Special: Microtransacties en lootboxen worden gedoogd, maar dit is de grens – Het is weer raak, EA heeft weer een streek uitgehaald. Nu is het een gevoelig onderwerp geworden binnen het landschap der games en het is ook een onderwerp dat besproken moet worden. Microtransacties en lootboxen. EA is het bedrijf dat de laatste tijd vaak de media haalt omtrent deze onderwerpen met als hoogtepunt of ook wel dieptepunt Star Wars Battlefront II. Apex Legends is nu het onderwerp van discussie, want in deze game is een bepaalde vorm van microtransacties geïntroduceerd waar niet iedereen even van gecharmeerd is. Hoe staat het er eigenlijk voor met de microtransacties en is het wel terecht dat men er weer een punt van maakt? Het concept wordt al langer door onze strot geduwd en zolang het niet pay-to-win is moet het kunnen, toch?
Maar anderen doen het ook
Door middel van microtransacties betaal je veel te veel geld voor een skin die jou als speler uiteindelijk absoluut niet beter maakt. Het laat enkel zien dat je een volle portemonnee hebt en dat je dat graag aan de wereld wilt laten zien. Dit zit eigenlijk al erg lang in games, maar het is een trend geworden dat het bijna een vereiste is om te verwerken in nieuwe games. Zodoende is er dus iets nieuws bijgekomen, de beruchte lootboxen. Zonder dat je van te voren weet wat je krijgt, koop of behaal je in een game punten om zo een lootbox aan te schaffen. Overwatch was één van de eerste games die het nog op een voorzichtige en acceptabele manier uitvoerde. Door te spelen level je en krijg je lootboxen met daarin skins, andere ongein en munten. Wil je een skin hebben? Dan spaar je de munten op, om de skin die je hebben wilt vrij te spelen. Het aspect van willekeurigheid is hetgeen wat nu het grootste probleem is geworden in de game industrie, het neigt namelijk erg naar gokken en is puur bedoeld om extra geld uit een gamer te knijpen, zij het wel vaak optioneel.
Apex Legends, uitgegeven door niemand minder dan EA, heeft op dit moment een nieuw evenement gaande. Je kan de Battle Royale arena in je eentje betreden waar het voorheen alleen mogelijk was om dit met zijn drieën te doen. Dit evenement duurt twee weken en zal daarna weer voor onbepaalde tijd verdwijnen. Je kunt in dit evenement maar liefst 24 soorten skins behalen die er stuk voor stuk ontzettend tof uitzien. Je kunt twee van deze skins verkrijgen door gewoon de game te spelen en het voltooien van uitdagingen. De rest, de overige 22 stuks, dien je apart te kopen voor €7,- per stuk(!). De manier hoe dit werkt is simpelweg briljant, met name omdat het zo is ingesteld dat er zoveel mogelijk geld verdiend kan worden aan de spelers. Je kan namelijk op geen enkele andere manier de andere 22 skins vrijspelen, je bent dus verplicht er geld aan uit te geven en dat gaat ons een stapje te ver.
Waarom is dat erg?
In meerdere games hebben we al te maken gehad met relatief veel geld voor een skin. Fortnite biedt je de mogelijkheid om skins los te kopen voor ongeveer een tientje hier en daar en soms zelfs minder. Je hebt ook de mogelijkheid om een Battle Pass aan te schaffen die jou uiteindelijk erg veel content kan bieden. Ook Activision heeft een naam als het gaat om lootboxen en skins verkopen. Zo zijn er genoeg andere games die je altijd een keuze geven om door te grinden en lootboxen te openen of om er simpelweg een smak geld tegenaan te gooien voor hetgeen je mooi vindt. In dit specifieke geval gaat Apex Legends te ver, want het is simpelweg onredelijk doordat je niet gewoon alles vrij kunt spelen. Het feit dat je ongeveer €7,- kwijt bent aan één skin is aan de hoge kant te noemen, maar daar kunnen we nog inkomen. Voorheen kon je dagelijks direct skins aanschaffen voor omgerekend €18,-, dus de game is er sowieso niet vies van om wat meer te vragen voor een cosmetisch product.
