geven om door te grinden en lootboxen te openen of om er simpelweg een smak geld tegenaan te gooien voor hetgeen je mooi vindt. In dit specifieke geval gaat Apex Legends te ver, want het is simpelweg onredelijk doordat je niet gewoon alles vrij kunt spelen. Het feit dat je ongeveer €7,- kwijt bent aan één skin is aan de hoge kant te noemen, maar daar kunnen we nog inkomen. Voorheen kon je dagelijks direct skins aanschaffen voor omgerekend €18,-, dus de game is er sowieso niet vies van om wat meer te vragen voor een cosmetisch product.

Het probleem is echter dat de befaamde ‘surprise mechanics’ een prominente rol hebben gekregen in een product afkomstig van EA. Het werkt namelijk zo: je kan de skin(s) die je leuk vindt niet direct kopen. Je moet een lootbox van €7,-aanschaffen met een bepaalde kans dat je krijgt wat je leuk vindt. Dat is in eerste instantie een kans van 1 op 22, dus als je pech hebt krijg je die ene skin pas bij de 22ste lootbox. Daarbij is er nog een extreem zeldzame extra die je kunt verkrijgen en dat is eigenlijk de echte klapper. Je dient namelijk eerst alle 24 skins van het evenement te bemachtigen, zodat de optie vrijkomt om een mooie bijl te verkrijgen, wat tevens een Heirloom wapen is. Heirloom wapens zijn gebonden aan een specifieke Legend en tot nu toe is daar maar één van geweest. Dit was een willekeurige drop uit een lootbox, maar Respawn garandeerde dat de 500ste lootbox je dit item sowieso zou geven.

Als je nagaat dat 1.000 Apex Coins je een tientje kost en je wilt alle 22 skins hebben, dan drijft dat de kosten al snel richting de €150,-. Om de prijs nog leuker te maken is het Heirloom wapen in dit evenement enkel te verkrijgen door er een extra €35,- tegen aan te smijten. Dat is natuurlijk pure geldklopperij, want fanatieke spelers willen alles hebben en gezien het aan een vrijspeel optie ontbreekt, grijpen spelers al snel naar de portemonnee. Afgezien van het feit dat het wapen natuurlijk absurd duur is…

Een ‘neverending story’

Hoewel het makkelijk is om EA gelijk aan te wijzen als boosdoener, is Respawn Entertainment hier even schuldig aan. Zij zijn de studio die deze smerige vorm van microtransacties in de game verwerken daar waar ze ook de gangbare manier hadden kunnen hanteren, die ‘eerlijker’ is. Oftewel, alles zou vrij te spelen moeten zijn zonder er geld tegenaan te hoeven gooien. Wie uiteindelijk deze beslissing genomen heeft laten we in het midden, maar duidelijk is dat EA en Respawn Entertainment er niet goed vanaf komen, want ze jagen de hele community tegen zich in het harnas. Of althans, een groot gedeelte van de fanatieke spelers die hier niet blij mee zijn. Microtransacties zijn hoe je het wendt of keert een lucratieve vorm van inkomsten voor een studio en uitgever dus verdwijnen zullen ze niet, maar dat gezegd hebbende is de manier hoe het nu aangeboden wordt in Apex Legends niet goed te praten.

Na de heisa met Star Wars Battlefront II mag je verwachten dat EA een beetje oppast met slechte PR. De uitgever heeft zo hier en daar nog wat rechtszaken lopen omtrent het eerdere lootbox debacle en hoewel dit een andere vorm van aanbieden is, is dit alles behalve netjes te noemen. Sterker nog, ze verzinnen met Apex Legends gewoon wat anders in de hoop dat mensen happen. Terechte ophef dus, want dit is simpelweg niet fair richting je actieve community. De feiten zijn echter wel dat er blijkbaar alsnog genoeg gamers zijn die reden geven aan EA en Respawn Entertainment om hiermee door te gaan. Lootboxen zijn niet meer weg te denken uit games anno 2019 en dat zullen we moeten accepteren, maar om nu voor deze manier te kiezen… in een game die draait om het vrijspelen van cosmetische content. Dat gaat ons te ver, gamen is immers bedoeld voor entertainment en niet om zoveel mogelijk geld uit gamers te zuigen.