Hoewel XDefiant een sterke start kende met veel spelers, doken na enige tijd geruchten op dat het aantal spelers snel weer was gedaald en dat de shooter moeite had om nieuwe mensen aan te trekken. Ubisoft bleef echter volhouden vertrouwen in de game te hebben en er mee door te blijven gaan, tot volgend jaar dan.
De uitgever heeft nu aangekondigd dat de game op 3 juni 2025 offline zal gaan. Het derde seizoen zal nog van start gaan, maar daar blijft het bij en dit seizoen zal geen content meer aanbieden dat in de in-game store gekocht kan worden. De game accepteert ook geen nieuwe spelers meer, dus alleen spelers die de game voor 3 december hebben gespeeld houden toegang.
Kopers van de Ultimate Founders Pack zullen hun geld terugkrijgen, net zoals mensen die andere bundels zoals de Gold Pack en Starter Pack hebben gekocht. Daarnaast krijgt iedereen die in-game valuta heeft gekocht ook hun geld terug. Hieronder het lange bericht dat Mark Rubin, producer, op X plaatste naar aanleiding van dit nieuws.
“Hello XDefiant fans,
I am unfortunately here today to announce that XDefiant will be shutting down.
Starting today (December 3, 2024), new downloads and player registrations will no longer be available. We will still release our Season 3 content in the near future (exact date to be determined) and the servers will remain active until June 3, 2025.
For those who purchased the Ultimate Founder’s Pack, you’ll receive a full refund. Players who made any purchases within the last 30 days will also be fully refunded. Those refunds should happen automatically within 8 weeks of today and you can find more details on our official website, XDefiant.com.
A few years ago, Ubisoft and the [San Francisco] development team embarked on a bold adventure to develop a new arcade shooter called XDefiant. It was from the start, an incredible challenge. Not only were we trying to shake up the genre by removing Skill-Based Matchmaking while bringing back a more “old-school” arcade shooter experience, but we were also diving into the high-risk, high-reward realm of free-to-play. And for that I want to applaud not only the development team but also Ubisoft leadership for taking that chance!
Free-to-play, in particular, is a long journey. Many free-to-play games take a long time to find their footing and become profitable. It’s a long journey that Ubisoft and the teams working on the game were prepared to make until very recently. But unfortunately, the journey became too much to sensibly continue.
I am, of course, heartbroken to have to be writing this post. Yes, this game has been a personal passion for me for years and yes, I know that not all challenges lead to victory, but I also want to recognize all of the developers who are being affected by this closure. Each and every one of them is a real person with a real life separate from our own and they have all put so much of their own passion into making this game. And I hope that they can be proud of what they did achieve. I know that I will always be proud and grateful to have worked with such a great team! A team that really punched above its weight class.
And what they achieved is truly remarkable. The early response from players when XDefiant launched was amazing—we broke internal records for the fastest game to surpass five million users and in the end we had over 15 million players play our game! That is something to be extremely proud of, especially considering how tough this genre is. So, thank you to all of the developers who put their passion into making this game!
If there’s one thing, I hope we can all take away from this experience, it’s the importance of open, honest communication between developers and players. This “player-first” mentality along with respectful, non-toxic conversations between developers and players has been one of the standout differences that made XDefiant so special. From my very first post about XDefiant, this was the vision I wanted to champion, and I hope it leaves a positive mark on how the game industry treats its players and communities.
To our players, THANK YOU! From the bottom of my heart, I want to express my deepest gratitude for the incredible community that has grown around XDefiant. Your passion, creativity, and dedication have inspired us every step of the way.
With the utmost of love and respect,
Mark Rubin, Executive Producer”
Maar het ging toch alle maal zoo goed bij ubisoft
In oktober zei Ubisoft nog dat er geen plannen waren om te stoppen met deze game, zo zie je maar dat Ubisoft niks anders doet dan liegen en bedriegen. De zoveelste flop voor Ubisoft, vraag me af hoelang ze het nog gaan volhouden
@Anoniem-1955: wacht maar er komt hier zoo iemand die alles goed komt praten
@Anoniem-4426: die doet dat bij niet positieve reacties onder positieve berichten. Die blijft hier ver vandaan
Ze gaan van de ene fail naar de andere fail.
assassins creed gaat ook floppen en na een jaar stoppen ze er hellemaal mee. En ja ik kom uit de toekomst.