Het probleem is echter dat de befaamde ‘surprise mechanics’ een prominente rol hebben gekregen in een product afkomstig van EA. Het werkt namelijk zo: je kan de skin(s) die je leuk vindt niet direct kopen. Je moet een lootbox van €7,-aanschaffen met een bepaalde kans dat je krijgt wat je leuk vindt. Dat is in eerste instantie een kans van 1 op 22, dus als je pech hebt krijg je die ene skin pas bij de 22ste lootbox. Daarbij is er nog een extreem zeldzame extra die je kunt verkrijgen en dat is eigenlijk de echte klapper. Je dient namelijk eerst alle 24 skins van het evenement te bemachtigen, zodat de optie vrijkomt om een mooie bijl te verkrijgen, wat tevens een Heirloom wapen is. Heirloom wapens zijn gebonden aan een specifieke Legend en tot nu toe is daar maar één van geweest. Dit was een willekeurige drop uit een lootbox, maar Respawn garandeerde dat de 500ste lootbox je dit item sowieso zou geven.
Als je nagaat dat 1.000 Apex Coins je een tientje kost en je wilt alle 22 skins hebben, dan drijft dat de kosten al snel richting de €150,-. Om de prijs nog leuker te maken is het Heirloom wapen in dit evenement enkel te verkrijgen door er een extra €35,- tegen aan te smijten. Dat is natuurlijk pure geldklopperij, want fanatieke spelers willen alles hebben en gezien het aan een vrijspeel optie ontbreekt, grijpen spelers al snel naar de portemonnee. Afgezien van het feit dat het wapen natuurlijk absurd duur is…
Een ‘neverending story’
Hoewel het makkelijk is om EA gelijk aan te wijzen als boosdoener, is Respawn Entertainment hier even schuldig aan. Zij zijn de studio die deze smerige vorm van microtransacties in de game verwerken daar waar ze ook de gangbare manier hadden kunnen hanteren, die ‘eerlijker’ is. Oftewel, alles zou vrij te spelen moeten zijn zonder er geld tegenaan te hoeven gooien. Wie uiteindelijk deze beslissing genomen heeft laten we in het midden, maar duidelijk is dat EA en Respawn Entertainment er niet goed vanaf komen, want ze jagen de hele community tegen zich in het harnas. Of althans, een groot gedeelte van de fanatieke spelers die hier niet blij mee zijn. Microtransacties zijn hoe je het wendt of keert een lucratieve vorm van inkomsten voor een studio en uitgever dus verdwijnen zullen ze niet, maar dat gezegd hebbende is de manier hoe het nu aangeboden wordt in Apex Legends niet goed te praten.
Na de heisa met Star Wars Battlefront II mag je verwachten dat EA een beetje oppast met slechte PR. De uitgever heeft zo hier en daar nog wat rechtszaken lopen omtrent het eerdere lootbox debacle en hoewel dit een andere vorm van aanbieden is, is dit alles behalve netjes te noemen. Sterker nog, ze verzinnen met Apex Legends gewoon wat anders in de hoop dat mensen happen. Terechte ophef dus, want dit is simpelweg niet fair richting je actieve community. De feiten zijn echter wel dat er blijkbaar alsnog genoeg gamers zijn die reden geven aan EA en Respawn Entertainment om hiermee door te gaan. Lootboxen zijn niet meer weg te denken uit games anno 2019 en dat zullen we moeten accepteren, maar om nu voor deze manier te kiezen… in een game die draait om het vrijspelen van cosmetische content. Dat gaat ons te ver, gamen is immers bedoeld voor entertainment en niet om zoveel mogelijk geld uit gamers te zuigen.
