Review | Elden Ring – Nadat FromSoftware in 2019 het uitstekende Sekiro: Shadows Die Twice had afgeleverd, ging de studio hard aan de slag met hun nieuwe IP: Elden Ring. Deze game heeft sinds de onthulling veel teweeggebracht en op een gegeven moment was het de vraag of de game wel zou verschijnen. Na een lange periode van stilte verscheen Elden Ring echter weer volop in het nieuws en inmiddels zijn velen van jullie ongetwijfeld al druk bezig met de nieuwe titel. Zes jaar na de release van Dark Souls III brengt FromSoftware Elden Ring uit en het resultaat is van hoge kwaliteit. Als Tarnished zijnde trokken we naar de Lands Between en we hebben meer dan genoeg gevonden om te bespreken.
The Shattering
Elden Ring speelt zich af in een periode van ongekend veel onrust in de Lands Between. Queen Marika the Eternal heerste samen met haar echtgenoot Goldwyn the Golden over de gebieden en er was orde dankzij de Elden Ring. Je zou de Elden Ring als een soort wetboek kunnen zien, waarin de gang van zaken staat en het is aan de heersers om deze grondtekst juist te interpreteren. De Elden Ring bestaat uit allerlei Runes van groot en klein formaat, die ieder een bepaald aspect van het leven dicteren. Het is echter gedaan met de rust wanneer een groep zwarte ruiters de Death Rune steelt. Niet veel later wordt ook koning Goldwyn the Golden vermoord en koningin Marika heeft haar handen vol om de landen bijeen te houden. Chaos ontstaat en de Elden Ring splintert in kleine stukken uit elkaar. Haar nazaten – allen zijn halfgoden – bemachtigen de grotere Runes en de kinderen van Marika beginnen met elkaar oorlog te voeren. Dit zorgt ervoor dat de Lands Between niets anders dan oorlog kent voor een lange periode. De situatie lijkt op een patstelling uit te draaien en daar kom jij als speler om de hoek kijken.
Als Tarnished moet jij de Great Runes van de kinderen van Marika verzamelen en zo de Elden Ring in zijn volle glorie herstellen. Het verhaal van Elden Ring wordt op de bekende FromSoftware manier verteld en dat laat veel ruimte voor interpretatie. Veel dialoog van NPC’s, details in gebieden en beschrijvingen van items vullen de gaten en het is als speler dus vooral zoeken naar het verhaal. De hierboven omschreven situatie is de rode draad van Elden Ring en het is een zeer interessante als je je erin verdiept. Zoals we gewend zijn van FromSoftware, is de wereld van Elden Ring gevuld met storytelling en je komt dan ook veel fascinerende NPC’s tegen, die allemaal zijn of haar eigen verhaal hebben en in sommige gevallen is dat sterk verweven met de hoofdlijn van de game. Hoe dan ook, de wereld zit bomvol verhalen die je stuk voor stuk wilt ontdekken.
Als ruiter galopperend door de Lands Between
Je moet dus proberen alle Great Runes te verzamelen om zo de Elden Ring te herstellen. Dit is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. De nazaten van koningin Marika geven hun Great Runes niet zonder slag of stoot op en daarnaast zijn de Lands Between enorm uitgestrekt. Nadat je jouw personage hebt gemaakt dankzij de uitgebreide character creator, kom je al gauw in contact met Melina, die als Maiden dient. Ze geeft je een ring waarmee je jouw nobele viervoeter Torrent kunt oproepen en samen de Lands Between kan gaan ontdekken. Je hebt Torrent meer dan eens nodig, aangezien Elden Ring een ongekend groot speelveld kent, maar daar zo meer over.
