Veel gamers waren behoorlijk teleurgesteld over het feit dat Starfield op de Xbox Series-consoles enkel een 30 fps framerate zal kennen. Wat meer oplettende gamers haalden toen al aan dat het helemaal niet zo gek is als je eens goed gaat bekijken wat Starfield dadelijk allemaal wil bieden. De resolutie is namelijk niet het enige wat invloed op de framerate heeft.
Zoals we gewend zijn van Digital Foundry gaan ze diep op die materie in. De video duurt ongeveer drie kwartier. Het is een behoorlijke zit, maar er wordt wel echt van A tot Z uitgelegd waarom het ontbreken van een 60 fps modus gewoonweg logisch is. Nog niet overtuigd van Digital Foundry’s analyse? Laat ons in de comments weten waarom.
Was al overtuigd en kijk zo naar deze game uit..
Dat framereetgedoe constant en overal steekt tegen.
Hoe goed een game echt is, dat doet er pas toe.
Oh God… zoute popcorn graag…
Mooie en duidelijke analyse voor de gamers waarbij 30fps het belangrijkste is. Mooi dat DF ook enthousiast is over de game, zin in! 🙂
@Anoniem-9865: Klopt. Voor sommigen op deze site is de framerate alles. Geef mij maar een goede game met 30 FPS ipv een sch**game met 60 FPS.
@Auxilius27: Likewise!
Kijk uit naar de game.
@Auxilius27:
Dit, natuurlijk had ik graag de optie gehad voor 60fps, maar niet ten koste van de gamewereld.
Voor een online, multiplayer twitch shooter snap ik dat je 60fps vereist, dan maakt het echt verschil. Maar bij een singleplayer RPG is dat niet noodzakelijk.
Bij Starfield offer je 60fps op, spijtig, maar je krijgt er zoveel voor in de plaats terug qua complexiteit van de gamewereld, dat vind ik het wel waard.
Tjaa ik ben er niet heel blij mee maar ik denk dat we dit in de toekomst toch weer steeds vaker gaan zien, dat games weer op 30 fps draaien op consoles.
Ik vind het wel jammer maar zou het niet willen ruilen met gameplay elementen.
Ik vind Redfall wel onspeelbaar op 30 fps is gewoon niet leuk, maar Ghost recon breakpoint speel ik zonder probleem op 30 fps. Nu is Breakpoint wel een stuk trager qua gameplay en omdat bethesda’s gameplay meestal ook wat trager is heb ik er wel vertrouwen in
Het went ook wel op 30 fps te spelen, en wat je ervoor terug krijgt zal het meer dan waard zijn
@IIIuminated1: Redfall is dan ook geen benchmark, is gewoon een gedrocht dat zo niet uit had moeten komen. 30fps kan gewoon lekker draaien, we gaan het zien met Starfield 🙂
@Silencer: eens dat gaan we echt weer vaker zien
Vraag me af of er verschil in pc en console versie is mbt Starfield.
Betreurswaardig en triest. Zeker voor een generatie wat voornamelijk op 60 fps begint
@Destiny Begins: wen er maar aan want er gaan nog veel meer games uit komen die allen maar op 30 fps gaan draaien ( ja ook op de ps5 het is allen en kwestie van tijd )
Ik hoef die hele aanbod niet. Ik hoef geen spel wat veel ruimte voor vragen. En ik hoef die 4K resolutie ook niet. Geef ons gewoon een goeie game met goede prestatie van 60 fps of anders hoefje geen games meer te maken met die onnodige opties
Niks mis met 30 fps.
@Silencer:
Ja de consoles van nu ps5/Xbox-seriesX spelen de oude generatie games af in 4k 60fps.
De tijd van snes/playstation 1/playstation 2/playstation 3 zijn voorbij, dat waren allemaal grote stappen vooruit. Komt met name vooral door de resolutie en ray-tracing.
@Silencer:
In dat opzicht idd terug bij af weer, want het moet mooier en groter.
