Special: Resident Evil 8: Maiden – Met Beginning Hour liet Capcom in 2016 een sfeervol voorproefje op ons los, om gamers warm te maken voor het langverwachte Resident Evil VII. De op zichzelf staande demo liet fans een groezelig, half in elkaar gezakt huis verkennen waar kakkerlakken en paspoppen als enige bewoners de plak zwaaiden. Het voor de franchise gloednieuwe first-person perspectief vereiste enige gewenning, net als het feit dat we niet om de haverklap naar de keel gegrepen werden door een bijtgrage zombie. Maar man, wat smaakte dat uurtje subtiel griezelen naar meer. Capcom herhaalt nu hetzelfde trucje met Maiden, een demo die alles inzet op exploratie boven confrontatie en net als Beginning Hour perfect de toon zet voor wat nog komen moet. Ook wij gingen uiteraard aan de slag met Maiden. Hieronder lees je onze bevindingen.
Opgepast: de onderstaande tekst bevat spoilers voor wie de demo niet gespeeld heeft!
Ontsnap uit de kerker
Ah kerkers… ze roepen spontaan herinneringen op aan kasteelruïnes, musea vol marteltuigen en een hele rits hoofdrolspelers van The Elder Scrolls. In Maiden speel jij de titulaire vrouw, die uit een middeleeuws aandoende kerker moet zien te ontsnappen. Ze krijgt verder geen naam opgeplakt en mist eigenlijk ook elke vorm van persoonlijkheid. Niet dat dit belangrijk is, overigens. Gedurende deze twintig minuten durende nachtmerrie is het vooral de bedoeling dat je jezelf in haar positie kan zetten… en daar blijkt Capcom nog steeds enorm goed in te zijn. Grafisch ziet het er allemaal prima uit. De met bloed doordrenkte muren van de kerker echoën de gruwelverhalen van vorige bewoners, terwijl de diepe schaduwen zwanger zijn van een haast tastbare dreiging. Het is meteen duidelijk: een zorgeloze tocht wordt dit allerminst.
Daar speelt ook de audio een grote rol in. Je voetstappen galmen door de verlaten gangen, op zo’n manier dat je er na verloop van tijd bijna een tweede set voetstappen in meent te herkennen. Alsof er iemand met snode bedoelingen ongemerkt vlak achter je aanloopt. Een deur wordt half ingebeukt door een onzichtbare belager. Even later fluistert een lichaamloze stem in je oor dat je in de gaten gehouden wordt. De paranoia neemt toe en het wordt steeds moeilijker om het niet op een lopen te zetten… een strategie die in de voorgaande delen vaak genoeg verkeerd bleek uit te pakken. Op audiovisueel vlak doet deze demo dus zeker het beste vermoeden voor Resident Evil 8… al moeten we eveneens toegeven dat het ‘jumpscare’ soundeffect bij het vastnemen van objecten na verloop van tijd op onze zenuwen begon te werken.
Sluip door het landhuis
Zodra je je een weg door de kerker gebaand hebt – een onheilspellende, doch uiteindelijk risicoloze bedoening – beland je in de hal van het kasteel, die onmiddellijk herinneringen oproept aan het Spencer Mansion uit de eerste Resident Evil. Een korte verkenningstocht toont alvast dat ook dit gebouw tjokvol geheimen zal zitten. Verborgen ingangen? Zeker. Deuren met speciaal gevormde sleutels? Check. Een relatief onbewogen eerste passage, met de belofte van een levensgevaarlijke terugtocht? Uiteraard. Capcom heeft met Resident Evil VII en de remakes van deel 2 en 3 herontdekt wat de franchise zo speciaal maakt en lijkt daar in Resident Evil 8 dubbel op in te zetten. Nog steeds vanuit first-person, trouwens. Die modus joeg ons in Resident Evil VII al de stuipen op het lijf en lijkt ook nu weer voor maximale inleving te zorgen.
Smaakt naar meer
Net wanneer je denkt dat je geen vijanden zal zien in Maiden, duikt één van de moordlustige zusjes op, die door het kasteel dwalen. Dit vrouwmens heeft geen al te beste bedoelingen en jaagt je kakelend op, terwijl ze te pas en te onpas in een zwerm agressieve wespen verandert. Flashbacks naar Margaret Baker zijn dan nooit ver weg. Ook moederlief maakt een verrassend optreden, waarin ze demonstreert dat zelfs Wolverine aan haar een hele kluif zou hebben. Maiden is zoals reeds gezegd niet meer dan een voorproefje, een kleine amuse om de honger aan te wakkeren naar het uit de kluiten gewassen hoofdgerecht. Wat dat betreft, is de demo dan ook met verve in zijn opzet geslaagd. Maiden biedt meer van hetzelfde en laat een glimp opvangen van Resident Evils toekomst: griezelig, ultragoor… en hopelijk glorieus.