Torrent is een prima aanvulling op de Dark Souls basis en het werkt meestal wel goed. Voor subtiele bewegingen wanneer je een klein beetje naar voren wilt of juist wilt draaien, kan het echter wat onhandig aanvoelen. Het gevolg daarvan is dat je nog wel eens van een richel wilt vallen en dus je dood op een ongelukkige manier vindt. Verder is de stealth uit Sekiro (met L3 kun je bukken en sluipen) ook aanwezig en kun je eindelijk springen. Dit is handig om op hogere richels te komen, evenals laag-bij-de-grond aanvallen te ontwijken. Daarnaast keren er ook nog wat andere elementen uit de voorgaande Souls games terug. Zo is de beruchte Power Stance uit Dark Souls II eveneens geïntegreerd en dit werkt nu stukken beter. Dit betekent dat je twee wapens van dezelfde klasse kunt hanteren zonder wiskunde toe te hoeven passen op je statistieken.
Verschillende Soulsborne elementen vormen een mooi geheel
We kunnen concluderen dat de gameplay als een huis staat. De nieuwe titel van FromSoftware hanteert de Dark Souls gameplay als basis en breidt deze uit met wat specifieke elementen van Sekiro, alsook voorgaande Dark Souls games. We hebben net Torrent al genoemd en hij vormt een belangrijk onderdeel in Elden Ring. Niet alleen heb je hem hard nodig tijdens het ontdekken van de wereld, maar je kunt hem ook gebruiken tijdens de vele gevechten. Het vechten op de rug van Torrent voelt prima aan en je kunt met diverse wapens als ruiter aan de slag. Met L1 of R1 bepaal je of je aan de linker- of rechterzijde aanvalt en met L2 en R2 kan je krachtigere aanvallen uitvoeren. Niet alleen traditionele wapens zoals zwaarden en speren werken goed, ook spelers met een magic build (Intelligence/Faith) kunnen namelijk zonder enige moeite spreuken en andere magie vanaf hun paard afvuren. Daarbij moeten we zeggen dat het arsenaal aan wapens sowieso erg uitgebreid is: verschillende soorten zwaarden, bijlen, speren, zwepen en magische wapens, en meer. Wie dus graag wil experimenteren met zijn of haar wapens, kan dat naar hartenlust doen in Elden Ring.
Verder keren de wapenskills uit Dark Souls III terug, maar dan in een iets andere vorm. Deze heten nu ‘Ashes of War’ en kan je vinden door het verslaan van vijanden of vinden tijdens je avonturen. De verbetering aan dit systeem zit hem in dat je veel meer opties hebt voor het maken van je build. Als jij een Ash of War wilt toepassen op een wapen, kan je namelijk aangeven wat voor type je wapen moet zijn. Dit heeft invloed op sommige statistieken van je personage en kan jouw build dus een positieve boost geven. Sommige Ashes of War zijn gelimiteerd tot één wapen omdat ze uniek zijn, maar over het algemeen kan je dus lekker experimenteren. Elden Ring pakt dus elementen uit verschillende games en verbetert ze, zodat het allemaal net wat fijner speelt. De Spirits mogen we niet vergeten: dit is een nieuwe functie die erg handig kan zijn voor spelers die het moeilijk hebben.
Elden Ring is – net als zijn voorgangers – een uitdagende game en je zal dan ook meer dan eens het loodje leggen. Zo kan je wolven, zwevende kwallen, ondode soldaten of zelfs hele krachtige geesten van legendarische krijgers oproepen. Dit kost wel veel Focus Points en je kunt deze geesten alleen oproepen wanneer er een poort-icoontje in beeld verschijnt, waarmee de game aangeeft dat er een moeilijke situatie aankomt. Tot slot is ook crafting aanwezig en hiermee kan je allerlei handige tools maken die jouw avontuur kunnen veraangenamen. De onderdelen voor deze tools vind je door de Lands Between te verkennen. Elden Ring blijft ondanks de vele toevoegingen echter uitdagend genoeg, maar er zijn dus wat (meer) opties aanwezig die jou als speler goed kunnen helpen. Elden Ring is daarom wat makkelijker in sommige situaties dan bijvoorbeeld Bloodborne was, maar dat neemt niet weg dat de game je gerust nog een pak slag geeft waar nodig.
