Review | FBC: Firebreak – Remedy Entertainment heeft zichzelf door de jaren heen goed op de kaart gezet met hun sterke narratieve visie. Titels als Alan Wake, Max Payne en Control staan hoog aangeschreven bij veel gamers vanwege hun sterke story-telling, mysterieuze setting en innovatieve gameplay. Met FBC: Firebreak experimenteert Remedy echter met een totaal ander genre: hun allereerste coöp first-person shooter. De verwachtingen waren dan ook torenhoog. De vraag is of Remedy erin slaagt om hun kenmerkende stijl van spanning en mysterie succesvol te vertalen naar het coöp-formaat. Wij doken in het avontuur om het grondig te onderzoeken.
Een setting vol mysterie
FBC: Firebreak speelt zich af in het inmiddels iconische universum van Control. Spelers maken onderdeel uit van een elite-eenheid genaamd Firebreak, een gespecialiseerde afdeling binnen het Federal Bureau of Control (FBC), die het opneemt tegen paranormale dreigingen die de realiteit verstoren. Het team zet zijn zinnen op The Oldest House, een mysterieus en constant veranderend gebouw waar de wetten van tijd en ruimte niet gelden zoals wij deze kennen. De zwevende meubels en beklemmende architectuur zullen spelers van Control bekend in de oren klinken. Dit bizarre bouwwerk fungeerde voorheen als het hoofdkantoor van de FBC, maar werd een aantal jaar terug binnengedrongen door een groep aan bovennatuurlijke wezens genaamd The Hiss. Als lid van het Firebreak-team trek je erop uit om de controle terug te winnen over het gebouw, realiteitsschendingen te stabiliseren en hordes aan Hiss uit te roeien – een gevaarlijke klus waarbij een tactische samenwerking van levensbelang is.
Wie niet bekend is met het universum van Control kijkt misschien raar op bij het starten van de eerste missie. Wezens die rondvliegen op een stoel, sticky note monsters en andere rare verschijnen zijn geen uitzondering in FBC: Firebreak. Gelukkig begint de game aanvankelijk wel met een introductievideo om zowel nieuwkomers als fans een klein kader te bieden rondom het verhaal en de in-game doelstellingen. Toch merkten we dat deze introductievideo niet voldoende is, naar ons gevoel zit er weinig vlees aan het bot qua verhaal. We vroegen ons telkens af waarom we bepaalde missies uit moesten voeren en hadden geen idee wat er aan de hand was totdat we zelf wat onderzoek gingen doen op het internet. We hadden graag gezien dat de game wat meer informatie gaf over het achterliggende verhaal in de vorm van cut-scènes of verzamelobjecten.
Een gemiste kans
FBC: Firebreak zet volledig in op coöperatieve gameplay, waarin teams van maximaal drie spelers samenwerken om opdrachten te voltooien en vijanden uit te schakelen. Spelers kunnen kiezen uit drie verschillende classes: de Fix Kit, Splash Kit en Jump Kit. Elke class biedt unieke vaardigheden en uitrustingen waarmee verschillende speelstijlen gerealiseerd kunnen worden. Deze uitrustingen voelen prima aan, maar zijn redelijk monotoon. Het richten voelt wat houterig aan en het was leuk geweest als er een sterkere focus was op mêlee-combat. De wrench van de Fix kit kan als mêlee-wapen gebruikt worden, maar daar lijk je niet heel veel aan te hebben. Naast deze kits kunnen spelers kiezen uit een aantal verschillende wapens, upgrades en skins die te ontgrendelen zijn door opdrachten te voltooien en de verdiende punten uit te geven in de Battle Pass-achtige store. De kits vormen de basis van de tactische samenwerking en zorgen voor een unieke speelervaring wat de game in de eerste uren erg interessant maakt.
Ja, je leest het goed. In de eerste uren is de game erg interessant. Toch verdwijnt het unieke gevoel dat de game over weet te brengen al snel. De doodsteek van de game zit hem in het sterke tekort aan content. De opzet is niets nieuws – een soort Left 4 Dead – waar Remedy een unieke draai aan weet te geven, maar de game is simpelweg te magertjes uitgevoerd. FBC: Firebreak biedt slechts een handjevol unieke locaties waar je een aantal opdrachten uit moet voeren – urenlang machines repareren of sticky notes kapotschieten – waar we na een paar speelsessies alweer op uitgekeken waren. De vijanden in de game zijn het tegenovergestelde van kogelsponzen en maai je vrij makkelijk omver. Het uitmoorden van de horde geeft dan ook vrij weinig voldoening, ook al speel je op de hoogte moeilijkheidsgraad. De grotere Hiss wezens zijn wat leuker en uitdagender om tegen te vechten, maar komen veel minder voor.
