Gespeeld: GRID – Waar Codemasters een aantal jaar geleden nog meerdere lopende series had, hebben ze op den duur besloten om zich meer op minder franchises te gaan focussen. Met succes, welteverstaan. De F1 games van Codemasters gaan als zoete broodjes over de toonbank en ook DiRT Rally weet hoge ogen te gooien bij rally liefhebbers. Toch schitterde één van hun vroegere pareltjes in afwezigheid en dat is natuurlijk GRID. Nu is GRID eindelijk terug van weggeweest en de jongens bij Codemasters hebben er alles aan gedaan om deze game voor iedereen leuk te maken. Om de woorden van de aanwezige ontwikkelaar tijdens de gamescom te herhalen: we zijn geen simulatie, we zijn ook niet arcade, met GRID zijn we er voor iedereen.

Alle vrijheid

Hetgeen wat ze bij Codemasters echt willen benadrukken is dat GRID voor iedereen leuk moet zijn. Racegames vandaag de dag zijn al gauw heel erg arcade of heel erg realistisch. GRID kan eigenlijk beide zijn, dankzij een zeer uitgebreid scala aan opties wat je voorgeschoteld krijgt. Het is niet een kwestie van makkelijk, gemiddeld of moeilijk, maar een kwestie van bijna alles aan een race kunnen tweaken. Automaat of geschakeld, realistische stuur physics of toch wat meer de arcade-feel, invloeden van het weer of niet, er zijn honderden opties om jouw ervaring geheel naar jouw stijl te maken. Een andere game die natuurlijk al zoiets beloofde was Project CARS, alleen werd daarbij de gewone gamer wel een beetje vergeten. Een realistische simulator kan heel vet zijn, maar soms wil je ook gewoon lekker een potje racen zonder al te veel na te hoeven denken over de dingen waar je aan moet denken als je in het echte leven in een auto stapt.

Na het bovenstaande verhaal aandachtig te hebben gevolgd, kregen we een controller in onze handen geduwd en was het podium voor ons. We mochten na hartelust in de menu’s het één en ander tweaken en vervolgens een leuke auto uitzoeken. Waar wij even onze tijd namen om alles zo in te stellen dat de ervaring voor onze rijstijl perfect was, nam de persoon naast ons daar wat minder de tijd voor met alle gevolgen van dien. De moeilijkheidsgraad stond bij ons allebei op gemiddeld, maar wij gingen er bij de eerste poging toch nog met een nette tweede plaats vandoor terwijl de persoon naast ons mocht afsluiten achter alle AI spelers. Zoveel invloed kunnen de opties in GRID hebben op jouw ervaring. De moeilijkheidsgraad is eigenlijk het minst belangrijke, zet de game naar jouw hand en je maakt het de perfecte racegame voor jou. Leuk detail daarbij is dat je natuurlijk de keuze hebt uit diverse soorten motorsport om te spelen, dus kies gerust degene die het beste bij jou past.

No new friends

Een leuke toevoeging aan deze versie van GRID is het Nemesis systeem, iets waar wij tijdens onze speelsessie mee te maken kregen. Als je wel eens een racegame speelt zal het je vast niet zijn ontgaan dat je soms best lomp kan doen en dat de AI zichzelf zo snel mogelijk weer terug op de weg probeert te krijgen om weer netjes hun rondje af te rijden. In GRID is dat dus niet het geval. Op het moment dat jij als een onbeschofte rotzak begint te rijden, reageert de AI racer die gedupeerd wordt daar haast menselijk op. Hij wordt namelijk ook een onbeschofte rotzak en zal jou van de weg af proberen te beuken. Het Nemesis systeem leek vooral prima gebalanceerd, gezien de AI bij een klein tikje niet echt reageerde. Gingen we echter grofweg iemand van de baan afwerken, dan wisten we dat de eerstvolgende keer dat die auto bij ons in de buurt kwam, ons een lesje stond te wachten. Erg leuk, maar vooral ook motiverend om misschien niet té gek te gaan doen tijdens de races.

Eén van de dingen waar we op het moment nog wel wat op hebben aan te merken bij GRID is de besturing, deze voelde namelijk nogal zweverig aan. Onze buren bij de gamescom presentatie hadden hetzelfde probleem, dus het zal wel niet geheel aan ons hebben gelegen. Kanttekening daarbij is wel dat zowel de ondergetekende als de spelers naast ons toevallig thuis ook al bezig waren met een andere racegame, dus dan kan het raar aanvoelen om ineens een heel andere game in je handen te krijgen. Naast de besturing leek al het andere op gameplay gebied prima in orde. We waren met name onder de indruk van de physics. Tegen een andere auto aan botsen voelde gewoon echt als een botsing aan, ook al zit je naar een scherm te kijken. Auto’s slipten realistisch van de weg af en ook het gedrag van de anderen was in dat soort situaties realistisch te noemen. Uitwijken wanneer uitwijken nog mogelijk was en anders toch een grootse botsing mogen aanschouwen.

Wat ging hier mis?

Normaal gesproken zijn we erg onder de indruk van wat Codemasters op ons scherm weet te toveren als het op graphics aan komt, maar hier lijkt bij GRID toch het één en ander mis te zijn gegaan. We stonden eigenlijk een beetje versteld van hoe dit heeft kunnen gebeuren wanneer we bijvoorbeeld naar de DiRT Rally serie kijken, die er toch altijd wel erg goed uitziet. Nu kan je bij een game die om circuitraces draait natuurlijk niet de pracht en praal van de natuur naar boven laten komen, maar dit zag er wel erg grijs uit allemaal. Ook de toeschouwers langs de kant bevatten weinig tot geen detail, vergelijkbaar met het originele GRID uit 2007. Nadat we terugkwamen van de gamescom zijn we het nog even wat verder gaan uitpluizen waarbij wij slechts tot één conclusie kunnen komen. De nieuwe GRID draait op de Ego Engine van Codemasters, versie drie welteverstaan. F1 2019 draait bijvoorbeeld al op versie 4. Waarom deze oude versie is gebruikt is ons een raadsel. Wat wij nog konden vinden is dat versie drie voor het laatst werd gebruikt voor F1 2014. Dat is flink lang geleden.

Voorlopige conclusie

Kijk, ik volg wellicht voor mezelf altijd een formaat waarmee ik mijn artikelen afsluit: met het audiovisuele aspect, gezien ik dat eigenlijk het minst belangrijk vind. Nu voelt het wellicht alsof GRID een absolute no-go is door zijn ondermaatse graphics, maar laat dit de game niet voor jou volledig afschrijven. Al helemaal niet als je een fan bent van alles wat met racen te maken heeft. GRID biedt erg veel in zijn pakket. Belachelijk veel customization, vele soorten competities om in mee te spelen verdeeld over allerlei soorten motorsport en natuurlijk vette auto’s. GRID gaat misschien geen perfecte game worden, maar plezier hadden we er zeker mee. En dat is precies wat Codemasters met deze game wil bereiken. 11 oktober is al bijna hier, dus dan kunnen wij onze volledige GRID ervaring met jullie gaan delen.