Review | Suicide Squad: Kill the Justice League – Het is zover. Suicide Squad: Kill the Justice League ligt na een jarenlang verblijf in een soort ontwikkelingshel eindelijk in de winkelrekken. Dat is op zich al een klein mirakel. Ontwikkelaar Rocksteady moest obstakel na obstakel overwinnen, totdat de opeenvolging van uitstellen, negatieve reacties op alpha- en beta-footage, en meerdere koerswijzigingen het maken van de game zélf leek om te vormen tot een zelfmoordmissie. Het heeft echter geen zin om daar al te lang bij te blijven stilstaan. Suicide Squad: Kill the Justice League bevindt zich na meerdere bijna-dood-ervaringen nu effectief met beide voeten in het land der levenden en… blijkt na alle controverse een behoorlijk matig product te zijn. Niet slecht, maar zeker ook niet top.
De rollen omgedraaid
Laat ik vrolijk met de deur in huis vallen. Het verhaal is dé reden om Suicide Squad: Kill the Justice League na alle heisa toch een kans te geven. Wanneer de buitenaardse snoodaard Brainiac met een legertje griezels Metropolis binnenvalt en daarbij de Justice League weet te hersenspoelen, rekruteert overheidsagente Amanda Waller vier criminelen om het vuile werk op te knappen. Het gaat om de getalenteerde sluipschutter Deadshot, de psychopathische Harley Quinn, ’s werelds theatraalste bankovervaller Captain Boomerang en King Shark, een ongoddelijke kruising tussen een mens en een haai. Het viertal krijgt prompt een bom in het hoofd geplant, die tot ontploffing wordt gebracht als iemand zijn orders weigert op te volgen.
Met gezonde tegenzin trekken Deadshot en kornuiten dus erop uit om Brainiac te stoppen. Zo komen ze al snel lijnrecht tegenover de voormalige helden van de Justice League te staan. Superman, Batman, Green Lantern en de Flash blijken onherroepelijk de deur der heldhaftigheid achter zich te hebben dichtgetrokken en voeren nu het leger van Brainiac aan. Alleen door hen een enkeltje richting hiernamaals te bezorgen kan je ze een halt toeroepen. Op een zo brutaal mogelijke wijze, welteverstaan. Dit compleet geschifte concept zet de bekende status quo uit het DC-universum volledig op zijn kop en is het startsignaal voor een onvoorspelbare tocht vol boeiende wendingen en verrassende randfiguren uit de comics.
Rocksteady laat er overigens geen twijfel over bestaan: deze titel is de nieuwste telg in de Arkham franchise en zit dan ook stampvol verwijzingen naar die eerdere avonturen. Omdat je nu een groepje criminelen onder je duimen krijgt en het onder andere opneemt tegen ’s werelds meest vindingrijke detective, levert dat enkele uiterst unieke scenario’s op die je echt zelf moet ervaren. Denk trouwens niet dat Rocksteady het verhaalgewijs op veilig speelt. De ontwikkelaar pakt uit met een gedurfd gebrek aan respect voor zijn voormalige helden en laat bij vlagen het bloed rijkelijk over het scherm stromen. Daarbij neemt het zichzelf nooit serieus, wat zich wel vertaalt in dialogen die er niet altijd in slagen om de grens tussen humor en cringe te bewaken.
Suicide Squad: Metropolis City
In Suicide Squad: Kill the Justice League laten we Gotham City achter ons en verkassen we naar Metropolis, de stad die in de comics vooral bekend staat als de thuisbasis van Superman. Waar Gotham met zijn gotische architectuur een onmiskenbaar horrorsfeertje uitstraalde, daar krijgt Metropolis een zonniger en dus ook kleurrijker gelaat aangemeten. De flatgebouwen deden mij met hun art deco façades bij vlagen zelfs wat denken aan een vrolijkere versie van Rapture uit BioShock. Toch blijft Suicide Squad vooral knipogen naar de Arkham titels, al is het maar op de manier waarop je over de daken rondzwerft, terwijl je vijanden met elkaar hoort keuvelen in je headset. Dat noem ik een uitermate welkom gevoel van herkenbaarheid.
