Preview | Prince of Persia: The Lost Crown – Fans van de Prince of Persia-reeks kregen in september 2020 goed nieuws te horen. Toen maakte Ubisoft namelijk bekend dat er eindelijk weer een nieuwe titel in de maak was, alhoewel… ‘nieuw’, het betrof de remake van The Sands of Time. Het spel zou oorspronkelijk op 21 januari 2021 worden uitgebracht, waardoor de wachttijd relatief kort was. Bijna drie jaar later is de remake echter nog steeds niet beschikbaar en de release lijkt ook nog ver weg. Prince of Persia-liefhebbers hoeven niet bij de pakken neer te gaan zitten, want volgende maand komt er een andere titel in deze franchise uit: Prince of Persia: The Lost Crown. Wij kregen de kans om een vroege versie van het spel te spelen om te kijken of deze game de fans zal weten te bekoren.
Meer uitgebreid
In september van dit jaar publiceerden we al een preview van The Lost Crown, die zeer positief was. De versie die we nu te zien kregen, was veel uitgebreider dan degene die we speelden op gamescom. In feite was dit gewoon de complete game in de huidige staat van ontwikkeling, aangezien we het spel vanaf het begin konden spelen en bijna vier uur later de stekker eruit getrokken werd. De ‘demo’ eindigde dus niet op een bepaald punt, wat ons een goede indruk gaf van wat de titel uiteindelijk te bieden zal hebben. Het verhaal zelf is vrij eenvoudig: je hebt de controle over Sargon, die de opdracht krijgt om Prince Ghassan te redden. Het verhaal is dus niet bijzonder diepgaand, maar Prince of Persia staat niet bekend om zijn ingewikkelde plots.
Een grote, kleine game
Prince of Persia: The Lost Crown is geen triple-A game met de meest realistische 3D graphics in combinatie met vernieuwende en/of experimentele gameplay. De Franse ontwikkelaar/uitgever heeft namelijk besloten om een double-A titel te maken, geïnspireerd door de eerste twee delen uit de serie en The Sands of Time. Dit resulteert in een 2D – met enkele 3D invloeden – Metroidvania-titel, waarin platformen en vechten centraal staan. Alles wordt vormgegeven door middel van tekenfilmachtige graphics. Ubisoft heeft gekozen voor de meest geschikte studio om deze game te ontwikkelen, namelijk Ubisoft Montpellier. Dit team was eerder verantwoordelijk voor twee ijzersterke platformers die van dezelfde stijl gebruikmaakten: Rayman Legends en Rayman Origins.
Ubisoft Montpellier heeft met de eerder genoemde titels al aangetoond dat zij heer en meester zijn in het 2D-platformgenre en dat wordt met Prince of Persia: The Lost Crown nogmaals benadrukt. De levels zijn zorgvuldig uitgewerkt, met weinig onnodige onderbrekingen in de actie en voldoende uitdaging. Hierdoor krijgt de game een haast ritmisch karakter. Naarmate je vordert, worden je vaardigheden steeds meer op de proef gesteld, dus het ziet er naar uit dat je constant zal worden uitgedaagd. Over het knokken valt eveneens niets negatiefs te zeggen. Het hoofdpersonage beschikt over veel vechtbewegingen, wat fraai ogende gevechten oplevert. Je krijgt steeds wat meer mogelijkheden om je vijanden een kopje kleiner te maken, dus ook hier lijkt variatie hoog in het vaandel te staan.
Tijdens onze speelsessie van nog geen vier uur zijn we al een handvol eindbazen tegengekomen. Deze zien er indrukwekkend uit en vereisen elk een geheel andere aanpak om te verslaan. Zo moet je je bij de ene vooral richten op aanvallen, terwijl bij de volgende baas eerst je defensieve vaardigheden op de proef worden gesteld, voordat je überhaupt dichtbij het monster kan komen. Naast het springen en vechten zijn er ook upgrades en verzamelobjecten te vinden, dus er is genoeg te doen. De ontwikkelaar weet in de eerste paar uur in ieder geval de speler constant op het puntje van zijn stoel te houden, omdat er nooit momenten zijn die repetitief aanvoelen. Variatie lijkt het sleutelwoord te zijn in de nieuwe Prince of Persia.
Voorlopige conclusie
Ubisoft staat bekend om zijn grote triple-A-titels, maar Prince of Persia: The Lost Crown valt niet in deze categorie. Toch heeft de game het potentieel om zich te meten met de ‘grote’ titels. De game ziet er goed uit en op auditief gebied lijkt er ook niets te klagen, maar het is vooral de gameplay die er uitspringt. Het vechten en platformen kennen een heerlijke flow, waardoor je bijna een ritmisch spel speelt. Op basis van wat we tot nu toe hebben ervaren, lijkt er ook voortdurend iets nieuws te worden geïntroduceerd, waardoor de game fris blijft aanvoelen. Het lijkt erop dat Ubisoft met Prince of Persia: The Lost Crown niet alleen het jaar uitstekend begint, maar ook de lat voor 2024 meteen hoog legt op het gebied van leveldesign en kwaliteit van gameplay.
