Preview | Avowed – Obsidian Entertainment werkt al een lange tijd aan een gloednieuwe RPG: Avowed. Deze game was natuurlijk van de partij op de gamescom, waar we even mee hebben kunnen stoeien. Met een release begin volgend jaar duurt het niet lang meer totdat deze game uitkomt en afgaande op onze speelsessie, kunnen we melden dat dit een titel is om in de gaten te houden. Als je een beetje bekend bent met het werk van Obsidian en Avowed hebt gevolgd, dan heb je reeds een goed beeld wat je kunt verwachten. Dit soort games is helemaal hun cup of tea en in het kleine uurtje spelen voelde het allemaal erg solide aan.
Op avontuur
De demo die we te spelen kregen plaatste ons ergens in de game zonder al te veel context, dus het is vooral de gameplay die we hebben kunnen ervaren. Qua verhaal is het vanzelfsprekend ook wat variabel, omdat je zoals een goede RPG betaamt in gesprekken verschillende kanten op kunt gaan. Dit heeft ook geleid tot een situatie waarbij we een vrij grote omgeving moesten verkennen en een object moesten halen om een altaar compleet te maken, waarna we onze weg konden vervolgen. Dit alles was nodig om een lift te ontgrendelen die ons naar het gebied zou brengen waar we moesten zijn.
Het klinkt allemaal wat wazig, maar dat is letterlijk de situatie waarin we ons bevonden en grappig is dat we in plaats van het object te halen ook onszelf konden opofferen om het altaar te vervolledigen. Ware het niet dat ons personage hierdoor de dood vond en we naar een checkpoint terug werden gezet. Het is een geinig zijspoor en dat geeft ook het idee dat we in de game meerdere routes kunnen nemen, zelfs als het doodlopend is maar gewoon voor de fun. Afijn, op een queeste dus om het object op te halen wat een of andere priester nodig had en dat gaf ons de mogelijkheid om verschillende classes te ervaren.
Avontuurlijk spektakel
Terwijl we op pad gingen kregen we natuurlijk de mogelijkheid om van de omgevingen te genieten en wat dat betreft pakt Obsidian echt uit. De artistieke stijl is wat magisch en vooral typisch voor deze ontwikkelaar. Het ziet er misschien niet eens zo heel indrukwekkend uit, maar het levert dat vertrouwde RPG gevoel van weleer op, en dat is precies wat de game zo aantrekkelijk maakt. Het is namelijk een klassieke RPG pur sang. Verwacht dus een flinke variatie in locaties die vooral heel erg kleurrijk zijn ingevuld, waarbij je naast de actie ook te maken krijgt met platformen. Meer dan eens zul je over afgronden moeten springen, of creatief van de platformopties in de omgeving gebruik moeten maken. Dit terwijl je op een vrij hoog tempo vooruit beweegt.
Het speelde wat dat betreft heerlijk weg en dan heb je natuurlijk nog de combat, wat met name verschilt per klasse. Zo speelden we in eerste instantie met een ranged klasse, waarbij we twee pistolen in onze handen kregen. Al dual-wieldend konden we losgaan op de vijanden, waarbij de gevechten vooral op afstand waren vanwege de long range wapens. Maar een tweede playthrough liet ons juist als magiër spelen, waarbij je in je linkerhand het spreukenboek hanteert en met rechts de aanvallen loslaat op de vijanden. Hierbij heb je te maken met een diversiteit in aanvallen, die al dan niet spelen met elementen en dus voor net wat andere gameplay zorgen.