Gesponsord door MS. AI LiGhTnInG, 16 tImEs ThE dEtAiL, 4K ReSoLuTiOn…..oh, en 30 fps, lol. De game had op een betere engine echt wel 60 fps kunnen draaien met wat sacrifices die je nauwelijks opmerkt, tenzij je 30x inzoomt zoals Digital Foundry vaak doet. Kom op zeg
Waarom kunnen ze niet gewoon een keuze geven wat al bij heel veel games word gedaan.
Ik snap het, het haalt een deel van de ervaring weg, maar ik vind dat 30fps ook een deel van de ervaring weghaalt.
Of doe het zoals bijvoorbeeld bij PlayStation gedaan word. Ver support met 120hz en dan de game op 45fps laten spelen. Dat speelt al een enorm stuk lekkerder.
En nee ik bedoel het niet op een PlayStation fanboy manier, het is gewoon een superslimme manier om een middenweg te maken. En ik snap ook dat zoiets niet zomaar gedaan is door een knopje omhalen
Ik had ook graag min 60 gezien. Maar wetende hoe deze mensen hun huiswerk doen en positief zijn geeft mij goede vertrouwen. Nu verder met diablo
@mrb: DF is dan ook pro MS . Dat scheeld ook weer natuurlijk
Omdat de Xbox series x een 30fps console is.
Niet snel frames kan renderen .
Luister maar naar de dialoog van Mark Cerny.
https://www.xbox.com/nl-NL/consoles/xbox-series-x
Max 120fps hahahaha
Zowel DF als playsense zitten er vuistdiep in bij MS zo te zien.
Benoemen en aantonen dat 30fps niet het einde van de wereld is, is prima. Niets mis mee en terecht.
Maar dit lijkt me gewoon verkapte reclame. “Wat meer oplettende gamers..” Biased much?
@coola: als je aan 60 fps bent gewent vind ik het wel moeilijk om terug te keren naar 30 fps maar ik denk dat we er wel aan moeten gaan wennen want er gaan wel meer games straks gewoon weer op 30 fps draaien
@Anoniem-1448: idd eindelijk iemand die het ziet.
Dit is voor mij wel verhelderend, hoewel ik wel moet zeggen dat ik een 60 fps junkie ben. Ik begrijp nu dat een game met heel veel detail en mogelijkheden heel veel eist van een (spel-) computer. Ik vond vooral de uitleg aan de hand van ‘ no man land’ erg verhelderend. Als er veel details zijn dan kakt eea duidelijk in. Ik speel op dit moment a plague tale requiem en daar loopt die 30 fps best lekker, waarschijnlijk omdat het trage game is met weinig snelle bewegingsacties. Als ik die game op 60 fps zet dan mis ik wel de nodige details. Maar bij een game zoals de Witcher 3 is 30 fps voor mij niet speelbaar. Hangt dus van de game af misschien.
@Anoniem-5161: Grote onzin..
@coola: snel tevreden
@Anoniem-1448: precies dit, dollars voor DF, en codes en goediebaggs voor playsense
Deze game gaat hier een 9,5 krijgen, half puntje eraf voor 30 fps
@Anoniem-3917:
Nee. En daarbij 60 fps maakt een game niet opeens beter en 30 fps is gewoon speelbaar het is niet zo 30 fps een dia voorstelling is
De vraag is eerder of het 30fps kan vasthouden, want de beelden dropte al onder de 25fps namelijk.
Daarnaast is het hun mening, wilt niet zeggen dat we het er eens moeten zijn. Maargoed daarom speel ik hem straks ook op de pc. Het feit dat het op de PC gewoon 60+ zal draaien, geeft ook aan dat het niks met de speelwereld te maken heeft zoals sommigen hier maar roepen.
Maargoed, ik wens de xbox spelers straks veel succes.
@Anoniem-1448: Lekker kort door de bocht. De echte current-gen games gaan nu pas van de grond komen, gezien zowel Microsoft als Sony nu zo’n beetje niks meer voor hun lastgen consoles gaan uitbrengen.
