Preview | Little Nightmares III – Tarsier Studios bracht ons een paar jaar terug in samenwerking met uitgever Bandai Namco een gloednieuwe game: Little Nightmares. Een 2D platformer met een duistere toon en creepy sfeer, waarbij je met angstaanjagende situaties te maken kreeg. De game was ook succesvol, waarna in 2021 Little Nightmares II verscheen. Inmiddels is het tijd voor het derde deel, want Little Nightmares III zit eraan te komen. Deze keer is het echter Supermassive Games die als ontwikkelaar dienst doet, want Tarsier Studios is bezig met Reanimal, die laatst werd aangekondigd.

Een coöperatief avontuur

Als een game van ontwikkelaar wisselt, is het altijd even aankijken hoe dit dan uitpakt. Een andere ontwikkelaar heeft natuurlijk zijn eigen creativiteit en ideeën, wat kan botsen met de oorspronkelijke concepten van een IP. Met Supermassive Games heeft Bandai Namco echter een goede ontwikkelaar in de arm genomen, die ze natuurlijk kennen van hun samenwerking omtrent The Dark Pictures Anthology. Deze ontwikkelaar heeft – op basis van een half uur spelen – heel goed gekeken naar wat Tarsier Studios heeft gemaakt, want het derde deel voelt en speelt precies zo als de eerdere games.

Interessant is echter dat er wel degelijk een twist in de gameplay zit, want waar de vorige games nog singleplayer titels waren, is Little Nightmares III een optionele coöperatieve game. Met andere woorden: je kunt de game prima alleen spelen, maar als je liever samenspeelt is dat geen enkel probleem. Sterker nog, we verwachten dat dit zelfs leuker is, omdat de twee personages van elkaar verschillen wat gepaard gaat met eigen gameplay mechanieken. Aan de andere kant, het ziet er ook naar uit dat het loont om de game tweemaal te doorlopen in je eentje, omdat de gameplay genoeg variatie brengt tussen de personages.

Ontsnap uit Nowhere

In deze game maken we kennis met de twee personages Low en Alone. Hoewel we weinig context bij de situatie hadden, was het doel om een uitweg uit Nowhere te vinden. Dit gaat natuurlijk gepaard met allerlei uitdagingen, waarbij de twee vrienden elkaar moeten helpen. Dit om eenvoudige obstakels te overwinnen, maar ook om een groter gevaar te slim af te zijn. Wat dit gevaar precies is en wat voor rol het speelt is afwachten, maar wel weten we op basis van het spelen dat het een avontuur wordt dat perfect in lijn van de eerdere twee games past.

blank

Dit zit hem in de manier van spelen, waarbij je diverse puzzels in de omgeving moet oplossen om een weg te vinden, wat weer op een duistere, maar heldere manier gepresenteerd wordt. Het is een niet al te fijne omgeving waar onze personages zich in bevinden, maar het zorgt dankzij de muziek, onheilspellende sfeer en visuele presentatie wel voor een boeiend schouwspel. Met name de vreemde spanning die er hangt maakt dat Little Nightmares III qua ervaring perfect in de reeks thuishoort, maar tegelijkertijd ook fris aanvoelt. En dat is dan weer te danken aan de coöperatieve benadering, alsook de mogelijkheden van het duo.

Zo beschikt Alone over een moersleutel, waarmee ze verschillende handelingen kan verrichten en daar tegenover staat Low, die met pijl en boog aan de slag kan. De wereld waar je doorheen wandelt is zo ingericht dat je de puzzels met de mogelijkheden die je hebt moet oplossen. Eigenlijk is er bij elke situatie voor beide personages wel wat te doen, wat erg uiteenloopt. Denk aan objecten verplaatsen, losschieten of draaien, maar ook een combinatie daarvan. Het is nooit te ingewikkeld, maar wel dien je goed op te letten om de oplossing te kunnen vinden. Tenminste, dat was in de previewsessie het geval.

blank

Elkaar helpen en dwarszitten

Als je in coöp speelt heeft elke speler gedurende het avontuur wat te doen, omdat het samenspel zo belangrijk is in deze game. Mocht je alleen spelen, dan zal het andere personage ingevuld worden door de AI en dit hebben we uiteraard even kunnen ervaren. Wij speelden met Low, daar waar Alone achter ons aanliep en automatisch de dingen ging doen als wij ook de juiste oplossing hadden gevonden. Op deze manier zul je nooit vastlopen, want de AI is zo te zien competent genoeg om het andere stukje van de oplossing aan te pakken, zodat je de blokkade weghaalt en je je weg vervolgt.

Het ging allemaal buitengewoon soepel in de demo die we hebben kunnen spelen, en leuk is ook dat hoewel samenwerken belangrijk is, het ook mogelijk is om elkaar dwars te zitten in de gameplay. Zo hier en daar zijn er mogelijkheden om elkaar voor de gek te houden of aan te vallen. Niet dat het een nuttige bijdrage heeft, maar het zorgt voor wat verlichting in de vrij sombere sfeer die in Little Nightmares III hangt. Hoewel we niet lang hebben kunnen spelen, hebben we voldoende gezien om te kunnen stellen dat Supermassive Games weet wat ze aan het doen zijn, want het voelde allemaal zeer solide aan, met daarbij een uitstekende presentatie.

blank

Voorlopige conclusie

Hoewel Tarsier Studios niet langer bij Little Nightmares betrokken is, leeft de franchise voort dankzij Bandai Namco en Supermassive Games. De demo die we hebben kunnen spelen was niet heel lang, maar gaf ons genoeg beeld van de mogelijkheden en schepte vooral vertrouwen. Het is een voortzetting van de franchise in een artistieke stijl die precies in lijn ligt met de vorige twee games. Ook de gameplay komt erg overeen al is de grote toevoeging nu wel dat je in coöp kan spelen, maar dat zal geen afbreuk aan de ervaring doen want de gameplay is zo ontworpen dat de personages elkaar perfect aanvullen. Kortom, als je de eerste twee delen top vond, dan kun je dit derde deel prima op je verlanglijstje zetten.