Metropolis spat overigens best aangenaam van je televisie, met een prima 1440p resolutie (met upscaling naar 4K) en een framerate die doorgaans netjes tegen de 60fps blijft aanduwen. Als het hectisch wordt, kan je hier en daar wel eens onzacht tegen een framedrop aanlopen, maar echt storend werd het in onze playthrough nooit. Op vlak van audio heb ik helemaal geen klachten. De soundtrack is opzwepend en gepast heroïsch; het stemmenwerk doet te allen tijde wat het moet doen. Ik zei eerder al dat de dialogen en humor in Suicide Squad: Kill the Justice League niet altijd even geslaagd zijn, maar dat neemt niet weg dat de hele cast zich vol enthousiasme op het werk gestort heeft. Met Kevin Conroy in zijn laatste videogamerol op kop als een atypische, want kwaadaardige Batman.
Batgemis
Rocksteady vertelt dus een uitstekend verhaal en diept met Metropolis zijn Arkham universum gepast verder uit. Tot zover geen vuiltje aan de lucht. Een game moet echter in de eerste plaats vooral gespeeld worden en daar wringt het schoentje. De spelwereld mag dan wel erg goed in elkaar zitten, wanneer het niet zo prettig is om je een weg door die wereld heen te banen, vergeet je al snel dat het grafisch allemaal best in orde is. Als Batman was het in de Arkham-games steevast een plezier om door Gotham City te fladderen. Rocksteady had een heel systeem van grijphaken en zweefvleugels uitgedokterd om je steevast een vlotte tocht van A naar B te garanderen. Niets daarvan in Suicide Squad… al heeft de studio het wel geprobeerd.
Elk personage heeft een unieke methode om in Metropolis rond te zwerven. Deadshot komt er het beste vanaf, met een jetpack dat weliswaar snel oververhit geraakt, maar zich verder erg intuïtief laat besturen. Met wat oefening rijg je als King Shark na verloop van tijd ook de huizenhoge sprongen aan elkaar. Harley Quinn zou op papier het dichtst moeten aanleunen tegen Batman. Zij wordt immers gevolgd door een drone waaraan ze haar grijphaak kan bevestigen, zodat ze zichzelf omhoog kan hijsen óf naar haar volgende bestemming kan slingeren. Je mag echter maar enkele keren na elkaar slingeren en Harley is niet in staat om zich even explosief de lucht in te katapulteren als de vleermuisman. Het resultaat is ronduit saai.
Het coolste transportconcept, maar helaas ook dat met de meest teleurstellende uitvoering, komt op naam te staan van Captain Boomerang. Hij kan zich namelijk naar zijn boomerang toe teleporteren. Je werpt dat ding dus zo ver mogelijk voor je uit en flitst dan in een oogwenk enkele tientallen meters verder. Ook dit mag je echter maar enkele keren na elkaar doen, waardoor je iets te vaak een bezoekje aan het aardoppervlak moet brengen. Wie dacht dit teleporteren als voordeel te kunnen gebruiken in gevechten, komt eerder bedrogen uit. Omdat de in-game camera automatisch vijanden opzoekt en Captain Boomerang abrupt van locatie verandert, zwenkt het beeld vaak op misselijkmakende wijze om je heen. Nadelig voor je slaagkansen… én je maag.
Levend servies
Dit is jammer, want er valt best veel te beleven in Metropolis. De Riddler is terug en heeft naar goede gewoonte een berg trofeeën verstopt op de meest onwaarschijnlijke plaatsen. Voeg daar het occasionele hindernissenparcours en de gebruikelijke naar de comics verwijzende raadsels aan toe en je weet dat je even zoet bent. Verder kan je de aanwezige zijmissies onderverdelen op basis van een aantal vaste structuren. De ene keer dien je enkele burgers te bevrijden uit een benarde situatie, de andere keer moet je een bepaald punt verdedigen tegen een paar aanvalsgolven. Niets wereldschokkends, maar wel wat je verwacht van een liveservicegame. Je zal in Suicide Squad: Kill the Justice League dus vooral veel hetzelfde mogen doen.