Another one bites the dust!
Ubisoft is echt de koning van het maken en killen van middelmatige live service games
Ik vind het echt heel netjes van de Ubianen dat ze refunden….ik heb me ook wel met Xdefiant vermaakt. Jammer, maar ook begrijpelijk dat ze de stekker eruit trekken.
@Anoniem-991: Nou niet alleen Ubisoft sowieso zijn er heel weinig echt goede live services games vind ik.
Het is allemaal klotezooi van ubisoft.
LOL, de Call of Duty “killer”…
Als Assassin’s Creed Shadows flopt gaat ubisoft failliet denk ik!
@Anoniem-4426: hij leest dit zeker. Maar zal nu niet reageren. Omdat zijn zeepbel nogmaals is doorprikt.
@Anoniem-8885: als shadows keihard flopt is dat het einde van ubisoft denk ik!
@EmielHuizinga2002: ze zijn al goed op weg. En shadows gaat echt niet beter worden met die paar maanden uitstel
Goed nieuws eindelijk
Heb me prima vermaakt nu de aandacht aan andere game.
In het begin veelvuldig gespeeld, maar ik vermoed dat ze last kregen van Modern Warfare III die toen op Game Pass verscheen. Ik ben toen naar CoD overgestapt, speelt toch lekkerder en waren het geen bulletsponges.
Nog nooit van deze game gehoord. Hier gaat het dus mede fout.
Die zelfde Rubin, anderhalfe maand geleden:
“To be crystal clear there are NO plans to shut down after season 4. I’ve literally been in meetings as of last week to discuss our Year 2 plans. But, right now we are super focused on improving the technical experience (which includes netcode) and adding more content for Seasons…”
Dus season 4 halen ze niet eens…
Prutsers…
En nu wachten op skate 4 early access
alles van ubifail dreigt te mislukken
#middelmatigbedrijf
@Killionaire: nu je het zegt ik heb hem nog niet gezien zegt genoeg toch hoe zielig die gozer is
@Anoniem-3801: Hopelijk AC Shadows ook. Slopfactory is het. Telkens hetzelfde brengen in een iets ander jasje, het is gewoon te sneu voor woorden. Maar goed, er zijn genoeg slaven die het consumeren.
@Anoniem-2636: we zullen zien! Misschien wordt het een top game!
En ik trek de stekker uit playsense als ze zo irritant blijven met reclame over content. Het wordt steeds erger met deze site.
@Anoniem-8881: adblock of een andere site. hier verwijderen ze ook regelmatig reacties tegen een grote ubisoft fan.
Ze kunnen beter overal de stekker eruit halen.
@Anoniem-1955: ach ja ubisoft is klaar maar sommige mensen willen dit niet weten!
@Killionaire: die hoor je nooit als slecht gaat met of over ubisoft
@MacBlade: netjes?
Dit is toch minimale wat ze MOETEN doen geloof dat ze anders gezeik krijgen hoor ahha
@EmielHuizinga2002: wanneer is eerder de vraag
@Anoniem-2363: ach ja weer een live service game he
Grappig hoe iedereen ubi zo bekritiseerd terwijl ze zelf niet eens een platform spel kunnen maken.
Spel ging puur kapot door het feit dat online spellen tegenwoordig crossplay moeten hebben. “Ja maar je kan het uit zetten”, success met het vinden van een potje dan. Games houden het amper 4 maanden vol
@Anoniem-7881: games houden het amper 4 maanden vol omdat het gewoon niet goed is. Of het zit vol woke, bugs, totaal niet af of 13 in een dozijn. De game industrie mist het lef om iets nieuws te proberen en het talent. Mensen aannemen omwille van afkomst of gender in plaats van ervaring. Dan vraag je erom. Vroeger waren het gamers die games maken. Nu moet het allemaal enkel om de opbrengst gaan.
@RobanosSmatros: tja misschien ergens in de toekomst
Misschien kan Ubisoft eens lering trekken uit hun woke agenda. Kijk naar het plaatje en zie daar weer iemand met paars haar. Mensen zijn er klaar mee.
@Anoniem-3424: volledig mee eens. Dat ze iets nieuws maken voor het modern publiek en dat ze de rest niet veranderen of aanpassen.