“History repeats itself”. Zo simpel is het. Met de launch van de PS4 en Xbox One waren er ook aardig wat titels die op 60fps draaide, maar dat was een jaar of 2-3 na de launch ook afgelopen. Het is alleen maar logisch gezien gamers ook eisen hebben. Betere graphics, meer mogelijkheden qua gameplay etc. Alles kost meer rekenkracht, maar de consoles blijven hetzelfde.
Leuk detail: ik, als schrijver van dit artikel, bezit geen Xbox. Daarentegen houd ik me wel veel bezig met de techniek achter games. Bij het zien van de Starfield showcase had ik al door dat die game op console niet op 60fps zou gaan werken. Dat kan zo’n systeem gewoonweg niet aan. Dat heeft zeker ook met de gebruikte engine te maken (waar ik geen fan van ben), maar ook met de schaal van de game.
Redfall op 30fps is een lachertje, dat had makkelijk 60fps kunnen zijn op console. Starfield daarentegen snap ik volkomen. Als jij denkt dat je die game makkelijk op 60fps kan laten draaien op consoles, by all means, ga achter een carrière in de gaming industrie aan. Iedere studio zal jou als een aanwinst zien.
@Anoniem-1448: Stel je inderdaad voor dat mensen iets positiefs over een game van MS te zeggen hebben. Schandalig….
@RogueSquad: Exact, Iedereen is een developer tegenwoordig….
Ik vind de omgevingen er mooi uit zien.maar de NPC’s zien er zo als gewoonlijk weer uit als plastic paspoppen.
Ook zie je veel beelden waar het lijkt of er een soort mist hangt.
Ik ga deze game op de PC spelen en snap de uitleg ook over waarom Starfield 30 fps locked is op de Xbox.
Ik ben voorzichtig positief,maar nog niet echt overtuigd,zal er toch zelf mee aan de slag moeten voor ik er een oordeel over kan geven.
Bethesda moet echt een nieuwe engine gaan ontwikkelen,het blijft toch een last gen look,zover ik het kan beoordelen met deze video.
Speel alles op quility mode. Dus nooit problemen dat ik 60 frames mis. Voor singleplayer ervaringen vind ik 60 frames overrated.
@Anoniem-1831: precies dit
Laten we vooral wachten tot hij uit is gekomen, dan speel je hem lekker gratis met je game pass. Wellicht bevalt en zo niet dan dan verwijder je hem weer.
@PvdW90: je kan witcher 3 niet op 30 spelen,60 fps is butter smooth,kom nou met je overrated.
@Anoniem-2419:
Niks maar dan echt niets mis met TW3 op 30 fps
@coola: eh heel veel eerlijk gezegd. Super houterig in ieder geval. Pijn aan je ogen. Een spelomgeving die totaal raar is.
@Auxilius27: Liever een goede game met 60 fps. Bijv 1080p 60.
30fps is gewoon een dikke stap terug op deze generatie consoles, als je inmiddels al een tijdje je ps5 of xsx gewend bent, moet je voor de grap eens een game spelen op de vorige gen, het is zo houterig als de pest en bijna onspeelbaar. Er had op zijn minst een keuze mogen zijn tussen performance of quality zoals andere recente games.
@Anoniem-3466:
Ja er staat max, niet minimum. Klootviool.
@Auxilius27: voor die 7.5miljatd eis ik een top game met dito optimalisatie
Er zijn toch tal van goede games, die ook echt een heel gedetailleerde wereld hebben en toch op 60 fps draaien…
@Anoniem-2419: witcher 3 speelt geweldig met 30 frames.
@Anoniem-4818:
geef mij maar 4k 30 fps liefst nog met raytracing. speelt gewoon heerlijk
@Anoniem-1646: Heb jij die 7,5 miljard uit je eigen zak moeten betalen?
vraag me dan wel oprecht af wat er voor de pc benodigd is om een steady frame rate van 60 fps te bereiken
@Auxilius27: Ja,We willen BONNETJES zien ! Ha ha. 🙂 .
Alle ‘beeldverbeteraars’ uitzetten, dan zal het in de praktijk heus nog wel meevallen.