Je hebt het goed gelezen: het gevreesde woord is gevallen. Rocksteady mag de voorbije maanden het woord live service dan wel gemeden hebben zoals een middeleeuwer het dorpje links laat liggen waar zonet de pest is uitgebroken, dat neemt niet weg dat Suicide Squad: Kill the Justice League nog steeds tot het genre behoort. De spelwereld is ontworpen om later regelmatig voorzien te worden van nieuwe missies, te verkennen omgevingen en speelbare personages. Je kan ook met drie vrienden online in coöp door de straten trekken en het gespuis van Brainiac het leven zuur maken. Door missies te voltooien, verdien je loot, geld en materialen waarmee je nieuwe wapens kan maken of bestaande uitbouwen. Je kent het concept vast wel.
Had hier niet meer in gezeten?
Wat live service betreft, heeft Rocksteady alvast nagelaten om het warm water opnieuw uit te vinden. Zelfs het vechtsysteem – ooit één van dé paradepaardjes van de Arkham franchise – is verrassend eendimensionaal en mist diepgang. In praktijk komt het er vooral op neer dat je vijanden best eerst achteruit mept met een mêlee aanval – een relatieve term, aangezien de boomerang van de gelijknamige kapitein en de wrist guns van Deadshot vanop afstand gebruikt moeten worden – om ze vervolgens te doorzeven met het schietijzer dat je in je handen hebt. Hiervoor heb je de keuze tussen pistolen, machinegeweren, shotguns, snipers en miniguns, die elk in ontelbare, doch vaak hetzelfde aanvoelende varianten verkrijgbaar zijn.
Begrijp me niet verkeerd, er zijn wel degelijk meer mogelijkheden. De leden van de Suicide Squad beschikken over een handige ontwijkmanoeuvre, kunnen uitpakken met een vernietigend counterschot dat heel precies getimed moet worden én krijgen uiteindelijk ook de mogelijkheid om hun wapens een speciale kracht te geven, waarmee ze bijvoorbeeld vijanden kunnen bevriezen. In de praktijk zal je echter vooral vaak terugvallen op dezelfde combo: eerst slaan, dan schieten. Liefst op de pulserende roze plekken die steevast de zwakke plekken van je tegenstander etaleren. Elk personage kan uitgebouwd worden in drie skilltrees, die af en toe een extra move opleveren, maar vooral de schade die je op een bepaalde manier toebrengt verhogen.
Eigenlijk is het jammer dat je personages als King Shark en Harley Quinn voornamelijk herleidt tot soldaten met een vuurwapen. Ik weet dat ik moet beoordelen wat ik gekregen heb en niet wat ik had willen krijgen, maar in dit geval is dat toch best moeilijk. King Shark zou een prima tank geweest zijn, een personage wiens klauwen en tanden je van dichtbij het vuile werk laat opknappen, terwijl Deadshot vanop afstand met zijn sniper voor dekking zorgt. Dat soort combinaties had samen spelen met andere gamers een stuk tactischer en bevredigender gemaakt. Nu voelt elk karakter na verloop van tijd grotendeels hetzelfde aan en verzanden gevechten – alleen óf met andere spelers – al snel in ongecontroleerde chaos.
Gespeeld op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar op: Xbox Series X|S en pc.
Conclusie
Eerlijk? Ik weet niet zo goed welke richting ik uit moet met het cijfer van Suicide Squad: Kill the Justice League. Enerzijds vertelt de game een heerlijk verhaal vol knipogen naar de comics, die de superheldenfan in mij meermaals deed kirren van plezier. Metropolis mag er best zijn als spelwereld en op een boosaardige manier is het best fijn om eens de helden van weleer het vuur aan de schenen te mogen leggen. Anderzijds speelt Rocksteady het op vlak van gameplay te veel op veilig door zijn prima plot te verpakken in een dertien-in-een-dozijn liveservicegame. Het vechtsysteem is pure chaos, de exploratie niet altijd even prettig en de missies snel eentonig. Van de getalenteerde studio achter het nog steeds magistrale Batman: Arkham City mag je toch heel wat meer verwachten.
