Reflectie | De aanhoudende marketing doet Cyberpunk 2077 meer slecht dan goed – Onlangs heeft ontwikkelaar CD Projekt RED in een Twitch-uitzending groots patch 1.3 voor Cyberpunk 2077 uit de doeken gedaan. Daarbij werd er ook gelijk gratis DLC onthuld en in mijn nieuwsbericht gaf ik al aan dat je poging om een gebrekkige game te repareren op zo’n manier presenteren, haast wel een primeur moet zijn. Mocht je de sociale media kanalen van de game volgen, dan zie je wel vaker onzinnige dingen voorbij komen. De reacties hierop kun je wel raden en de recente livestream heeft de situatie alleen maar erger gemaakt. In de uitzending waren er namelijk bugs te zien zoals een personage dat op een onzichtbare barkruk zit, gebouwen die snel in en uit beeld verschijnen en een ander personage dat ineens even een T-pose doet. Daarom is de stelling van deze maand dat de aanhoudende marketing Cyberpunk 2077 meer slecht dan goed doet. Wat vinden jullie daarvan Nando en Wim?
Nando
De vergelijking met Hello Games is hierin snel getrokken. Na maanden van hype (en glasharde leugens van oprichter Sean Murray) zat er voor de Britse studio weinig anders op dan onderduiken en teruggaan naar de tekentafel. Als ik nu echter terugkijk naar de beelden van Murray en zijn leugens, lijkt het ergens toch wel alsof dit altijd het plan is geweest: No Man’s Sky helemaal de hemel inprijzen, wetende dat mensen de game en masse zouden aanschaffen, zekerheid voor je studio inbouwen en pas daarna de beloofde game gaan maken. Wat het plan ook was, het heeft gewerkt. Qua centjes zal Hello Games voorlopig nog wel vooruit kunnen, gezien ze een betrekkelijk kleine studio zijn. Dat ligt bij CD Projekt RED toch een tikkeltje anders. Na het succes van The Witcher 3 heeft de Poolse studio naar mijn idee alles weer in de ontwikkeling van Cyberpunk 2077 gestoken, met het idee dat de fanbase groot genoeg zou zijn dat die investering toch wel terugverdiend zou worden.
Zo geschiedde het natuurlijk niet. Na een dramatische launch keerde de fanbase zich in grote getale tegen CD Projekt RED, met reputatieschade en zelfs een speciaal refund systeem om de boel maar te sussen tot gevolg. Vooral die reputatieschade zal de studio het hardst geraakt hebben, ze stonden immers bekend als een ontwikkelaar die games maakt ‘voor de fans’. Maar ook de relatie met partners is aangetast: Sony heeft immers noodgedwongen Cyberpunk 2077 uit de PlayStation Store getrokken om gezichts- en geldverlies te voorkomen. De problemen liggen bij CD Projekt RED (in vergelijking met Hello Games) zelfs nog dieper, het is immers een beursgenoteerd bedrijf met aandeelhouders, die op ieder moment de boel in de etalage kunnen slingeren, en dat zorgt voor druk. Ik snap de studio daarom ook wel, dat ze er nu voor kiezen om iedere lullige verbetering in de spotlight te zetten, om zo weer die stukjes vertrouwen terug te winnen. ‘Too big to fail’ gaat hier dus zeker niet op, en wat de aanpak van CD Projekt RED ook zou zijn – bijvoorbeeld prominent in beeld blijven brengen of de Hello Games-aanpak – ze kunnen in het geval van Cyberpunk 2077 alleen maar verliezen. Het beste wat ze kunnen doen is vooral hier een les uit leren: dit doen we nooit meer.
Wim
Ik denk dat het geopperde gevoel eerder aan de verwachtingen van ons als zijnde gamers ligt dan aan de daadwerkelijke game. Onafgemaakte games zijn tegenwoordig onderhand de standaard in de Triple-A industrie. Een gemiddelde launch van een nieuwe Ubisoft titel gaat ook niet bepaald over rozen en dat geldt ook voor EA. Natuurlijk worden de games uiteindelijk wel gerepareerd, maar daar hebben we bij launch niks aan. Vooral als een game erg afhankelijk is van het multiplayer component. Maar ik dwaal wat af, het punt wat ik wil maken is dat we dit gewoonweg niet hadden verwacht van CD Projekt RED. Zij leken de laatsten der Mohikanen te zijn in de gamingindustrie en een game pas uit te brengen wanneer deze écht af is. Kwam de game uit de stallen van een paar van de eerder genoemde soort uitgevers, dan was de teleurstelling wellicht wat minder geweest. Nu kwam de klap gewoon écht hard aan. Is dit nu de standaard van de industrie?