Onbenutte potentie
FBC: Firebreak zet sterk in op het gebruik van elementen zoals water, vuur, wind en elektriciteit, en weet een creatieve draai te geven aan de game, waardoor je soms nét andere keuzes moet maken. Als je je in de buurt bevindt van een snikhete hoogoven, zul je toch even de zipline moeten pakken om wat af te koelen. Je kunt eventueel met je gehele team onder de douche gaan staan om je HP wat op te krikken. Ook vervelende status effecten ‘was’ je op die manier van je af, zoals radiatie vergiftiging. Het oppakken van ammo, repareren van machines of blussen van een brand doe je via een quick-time event. De douche en het ammo station kunnen ook zonder stroom komen te zitten. Eén van de situaties waarin je Jump Kit van pas komt om de boel weer snel van stroom te voorzien. Ook kunnen sommige objecten stukgaan en mag je medespeler met de Fix Kit zijn wrench tevoorschijn toveren om de boel snel op te knappen. Het repareren of van stroom voorzien kan óók zonder gebruik van deze kit. Hiervoor geldt dan dezelfde minigame als bij het ammo pakken, wat een stuk minder snel gaat dan de hiervoor bedoelde kit gebruiken en waarbij je gelijk ook meer risico loopt om een horde Hiss over je heen te krijgen. Deze unieke mechanieken geven de game nét een andere beleving dan de games in hetzelfde genre dat we eerder hebben gezien.
Desalniettemin is het allemaal gewoon net niet, want Remedy heeft een grote steek laten vallen wat betreft de herspeelbaarheid van FBC: Firebreak. De makers wisten heel goed dat de huidige structuur – het steeds opnieuw moeten doorlopen van de missiedelen bij een hoger level – de game langer maakt, maar dit maakt FBC: Firebreak niet interessanter. De vijf levels die de game te bieden heeft voelen na twee uurtjes spelen als herhaling op herhaling. De drie classes bieden middels het levelen, de upgrades en wapens die je kunt kopen enige variatie, maar uiteindelijk schiet je constant op dezelfde vijanden in dezelfde ruimtes. Dan is er nog wel de mogelijkheid om corruption aan te zetten, waardoor er anomalies worden toegevoegd aan de map die je speelsessie wat lastiger maakt totdat je ze gedood hebt met een speciaal wapen. Helaas brengt deze optie net zoals de mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad te verhogen niet de gewenste uitdaging en afwisseling om voldoening te halen uit het spelen van FBC: Firebreak.
Visueel sterk, maar technisch kwetsbaar
De verschillende gebieden die FBC: Firebreak te bieden heeft zijn met zorg en oog voor detail vormgegeven. Hoewel het aantal locaties erg beperkt is, voelen de omgevingen niet generiek of onafgewerkt aan. Elk level ademt een benauwende, spannende sfeer en draagt bij aan het gevoel van mysterie en onvoorspelbaarheid. De flikkerende TL-verlichting, kille industriële constructies en verlaten hallen doen de spanning hoog oplopen. De humoristische voicelines en spannende geluidseffecten zijn leuk, maar de muziek laat helaas te wensen over. Hier is niets noemenswaardigs aan en had wat ons betreft beter gekund. Toch weet Remedy hun kenmerkende, beklemmende audiovisuele sfeer goed over te brengen met de rest van het audiodesign, wat ze meer dan uitstekend onder de knie hebben.
De grafische ervaring laat een goede indruk achter. We speelden de game op de PlayStation 5 Pro met PSSR, en konden in de meeste situaties genieten van 60 frames per seconde. PSSR is ook de enige grafische optie die de game te bieden heeft, er zijn geen verschillende grafische modi. Het menu ziet er strak uit, de animaties zijn vloeiend en de game ziet er goed uit. Toch is het technische aspect niet alleen maar positief. We hadden in grote locaties met hordes aan vijanden soms last van framedrops wat vrij storend was. In de speeltijd met de game zijn we flink wat bugs tegengekomen. Op een gegeven moment kon een verzamelobject waarmee je punten krijgt voor upgrades oneindig opgepakt worden, ook zaten met regelmaat vijanden vast achter dozen en muren. Één van onze medespelers kon zelfs zijn wapens niet meer gebruiken, niet meer reviven en geen items meer oppakken totdat hij zichzelf opblies. Dit zijn een aantal kleine bugs waarvan we wel verwachten dat deze met een patch opgelost worden, al leert de ervaring dat framedrop-issues vaak wat hardnekkiger zijn.
Gespeeld op: PlayStation 5 Pro.
Ook beschikbaar op: Xbox Series X|S & pc.
Ik draag Remedy echt een warm hart toe, maar deze titel prikkelt me werkelijk op geen enkele wijze. Wat een saaie meuk lijkt me dit.
Herspeelbaarheid is ver te zoeken
Matige combat
wat vreemd ,deze minpunten zie ik nooit terug in een assasins creed review
@Anoniem-9931: goed punt
@Anoniem-9931: ga alsjeblieft gewoon weg.
Weer een flopper
Voelde voor mij al na 15 minuten repetitief aan…
@Anoniem-9931:
Lekker relevant ook…
Wederom miljoenen verspilt in de hoop kinderen uit te nemen
#gamecrash2026
@Anoniem-9931: assassin’s creed is zeer herspeelbaar….spelen al bijna 10 jaar hetzelfde spel
Imho is deze wel meer dan een 6. Feitelijk speelt dit heel lekker.
Ik geef het een 8
@Anoniem-9931: ze worden betaald door Ubisoft vandaar.
@Anoniem-8784: dat moet het zijn joa denk ik
geld is dus machtig
@Anoniem-5806: coola 1000% confirmed door imho en feitelijk
@Anoniem-9679:
Je bent niet slim genoeg om te denken dat het een troll zou kunnen zijn die geen eigen leven heeft en dus anderen maar gaat imiteren?
@DukeClap:
Feitelijk gezien kan dat, maar imho is dat niet het geval. Kan niet inloggen 🙁
FB nogiets… attentionspan weg.. next!