Hoewel Sony ‘agressieve plannen’ heeft voor cloud gaming en momenteel druk in de weer is met de streaming handheld Project Q, waarschuwt Sony-topman Kenichiro Yoshida in de Financial Times (paywall) ook voor de technische problemen met cloud gaming. Hoewel hij de technologie ‘erg lastig’ noemt, geeft hij tegelijkertijd ook aan dat het bedrijf er klaar voor is om die uitdaging aan te gaan.
Volgens Yoshida blijft het grootste probleem met cloud gaming de latency. Dat is de tijd die nodig is om jouw input direct naar de game te vertalen. Daarnaast is er ook nog de uitdaging om de servers optimaal in te zetten. Teveel servers op de rustige momenten is geldverspilling. Heb je er echter te weinig als het druk wordt, dan krijg je weer performance problemen met ontevreden klanten als gevolg.
“I think cloud itself is an amazing business model, but when it comes to games, the technical difficulties are high. So there will be challenges to cloud gaming, but we want to take on those challenges.”
Lacentie, mooi nieuw woord. Het is geen licentie, ook geen latency maar een licentie op latency.
@Anoniem-6633: zonder lacenty is er ook geen lek
Cloud gaming is voor als je dood bent.
@gamingbosch:
Humor is niet jouw sterkste punt.
Ze kunnen er beter mee kappen.
Wordt net zo slecht als de Vita.
@Anoniem-7975: ze kunnen beter met alles kappen als ik hierzo de gemiddelde comments bij de berichten lees.
@Anoniem-6633: Hmm, eens kijken of we dat aan de man kunnen brengen! Het is in ieder geval aangepast.
@Sprony: je bent vergeten de reacties die grappen maken over je typefout te verwijderen.
@Anoniem-7975:
Hoewel ik zelf geen vita meer heb (wel gehad) was de vita echt geen slecht apparaat.
Het aanbod qua games was mager en cloud gaming bestond nog niet.
Voor remote play met je ps4 werkte het vrij goed.
Ik denk als Sony nu een vita uit zou brengen gebaseerd op hedendaagse hardware dan zou dat zomaar een groot succes kunnen worden.
Project Q heb ik m’n twijfels over omdat het alleen streamen is.
Dat kan met een steam deck ook. Dus de toegevoegde waarde zal ergens anders vandaan moeten komen.
@Anoniem-8628: Vraag direct of ze ook een baantje voor je hebben als mod. Je doet het alleen wel vrijwillig en op tijden dat het je misschien niet goed uitkomt.
Ben ik ze enige die cloud gaming niks vindd?? Gamen via internet… Nope. En ik heb glasvezel
@Anoniem-8852:
Je bent niet de enige, ik zit er ook niet op te wachten, bedrijven kunnen er veel geld mee verdienen en gaat de consument wel weer zo bewerken dat uiteindelijk de consument denkt geen keuze meer te hebben.
Cloud gaming wordt de toekomst of mensen er nu wel of niet op zitten te wachten.
Zo gaat dat met het grote geld.
Sony gebruikt voor de technische backend van hun cloud computing toch juist Azure cloud van Microsoft?
Stadia had geen last van latency…Ik mis Stadia!!! 🙁
@Anoniem-8628: Waarom zou ik dat doen? Daarnaast modereer ik niet, ik heb alleen mijn bericht aangepast aangezien er foutje inzat.
@Anoniem-8117: vond hem best grappig eigenlijk 😛
Als er zoveel problemen mee zijn wel het is nog tijd om er mee te stoppen met al dat Cloud gaming .
Google was geen lesje, gewoon eigenwijs doorgaan.. Ach ja, ze komen er wel weer van terug… Hoop ik. Of het pakt wel goed uit maar hoop en denk het niet. En als wel ben ik alsnog geen gebruiker ervan.
Ik heb met cloud-gaming altijd het idee of ik 5 seconden achterloop op de rest van de wereld….
MS heeft al deze problemen niet want die beschikken al over talloze megaservers voor diverse toepassingen.
Terechte conclusie dus dat ze met het oog op cloud gaming misbruik kunnen gaan maken van hun machtspositie.
@Anoniem-308: hebben nog steeds lag en Ziggo is ook niet storingsvrij ook zoals met glasvezel. Van huis na de kast is meestal nog kopper en geen glasvezel. Snappen de meeste ook niet