Ja en nee. Ontwikkelaars werken hard aan games, maar het zijn de aandeelhouders die de ontwikkelaars pushen om een game zo snel mogelijk op de markt te slingeren. Wanneer aan deze wens wordt voldaan, maar het resultaat tegenvalt door tijdsgebrek, zijn diezelfde aandeelhouders ook de eersten om de ontwikkelaar keihard te laten vallen. Wat CD Projekt RED nu doet is puur damage control. Ik geloof niet dat de ontwikkelaars de intentie hadden om deze game zo onaf op de markt te brengen. Vergeet niet dat Cyberpunk 2077 een gigantische game is. Het duurt wel even voordat je daar alle foutjes in hebt opgespoord en hebt gerepareerd. Start vandaag de dag eens een Skyrim of een GTA IV op, gegarandeerd dat je ook daarin nog bugs terug kan vinden. Wellicht niet zo heftig als in Cyberpunk 2077, maar geef CD Projekt RED de tijd om de game af te maken. Hadden de aandeelhouders hen nu ook de tijd gegeven, dan had CD Projekt RED niet deze immense klap op hun imago te hoeven incasseren. Er is geen goed of fout, er is enkel damage control.
Johnny
De meningen zijn vaak verdeeld. Nu is het ‘populair’ geworden om kritiek op Cyberpunk 2077 te geven. Dat is niet altijd even eerlijk, want er zijn vaker games in een belachelijk slechte staat uitgebracht. Daar is CD Projekt RED echt niet alleen in. Dus de mensen die het verdedigen, begrijp ik ook wel. Inmiddels is de game speelbaar, maar de bugs zijn er nog in overvloed. Hoewel dat zeer storend is, denk ik dat de woede vooral voortkomt uit het constante gelieg en het breken van beloftes. CD Projekt RED werd op handen gedragen, maar het management heeft dat volledig om zeep geholpen en dit zijn daar de gevolgen van. De ontwikkelaars neem ik niks kwalijk en zelfs de mensen van de marketing afdeling valt niets te verwijten, zij doen immers ook alleen maar hun werk. Nee, het is hun management dat in een alternatieve realiteit lijkt te leven. Wie vindt het anders een goed idee om een livestream voor een patch te promoten, terwijl je in die uitzending zelf de nodige bugs voorbij ziet komen?
Dat is slechts een voorbeeld, maar er zijn er zoveel. Bekijk de officiële Twitterpagina en je begrijpt precies wat ik bedoel. Dan vergeet ik bijna nog de onlangs aangekondigde gratis DLC. Wat heb ik moeten lachen terwijl ik dat bericht aan het tikken was. Een alternatieve skin voor Johnny Silverhand begrijp ik nog wel, maar twee jasjes voor V? Wie gaat dat zien dan? Een multiplayer is er niet en het is een first-person game. Tenzij je voor een spiegel staat, maakt het totaal niet uit hoe je eruitziet. De auto die je krijgt, zag ik dezelfde avond nog op Reddit voorbij komen in een hilarische bug, waarbij het voertuig non-stop om zijn eigen as bleef tollen. Olie op het vuur gooien, meer is het niet. Na de release van No Man’s Sky, die nou niet bepaald goed werd ontvangen, hoorde je niks meer van Hello Games, tenzij er een nieuwe gratis update (bijna) klaar was. Die game is inmiddels een enorm succesverhaal zonder heftige promotie en daar kan CD Projekt RED zeker nog wat van leren.
Deze game ga ik echt nooit meer spelen, was de game ook al lang weer vergeten haha
Leuk voor PS Plus game
Prima spel. Hoop gemekker. Tuurlijk had het meteen goed moeten zijn. Maar ubisoft geeft ook halve shit uit. Activision en EA ook.
zoals ik al eerder zei,een nieuwe witcher kan de reputatie van de studio redden,maar deeltje 4 zal wel ergens in 2028 ofzo uitkomen
Vette game, wacht nog op de New game+ en uiteraard de next gen ps5 release
Vette verhaallijnen, leuke auto’s uiteindelijk
Ben hard onderweg voor mijn platinum trophies.
@Anoniem-103: Ah, dus jij deelt mijn mening? 🙂
Geen pre-orders plaatsen, voorkomt een hoop frustratie.
