De vrijwel exacte kopieën van originele mitrailleurs, snipers en pistolen hebben we ondertussen wel gezien. De ene ontwikkelaar heeft meer oog voor detail dan de ander, maar het zijn misschien juist die anderen die er gewoon niets om geven. Waarom realistisch proberen te zijn als het het surrealisme veel leuker is om te verkennen?

Fuse draait grotendeels om de lol die je hebt tijdens de coöp en ontwikkelaar Insomniac Games probeert daarin uniek te zijn. Gekke wapens creëren: daar zijn ze goed in. In Ratchet & Clank zagen we wapens variërend van afleidende discoballen tot de sheepinator, die de vijanden in schapen verandert. In Fuse besluit Insomniac dan niet zó ver te gaan, maar de wapens die ze wel in het assortiment opnemen ga je niet snel ergens anders zien!

Zo heb je een shotgun die eenvoudig een zwart gat kan produceren, of een shattergun die de vijanden in kwetsbare kristallen verandert. Deze kan een ander daaropvolgend met het grootste gemak in stukken schieten. Allemaal heel leuk en (eigen)aardig, maar het werkt ook nog eens heel goed tijdens coöp sessies. Iedereen heeft zijn eigen unieke wapen die in gebruik goed op elkaar zijn afgestemd.

“We wanted to give the game these incredible weapons that go beyond the standard, which can be seen in video games. What we want for these weapons is selfish action, but also unselfish.”