DLC Special | Elden Ring: Shadow of the Erdtree – Het geliefde Elden Ring dateert alweer van maart 2022, wat inmiddels een aardige tijd terug is. Ondanks dat de game nu meer dan twee jaar oud is, is de titel nog altijd zeer populair. Terecht ook, want het is en blijft een uitstekende game zoals we destijds ook in onze review al aanstipten. Het was al lange tijd duidelijk dat er een uitbreiding aan zat te komen, al heeft die best lang op zich laten wachten. Het moment is nu echter bijna daar, want Shadow of the Erdtree verschijnt vrijdag 21 juni. Wij hebben deze uitbreiding al uitgebreid kunnen spelen en of het de forse prijs van €39,99 waard is, bespreken we in deze special.
In de voetsporen van Miquella
Voordat we daadwerkelijk in de verhaallijn van Shadow of the Erdtree duiken, moeten we eerst de vereisten om deze uitbreiding te kunnen spelen even duiden. Je dient namelijk zowel eindbaas Starscourge Radahn als Mohg, Lord of Blood, verslagen te hebben. Zeker die laatstgenoemde kan voor ‘problemen’ zorgen, omdat deze relatief laat in de game pas bereikbaar is. Houd hier dus rekening mee of pak de komende dagen nog even om dit doel te voltooien, anders kan je vrijdag niet direct in Shadow of the Erdtree duiken. Het punt achter Mohg is het effectieve toegangspunt van de uitbreiding, want achter deze baas schuilt namelijk een cocon waarin Miquella in een soort slaap verkeert. Een mysterieuze ridder genaamd Lady Leda begroet je daar en zij is onderdeel van een groep trouwe volgers van Miquella’s leer. Zij vertelt je vervolgens dat je de cocon moet aanraken en als je dat doet, word je naar de Shadow Realm getransporteerd en dit met als doel om meer te weten te komen over Miquella.
Eenmaal aangekomen in de Shadow Realm besef je al gauw dat er van alles gaande is geweest. Er heeft namelijk een oorlog gewoed tussen de leden van de Golden Order en de inwoners van de Realm of Shadow. Het smeulende slagveld is nog te zien en de wereld lijkt in eerste instantie redelijk verlaten. De volgelingen van Miquella zijn ook naar de Shadow Realm gereisd en zullen je enigszins op pad helpen. Net als in de hoofdgame is het vervolgens grotendeels zelf de puzzelstukjes van het verhaal bij elkaar rapen om de situatie in context te plaatsen. Dit gaat op de gebruikelijke manier van de dialogen van NPC’s volgen, beschrijvingen van items uitpluizen en goed opletten, waarmee je dan steeds meer context bij de situatie krijgt om het grotere plaatje te zien. Het verhaal van Shadow of the Erdtree is daarmee zeker interessant omdat de lore erg diepgaand is, zoals we dat van FromSoftware kennen. Veel meer over Miquella, NPC’s, de context en de lore zelf gaan we echter niet verklappen, want dat mag je allemaal lekker zelf gaan ontdekken als je vrijdag aan jouw avontuur begint.
Een berg aan nieuwe content
In Shadow of the Erdtree valt een berg aan nieuwe content te ontdekken. Spelers die de game meermaals hebben uitgespeeld en goede builds hebben, zullen nog steeds hun handen vol hebben aan de uitbreiding. Dat heeft te maken met twee nieuwe manieren van levelen. Door het land heen zijn namelijk Scadutree fragmenten te vinden. Met deze fragmenten kan jij jouw personage sterker maken; het systeem is vergelijkbaar met de Remembrance uit Sekiro: Shadows Die Twice. Daarnaast kun je ook nog Revered Spirit Ashes vinden die ervoor zorgen dat jouw Spirit Summons en je trouwe paard Torrent meer schade kunnen verdragen. Overigens moet gezegd worden dat deze twee manieren van levelen volledig optioneel (maar wel aan te raden) zijn en buiten de uitbreiding ook niet gelden. Uiteraard kan je ook nog steeds normaal je level verhogen door het spenderen van Runes.