Groupie incoming…
Ik heb zoveel zin in deze game. Prince of Persia is een van mijn meest favoriete game franchises ( Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame staat bij mij op nummer 5 in mijn all time favorite Games lijst).
Nee hoor. Ik kijk enorm uit naar deze game. En gezien dat de kwaliteit enorm goed blijkt te zijn. En dit kan onder voorbehoud van wat er nog aankomt echt een top 5 game van 2024 voor mij worden. Ik ben dol op het genre. En deze studio is voor mij de beste studio binnen Ubisoft en hebben gezorgd voor de zeer toffe Rayman games.
Geen grote triple A game maardit word waarschijnlijk wel de leukste Ubisoft game in een lange tijd.
Patrick, hoeveel uur duurt de totale game ? Is dat al bekend ?
De prins of persia trilogie was toen super tof. Ben wel benieuwd wat dit gaat worden.
@coola: Echt een van de slechtere games die ik in recente tijden heb gezien en dat voor iets met een grote naam van vroeger.
Jammer!
Heel veel zin in !
@Anoniem-5167:
Dat mag jij vinden. Ik heb nu aantal previews gelezen en ik ben tot de conclusie gekomen aangezien ik een fan ben van Prince of Persia 2 the shadow and the flame dit een must play is voor mij omdat alles wat ik tot nu toe heb gezien deze game mij aan de goede oude tijd doet denken.
@Anoniem-5167: Eerst zelf ervaren, dan pas oordelen toch ?
Had graag een klassieker uiterlijk van de prince gezien, jammer.
Gameplay lijkt mij wel leuk. Misschien proberen over een paar jaar budgetbakkie.
@Anoniem-9594:
Je speelt overigens dit keevniet voor de prins. Je moet hem dit keer redden
Gaar spel. Ik heb elke mainline Prince of Persia game gespeeld, maar deze vind ik echt niks. Die killmonger hairstyle voor notabene een perziër slaat ook echt helemaal nergens op. Ik kreeg niet de mystieke 1001 arabian nights vibes wat de vorige spellen hadden. Misschien hadden ze dit beter een andere titel kunnen geven, dan hadden ze gelijk ook een nieuwe franchise. Maar nee, toch maar kapitaliseren op een bestaande IP. Ik verheug me meer op de Sands of Time Remake.
@coola: je hebt het over de game zonder ubisoft te noemen… je kan ’t wel
@Killionaire:
meh. Is en blijft op de èèn na voornaamste reden om de game te willen spelen Ubisoft is de developer.
@coola:
Ah oke. Nieuwe insteek, leuk.
@Anoniem-349: Dat moet volgens de ontwikkelaar tussen de 20 en 25 uur liggen.
@misterAdmirals: echt? Zoveel? Ik zou 10 tot 12uur voor deze style PoP veel beter vinden
Ubisoft is toe aan nieuwe leiding. Of in iedergeval een persoon die nauw betrokken is bij het maken van video games. Want je ziet Ubisoft Montpellier krijgt de kans om een keer iets anders te maken dan de zoveelste open wereld games. En het lijkt gelijk een topgame.
Ook Avatar geprobeerd maar dat is ook weer herhaling van de versleten Ubisoft formule. Het is zo dodelijk zonde want de wereld van Avatar frontiers of pandora is de mooiste grafisch gezien. Alleen als je dan niets meer kan bedenken verover kampen om de natuur terug te brengen. Dan wordt het tijd dat er mensen worden aangenomen die zorgen dat ze eens nieuwe gameplay formules weten te verzinnen.
Ben er ook bang voor dat Star Wars Outlaws een prachtige setting heeft. Maar ook hier weer een verroeste Ubisoft formule in wordt geplakt. En dat Ac Red er geweldig uit gaat zien maar ook hier weer de verroeste Ubisoft formule inzit.
Laten we hopen dat het niet zo is. En dat er meer studios mogen kiezen voor hun eigen creatieve games zoals Montpellier en Milaan dat zal de kwaliteit van Ubisoft als uitgever ten goede komen. Want ze zijn nu gewoon middelmaat en zelf daaronder omdat ze met hun open wereld games vastzitten aan een verroeste formule.
Krijgt een 6.5
@Anoniem-527: Dit is natuurlijk een gemiddelde. Als Metroidvania-titels jou goed liggen, dan zal je hoogstwaarschijnlijk eerder door de game heen zijn.
Dit gaat weer een pareltje worden van de game grootmeesters Ubisoft.
@misterAdmirals: “Dat moet volgens de ontwikkelaar tussen de 20 en 25 uur liggen”
Das netjes. Laat maar komen deze !
Ziet er niet PoP uit.
@Anoniem-1231: In principe is dit juist meer PoP stijl. De oude games waren namelijk ook 2D.