Review: One Piece: Pirate Warriors – Anime wordt in het Westen steeds populairder en is uitermate goed geschikt om in gamevorm gegoten te worden. Grote namen als Dragon Ball en Naruto werden al meerdere keren tot een game vervormd en nu ook Bleach een PS3 game kreeg kon One Piece natuurlijk niet achter blijven. Het team van Tecmo Koei  heeft dan ook zijn uiterste best gedaan om deze legendarische game naar de PlayStation 3 te brengen, maar zullen ze de westerse gamers ook kunnen overtuigen?

Het verhaal achter One Piece

One Piece vertelt het verhaal van Monkey D Luffy, een erg aparte jongen die er als kind al van droomde om Pirate King te worden. Om dit te doen moet hij in de voetsporen van Gold D Roger treden, een gevreesde piraat die de gevaarlijke Grand Line, een zee die op de evenaar ligt en heel de aarde rond gaat, afvaarde en de legendarische schat One Piece op het einde van deze zee achter liet. De World Governement wist Roger te vatten en hoopte zo een voorbeeld voor alle piraten te stellen. Op zijn executie verklapte Rodger echter het geheim van One Piece en ontketende zo de Pirate Age, waarin tal van mensen geïnspireerd werden om op zoek te gaan naar One Piece. Ook Luffy is één van deze piraten en we volgen hem doorheen zijn zoektocht naar een bemanning en One Piece.

De anime telt nu al 565 afleveringen en deze worden zo goed als allemaal in deze game behandeld. We beginnen bij Luffy’s ontmoeting met Buggy en eindigen als hij en zijn crew na twee jaar intensief trainen weer samen komen om de New World te trotseren. Dit klinkt geweldig, maar doordat er maar 16 episodes in de game zitten heeft men heel wat grote delen uit de anime niet behandeld. Zo zal je de eerste ontmoeting met Zoro, Usopp en Brook niet terugvinden in de game en ook de avonturen op Sky Island, Zorro’s epische duel met Mr 1 of de ontmoeting met Moria ontbreken.

Het avontuur begint!

In de main log modus kruip je in de huid van Luffy en herbeleef je zijn avonturen. Deze zijn opgedeeld in 16 episodes, welke elk duizenden vijanden en één of meerdere eindbazen bevatten. De gameplay kan je best met Bleach: Soul Resurection vergelijken. Je loopt in een 3D wereld rond en moet hordes aan vijanden verslagen. De levels zijn meestal opgedeeld in gebieden, welke je één voor één moet veroveren. Dit doe je door alle vijanden, waarvan het aantal meestal oploopt tot een klein honderdtal, te verslaan en de meestal bijbehorende elite vijand. Terwijl je dit doet krijg je nog enkele missies opgelegd, welke variëren van een vriend in nood helpen tot enkele specifieke vijanden of een eindbaas verslaan.

Het leuke aan deze game is echter dat je niet enkel moet vechten, maar ook tal van puzzels moet oplossen. Zo zal je verschillende keren een geblokkeerd pad tegenkomen. Je zal dus een alternatieve route moeten vinden, waarbij Luffy beroep moet doen op zijn devil fruit krachten. Als je zo een vrucht eet krijg je namelijk speciale krachten en Luffy is hierdoor een “rubber man” geworden. Je zult je dus verschillende keren met je rocket move lanceren om zo over heel het slagveld te vliegen. Je belandt dan in een quick time event waarbij je op het juiste moment op een knop moet duwen, waardoor je obstakels ontwijkt en je je naar een schijnbaar onmogelijk te bereiken gebied begeeft.

Het zou natuurlijk ook geen echte Japanse game zijn als er geen RPG element in zat. Zo krijg je door vijanden te verslaan, grote combo’s uit te voeren en missies snel en efficiënt uit te spelen experience points. Door deze te verzamelen worden deze zoals het in een One Piece game hoort in een bounty omgezet. Naarmate je bounty hoger wordt, zal Luffy dan ook in level stijgen, waardoor zijn stats verbeteren. Ook kan je coins verzamelen, welke je daarna aan je personages kan geven. Deze coins zullen elk een effect hebben dat je stats verbetert.