Pluspunten
- Heerlijk verhaal
- Arkham universum
- Toffe spelwereld
- Audiovisueel in orde
Minpunten
- Repetitieve missies
- Gevechten pure chaos
- Verplaatsen niet bepaald intuïtief
- Personages na verloop van tijd onderling inwisselbaar
- Humor niet altijd even geslaagd
6.5
Arkham City en Arkham Knight zijn beide meesterwerkjes…….en nu dit ?
Zo jammer.
6,5 is nog hoog
Zo jammer.
Ik ben de game ook aan het spelen.
Maar de pluspunten ben ik het helemaal mee eens. En de minpunten ook. Ik zou het misschien een zeven geven. Maar er is in deze game voor een verkeerde opzet gekozen.
Deze game had de open wereld die ook nog leeg is en de live service always online achter zich moeten laten. En ze hadden qua gameplay de opzet van Guardians of the Galaxy moeten kiezen in de wereld van Suïcide squad..
Het is wel een leuke game om korte stukjes te spelen. Maar het had echt zoveel meer kunnen zijn dan dat het is geworden. Warner Bros verdient echt een strafpunt op hun rapport..Maar ook de mensen van Rocksteady die bij het begin niet gelijk hebben gezegd bekijk het maar Warner Bros. Dus het wordt wel tijd dat er binnen de leiding van Warner Bros koppen gaan rollen na het debacle van Gotham Knights en ook dat ze hier totaal de verkeerde kant mee zijn opgegaan
Weer een game die om zeep wordt geholpen dankzij live service. En dan te bedenken dat Sony zich zo extreem gaat focussen op live service. Ik zie daar weinig goeds van komen.
@Anoniem-9888: “En dan te bedenken dat Sony zich zo extreem gaat focussen op live service”
Zo jammer. Gaat niet werken voor Sony.
6.5, nog veelte hoog voor deze bagger die in 2 jaar in elkaar is geflanst, haha. ‘Heerlijk verhaal’ het verhaal slaat echt nergens op joh. ‘Arkham Universe’, die is hiermee ook vergalt… ‘Toffe spelwereld’, nee ook niet eens. T enige oké aan deze game is captain boomerang zijn mechenics, t personage is ook gewoon matig. Voor de rest is het gewoon klote onzin, woke, altijd online met slechte servers, betalen voor skins, terwijl je al €60(?) euro betaald om t te mogen spelen. Echt een dikke 4/10
Wat ongelofelijk zonde. Rocksteady is van zijn voetstuk gevallen.. Ze zetten hiermee in 1x hun reputatie op het spel.
@X_boi: Ik denk dat het vooral Warner zijn schuld is. Die gewoon zich wilde focussen op Live service.
de mensen die aan arkham knight hebben gewerkt,zijn niet dezelfde personen achter deze game toch
OT: absolute verwachte cijfer,binnekort in playstation premium:)
Zo ongeveer precies waar we bang voor waren. Jammer dat ze niet meervgekeken hebben naar de lovende reacties op Spider-man 2. Hopelijk brengt Suicide Squad niet te veel geld in het laatje, want als dat wel zo is leren ze er niets van.
@RLXTR: Ik vind Spiderman 2 ook niet echt een goed voorbeeld om naar te kijken. Game vind ik ook erg eentonig en overated. Ze hadden het gameplay principe moeten overnemen van the Guardians of the Galaxy dat was beter geweest voor het werken met 4 characters.
@Smaakmaker: Ja klopt, maar alsnog. Los van live service is de gameplay ook niet leuk. Het gaat alle kanten op. De core gameplay loop is saai, spel zit vol met overbodige gamesystemen en King Shark kan vliegen?!
Humor is totaal iets persoonlijks. Ik zelf heb een verschrikkelijke hekel aan stand-up comedy.
@Smaakmaker: Soms was Spider-Man inderdaad hier en daar wat eentonig. Maar eerlijk, als je de hele trukendoos hebt vrijgespeeld, is het een genot om je als een razende door te stad te verplaatsen!
Zonde, het had zo’n goeie game kunnen zijn! Maar onder de druk van Warner zullen er wel bepaalde beslissingen zijn genomen wat het tot dit product heeft moeten maken… Ik hoop dat Rocksteady zich nog ergens, op welk vlak dan ook, weet te herpakken.
