Prince of Persia: The Lost Crown mag dan wel een geweldige game zijn, de verkoopcijfers waren kennelijk niet helemaal wat Ubisoft ervan had verwacht. Onlangs werd ook aangekondigd dat het team achter de game is opgeheven en dit zorgde voor enkele verontwaardigde reacties.

Zo ook bij Michael Douse, die deel uitmaakte van het team achter het fantastische Baldur’s Gate 3. Hij liet van zich horen op X en was hierbij niet mals voor Ubisoft en de beslissingen die er werden genomen. Hij vindt het heel vreemd dat de game (op pc) niet beschikbaar werd gesteld op Steam. De game kon enkel gespeeld worden via de Epic Games Store en de Ubisoft Launcher, maar dat was volgens hem een slechte beslissing van het management team.

“The last notable game on their platform was arguably Far Cry 6 in 2021. The Crew, Mirage and Avatar came in 2023 and didn’t perform, so you can assume subscriptions were at a lull when PoP released by 2024. Which means people wouldn’t be launching their store all too much. If it had released on Steam not only would it have been a market success, but there would likely be a sequel because the team are so strong. It’s such a broken strategy. The hardest thing is to make a 85+ game — it is much, much easier to release one. It just shouldn’t be done as it was.”

Daar houdt het niet op, want hij deelt nog even een steek uit naar de ‘filosofie’ van Ubisoft waarbij werd gezegd dat ‘gamers eraan gewend moeten worden dat ze games niet echt bezitten als ze ze kopen’. Auwtsj…

“If the statement “gamers should get used to not owning their games” is true because of a specific release strategy (sub above sales), then the statement “developers must get used to not having jobs if they make a critically acclaimed game” (platform strategy above title sales) is also true, and that just isn’t sensible — even from a business perspective.”