Gameplay niet zonder fouten

De besturing van je personage is erg gemakkelijk, net als het vechtsysteem. Je gebruikt twee knoppen om lichte en zwaardere aanvallen uit te voeren en kan met behulp van een juiste combinatie hier allerlei combo’s mee uitvoeren. Het aantal mogelijke combo’s is talrijk, wat het eentonige vechten toch leuk weet te houden. Ook heeft elk personage een special move, welke SP points verbruikt. Deze move is niet alleen sterk en spectaculair, maar verandert ook nog eens naarmate je vordert in het spel. Zo gaat dit bij Luffy van zijn Rifle move tot Third Gear, waarbij hij zijn lichaamsdelen enorm kan vergroten.

Zowel je health als je SP points kan je aanvullen door items op te rapen. Deze zijn doorheen de levels verspreid in schatkisten, waardoor je ze moeilijk kan missen. De SP meter kan je ook vullen door combo’s uit te voeren, waardoor je meter vrij snel vol raakt en de gevechten dus spectaculair blijven. One Piece draait echter niet rond één personage en je zult dus crew strikes kunnen uitvoeren. Je kan met één personage een link creëren waardoor deze gedurende de episode aan je zijde zal vechten. Als je dan een juiste combo uitvoert, kan je tijdelijk in de huid van dit personage kruipen en je combo verlengen.

Over het algemeen slaagt men er in om de gevechten boeiend en spectaculair te houden, maar er waren toch wel enkele mindere punten. Zo heb je geen mogelijkheid om te verdedigen. Je kan wel opzij springen, maar zeker tegen een eindbaas is het erg moeilijk om dit efficiënt te doen. Ook de camera is niet ideaal. We kwamen vaak in een situatie terecht waarbij we enkel van het uitzicht konden genieten terwijl een horde aan piraten ons in de pan aan het hakken was. Nu is er wel een knop om de camera meteen achter je personage te centreren, maar doordat de gevechten zo snel gaan schiet dit zijn nut voorbij.

Erg lange speelduur, maar veel van hetzelfde

Naast de main log modus heb je nog drie andere modi: de another log modus, de challenge modus en de online modus. In de another log modus kan je in de huid kruipen van Luffy’s bondgenoten en hun avonturen beleven. Ook deze personages kunnen nu in level stijgen en coins verzamelen. Dit had een hele leuke modus kunnen zijn als men bijvoorbeeld andere levels dan de main log modus had voorzien, maar eigenlijk speel je met elk personage dezelfde levels, enkel de specifieke missies verschillen een klein beetje. De online modus sluit hier volledig bij aan want deze modus is eigenlijk exact hetzelfde als de another log modus, met als enige verschil dat je in de another log modus in split-screen met een vriend kan spelen, wat in de online modus dan vervangen wordt door iemand aan de andere kant van de wereld.

Je zal deze modi wel plat moeten spelen want de challenge modus biedt erg pittige uitdagingen aan. Met een beperkt aantal items zal je het moeten opnemen tegen allerlei sterke eindbazen en liefst nog drie tegelijkertijd. Dit is dus een erg leuke modus voor de die hard fan, maar door de hoge moeilijkheidsgraad moet je wel bereid zijn de another log modus erg veel te spelen om zo je level te verhogen en goede coins te verzamelen.

One Piece: Pirate Warriors is een erg vermakelijke game die de harten van de fans zal weten te veroveren. Voor leken zal het echter moeilijk zijn om het verhaal te kunnen volgen, doordat belangrijke delen uit het verhaal weggelaten zijn. De gevechten zijn erg spectaculair en ook de opzet van de episodes zijn goed gevonden, maar doordat alle modi sterk op elkaar lijken verveelt het na een tijdje. Alles in Pirate Warriors is dus vrij goed, maar er is overal nog genoeg ruimte voor verbetering. We raden deze game dan ook aan, maar hopen dat Tecmo Koei met een vervolg komt dat het volledige potentieel van One Piece naar boven haalt.

• Leuke game
  • Spectaculaire gevechten
  • RPG element