Een prachtige wereld vol content
Met een solide gameplay als basis blijft natuurlijk de vraag hoe de gebruikelijke formule zich vertaalt naar een open wereld. Hier hoef je je eigenlijk geen zorgen over te maken, want dat zit uitstekend in elkaar. Allereerst heb je een erg grote wereld waarin je speelt, die prachtig is vormgegeven. FromSoftware staat bekend om zijn sterke art design en dat is met Elden Ring niet anders. Tijdens het verkennen zal je veel diversiteit in gebieden aantreffen. Uitgestrekte weiden, donkere bossen, kastelen, koninkrijken onder de grond met een schitterende sterrenhemel, een universiteit vol magie en dan hebben we ze nog lang niet allemaal genoemd. In de ongeveer 40 uur die we in Elden Ring hebben gestoken, hebben we veel gezien en nog niet eens de hele map ontdekt. In Elden Ring is het waard om alle uithoeken van de map te onderzoeken.
De gebieden zitten vol variatie en hetzelfde kan gezegd worden over het design van de vijanden. Denk aan skeletten, spirituele strijders, allerlei dieren, draken, enzovoort. De hoofdbazen in Elden Ring zijn stuk voor stuk een genot om tegen te vechten en vereisen allemaal hun eigen aanpak. Godrick the Grafted probeert je bijvoorbeeld met brute kracht te overrompelen terwijl koningin Rennala of the Full Moon dat juist met elegante magie probeert te bereiken. Tevens zijn er meer dan zat mini-bazen en optionele bazen aanwezig, waardoor er overal genoeg te doen is. Ieder gebied voelt uniek aan en dat is met de grote meerderheid van de vijanden net zo het geval. Om daar nog wat meer variatie in aan te brengen, is er een dag- en nachtcyclus aanwezig, die ook invloed heeft. Sommige vijanden of geheimen verschijnen enkel ’s nachts en het weer kan weer van invloed zijn op sommige spreuken.
Audiovisueel grotendeels in orde
Elden Ring ziet er meer dan prima uit en dat is te danken aan het uitstekende art design. De stijl en de gameplay hebben altijd voorop gestaan bij FromSoftware en je hoeft dus geen visuele pracht te verwachten zoals dat bij de Demon’s Souls remake het geval is. Dat betekent niet dat de game er slecht uitziet. Op de PS5 draait het in de Performance modus (die onze voorkeur heeft) op een dynamische 4K-resolutie en dat veelal op 60fps. Helaas kent de game framedrops, waarbij het schommelt tussen de 45 en 60fps wat merkbaar is tijdens het spelen. Verder kent de game met regelmaat pop-in tijdens het verkennen en dat ziet er wat knullig uit. Dit haalt de immersie immers ietwat omlaag. Je kan echter ook voor de Quality modus kiezen en dan draait de game op een 4K-resolutie met een framerate die kan droppen naar 30fps.
Over de audio kunnen we alleen maar lovend zijn. De soundtrack van de game past uitstekend bij de sfeer van Elden Ring en meermaals zullen de rillingen je over de rug lopen tijdens de baasgevechten vanwege de bijpassende muziek. Dankzij het gebruik van verschillende instrumenten, het juist inzetten van cresendo’s en de algehele samenstelling van de muziek, voel je de intensiteit van ieder gevecht. Dat is niet alles, want ook het in-game geluid is uitstekend. Denk aan ruisende rivieren, het gekwetter van vogeltjes, huilende wolven, naderende hoeven van vijandige ruiters, het slepen van je greatsword over de grond en voeg daar wat subtiele achtergrond muziek bij en voilà: je hebt een game die bruist van het leven.
