Rockstar heeft zojuist de grote Red Dead Online update ter download beschikbaar gesteld en een ieder met Red Dead Redemption 2 kan deze nu downloaden. Zoals je al eerder hebt kunnen lezen voegt deze update het rollenspel toe aan de game en kun je een carrière als Bounty Hunter, Trader of Collector kiezen binnen Red Dead Online.

Elke rol komt zo met zijn eigen progressie en unlocks en daarvoor heeft Rockstar Games een mooie pagina ingericht. Via deze website kun je namelijk informatie vinden per rol en welke unlockables hierbij horen. Zo unlock je als Bounty Hunter een sterkere lasso of nieuwe spins voor je wapen, terwijl je als Trader een kluis krijgt voor je wapens en verbeterde wagons.

Samen met de Frontier Pursuits (oftewel rollen) zijn er ook nieuwe missies en events voor Showdown modi, free-roam en coöp. Daarbij zijn er meer dynamische events toegevoegd om de wereld van Red Dead Online nog meer onvoorspelbaar en levendiger te maken.

Qua free-roam events zien we een aantal nieuwe activiteiten die gebonden zijn aan de rol-progressie. Deze nieuwe free-roam events zijn de volgende:

  • Manhunt: A collaborative event where players work together to catch and return as many escaped prisoners as possible. Targets are scattered around a large area, many defended by their henchmen, and are worth more alive than dead.
  • Day of Reckoning: Players compete to collect the most points within the time limit by collecting bounty targets. All targets are worth more alive than dead, with the most dangerous and difficult targets to catch worth the most.
  • Salvage: Players work together to uncover all the loot scattered as the result of a wreck.
  • Trade Route: A collaborative event where players work together to defend a train loaded withsupplies from waves of bandits on its way to a destination.

Hier blijft het op content gebied overigens niet bij, zo zijn er ook nog veel nieuwe ability cards (waarvan er drie exclusief voor de PS4 zijn), je kunt namen geven aan je outfits, er is nieuwe wapen content waarvan sommige rol-specifiek zijn, nieuwe paarden saddles en saddlebags en een foto studio waar je zelf de achtergrond en pose kunt kiezen (met maximaal zeven spelers tegelijk).

Zoals je merkt probeert Rockstar de wereld van Red Dead Online dus een stuk aantrekkelijker te maken, maar er was nog een groot probleem dat heerste onder de community. Alhoewel Red Dead Redemption 2 qua verhaal zo zijn eigen tempo en dus animaties en besturing kent, past dit niet helemaal bij de online modus. Er zijn hier nu aanpassingen in gemaakt, wellicht een beetje laat, maar we kunnen ons voorstellen dat dit soort ingrijpende veranderingen tijdrovend zijn om te testen gedurende de ontwikkeling.

Animaties van hogtying, revival en looting zijn bijvoorbeeld nu versneld voor snellere pick-ups. Hetzelfde geldt voor wanneer je een item zoals de Tomahawk gaat gooien, dit gebeurt nu een stuk sneller. Dit strekt zich verder tot zwemmen, klimmen, duiken tijdens combat, enzovoort. Dit gaat nu allemaal met een animatie die minder tijd in beslag neemt. Hierdoor voelt de pace van de game een stuk vlotter aan en dat is een graag geziene verandering voor Red Dead Online.

De besturing ziet ook veranderingen en ter voet zijn er nu aanpassingen gedaan om het lopen, rennen, sprinten, springen, klimmen, enzovoorts meer natuurgetrouw aan te laten voelen. De camera ziet hiervoor ook de nodige aanpassingen en heel veel scenes zijn zelfs ‘re-framed’ en de volgcamera is nu een stuk minder agressief met het inzoomen en schudden.

Al met al dus een hele hoop aanpassingen in Red Dead Online die gepaard gaan met een flinke dosis nieuwe content. De balans is ook op de schop gegaan en zelfs wapens zien op sommige vlakken verminderde of meer schade op zowel lange als korte afstanden.

Dat het allemaal wat lang geduurd heeft is ongetwijfeld een gevoel die nu bij veel spelers van vorig jaar naar boven komt. Daar zijn we het mee eens, maar aan de veranderingen te zien heeft Rockstar de game gewoon heel erg veel moeten aanpassen en er zijn in het begin keuzes gemaakt die later niet zo goed uit bleken te pakken. Zoiets kost simpelweg heel veel tijd, want om bijvoorbeeld alle animaties te versnellen zijn er een hoop nieuwe tests nodig om te zorgen dat de balans van de game intact blijft.

We kunnen in ieder geval vaststellen dat Rockstar Games de wereld van Red Dead Online verre van vergeten is en deze update weet dat goed te bewijzen.