Jezus, dat gejank om micro-transacties, nu betreft het enkel skins, is het nog niet goed. Je koopt toch ook een auto binnen je budget, in de supermarkt koop je wat je nodig hebt… Om spelletjes te kunnen blijven maken voor deze verwende generatie gamers van tegenwoordig is nu eenmaal geld nodig. Als het je niet bevalt, hand op de knip houden, easy as that.
Gezeik incoming in 3,2,1…
@86.83.197..xxx: Jouw post heeft anders ook een hoog “gezeik” gehalte….
Ik maak me niet zo druk…ik koop het gewoon niet. Als ik eennbedrijf zou hebben en zou extra dingen kunnen verkopen waar vraag naar is, dan ga je het natuurlijk verkopen. Laten we niet doen of wij allemaal zo heilig zijn.
@86.83.197..xxx: je hebt gelijk moe word je van dat gezeik
Goed dat hier aandacht aan wordt besteed. Ik ken genoeg mensen (vaak ook kinderen) die aan lootbox games verslaafd zijn geraakt en honderden euro’s hebben uitgegeven Laat de Kansspelautoriteit maar eens eindelijk optreden tegen EA en de rest! En Sony mag ook eens verantwoordelijkheid nemen. “For the players” ofzo was het toch?
Niemand verplicht om deze shit te kopen doei 🙂
Bijzonder jammer dat dit nu met Apex is gebeurd. Dus toch heeft Respawn zijn ziel aan EA verkocht. Weer een integere studio naar de kloten, dat is gewoon triest.
Helaas is het zo dat blijkbaar lang niet iedereen hier doorheen kan kijken en gewoon deze troep niet koopt want het valt of staat met het gedrag van de consument. Mijn mening; algemeen verbod op lootboxes waarvan je niet weet wat je krijgt, dus geen “surprise mechanics” meer. Er zijn gewoon genoeg mensen die de verleiding niet kunnen weerstaan en deze bedrijven die dit doen weten donders goed hoe ze daarop in moeten spelen, ze misbruiken hun game ontwerp. Ze maken het gewoon vervelend om te spelen zonder te investeren. Ik was op vakantie en game verslaafd als ik ben, toch maar een paar games op m’n ipad geprobeerd want nee ik neem m’n ps4 niet mee. Je wordt gelijk doodgegooid met in game purchases die belachelijk geprijsd zijn, maar iig laten ze duidelijk zien wat erin zit. Ik vind persoonlijk dat je behoorlijk naïef bent als je die troep koopt maar zelf weten wat je met je geld doet natuurlijk. Feit is dat bedrijven als EA en Activision hiermee wegkomen omdat men het toch wel koopt, waarom zouden ze er dan mee stoppen?
@86.83.197..xxx: helaas kan niet iedereen dat bedenken, want het is idd zo simpel als jij het zegt, maar vergeet niet dat deze games hele slinkse doordachte ontwerpers op de achtergrond hebben die de game zo maken dat de zwakkere breinen op zo’n manier gestimuleerd worden dat het voor hun bijna onmogelijk is om niet iets te gaan kopen in de game. Het is voor een rationeel sterk normaal denkend mens haast niet te begrijpen maar toch ook weer wel.
stel je eens voor wat je met dat geld kan doen,neehoor,laat ik het maar in een spel stoppen,om te laten zien hoe stoer ik ben,en apart ben dan de rest
PAUPERS,ik lach me stuk hier
@Ghost_killer: nee natuurlijk niet,maar mensen zijn naief,meeste(en dan vooral kinderen) die gaan denken: oooh wat cool een vette bijl die moet ik hebben,en dan BAM ,dokken bitch
Maar toch blijven we het pikken..
@86.83.197..xxx: niemand maakt zich er druk om,maar dat je dit verdedigd zegt genoeg!
@5.132.119.xxx:
Wat heeft Sony in hemelsnaam met EA te maken?
Volgens mij heb je geld nodig om deze lootboxes te kunnen kopen… Of beter gezegd, geld in je PSN wallet. Als de mensen die hier zo fel op tegen zijn nu eerst zorgen dat zij
a) hun kinderen beter opvoeden
b) de creditcard ontkoppelen van de accounts
dan is er bar weinig aan de hand.