Online functies
Tot slot willen we nog even de online functies van Elden Ring benoemen, aangezien deze toch net even wat anders werken. De meeste items waarover je beschikt zijn gelijk aan die van Dark Souls, alleen dan onder een andere naam. Het grote verschil is echter dat je niet standaard belaagd kunt worden door andere spelers. Jouw wereld kan pas worden binnengevallen wanneer jij al met een andere speler speelt of wanneer jij met de Taunter’s Tongue ervoor kiest om jouw wereld open te stellen voor PvP. Daarnaast zijn er allerlei kleine standbeeldjes te vinden die je kunt activeren. Eenmaal geactiveerd kan jij jouw Summoning Sign daar achterlaten en kunnen spelers jou uitnodigen voor coöperatieve of competitieve sessies, afhankelijk van welk item je gebruikt. Om andere Summon Signs te zien, moet je een Furlcalling Finger Remedy gebruiken en deze tool is niet oneindig beschikbaar. Je kunt er wel meer van krijgen door deze te maken met de crafting tools.
Coöperatieve sessies werken ook net wat anders in Elden Ring. Je kunt samen de open wereld verkennen en dat kan best leuk zijn. Als je echter een dungeon wilt doen of een van de andere bazen wilt aanpakken, dan moet je dit met een ander standbeeldje doen. Hiervoor gebruik je de Summoning Pool in de dungeon die je wilt gaan verkennen, zodat je dat vervolgens met vrienden kan doen. Als je de baas hebt verslagen of je sterft als host, dan zal jouw vriend uit je wereld gegooid worden. Dit is gelijk aan hoe het werkt in Dark Souls III en Bloodborne. Het is dus niet mogelijk om aan één stuk door de hele wereld in coöp te verkennen of alle bazen aan te pakken, want het multiplayer component is nog altijd bedoeld als hulpmiddel. Verder heeft PvP nog wat balansproblemen en zo bestaat de kans dat je tegenover een speler van een veel hoger level komt te staan. De connectie is verder wel gewoon prima en zorgt voor een soepele ervaring.
Gereviewed op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar op: PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S en pc.
Conclusie
FromSoftware laat met Elden Ring zien dat de Soulsborne formule prima past in een open wereld en dit voelt eigenlijk verrassend natuurlijk aan. Met een interessant en mysterieus verhaal als rode draad, is er genoeg te vinden in de Lands Between en je mag zelf de puzzelstukjes bij elkaar zoeken voor het grotere geheel. Qua gameplay lijkt Elden Ring vooral op Dark Souls III, maar er zijn genoeg elementen verfijnd en toegevoegd, waardoor het toch weer fris aanvoelt. Elden Ring blijft daarnaast vertrouwd uitdagend, ondanks de vele toevoegingen die een waardevolle aanvulling zijn voor nieuwe spelers. De Lands Between is prachtig vormgegeven dankzij het prima art design, waardoor de wereld goed tot zijn recht komt. Helaas gooien framerate problemen roet in het eten, want dit verstoort de immersie best wel. Maar met dat gezegd, biedt FromSoftware met Elden Ring een pakket dat je als Soulsborne liefhebber absoluut niet mag missen. Dit is het meest ambitieuze project van de ontwikkelaar tot op heden en het valt uiterst geslaagd te noemen!
Pluspunten
- Intrigerend en mysterieus verhaal
- Lore is ijzersterk
- Gameplay is erg solide
- Nog steeds uitdagend ondanks alle extra opties
- Prachtig vormgegeven open wereld
- Algehele sfeer en sounddesign
- Soundtrack staat als een huis
- Toffe baasgevechten
Minpunten
- Framerate onstabiel
- Torrent mag nauwkeuriger bewegen
- Pop-ins
9.0
Het is zeker niet de beste game ooit. En daemon souls kwam ik op een geven moment echt niet doorheen. Maar elden ring is zo verslavend je bent continue nieuwe dingen aan het ontdekken. Niks voelt als een grind. Je begint gewoon in het makkelijkste gebied en de gebieden worden steeds uitdagender. Als je al heel lang twijfelt om dit type game te spelen. Dan raad ik die gene echt aan om dan elden ring te nemen. Goed weekend toegewenst aan jullie allen.