Waar je met de pistolen meer directe schade aanricht, is dat met de magiër via bijvoorbeeld vuur meer gradueel, waarbij vijanden in brand vliegen. Het is wat dat betreft redelijk standaard wat je per klasse krijgt, maar de afwisseling tussen deze classes laat wel toe om gevechten en situaties op verschillende manieren aan te gaan, mits je natuurlijk met meerdere classes gaat spelen. Interessant is ook dat je in de wereld ‘puzzels’ treft die doorgaans niet al te ingewikkeld zijn, maar die per klasse wel een andere oplossing kunnen vragen. Een afgesloten grot door spinnenwebben kan je makkelijk openen door er met de magiër vuur op te schieten, daar waar je als pistoolheld dan gewoon je fakkel erbij moet pakken. Dit is dan nog een eenvoudig voorbeeld, maar naarmate je verder in de game komt zul je steeds meer van dit soort situaties treffen, waarbij je dus per klasse net wat anders moet doen.
Soepele gameplay
Uiteindelijk valt op basis van de speelsessie die we hadden niet buitengewoon veel over Avowed te vertellen. Het is een soort kleurrijke Skyrim met daarbij alle RPG-ingrediënten die je van een degelijke game in dit genre verwacht. Het speelde bovendien uitermate soepel weg, al moeten we wel opmerken dat we op een pc speelden. Op de Xbox consoles heeft de game te maken met een minimale framerate van 30fps, wat misschien een beetje een domper is, want de actie kan soms best intens zijn en dan heb je toch liever die hogere framerate. Ga je Avowed op de pc spelen, dan is er geen enkele reden tot zorgen want het kleine uurtje spelen voelde uitstekend aan. Dus in dat opzicht presteert de game prima. Nu hopen dat het op de console net zo goed uitpakt, ondanks de beperking.
Voorlopige conclusie
Avowed is een game waarover we tot in detail kunnen beschrijven wat we hebben gespeeld, maar dat is te specifiek omdat je de game op verschillende manieren kan spelen. In meer algemene zin is de boodschap vooral: als je vrij traditionele RPG’s erg kunt waarderen, waarbij je terecht komt in de meest uiteenlopende en kleurrijke omgevingen, dan is dit een titel om in de gaten te houden. De actie, platformgameplay en de verschillende classes lijken genoeg te bieden om de gameplay een lange tijd interessant te houden. Daarnaast zijn de diverse conversaties met de NPC’s vermakelijk en best diepgaand, waardoor je als speler reden genoeg krijgt om met een andere klasse de game nogmaals te ervaren en dan een andere route te nemen. Althans, dat is de indruk die we kregen. Tot zover staat de basis van Avowed als een huis en als je in bent voor een traditionele, maar rijke RPG dan kan het lonen deze game op je verlanglijstje te zetten.
Als groot Elder Scrolls fan (en van rpg’s in het algemeen) kijk ik hier erg naar uit.
@Gobbo: zeker jammer dat de game uitgesteld is.
@Gobbo:
Same bruv
@PvdW90: paar maandjes overleven we wel!
Jammer dat deze niet naar de ps5 komt, of iig voorlopig niet.
Klinkt namelijk erg interessant 🙂
Obsidian maakt enkel steengoede games!
Zin in!
Nice veel zin in. Met een beetje geluk komt hij met een jaartje ook naar ps5. Voor mijn word het denk xbox of pc.
Fijn dat deze day one op gamepass uitkomt
@Anoniem-9684: Inderdaad. Je zult deze game maar moeten kopen zeg…………alleen het idee al.
@Anoniem-9684: Je bedoelt day 4, want er komt ongetwijfeld een premium edition waarmee je het 3 dagen eerder kunt spelen.
@Anoniem-2706: zeg je dat soort zure shit ook als een game day one op ps+ uitkomt?
@Killionaire: Ja.
Staat al tijdje op mn wishlist, alleen is het de vraag of ik m kan draaien. misschien eerst maar investeren in een pc upgrade.
@Dopekoe: gewoon de series x of pc versie aanschaffen dus !!
@Anoniem-2706: huh als ie gamepass heeft is dit een prima opmerking of mis ik wat hahaha
@Anoniem-4200: heb je nog even om te sparen toch?