Ik gok dat dit zowaar nog een van de hoogste cijfers gaat worden in metacritic
Ik had mijn conclusie al getrokken na het zien van de gameplay.
Veel veelbelovende titels draaien uit op een teleurstelling.
Niveau gaat hard achteruit.
Wat mensen niet snappen of weten, ja, dit is van Rocksteady, MAAR… de ORIGINELE devs zijn weg. Die hebben een eigen nieuwe studio opgericht. En dat is te merken hahah
Zo blij dat ik deze teleurstellende game niet heb gehaald. Ik ga me geld lekker uitgeven aan helldrivers 2 vandaag, die game ziet er goed uit en niet duur en ook live service maar zover ik weet zag het er heel goed uit voor een live service game. Ik zat gister nog Batman arkham knight te spelen en wat ziet dat spel er nog gruwelijk mooi uit! Ik eret niet wat er bij rocksteady is gebeurt maar wat ze nu hebben uitgebracht is echt belachelijk van combat tot aan graphics levendigheid en verhaal, echt zwaar uiteruit gegaan. Het zal ook wel meerendeels aan WB liggen want die wilde natuurlijk meer geld zien dan een goed uitziende game met een goed verhaal enzo. Ik hoop dat ze hebben geleerd van deze actie en dat hun volgende game weer een Batman wordt of iets wat er op lijkt met de zelfde kwaliteit, de toekomst zal het leren!
RIP Batman
Vanochtend ging ik naar de wc en besloot om nog even om te kijken. En zie daar… De justice league. Maar snel doorgespoeld.
Heb de game eraf gegooid. Het is echt qua gameplay een zooitje. Diegene die deze game hebben opgedrongen aan Rocksteady moeten direct uit hun functie ontheven worden.
Heerlijke game met prima humor. De basis staat als een huis. Als ze vanuit hier het een en ander weten uit te bouwen, dan is dit een topper in worden. Veel plezier met Helldivers 2, dezelfde vijanden, logge besturing, defecte matchmaking en een pay to win model. Je verwacht het niet van een PS5 game 🙂
Ik heb de game mogen spelen bij een vriend van mij (die de game wel leuk vindt). Maar na een paar uur had ik het wel gezien. Tijdens de gevechten is het een grote chaos op je scherm: vijanden die je van alle kanten bestoken, overal cijfers, felle flitsen en kleuren. En als je eindelijk ergens bovenop een gebouw of dergelijke stond, werd je door één keer geraakt te zijn weer naar beneden gedonderd, zodat je weer helemaal naar boven moest. Het was al met al, alleen al om de combat, gewoon niet te doen. Wat een afschuwelijke ervaring.
Genoten van Gotham Knights maar dit ziet er een slechte copy paste uit.
Vind het nog leuk om te spelen, alleen matchmaking kan beter. En bugs wat weg werken. Maar is idd de een 6.5 -7 waard
bullshit cijfer moet een 1 zijn.
@Anoniem-7790: jij bent zeker zo iemand die die reviews door Gebruikers maakt op metacritic? Het is een 1 of een 10, lekker simpel hoor. Man man man.
Ik vind het erg leuk om te doen, het lijkt veel op Crackdown. Wel veel van hetzelfde, maar dat vind ik juist wel leuk
@Anoniem-5065: Ahh ja vandaar dat Helldivers 2 het al zo goed doet!
Dikke vette 10 voor mij en voor klaagers 0
@Anoniem-6504: En voor de genuanceerde medemens een 6,5. Iedereen tevreden!
De game doet een aantal dingen goed hoor, maar ik vind wel dat de eentonigheid niet genoeg gereflecteerd word in het eindcijfer. Constant dezelfde generieke vijanden zorgt er echt voor dat ik de tweede helft van de game echt met puur frustratie zat te spelen. Daarbij is de eindhoofdbaas ook genoeg reden voor mij om er nog een punt vanaf te halen. Geen spoilers maar wat een afknapper is dat zeg.
De enige mensen waarvan ik denk dat ze de game zo goed vinden zullen vast MMO mensen zijn die niet anders gewend zijn dan continu hetzelfde opnieuw te doen.