Mooi score. Fantastische game hier en daar nog wat kleine updates voor verbeteringen maar online als gameplay als visueel erg goed.
Goede Review ook een goed weekend gewenst
Beste game sinds lange tijd.
Laatste tijd begon ik mij af te vragen, of het nog mogelijk was een grote game te launchen zonder mega veel bugs, dit door de vele beroerde launches. Het kan dus, op de xsx speelt de game als een zonnetje. Kon alleen 2 dagen niet online maar als dat alles is dikke prima.
Wil ‘m wel spelen maar weet nog dat ik Bloodborne heb gekocht en 2 uurtjes heb gespeeld voordat ik niet meer verder kwam. Sonde van t geld.
@Anoniem-5560:
Heb je hier geen last van want er kunnen 3 andere personen je helpen als het te moeilijk is.
Het internet staat vol met de problemen die mensen ervaren en fijn als je dat niet hebt, maar dat maakt het niet minder waar. Jullie kaarten dit zelf ook aan en toch krijgt de game een 9.0 terwijl een titel zoals Horizon veel lager wordt beoordeeld terwijl die wel beter draait.
Fans zullen de game tot op het bot verdedigen en hoewel ik ook een fan ben, neemt dat niet de problemen weg die er spelen. Maar ja, de pers ziet het door de vingers, maar een Battlefield is bijvoorbeeld al maanden lang het pispaaltje.
In jullie review beleid wat betreft de technische staat van games is geen rode lijn meer te vinden. Het is daarom niet gek dat jullie altijd zoveel gezeik op jullie reviews krijgen.
Hele gave game. Het stoot Bloodborne nogsteeds niet van de troon voor mij maar ik vermaak mij er zeker mee.
@Anoniem-4419:
@Anoniem-5560:
dat kon men Bloodborne ook, dus dat excuus gaat niet op.
Het is in Elden Ring wel velen malen makkelijker om online te spelen.
Maar, als je met Elden Ring vast zit, dan ga je gewoon ergens anders heen. Er zijn zoveel plekken waar je heen kunt gaan, dat is gewoon te bizar voor worden. Er is altijd wel een plekje waar je wel verder kan komen!
Ps pro, 26 uur, 0 bugs, glitches , geen framedrops, technisch beter als ds1 ooit geweest is.
Geweldige game en heerlijke review
@Anoniem-9074: Vind ik ook 😉
Vind de instap moeilijkheidsgraad trouwens hoger dan alle andere souls games. Vond Godrick vergelijkbaar met Nameless King, ben zeker 40 keer dood gegaan. Nameless King is toch wel 1 van de moeilijkere bazen uit de Souls serie.
@Anoniem-7322: vond ‘m moeilijk totdat ik hem kon poison-en met jellyfish ash of war
@Anoniem-5697: bro effe serieus heb je elden ring wel gespeeld of speel je het überhaupt? Battlefield moet je helemaal weglaten die gameplay deugt niet laat staan alle bugs die plaatsvinden. Horizon nog niet gespeeld maar wees niet zo zoals anderen die alleen maar kunnen klagen 😉
@Anoniem-7322: dan heb je de mini bazen van caelis nog niet meegemaakt die zijn vele malen moeilijker XD succes en probeer co op als tip
@Anoniem-7322: godrick vond ik goed te doen heb die baas in 1 x gehaald
@Anoniem-7322: Gitgud
@Anoniem-5697: Internet staat ook vol met katjes met een Hitler snorretje. Maar dat betekent niet dat elke kat er zo uit ziet.
Veel plezier met verder spelen. Kleine tip: als je subtiel langs afgronden moet lopen, stap dan van je paard af. Dat zal je een hoop deaths schelen. Zelf heb ik nog geen problemen gezien. Alleen een pop-in in het begin een keer. Mijn torrentje rijdt tevens ook als het zonnetje.
