Fans zaten al jaren te wachten totdat Naughty Dog weer eens wat met het multiplayer-element van de originele The Last of Us ging doen. Die multiplayer viel bij veel gamers goed in de smaak en er zou dan ook een losstaande multiplayer versie gebaseerd op The Last of Us Part II verschijnen. Helaas is deze multiplayer versie nooit verschenen na feedback gegeven door Bungie wat gamers deed denken dat arme Naughty Dog helemaal werd afgekraakt door de ‘live-service experts’ en de handdoek maar in de ring gooide. De waarheid is vanzelfsprekend een stuk genuanceerder.

Jason Schreier plaatste recent een bericht op X waarin hij een vraag beantwoordt over de geannuleerde The Last of Us Part II multiplayer. In dit bericht vertelt Schreier dat Bungie inderdaad feedback aan Naughty Dog heeft gegeven over de game, omdat het vanzelfsprekend de richting van een live-service in ging. De feedback van Bungie werd door Naughty Dog als erg nuttig ervaren en mede hierdoor heeft Naughty Dog het project geannuleerd. Het advies van Bungie zou iets zijn geweest in de trant van ‘schoenmaker, blijf bij je leest’, om zo Naughty Dog weer in de richting sturen van hetgeen waar ze goed in zijn: fantastische singleplayer-ervaringen. Met succes, want inmiddels is Naughty Dog bezig met twee verschillende singleplayer-projecten voor de PlayStation 5.