Hands-on: Hitman Absolution – We hebben al een lange tijd niets meer van Agent 47 gezien en dat komt doordat de franchise eigenlijk een beetje stilstond, maar met de aankondiging van Hitman: Absolution geruime tijd terug bleek de reeks nog springlevend te zijn. We hebben de game inmiddels een paar keer gezien, maar nu werd het tijd om eens in alle rust met een previewversie aan de slag te gaan. Eerdere presentaties van de game stemden ons al gunstig en nu we eindelijk echt uitgebreid met de game hebben kunnen spelen kunnen we maar één conclusie trekken: dit gaat een ‘absolution’ topper worden.

Agent 47 kent dus toch wel menselijke trekjes

Agent 47 is een steenkoude huurmoordenaar die werkelijk helemaal niets geeft om morele principes en de gevoelens van een ander. Dat hebben we in eerdere delen al mee mogen maken en doordat hij zo een akelig morbide uitstraling heeft is hij uitgegroeid tot een ware cultheld. Strak in het pak met de vertrouwde rode stropdas, zwarte leren handschoenen, twee pistolen en wurgdraad heeft hij inmiddels een leger aan mensen stilletjes omgelegd. Agent 47 is de man om in te schakelen voor allerlei opdrachten, zolang er maar iemand stilletjes dood moet.

In de previewversie kregen we de eerste vijf levels van de game voor onze kiezen en dit gaf gelijk het nodige omtrent het verhaal vrij. Zo wordt Agent 47 er op uitgestuurd om een vrouw te vermoorden. Deze vrouw is zijn voormalige ‘handler’ en zij heeft het genootschap van de huurmoordenaars verraden door een jong meisje mee te nemen dat van groot belang is voor het genootschap. Agent 47, zo koud als ‘ie is, neemt de opdracht aan en hiermee begint dan ook gelijk de eerste missie. Gaandeweg tijdens het spelen krijg je keer op keer korte onderbrekingen van een stem die je het één en ander over de gameplay verteld en op deze manier leer je de besturing goed kennen.

Goed, spelenderwijs leer je de game kennen en vrij snel heb je de diverse elementen onder de knie en kun je beginnen met het echte werk, het doden van je voormalige handler. Zonder al te veel moeite weet je haar kamer te bereiken in het absurd goed bewaakte huis. Je schiet haar neer en voordat ze het loodje legt vertelt ze je waarom ze de meid heeft meegenomen, wat tegen de principes in is van het genootschap. Hier komen opeens menselijke trekjes van Agent 47 naar boven en hij besluit met het meisje er vandoor te gaan in plaats van zich te melden bij het ophaalpunt.

Agent 47 gaat zijn eigen baas achterna

Hier begint het avontuur echt en doordat Agent 47 zich niet aan de afspraak houdt, krijg hij het genootschap achter zich aan. Dit brengt hem naar zeer diverse locaties en ondertussen zoekt hij uit wat nu eigenlijk zo belangrijk is aan het meisje. Tijdens het spelen kwamen we nog meer te weten, maar laten we dat voor ons houden, zodat je enkel met deze basisinformatie straks zelf aan de game kunt beginnen. Wat we je in ieder geval kunnen vertellen is dat het verhaal erg interessant is en dat mede doordat je als personage eens wat anders bent dan de gebruikelijke rambo in de overkill aan shooters tegenwoordig. Tevens is de manier waarop het gebracht wordt erg interessant en smaakte het vooral naar meer.

Goed, het verhaal is verder nog even afwachten, dus laten we even naar de andere aspecten van de game gaan kijken. Hierover valt te vertellen dat de gameplay bijzonder soepel ging. De manier van spelen is bijzonder vlot en de mogelijkheden in ieder level zijn ongekend. Agent 47 kan tig verschillende objecten gebruiken om vijanden uit te schakelen, ze af te leiden en meer. Je zult versteld staan van alles wat er mogelijk is en uiteraard keert ook het verkleden terug in de game. Dit gaat nu gepaard met een extra element, waarbij de AI van de vijanden een belangrijke rol speelt. Je kunt je vermommen, maar dat wil niet zeggen dat je hiermee zonder problemen door een groep vijanden kunt lopen.

Probeer altijd ongezien te blijven

Vijanden zullen je aankijken en vragen wie je bent, omdat ze je niet eerder gezien hebben en meer. Dit kun je voorkomen door jezelf even bezig te houden met een afleiding in de vorm van een verberging. Denk een krant lezen, folders bekijken en meer. Ook kun je je gezicht afdekken en hiermee proberen langs een vijand te wandelen. Dit gaat overigens gepaard met een soort slowmotion effect dat niet oneindig te gebruiken is. Het beste is dan ook om gewoon de gehele tijd uit het zicht te blijven van vijanden, maar je bent verder wel vrij om te bepalen hoe je dat doet.

De vijanden zijn niet de domste en ongezien alles doen is in elke situatie het beste. Je kunt uiteraard ook het gevecht aangaan met vijanden, maar in veel situaties maakt dit het geheel alleen nog maar moeilijker. Als je gesnapt wordt op een publieke locatie door bijvoorbeeld een agent, dan kun je deze gijzelen en andere agenten neerschieten, maar hoe meer je er neerschiet, hoe sneller er een SWAT team jouw kant op wordt gestuurd, wat het ontsnappen nog aanzienlijk moeilijker maakt. De ontwikkelaar gaf in de eerste instantie aan dat je vrij was in de manier van spelen, maar dat valt dus wat te nuanceren, want indirect word je gedwongen om de klassieke speelstijl aan te houden.

Nu is dat geen straf, want de klassieke speelstijl is juist het toffe aan deze game. Eigenlijk wil je helemaal niet iedereen overhoop schieten, je wilt stilletjes je doel bereiken, deze doden en voordat iemand het merkt allang weer gevlogen zijn. Dit roept dan ook op tot het herspelen van een level of vanaf een checkpoint en dat is iets wat de fans ongetwijfeld zullen gaan waarderen. Keerzijde is dat de game sowieso de nodige trial & error momenten kent en dat kan zo nu en dan wat storend werken, maar of dat een minpunt is… dat valt te betwijfelen, want hoe een bepaald moment zal aflopen is volledig op basis van je eigen vindingrijkheid.

Voorlopige conclusie:

Als redactie hebben we de game meerdere malen gezien, maar nu ik even alleen van Hitman: Absolution kon genieten heb ik echt goed kennis gemaakt met deze nieuwe titel en deze game staat per direct op mijn lijstje van must-haves voor dit najaar. Agent 47 is een ongekend stoer figuur die een aparte, doch keiharde en alles ontziende uitstraling heeft met menselijke trekjes. De gameplay werkte als een zonnetje en op wat kleine grafische glitches na viel er helemaal niets aan de speelsessie op te merken en neem maar van ons aan dat dit een topper gaat worden.