Wat mij betreft had Elden Ring wel vaker een duister sfeertje mogen hebben. En vergeleken met Bloodborne vind ik het verhaal tot nu toe niet baanbrekend.
@Frenchcorepower: kweet niet welke Godrick je bedoelt, maar ik ben dark souls vet from the beginning. Elke baas solo gehaald, tig keer. Maar Godrick ( met draakarm 2e fase) ik geloof no way dat je die de eerste keer gehaald hebt. En ik doel op trouwens op de moeilijkheid in het begin van de game, andere souls games zijn in het begin makkelijker.Enne summonnen doen we niet aan 😉
10/10
@Anoniem-5697: ben het over het review gedeelte zeker eens. Bij de ene game zorgt een frame rate drop voor flinke aftrek, en bij de andere niet. Daar kun je betere afspraken over maken.
Mooi cijfer slechte framerate en je krijgt een 9 reviews zeggen niks bij play sense
Topgame. Zelden een game gezien die zo ambitieus is en tegelijkertijd ‘af’. Tuurlijk, kleine dingetjes waar nog eens iets mee gedaan moet worden maar echt niks groots. Framerate issues zijn er minimaal en popin is wel irritant maar niet game breaking. Beter popin dan lege vlaktes ingame. 20 uur erop zitten en ik ga alles slow doorlopen. Want wie weet wanneer een volgende souls game komt…
10uur op een normale ps4 geen problemen gehad. Wel keer van een clif afgedonderd. Eigen lompheid. En ben geen fanboy. Verre van zelfs. Maar dit spel blijft mij boeien. Ga gewoon lekker op avontuur. En ja, buiten het feit dat ik niet goed ben in dit soort spellen. Ga ik meestal dood door mijn eigen fout. Dan wil ik te veel. Of let ik even niet op. Daar leer je van. Heb nu na een goede week die eerste baas gepakt. Hij is gefellen!! Dus dat is mooi!! Voor mij is het een top spel!! Lang geleden!! dat ik weer iets goeds gespeeld heb.
De game is goed maar ik hou niet van zo een heel grote open wereld daar ben ik niet voor ik heb alle souls games en de classic versies vind ik de beste . Er is geen wegwijs waar de story bazen zitten je bent meer klein bazen te verslaan en ik vertik het om dit op te zoeken op you tube deze game gaat net eindigen voor mij zoals Assassin’s Creed Valhalla 85 procent gespeeld en mee ge stop omdat het veel te lang duurde .
@Anoniem-8106: dan geloof je het maar niet dat ik die 1ste keer heb gehaald maar het is wel zo
De fase met draak arm had wel een makkelijkere patroon dan fase 1
En ik had bij de baas ook hulp van een Warriors npc
@Frenchcorepower:
Lol ja, dan is elke baas in 1 keer te halen, probeer t maar zonder, dan piep je wel anders.
Verder is de stealth uit Sekiro (met R3 kun je bukken en sluipen) ook aanwezig en je kunt eindelijk springen.
L3 😉
De gegeven minpunten (zoals framerate, pop in en janky movement) zijn toch zeker wel meer dan slechts 1 punt aftrek waard…
Wat is dat toch met deze game? Zit vol met fouten en is bijna onspeelbaar, maar toch regent het 9’s en 10-en in de reviews….
Ik sla deze game over dit is niks voor mij !!!
Jezus, zo veel belangrijke minpunten opnoemen en dan nóg een 9 geven….
@Frenchcorepower: haha ja but, zo werkt het niet. Ik heb het over een Boss solo doen. Ik vind niet dat je kan zeggen dat je een baas gehaald hebt als aan summonnen doet:D
@Anoniem-5697: Dit dus!
@Frenchcorepower: en nog een aanvulling, had je veel video’s gekeken. De timing van die baas lijkt op Nameless King. Het is onmogelijk dat wanneer je die patronen niet kent, het haalt en je muscle memory goed is in de timing. Of was je compleet overpowered?