Heb je iets tegen microtransactions.. Koop ze dan niet…..
Je praat immers met je portemonnee…
Alleen moeten we niet vergeten dat het ontwikkelen van spellen nu velen malen duurder is dan pak een beet 10 jaar geleden. Dat geld moet natuurlijk terugverdiend worden…
Weg ermee met die microtransacties en looth boxes en al dat andere geldklopperij van ze. Meeste onwikkelaars kunnen niet eens een stabiel spel uitbrengen maar proppen al wel een model in om meer geld uit een gamer te zuigen. Voortaan worden spellen om microstransacties heen gebouwd. Ik zeg weg ermee. Was vroeger ook niet en kwamen de spellen kwalitatief veel beter tot zijn recht dan nu. Nu is het meer aandacht aan hoe kunnen we meer geld verdienen en flauwekul en daaromheen bouwen we wel een spel snel en brengen we uit en patchen we in de komende jaar wel de rest vd spel. Alles verbieden!
@insanespartan: 100% eensch heer Spartaan
@Oldskool-NL:
Goedzo jongen
Dit soort dingen moet verboden worden omdat ze je bewust verslaafd maken aan iets. Door de verschillende mechanieken maak je stofjes aan die jou (tijdelijk) een fijn gevoel geven. EA en andere bedrijven spelen hier op in en proberen deze technieken continu te verfijnen. Niet alleen in games gebeurd dit, denk ook aan Facebook en andere social media waar je vaker dan je eigenlijk wil op kijkt.
In dit voorbeeld proberen ze je zo verslaafd/jaloers/hebberig voor status te maken dat je alle 22 items wilt bemachtigen en zo ook geld uit je proberen te krijgen. En dan uiteraard volhouden dat het optioneel blijft. De eerste reactie hier en die van bijv. Ghost Killer die zegt dat het gezeik is is deels waar. Een deel kan er makkelijk doorheen prikken en makkelijk de hand op de knip houden, een ander deel is meer verslavingsgevoelig of ervaart meer sociale druk en moet dan perse geld uitgeven. Als je je al bedenkt hoeveel mensen niet zonder sociale media kan tegenwoordig dan kan je al bedenken dat ook een groot deel van de gamers beinvloedbaar zijn. De toename van microtransacties bevestigt dit helaas.
Een verbod zou erg mooi zijn. Ik denk ook dat dit de kwaliteit van games ten goede komt, in ieder geval die van EA en Activision.
Ik koop al jaren geen ea games meer door hun hebzucht. Zonde van mn geld en tijd om deze troep te spelen. Hooguit als de nieuwe Battlefield weer goed word
Is bij leauge of legends al jaren als je het mooi vind doe je het zo niet dan niet wat een gejank
Skins kopen in een first person shooter heb ik nooit begrepen….
Verbieden dit soort onzin. Laten we niet vergeten dat het allemaal is begonnen door die p2w games en dlc voor games.
@92.110.196..xxx: je bent toch niet serieus? Punt a is complete onzin, kinderen zijn sneller geneigd om o.a. mtx en lootboxen aan te schaffen, dat heeft niks met opvoeding te maken.
“Alleen moeten we niet vergeten dat het ontwikkelen van spellen nu velen malen duurder is dan pak een beet 10 jaar geleden. Dat geld moet natuurlijk terugverdiend worden…”
Dit is het excuus van be game industrie om de mtx toe te kunnen passen, hoe kan jij er zo blindelings mee in gaan? Als je dit oprecht gelooft hoe denk je dan dat publishers hun geld terug verdienen wanneer ze games uitbrengen zonder mtx en lootboxes? Ik geef je een tip, door de game te verkopen.
gamen words steeds meer verziekt , of je nou een battle/season of weet ik veel wat voor pass je moet hebben ik ben het spuugzat om games van 70e te kopen waar ik geen eens de volle potentie uit kan halen. gamers worden uitgemelkt en als lab ratten behandeld.
