Preview | Warhammer 40,000: Space Marine 2 – Na de eerste trailer waren we eigenlijk meteen verkocht: grote blauwe soldaten die het meedogenloos opnemen tegen honderden aliens. Nu is het tijd om eens zelf de game te spelen. Wij hebben een voorproefje gekregen op de nieuwste Warhammer 40,000-game, waarin samenwerking, loyaliteit en vooral veel bloedvergieten centraal staat. De Gears of War-achtige gameplay in combinatie met de grootschalige gevechten maken de game zelfs interessant voor iedereen die geen affiniteit heeft met de Warhammer-franchise. Wij delen in deze preview de eerste indrukken en vertellen je wat je mag verwachten van de gameplay.

Space Marines en Tyranids maken indruk

We hebben twee spelonderdelen kunnen spelen in de previewversie van Warhammer 40,000: Space Marine 2: een stukje van de singleplayer en twee missies van Operations. De campagne vervolgt het verhaal van Demetrius Titus, die we uit het eerste deel kennen. Een legendarische strijder die weer terugkeert naar het leger (gedegradeerd tot luitenant) na gevangenschap. Met een hoop gezeik aan het thuisfront en twee teammaten die met argusogen naar je kijken, dien jij het tij te keren in de oorlog tegen de Tyranids. Hoe en wat verder bewaren we voor de review. In deze preview richten wij ons voornamelijk op de gameplay en de Operations modus, waarvoor jij een eigen Space Marine kunt creëren.

Bij het zetten van de eerste stappen met Titus in de singleplayer valt één ding meteen op: de game oogt erg mooi. Wij speelden de game op pc (GPU: 6900 XT, CPU: 5800X, 32GB RAM) op hoge settings (High/Ultra) en kunnen zeggen dat het level dat we speelden ontzettend veel details bevatte in de omgeving. De game draaide goed, hoewel we geen finale uitspraken hierover zullen doen, gezien het nog een beta build van de game betrof. De art-style, de Space Marines en de vele Tyranids op je beeldscherm brengen echter een goed sfeertje van Warhammer 40K over. Want dat is hetgeen waar je uiteindelijk veel mee te maken zult krijgen: hordes aan Tyranids. Van tijd tot tijd krijg je zwermen Tyranids op je afgestormd die je zult moeten afweren met alles wat je in je mars hebt.

Een uitgebreid arsenaal

Het beste medicijn tegen de Tyranids zijn je drie soorten wapens: primaire en secundaire schietijzers en een mêlee wapen. Een toch wel simpele opzet qua gameplay, maar niet minder effectief. In de campagne kom je verschillende wapens tegen die Titus kan gebruiken en het valt op dat de game een aardige nadruk legt op het gebruik van mêlee. De gameplay is hierbij relatief uitgebreid, want je hebt de mogelijkheid om aanvallen van de Tyranids te parryen, dodgen en ook te counteren. Dit zul je goed moeten beheersen, want we merkten op dat je snel genoeg zonder kogels komt te zitten als jij je merendeels focust op schieten. Of de balans optimaal is, is nog even afwachten, al zouden wij wel liever zien dat je iets meer kogels hebt. Iets meer…

blank

Kies je eigen Marine in Operations

Het uitgebreide eerste level van de campagne konden we (jammer genoeg) eenmaal doorlopen, om daarna in een grote hangar terecht te komen. Het is hier dat we toegang kregen tot Operations, een aparte coöp modus in Space Marine 2. Hoewel je de campagne ook gewoon kunt uitspelen met twee kompanen uit het echte leven, zul je in Operations gebonden zijn aan Titus en zijn twee collega’s Gadriel en Chairon. In Operations heb je de vrijheid om een eigen Space Marine te kiezen, die weer zijn onderverdeeld in classes en je individueel kunt levelen. Tussen de Operations door kun je gewoon switchen tussen classes, dus je bent nooit aan één keuze gebonden.