Een 9 ! En Horizon een 7,5 ? Hoe dan
@Anoniem-5697: misschien lees je teveel van een kleine niche. Dat is ook de problematiek vandaag de dag. Kleine groepjes die continu zeuren, maar op specifieke plekken en in hoog tempo. Hierdoor denken andere (jij) dat het werkelijk een probleem is in de maatschappij of game wereld. Klein voorbeeld feestje in de straat 39 meldingen van geluidsoverlast. Blijken uiteindelijk 2 mensen gebeld te hebben eentje 35 keer en de andere 4 keer. Eigenlijk dus maar 2 meldingen. Welkom in het tijdperk van de jankers.
@Anoniem-5608: Goed opgemerkt, hoort inderdaad L3 te zijn!
@Anoniem-4091: het is niet onspeelbaar.. er zijn wat framedrops en wat pop-in, maar kijk eens hoe groot de wereld is.. in dit soort games snap ik dat dit soort punten wat minder zwaar wegen dan in andere games. In het begin (eerste 4 uurtjes) had ik ook wat framedrops en daarna eigenlijk niet meer, pop-in is er inderdaad af en toe maar vind ik niet hinderlijk. Ik vind het een geweldige game en deze gaat mij vele uren bezighouden. Je kan ook kijken naar wat de game wel bied ipv wat niet. Hij is vol en rijk en zeker 100+ uur waard. Ik ga mij hier zeker nog mee vermaken.
@Anoniem-988: ik gebruik een great schield en ik was alleen overpowered in stamina
Ik kijk pas naar video’s als mij niet lukt dus ik heb geen video’s gezien
@Anoniem-8106: ik heb die wel in 1x gehaald…. Wel met die magiër die er naast liep. Zonder summons.
Wel omdat ik eerst al het andere heb gedaan wat ik kon doen en bijna level 70 ben haha
@Anoniem-9637: ik heb hem vorig weekend op de PS5 gespeeld. Uurtje of 12.
framerate was erg slecht, game liep af en toe een paar seconden vast, ben ontelbaar keren door de map heen gezakt en niks voelde vloeiend.
Dat noem ik geen schoonheidsfoutjes meer…
@Anoniem-2853: ja overpowered, ik was lever 34 met een plus 5 weapon. 30 uur in de game. Ben nu level 40 Rennnala, radagon etc. Redelijk makkelijk bazen solo, Godrick solo was echt een tuff Boss..behalve voor Franse krachtpatsers 🙂
@Anoniem-7950: ja hetzelfde hier. Heel veel problemen op de PS5.
Echt heel vaak dat het beeld vast liep.
Ik vond hem nou ook niet echt super bijzonder qua gameplay en zeker niet qua graphics.
Na 4 dagen de game weer ingeruild bij Game Mania
@Anoniem-7950: blijft toch een gek iets.. ik heb zelfs deze buggs niet, behalve de framerate de eerste 4 uurtjes.. vervelend voor de mensen die het wel hebben en hoop dat het snel wordt gefixt
@Anoniem-4772: Yup, same here.
Gisteren toevallig ingeruild voor GT7 bij Game Mania.
Veel te veel frame drops en pop up.
Alles voelde haperig bij Elden Rings
@Anoniem-4595: en Horizon een 7,5. Xbox site dit
@Anoniem-7723: haha echt hè. Een geweldige game als HFW enorm afrekenen op kleine imperfecties, en een middelmatige game als ED prijzen ondanks gigantische problemen…. :S
@Anoniem-6800: Xbox propaganda site dit
Geen enkele frame drop gehad op de series X. Voor mij nu al GOTY.
Er was wel een connectie probleem maar dit is opgelost.
