Review: GRID – Codemasters staat al jaren garant voor een paar van de beste racegames die we ons kunnen bedenken. Het hoogtepunt was wellicht op de vorige generatie, waar de ene na de andere (Colin McRae) DiRT game het levenslicht zag en wat stuk voor stuk toppers waren. Begin dit decennium heeft Codemasters ook de Formule 1 franchise weer op de kaart gezet, misschien nog wel beter dan hoe voorgaande ontwikkelaars hiermee om gingen. Dan rest er nog één serie en dat is GRID. Het vorige deel, GRID Autosport kwam eigenlijk nét iets te laat nog voor de PlayStation 3, gezien we toen al grafische pracht en praal hadden op onze PlayStation 4. Deze GRID is dan ook een volledige reboot, speciaal voor deze generatie consoles. Wij namen een kijkje om te bepalen of deze game weer echt een must is voor racefanaten.

Voor ieder wat wils

Hetgeen waar deze nieuwe GRID echt mee weet uit te pakken, is dat het voor iedereen gewoon leuk kan zijn. GRID wil niet meer zijn dan een vermakelijke racegame voor jong én oud, in de breedste zin van het woord. Speel je graag arcaderacers? GRID geeft je wat je zoekt. Speel je graag simulaties? Ook dan kan GRID je met het één en ander van dienst zijn. De focus ligt wel wat meer op arcade, maar de game weet hier en daar genoeg realisme met zich mee te brengen om het ook voor de diehards interessant te houden. Zo ook met een prima uitgewerkt weersysteem, waarbij je dus bijvoorbeeld ook rekening moet houden met de wegligging wanneer het aan het regenen is.

Qua content voor één speler is er natuurlijk een carrière modus, genaamd de GRID World Series. Deze modus doet precies wat de titel suggereert. Je krijgt de optie uit een aantal soorten competities met “stock”-auto’s tot aan volledig getunede wagens. De banen die je voorgeschoteld krijgt bevinden zich vervolgens over de hele wereld. Ook hier zit de nodige variatie in. Simpele circuit races zijn natuurlijk ook een mogelijkheid, maar ook races langs de zonnige waterkant in San Francisco. De variatie houdt hierbij nog niet op.

We benoemden eerder al dat GRID echt voor ieder wat wils biedt. In het menu kan je naar hartelust jouw ervaring aanpassen. Je kan met wat assistentie racen, waarbij je dus een lijn op de weg te zien krijgt die je kan volgen, maar je kan dit ook volledig uitschakelen. Je kan automaat rijden, maar je kan ook handgeschakeld rijden, waarbij je dus alles zelf in de hand hebt. Combineer dat met het tunen van je wagen, zodat hij precies doet wat je wilt en je hebt onderhand duizend-en-één mogelijkheden om GRID precies aan te passen naar wat je wil dat het is. Helaas doet echter niet alles wat het moet doen…

Wegmisbruikers

We hebben in onze preview al over het ‘Nemesis’-systeem gesproken. Om even je geheugen op te frissen: wanneer jij als een idioot rijdt en daarbij andere racers van de baan af beukt, kunnen zij geïrriteerd raken en jouw nemesis worden om vervolgens jou weer van de weg af te werken. Het probleem hiermee is alleen dat de AI niet erg slim is en dat de tegenstanders in een soort blinde furie geraken en zonder enig besef van hun omgeving er alles aan zullen doen om jou van de weg af te krijgen. Wat je dan krijgt is totale chaos. Wellicht hilarisch, maar het kan ook erg vervelend zijn wanneer je iemand per ongeluk een tik geeft en die racer je hele race vervolgens simpelweg om zeep helpt.

Dat gezegd hebbende, we hebben natuurlijk wel nog de rewind-functie die bekend is geworden met de Codemasters racegames. Daar kunnen we natuurlijk nog op terugvallen. Naast vijanden kan je ook vrienden maken in GRID en deze racers kan je toevoegen aan je team en zij zullen jou dan assisteren tijdens de races, indien dat nodig is. Zo kunnen zij bijvoorbeeld voor tegenstanders gaan rijden om de weg vrij te maken voor jou om te passeren. Leuk principe, maar wederom wil de klungelige AI daarin wel eens falen, wat er voor zorgt dat je met z’n allen mooi in een treintje rijdt en je geen mogelijkheid krijgt om voorliggers te passeren.

Van deze irritaties heb je natuurlijk geen last zodra je online gaat. Of ja, tenzij je natuurlijk online een idioot tegenkomt. Online zien we eigenlijk dezelfde mogelijkheden als in de singleplayer, met uitzondering van de vervelende AI en de rewind-functie, logischerwijs. Alle klassementen zijn beschikbaar, alsook alle tracks. Het is gewoon ouderwets je weg omhoog klimmen op de leaderboards en proberen één van de beste te worden. Terwijl je wacht tot een match beschikbaar is, zit je overigens niet naar een laadscherm te turen, want je kan lekker losgaan op een achtvormig circuit en wat van de leuke crash-physics bekijken. Helaas, in lijn met de meeste moderne racegames, is er geen split-screen multiplayer en dat is naar onze mening een gemiste kans.

Ziet er prima uit… voor een launchtitel

Helaas, één van de grote minpunten die we ook aanhaalden in onze preview is niet veel beter geworden. Grafisch stelt GRID gewoonweg teleur. Omgevingen zijn wat flets en missen detail, de auto’s zien er op zich okayish uit. Daarentegen is er wel veel tijd in de physics en de schademodellen van de diverse auto’s gestoken. Je kan niet alles hebben is hetgeen wat ons te binnen schiet, maar er zijn zekere racegames die enkel bij de concurrent te spelen zijn, die wel bij al deze aspecten een vinkje kunnen zetten. Gelukkig draait GRID wel botermals met een prachtige zestig beelden per seconde op onze PlayStation 4 Pro.

GRID doet heel veel dingen goed en weet vrijwel elk type racer op zijn wenken te bedienen. De aanpasbaarheid van alles in deze game is eigenlijk zijn main selling point. Het Nemesis-syteem is een erg leuk idee, maar door de middelmatigheid van de AI komt dit te vaak neer op een flater in plaats van een succes. Grafisch is GRID ook niet jé-van-het, maar het schademodel en de bijbehorende physics maken veel goed. De multiplayer doet zijn werk ook goed, hoewel we ook graag een potje hadden willen racen op de bank met een paar goede vrienden. Wat overblijft is een goede game, maar met net iets te veel tekortkomingen om een topper te zijn.

• Gigantisch veel mogelijkheden
  • Nemesis-systeem is leuk bedacht
  • Prima multiplayer