Impressie: Dead Space 3 – Dead Space begon allemaal in 2008 toen EA een nieuwe richting insloeg en het uitbrengen van tig sequels per jaar reduceerde tot het minimum. De nieuwe koers van EA bracht ons veel verschillende games, denk dan aan Mirror’s Edge en Dante’s Inferno. Die twee games zijn tot op de dag van vandaag nog einzelgängers, maar Dead Space daarentegen zal begin 2013 van een derde deel voorzien gaan worden.
Grotere speelruimte
In Dead Space 3 gooit EA het over een andere boeg. Waar je in de voorgaande delen nog voornamelijk gangetje in gangetje uit aan het wandelen was en de voornaamste taak het afschieten van de Necromorphs was zal dit in Dead Space 3 anders zijn. Voor het eerst in de franchise krijg je naar verhouding een enorme speelruimte om je volledig te manifesteren op al het gespuis die daar de leefomgeving onveilig maken. Dit belooft wederom een spektakel van jewelste te gaan worden, maar toch is er na de presentatie van de game tijdens de EA persconferentie wat sceptici ontstaan.
Niet geheel verwonderlijk, want door de andere benadering kan het zo zijn dat de typische Dead Space gameplay en sfeer verloren gaat. Echter kregen we nog een wat uitgebreidere presentatie van de game voor onze kiezen en dat stemde ons bijzonder positief. Niet alleen leek de juiste sfeer en stijl goed over te komen, ook de vernieuwingen zijn erg interessant. Laten we beginnen bij het begin en dat is de gameplay. Nu is deze an sich niet heel erg veel anders. Nog steeds ben je gewapend met de nodige apparaten om de Necromorphs het leven zuur te maken.
De kenmerkende gameplay van Dead Space
Het kenmerkende aspect voor de gameplay van Dead Space 3 is dat het relatief langzaam gaat en dat de vijanden van hun ledematen ontdaan moeten worden alvorens je ze echt gedood hebt. Dat is in Dead Space 3 niet anders en we zagen Isaac geregeld in benarde situaties terecht komen waarbij snel handelen van groot belang was. De vijanden zijn er in allerlei soorten en maten en dan hebben we het over de standaard Necromorphs, maar ook over klein gespuis die in dode lichamen kruipen en vervolgens de capaciteiten van de dode overnemen door bijvoorbeeld op je te schieten.
Leuk detail is dat je op sommige momenten ook menselijk tegenstand te verduren krijgt en uiteraard kun je op hun ook je wapens gebruiken wat uit elkaar knallende vijanden oplevert. Het mag duidelijk zijn dat Dead Space 3 grof geweld niet schuwt en keer op keer lijkt het ook rechtvaardig aan te voelen, want het is één en al een gruwelijke en creepy bende waar je eigenlijk nooit van je levensdagen terecht in wilt komen. Tel daarbij op dat we het nu enkel over de ‘gewone’ monsters gehad hebben. Uiteraard bevat de game ook de nodige eindbazen en de aaneenschakeling hiervan in de demo was behoorlijk snel.
Unieke coöperatieve modus
Hieruit kunnen we opmaken dat de game verre van gemakkelijk zal zijn, want naast mechanische eindbazen, zoals een losgeslagen boor kom je ook uit de kluiten gewassen monsters tegen op de planeet waar je je op dat moment bevind en hierbij is goed opletten en het juist plaatsen van kogels van levensbelang. Interessante vernieuwing is dan ook de mogelijkheid om de game in coöp te gaan spelen. De game bevat een drop-in drop-out coöp die enkel vereist dat je sterft of het laatste checkpoint inlaad.
Met z’n tweeën zou het bevechten van eindbazen gemakkelijker moeten zijn, maar vergis je niet, want de gehele game past zich hierop aan. De coöp in Dead Space 3 is namelijk nogal afwijkend van wat je gewend bent. Op het moment dat je alleen speelt zul je ook geen AI gestuurd personage bij je hebben. In dat opzicht speel je de game als een pure singleplayer. Als een tweede speler zich meldt, dan zul je met twee man aan de slag gaan en dat levert weer een apart verhaal op binnen de singleplayer en ook andere missies die als aanvulling dienen. Dit suggereert dan ook dat het uitspelen van de game alleen en in coöp apart van elkaar de moeite waard is en dat zou de lengte van de game aanzienlijk moeten gaan opschroeven.
Voorlopige conclusie
Dead Space 3 is in de kern vooral meer van hetzelfde. Het belooft een volwaardig horror avontuur te worden zonder hierbij de identiteit van de franchise te verliezen, maar toch vernieuwend te zijn. De gameplay is kenmerkend en dat door de hectische en beklemmende actie en sfeer. De toevoeging van de coöperatieve feature met meer diepgang dan gebruikelijk maakt het juist bijzonder interessant, maar voor de mensen die vreesden voor de klassieke ervaring met alleen Isaac Clarke mag nu wel duidelijk zijn dat ze niets te vrezen hebben. Dead Space 3 gaat een horror avontuur van jewelste worden, dus noteer februari 2013 maar alvast in je agenda.
wordt echt vet!!
Ik was als die-hard horrorfan niet al te tevreden met de beelden die op de persconferentie van EA getoond werden. Veel te actiegericht, het leek wel een nieuwe Lost Planet (al speelde de locatie ook wel mee wat dat betreft). Ga hem uiteindelijk toch wel weer aanschaffen, al is het maar om te zien hoe het verhaal verder gaat 🙂
Leuk stukkie rasta!
Heb echt zin in deze deel,heb me met de vorige delen vermaakt.
Door de smalle gangen lopen geeft juist een beklemmende sfeer 🙂 dus jammer van die enorme speelruimte.
@217.121.18.xxx: de reactie hier boven is van mij 🙂
@ps3dennis: Dat is dus één van de redenen dat ik er helemaal niet gerust in ben. De eerste Dead Space vond ik bij vlagen doodeng. Het idee dat je zo goed als alleen op een ruimteschip vol bloeddorstige monsters zat, lichtjaren van huis verwijderd, werd perfect naar de praktijk omgezet. Ik vergeet nooit meer – lichte spoiler alert – dat tweede bezoekje aan de Medical Bay of het moment waarop je in de Crew Deck op dat groepje kolonisten stuit dat collectief zelfmoord gepleegd heeft, terwijl je in de verte iemand “Twinkle Twinkle Little Star” hoort zingen. Fantastisch sfeertje.
Dead Space 2 had ook zijn momenten – opnieuw spoiler alert: de terugkeer naar de Ishimura stak er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit – maar was naar mijn mening soms al iets te actiegericht. Als ik nu zie dat ze vijanden met wapens en een coversysteem aan de mix toevoegen, alsook gewone crosshairs, dan vraag ik me af wat de jongens van Visceral Games in godsnaam bezielt.
Hopelijk heb ik het aan het verkeerde eind en wordt dit weer ouderwets griezelen.
Tja afwachten..
DeadSpace 1 staat bij mij nog altijd in mijn top 3…….