Een pre-order hoeft ook niet meer in het download tijdperk.
Cyberpunk schaf ik wel aan als die klaar is, zo te lezen gaat dat nog wel minimaal een jaartje duren.
@Anoniem-103: klopt ik wacht bewust wel op de patch voor de ps5 en series x maar mensen zeiken toch alle tijd
Haha, Wim heeft The Witcher 3 nog nooit gespeeld zonder patches denk ik. Die game was ook buggy als het maar kan en hou maar op over de besturing van Geralt maar te zwijgen. Desalniettemin is CD Project Red niet bepaald de developer die enkel games aflevert als ze af zijn. Dat zou ik eerder toeschrijven aan Blizzard.
En Johnny, ik moest ook lachen om de jasjes van V maar gezien de photo mode niet 1st person hoeft te zijn is de kans dat men het ziet best aanwezig. Maar het is een wat simplistische toevoeging terwijl er nog genoeg te repareren valt in Cyberpunk 2077.
Verder kan ik me wel in de commentaren vinden. De game had niet uitgebracht moeten worden. Jammer dat de developers hier de schuld van krijgen.
Aan de andere kant, gamers schreeuwden om het uitbrengen van deze game en na een paar keer uitstel werden een aantal developers zelfs met de dood bedreigd. Dus voor die.mensen zeg ik, what goes around comes around. Nu maar hopen dat ze met meer patches de game kunnen fixen. Want de wereld en de gameplay spreken we aan als een malle.
Snel vergeten deze game……..gewoon niet meer over hebben.
Kom allemaal wel goed.
De game had beter geweest als een lineaire shooter, want de RPG elementen en open wereld trekken op niks, kon men beter de scope wat lager leggen. Want de main questline is toch redelijk fantastisch in deze game
Niet met de stelling eens. Ze moeten juist elke patch in het nieuws brengen zodat mensen die twijfelden het spel alsnog gaan kopen (al dan niet voor een zacht prijsje) en iedereen voor zichzelf kan zien of de bugs en glitches eruit zijn en of het nu wel goed speelt.
@CloudStrifeNL: Klopt. Ik heb The Witcher 3 destijds bij launch voor de PS4 gehaald en heel gauw terug gebracht door de verschrikkelijke framerate toen. Een x-aantal maanden later heb ik hem op PC gekocht en voornamelijk daar op gespeeld. Toen waren er natuurlijk al een aantal patches geweest.
Ik ken alleen de verhalen van mensen over de buggy release van The Witcher 3, ik heb het zelf niet ervaren. (Afgezien van de eerder genoemde framerate van de PS4 versie bij launch)
Neemt niet weg dat CD Projekt door The Witcher 3 zo’n fantastische reputatie had gekregen. Skyrim was bij launch ook een ramp, en nu zelfs hier en daar nog wat buggy, maar het is wel één van de best verkochte games ooit.
En wat jij zelf inderdaad ook zegt: Cyberpunk had gewoon nog verder moeten worden uitgesteld. Voor zowel de gamers als de developers zelf. Ik ben er heilig van overtuigd dat na voldoende patches Cyberpunk een dijk van een game gaat zijn, maar tegen die tijd gaan veel gamers hem simpelweg geen kans meer geven.
Game had nooit uit moeten komen op de last gen. Wist van tevoren ook dat ikm sowieso niet wilde spelen op de PS4, maar dat het zo’n fiasco zou worden had ik niet durven voorspellen.
Desalniettemin speel ik de game met heel veel plezier op mijn gloednieuwe pc, werkelijk een fantastische ervaring en echt wel next level.
@Anoniem-2845: als je gaat wachten tot hij klaar is voor de PS4/Xbox one dan denk ik dat je eeuwig wacht. Als ik jou was zou ik deze lekker bewaren tot de PS5/seriesx/s versie uitkomt, of hem op de pc gaan spelen.
@Oldskool-NL:
Dat wordt de PS5 inderdaad.
Maar die moet ik nog aanschaffen, ergens einde dit of begin volgend jaar.
@RogueSquad: Helemaal eens hoor. De developers is niets mis mee. Wanneer je nu The Witcher 3 GOTY speelt dan speel je gewoon een van de beste games op de vorige generatie consoles qua gameplay, design en graphics. Naar mijn mening uiteraard.
Dat het met Cyberpunk ook goed gaat komen ben ik van overtuigd maar het was beter geweest de game een jaar later uit te brengen.