Na 35 uur ontdek ik dat dit de eerste Souls game is die ik saai vind worden. Een hele grote wereld met hele creatieve ontwerpen , maar merk wel te veel copy paste. In begin vond ik de herkenning wel tof, ik merk nu dat het de geloofwaardigheid van de wereld aantast. Bosses worden alleen maar minder interessant. En er is misschien veel te doen, de wereld voelt leeg. Ik ben een enorme Souls fan en dat ik geen zin meer had te spelen heb ik in geen van de andere games gehad, zelfs niet in Lost Izalith.
@Anoniem-5697: zeiken om te zeiken?
Ook ik ben er na 20 uur mee gestopt.
Game ziet er niet uit op de Series X en draait voor geen meter. Game staat om de paar minuten gewoon een paar seconden compleet stil…
@Anoniem-3417: blijft vaag.. ik heb er nu 15 uur opzitten en heb alleen last van pop-in.. verder nergens last van.. hopelijk blijft dat zo!
@Anoniem-3417: inderdaad, game ziet er echt niet mooi uit op de XSX. Lijkt wel een game uit het begin van de Xone.
Weet niet hoeveel uur ik gespeeld heb, maar ben al wel dat zelfde weekend gestopt met spelen vanwege de framerate en problemen met het spel. Ik wacht nog wel even op een paar patches voor dat ik het weer op pak
@Anoniem-3417: dan scheelt er toch wat met je console
@Anoniem-6643: ja tuurlijk, de lange waslijst van alle wereldwijd gemelde problemen in/van Elden Ring ligt aan die mensen hun XSX zelf?
Terwijl andere games wel prima draaien op hun XSX.
Ga toch fietsen lol
@Anoniem-3417: Staat er dan “YOU DIED” op je scherm?
@Anoniem-2798: er zijn genoeg mensen die GEEN problemen hebben en dat is ook het vervelende.. ik heb er zelfs okk geen last van op de pop-in na..
@Anoniem-5395: er zijn ook genoeg mensen die WEL heel veel problemen ervaren
Zo, ik heb de review nu pas gelezen. Ik wou eerst zelf veel de game spelen en doen. Wel een mooie review, goed uitgelegd en al. Eens met het cijfer, alhoewel ik de minpuntjes wel snap toch erger ik mezelf minder aan die dingen.
Hier komt mijn mening over de game, het is echt een pareltje van een game. Ik heb er nu 40 uur in zitten. Het heeft een geweldige open wereld. Eentje die goed gevuld is. Het heeft een best tof verhaal, op de welbekende Fromsoftware manier. Goede eindbazen. sommige moeilijker dan andere. Soms ben je wel een beetje overleveld voor sommige als je er te laat achter komt. De moeilijkheid zit er echt nog wel in, alhoewel je t ook zo moeilijk of wat makkelijker kan maken als je zelf wilt. Je kunt het natuurlijk makkelijker maken door de Spirits in te zetten.
De Power Stance zijn erg goed, de wapens zijn ook goed en gevarieerd, er zitten hier en daar ook wel wat bekende namen in, dit van de eerdere Dark Souls games.
Over de kleine minpunten van jullie ben ik t wel eens maar zoals ik al zei ik vind het niet storend ofzo, het haalt me zelf niet uit de game, ik kijk er gewoon doorheen en speel er gewoon doorheen. Gelukkig speel ik het op de PS5, dit maakt het extra mooi maar zelfs op de PS4 is het mooi hoorde ik van een vriend.
De enige min punten die ik voor mezelf nog kan bedenken en wel even wil uiten is:
Sommige eindbazen zijn wel een beetje copy/paste. Heb 2x een soort troll gedood. 2x een zelfde draak. 1 in t begin en 1 later om een sleutel te vinden.
En de Coop van PS4 met PS5 spelen doet het niet, dat is jammer want ik had het graag samen gespeeld met een PS4 vriend maar misschien komt het nog met een update? Alsnog jammer dat we nu al sinds begin launch wachten daarop.
Verder geef ik de game ook een 9
@PvdW90: Amen
@Anoniem-7276: haha omdat dit om echt gamen gaat