Het verzamelen van Trophies moet toegankelijk zijn voor iedereen en dat is waarom uitgevers als Sony PlayStation en Ubisoft doorgaans voor vrij gemakkelijke Trophies gaan. Trophies die niet gebonden zijn aan een game tig keer herspelen of hogere moeilijkheidsgraden. Het effect hiervan is dat de platinum Trophy daardoor voor veel gamers erg goed te bereiken valt.

Zo zagen we bij Marvel’s Spider-Man al een vrij hoog percentage van spelers die de platinum Trophy hadden bemachtigd en hetzelfde gaat op voor bijvoorbeeld Ratchet & Clank: Rift Apart. In het eerste geval lag het aantal ooit op ruim 10%, momenteel is dat 8.4% (op de PS4). Als we het over Ratchet & Clank: Rift Apart hebben, is het percentage bij de platinum Trophy 12%.

Marvel’s Spider-Man 2 spant wat dat betreft de kroon, want maar liefst 20.3% van de spelers heeft de platinum Trophy bemachtigd. Met meer dan 5 miljoen verkochte exemplaren, betekent dit dat maar liefst 1 miljoen spelers de platinum Trophy bemachtigd hebben. Dat is een ongekend hoog aantal, wat zelden voorkomt.

Het aantal spelers dat de game heeft uitgespeeld (verhaal) ligt op een kleine 60% en dat is voor een openwereldgame torenhoog. Dit geeft wel aan dat de game ontzettend veel gespeeld wordt en dat mensen ook daadwerkelijk blijven spelen na een paar uur.