Er zijn in totaal zes classes: Assault, Tactical, Bulwark, Vanguard, Sniper en Heavy. Elke class heeft zijn eigen unieke vaardigheden en voordelen die door middel van het levelen van een perk tree extra benadrukt worden. Zo begonnen wij met het spelen van de Sniper class: je speciale vaardigheid is bijvoorbeeld voor korte duur onzichtbaar worden. Dit gecombineerd met een sniper maakt dit een effectieve class om op afstand tegen de Tyranids te vechten. Maak je het liever persoonlijk? Kies dan de Bulwark: met een groot schild en zwaard slacht je Tyranids van dichtbij af en je moet er zeker niet vies van zijn om onder het bloed te zitten. Als speciale vaardigheid drop je een Space Marine vlag, en krijgt iedereen binnen een bepaalde radius extra armor. Omdat je zo’n bikkel bent als Bulwark, krijg je echter geen toegang tot een primair wapen. Zo heeft elke class zijn voor- en nadelen.

blank

Een pittig gevecht

Idealiter speel je Operations samen met in totaal twee andere spelers. Tijdens onze preview periode hebben we dat dan ook gedaan, al hebben we de keren daarop echter moeten samenspelen met de AI – wat logisch is in een preview periode met weinig spelers online. Hierbij viel op dat het toch een stukje moeilijker is dan wanneer je met anderen speelt. Niet alleen is de harmonie tussen de verschillende classes (en vaardigheden) ver te zoeken, je teammaten zijn gewoon minder efficiënt dan andere spelers. Doordat de AI van de Marines niet optimaal is, profiteren de Tyranids, die gewoon zonder stopknop op je af komen rennen. In dat soort situaties is ontwijken of je schild opwerpen een waardeloze strategie vanwege de overmacht.

Ondanks dat je door je teammaten op de been wordt gebracht als je neergaat, blijven de Tyranids op een onredelijke wijze aanvallen en het resultaat is dat je weinig de kans krijgt jezelf uit een benarde situatie te redden. In ons geval speelden we niet eens op een hoge moeilijkheidsgraad, dus hier is nog wat werk aan de winkel. Space Marines 2 komt volledig tot zijn recht in coöp en er dient wellicht een balansupdate te komen voor een solo speelstijl in Operations. We houden een slag om de arm natuurlijk, omdat het natuurlijk een beta build betrof, maar vanaf 9 september is de game al verkrijgbaar. Toegegeven, azijnzeiken op solo gameplay in een coöp modus is misschien wat makkelijk, al vragen we ons wel af hoe de AI zal zijn op de hogere moeilijkheidsgraden als je wel samenspeelt met je vrienden. Met in total zes Operation levels die elk vier moeilijkheidsgraden hebben, ben je hier in potentie aardig zoet mee.

blank

We hebben twee Operations kunnen spelen, genaamd Inferno (bosgebied met een raffinaderij) en Decapitation (de stad Avarax uit de campagne). Zo waren we toch wel even bezig om door zo’n level heen te komen, wat vergelijkbaar is met het singleplayer level van ongeveer drie kwartier tot een uur. Om een idee te geven hoe zo’n level eruitziet, in Decapitation is het de bedoeling om een grote brug van explosieven te voorzien, om een Hive Tyrant te stoppen wat een zeer grote variant is. Spoiler: dit mislukte, waardoor er een ander offensief gestart moest worden om de Tyrant te doden. Het gevolg was een baasgevecht van jewelste, wat gepaard ging met een zwerm van Tyranids eromheen alsof die baas nog niet genoeg was. Maar met eenmaal de Hive Tyrant verslagen was de opdracht geklaard.

Voorlopige conclusie

Warhammer 40,000: Space Marines 2 wist ons van begin tot eind geboeid te houden en dit is dan nog maar een beta. De game zal coöp liefhebbers veel te bieden hebben: grootschalige levels, grote aantallen vijanden en intrigerende gameplay zijn een paar factoren die ons alvast weten te imponeren. Grafisch zijn de eerste indrukken al meer dan positief. Het is alleen even aankijken hoe de balans van de gameplay zal zijn. Zal elke class even leuk zijn in Operations? Zullen Tyranids je weerstand bieden op een uitdagende of frustrerende manier? En uiteraard is het afwachten hoe de PVP zal zijn, waar we nog niks van hebben kunnen proeven. Een ding is zeker: zodra het kan trekken we meteen weer ons Space Marine harnas aan om liters Tyranid bloed te vergieten!