@92.110.196..xxx: Ze maken nu ook veel meer winst dan vroeger. Kijk naar FIFA, daar halen ze een omzetwinst van een miljard!
Bovendien zijn de games nu ook digitaal leverbaar. Dat drukt behoorlijk wat kosten.
@KamSung: Kinderen zijn niet eens bevoegd om online aankopen te doen, hier moet je 18+ voor wezen dus ja het is een punt van opvoeding.
@40.77.167..xxx:
er zijn ook veel meer consoles lees gebruikers, let niet op die shill.
sorry hoor, maar dit is toch alleen voor domme mensen? wie koopt nou een skin voor 7€..Overwatch manier vind ik prima, dat kost je geen geld en is gewoon een random loot factor, maar ja serieus als je zo gek bent om zoveel geld neer te leggen voor een skin dan verdien je ook niet beter dan uitgemolken te worden.
of gewoon ea boycotten
@86.83.197..xxx: probleem zit hem meer in lootboxen(suprise mechanics). Mensen willen weten wat ze kopen, koop jij ook boodschappen door middel van aan een rad te draaien
Is er niet een simpele oplossing in de leeftijdsrating van een game? Gokken is legaal vanaf 18 jaar, dan zou je kunnen zeggen dat games met surprise mechanics standaard een rating moeten krijgen van 18+. Games zoals Overwatxh, surprise mechanics zonder dat het geld kost kunnen dan bijvoorbeeld naar 12. Zit er totaal geen random element in de game, kan deze game op gokgebied een rating van 0 jaar krijgen. Punt is wel dat de ouders van nu mee moeten groeien met hun kinderen. Het is in mijn opzicht te makkelijk dar kinderen de rekening pluderen zomder dat je dat ziet. Als ouder zal je je moeten verdiepen in wat je kinderen doen. Ik beheer zelf het PS account van mijn veel jongere zusje, ingesteld op de leeftijd die zij ook echt heeft. Ik bespreek ook wat ze speelt met mijn ouders en help soms met een game uitzoeken. Als ouder moet je dit gesprek aangaan. Zowel industrie als ouder moet een slag maken
Mtx horen gewoon niet thuis in een paid games period.
En oh is alleen cosmtic only is ook niet goed.
Gewoon unlocken door te spelen zoals vroeger.
Voor f2p games is ok maar niet 10€ voor een skin maar 1€ ofzo.
En mensen zeggen games zijn duur om te maken, ga weg FIFA verkoopt meer dan 10 mil en dan is meer dan 500 mil (als iedereen 60€ betaalt)
Dat geklaag over DLC vroeger, te weinig Maps in COD om even een voorbeeld te noemen om zo uiteindelijk geld te verdienen aan nieuwe MP Maps.
Tegenwoordig mis ik die tijd. Was het daar maar bij gebleven.
Toen was het nog vetcool als je een wapen skin had. Really showing off how dedicated jij en je wapen tezamen waren. Tegenwoordig staat alleen nog een gekoppelde creditcard en een aantal x knopjes in de weg. Zonde.
Die “je hoeft het niet te kopen” reactie is zo’n slap argument. Het is gewoon afzetterij en het is algemeen bekend dat dit soort shit mensen die er gevoelig voor zijn aanzet om gokverslaafd te worden. Tyf een eind op met die microtransactierotzooi die je eerder alleen in free to play mobile meuk zag in games die 50 euro kosten. Als je EA en Activision verdedigt ben je totaal de weg kwijt.
Mensen met (gok)verslaving hebben hier last van. Daar halen ze hun geld uit en daarom zijn die dingen zo duur. “Whales” worden ze genoemd en de uitgevers richten zich hier specifiek op, precies zoals drugsdealers zich richten op junkies. Deze 0.15 procent van gebruikers levert ze 50% van hun inkomsten op, de rest komt van de belachelijk rijke 1,5 procent. De rest speelt meestal zonder 1 cent uit te geven.