Uit test blijkt dat Ratchet & Clank: Rift Apart niet op de PS4 mogelijk was geweest

blank
Ratchet & Clank: Rift Apart is sinds gisteren verkrijgbaar voor de pc. Toen de technische vereisten bekend werden gemaakt, viel op dat de game op de laagste settings ook zou werken vanaf een klassieke harddisk. Een wat opvallend punt, aangezien Sony en Insomniac hoog van de toren bliezen dat de game enkel op de PlayStation 5 mogelijk was vanwege de SSD.

Hoewel dat later ietwat genuanceerd werd, is nu duidelijk geworden dat de ontwikkelaar wel degelijk een punt had. De technische tovenaars van Digital Foundry hebben de pc-versie namelijk uitgebreid getest op een SATA II 5,400 RPM schijf, die in de PlayStation 4 gevonden kan worden. Het resultaat is dat de game niet fatsoenlijk draait en crasht.

Voor de test heeft Digital Foundy een systeem gebruikt dat qua specificaties overeenkomt met de minimale vereisten, maar dan met een PS4 HDD. Daarmee wordt aangetoond dat de game niet fatsoenlijk had kunnen draaien op de PlayStation 4. Je kunt de uitgebreide test hieronder bekijken, daaronder een clip die het duidelijk toont.

 

  1. User  avatar
    10055 XP

    Haha weet nog dat iemand zei dat deze game op de PS3 ook kon en zou werken haha

    0
  2. Anoniem-2581's avatar

    Zou ook niet mogelijk zijn op de Xbox Serie S.

    0
  3. Anoniem-7247's avatar

    @Anoniem-2581: Wel degelijk, de S heeft gewoon een SSD en zit ver boven deze minimum specs.

    0
  4. Anoniem-2581's avatar

    Daar hadden we DF niet voor nodig (al was het een goede video). Technische tovenaars hahaha hou toch op. Ze doen werkelijk niks wat niemand anders kan (benchmarken). Dit wisten we al bij de release van de game en de statement van Insomniac. Alleen een bepaalde groep bleven maar hun kop in het zand steken. Het is een spel dat in ontwikkeling was voordat de PS5 uit kwam. Insomniac heeft zelf aangegeven dat het was ontwikkeld op basis van prototype hardware en ze de final specs niet wisten waardoor het ook niet eens volledig gebruik maakt van I/O subsystem en decompression hardware. In die tijd waren api’s als Direct Storage or RTXIO ook helemaal nog niet aan de orde. In feiten worden alle tests met een HDD vooral gedaan icm 32 of zelfs 64GB geheugen en een 4090. Ja met 64GB kan je nagenoeg alle assets voor de volgende scene inladen in het geheugen. In feiten doet de HDD dus niks dan game data opslaan.

    Het feit dat deze 4/5K pc’s nog steeds underperformen in R&C in vergelijking met de PS5 versie zegt ook natuurlijk wat. De GPU neemt de taak over waar er in de PS5 dedicated hardware voor is die niet langs de CPU of GPU hoeven. Zonder de hulp van direct storage zou de game in de portals compleet freezen op de pc (wat je al bijna ziet gebeuren in 1 van de tests).

    0
  5. Anoniem-9357's avatar

    @Anoniem-2581: larie en apekool. Deze zou perfect op de series S kunnen draaien. Verdiep je wat meer in de specs in plaats van lukraak iets uit te kramen.

    0
  6. Anoniem-4234's avatar

    @Anoniem-2581: trol

    0
  7. User  avatar
    1351 XP

    Mooizo als je nu nog geen ps5 hebt… man man man wat een zwaar leven (;

    0
  8. User  avatar
    1351 XP

    @Anoniem-2581: Nee natuurlijk niet is vanzelf sprekend!!

    @Anoniem-7247: Lieguh

    0
  9. Anoniem-7964's avatar

    gewoon puur voor ps only klaar

    0
  10. Anoniem-1871's avatar

    Daarom is alles wat nog op de ps4/ps5 uit komt nog n achteruitgang. Tijd om vaarwel te zeggen tegen de ps4.

    0
  11. User  avatar
    634 XP

    @Anoniem-7964: En PC

    0
  12. Anoniem-3739's avatar

    @Anoniem-4234:

    Een trol met iets meer verstand van zaken dan jij, dat is wel duidelijk.

    0
  13. Anoniem-5057's avatar

    Lekker boeiend man………tjonge jonge……….

    0
  14. Anoniem-9986's avatar

    @Anoniem-5057:

    Waarom reageer je dan? Tjonge! Jonge!

    0
  15. Anoniem-8771's avatar

    @stefan52a: als hij op een andere manier geprogrammeerd zou zijn was het ook vast wel mogelijk. Want zo er ik weet ga je preloaded stuk naar preloaded stuk. Dat kan je al veel eerder inladen als nu gedaan wordt

    0
  16. Anoniem-8280's avatar

    De snelle laad tijden niet maar ze haden echt wel wat kunnen aanpassen in het verhaal en wat scenes weg moeten laten en gewoon een ouderwetse laad scene voor het volgende level. En de momenten dat je naar verschillende werelden gaat had gewoon een cgi cut scene kunnen zijn. Had allemaal gekunt maar achteraf wel fijn dat het PS5 only was.

    0
  17. Anoniem-4867's avatar

    Grappig die fanboys die meteen over de rooie gaan als er gezegd wordt dat hun s het niet aan zou kunnen. Wordt toch eens volwassen… 😉

    0
  18. Anoniem-439's avatar

    @Anoniem-4867: Verwijzen naar het feit dat de series S een bepaalde PS exclusive niet zou aankunnen is al eveneens fanboy gedrag.

    0
  19. User  avatar
    1351 XP

    @Anoniem-4867: echt he….

    @Anoniem-439: FACTS! Pikkie FACTS!

    0
  20. Anoniem-9298's avatar

    @Anoniem-9357: Je bent wel gauw op je X getrapt

    0
  21. User  avatar
    204 XP

    Loopt bij mij als een zonnetje maxed out op 1080p RTX3060ti. Bij het einde van de intro level met de warp jumps heb ik wel 0.5/1s vertraging (niet bij alle warps tijdens dat sequence), maar dat zou ook kunnen vanwege mijn Samsung 970 EVO-Plus SSD.

    0
  22. Anoniem-157's avatar

    @Anoniem-7964: ps only, de naam alleen al…
    Sony doet het goed zo, 6 maanden tot een paar jaar na de consolerelease brengen ze games naar de pc.

    0

Meer Ratchet & Clank: Rift Apart

Meer