De technische showcase hebben we ook op technisch vlak doorgenomen, meer daarover kan je hier vinden.
Lol, schrijf ff een demo uit. Ooit van Youtube gehoord?
Leuke gids man….
@Anoniem-1678: @Anoniem-969: Tekst wel gelezen? Is toch geen guide van de demo, maar bevindingen van de auteur?
On topic: laat maar komen, heb hier onwijs veel zin in!
Bevindingen of niet, erg pretentieus en overdreven voor een zeer kort demotje.
@Anoniem-9853: een demo bespreken is toch niks mis aan? Loop niet zo te zeuren en geniet gewoon van de hype en de game binnenkort! Niet elke game krijgt tegenwoordig nog een demo, dus mij hoor je niet klagen!
Top artikel. Heerlijk weg gelezen, plus nu hoef ik de demo niet meer te spelen.
Zit hier 3D Tempest audio op?
@Anoniem-9088: Nee, daar is niets mis mee. Alleen dit wordt geschreven alsof het God’s gift to gaming is. Het is een showcase zonder gameplay, maar het is geschreven alsof de game al bij voorbaat een 10 is. Vandaar, erg prententieus.
@Anoniem-8520: Niet 100% met je eens hier. Toegeven dat ze duidelijk de hype willen de hoogte in trekken (welke nieuwssite doet dat nou niet) maar klinkt wel als een eerlijk artikel met ook bedenkingen en niet helemaal fanboy spelen.
“Op audiovisueel vlak doet deze demo dus zeker het beste vermoeden voor Resident Evil 8… al moeten we eveneens toegeven dat het ‘jumpscare’ soundeffect bij het vastnemen van objecten na verloop van tijd op onze zenuwen begon te werken.”
Resi 7 was erg fijn en de demo lijkt die lijn wat door te trekken op vele vlakken wordt hier gezegd. Geen 10/10 fijn, maar zo klonk het niet vond ik.
@Anoniem-9853: Demo is vooral bedoeld om de grafische engine te laten zien. En die is indrukwekkend. Een aparte gameplay demo volgt nog later.
@Anoniem-2929: k snap je punt, maar die bedenkingen komen eigenlijk neer op 1 klein dingetje dat er meer voor de vorm lijkt te zijn ingezet dan dat het iets serieus is. Daarnaast haal je wel een ander goed punt aan, het is een visual showcase en er wordt vrijwel niets over de graphics gezegd.
Grafisch ziet het er allemaal prima uit…..hahahahaha. Dit is een visual showcase, die je in 7 woorden samenvat, de rest van de tekst is overbodig.
@Anoniem-709: als je een artikel vol met grafisch geleuter wilt, dan moet je die special van gister bezoeken hier 😉 dat je bij dat artikel klaagt over “pretentieus doen” begrijp ik wel haha
Wat een hoop reacties op een advertentie. Is een website het trouwens niet verplicht om te melden, als het om een reclame item gaat ?
@Anoniem-8417: Het is gewoon een Special. Niemand die het je verplicht om te lezen, zeikurd.
Resident evil…?? Pfff is gewoon een horror fp game dus hou je resident evil blabla voor jullie en wanneer de game uit komt en julliehem hebben uitgespeeld kom dan met je review …en hou op met de hype shit
Als de title een vraag is… dan is mijn antwoord: Nee.
Was zeer teleurgesteld in de demo. Eerst een matige RE2 en een absurd slechte RE3 en nu weer een teleurstellende demo. Hoop dat er nog veel veranderd aan de graphics (bv: de muren van je cel) en dat ons hoofdpersoon handen krijgt bij het kruipen + dat irritante geluid wanneer je iets oppakt moet niet in de uiteindelijke game zitten. Laat alle Apen nu maar met stront gooien maar dit is mijn mening.
Ik kan echt niet wachten op deze game! Hij komt in mijn vakantie uit, dus ik stuur vrouwtje liefs dan lekker betijds naar bed zodat ik daarna in het donker weer lekker vol spanning Resident Evil kan spelen
Spanning zit er goed in inderdaad.
Heb de demo gisteren nog eens doorlopen en ben erg onder de indruk.