Naast de twee nieuwe manieren van levelen zijn er veel nieuwe items te vinden en te verzamelen. Nieuwe wapens zijn uiteraard aanwezig in bestaande wapen classes, maar er worden ook nieuwe geïntroduceerd. Light Greatswords zijn een mooi voorbeeld, dit zijn net wat kleinere Greatswords met de aanvalssnelheid van een Straight Sword. Er zijn zo’n acht nieuwe wapen classes te vinden en die zorgen voor veel variatie in de speelstijl. Wil je een build maken waarbij je oneindig messen kan gooien? Of ga je liever met je vuisten aan de slag als een martial artist? Het is allemaal mogelijk in deze nieuwe uitbreiding. Gooi daarnaast een berg spreuken, Ashes of War, diverse items die je zelf kunt maken, nieuwe pantsers en meer in de mix, en je hebt weer allerlei manieren om verder met builds te experimenteren.
Bij vlagen erg uitdagend
De Soulsborne games hebben altijd een hoge moeilijkheidsgraad gehad en daar is Shadow of the Erdtree geen uitzondering op. Zeker in het begin wanneer je nog geen Scadutree fragmenten gebruikt hebt om je personage sterker te maken. Er zijn meer dan genoeg nieuwe vijanden aanwezig die je het leven zuur zullen maken. Gigantische golems die in brand staan, stenen arenden, diverse soorten ridders en allerlei merkwaardige wezens staan klaar om je een flink pak slaag te geven. Uiteraard komen ook bestaande vijanden uit de hoofdgame terug, maar een flink aantal daarvan zijn nu voorzien van nieuwe movesets of ogen net wat anders. Hoewel de meeste vijanden je over een paar pogingen niet al teveel problemen zullen opleveren, zit de grootste uitdaging hem in de mini-bazen en de eindbazen.
Deze kom je tegen in zowel de Legacy Dungeons als de optionele Dungeons. Zeker de spelers die graag van het hoofdpad afdwalen om te verkennen, kunnen voor een verrassing komen te staan. Zo zijn veel bazen en mini-bazen in staat om je met twee klappen te doden en in een enkel geval zelfs met één klap, afhankelijk van jouw build. Eén van de eerste eindbazen die je tegenkomt is de Divine Beast Dancing Lion. Deze dansende leeuw heeft de mogelijkheid om meerdere elementen te gebruiken tijdens het gevecht en is voor zijn omvang ook verrassend lenig en snel. Enige tijd later kom je oog in oog te staan met Rellana, Twin Moon Knight. Zij is heer en meester van het zwaard en beschikt over snelle combo’s, magie en goede reflexen. Dit zijn slechts twee voorbeelden van wat je te wachten staat. De eindbazen zijn natuurlijk stuk voor stuk uniek en ook de mini-bazen bieden genoeg uitdaging om je handen te doen zweten.
Wederom prachtige plaatjes
Shadow of the Erdtree biedt een gigantisch speelgebied dat qua omvang te vergelijken valt met Limgrave. Er valt vanzelfsprekend genoeg te zien en ontdekken, waarbij de afwisseling meer dan prima is. Een groot gedeelte bestaat uit eindeloze grasvelden waar je graven en kruizen kunt vinden, wat afgewisseld wordt met gebieden vol boeiende bezienswaardigheden, zoals ruïnes, gigantische kastelen, ijsvlaktes, afgelegen eilanden en nog veel meer. Ieder gebied is in dat opzicht uniek en hoewel er zeker herkenbare elementen aanwezig zijn, kunnen we niets anders dan het design prachtig noemen. Bij momenten zul je even stilstaan om de mooie omgevingen van de Shadow Realm te bewonderen.
Net als in de gewone game zijn de omgevingen in deze uitbreiding lang niet altijd even gemakkelijk te vinden of te betreden. Dit daagt de spelers uit om echt op avontuur te gaan, de paden te verkennen en diens geheimen te ontdekken. Dit gaat via kleine riviertjes, grotere meren, obscure paden, goed verstopte ravijnen en nog veel meer, waarmee je dan in nieuwe gebieden komt die keer op keer weten te verbazen. Ook zijn er nog speciale gebeurtenissen die een impact op de map hebben, maar het hoe en wat mag je zelf ontdekken. Belangrijk is om je landkaart goed te gebruiken om zo alle geheimen van de uitbreiding te ontdekken, want er zijn er ontzettend veel.
Conclusie
Is Shadow of the Erdtree het prijskaartje van € 39,99 waard? Ja, zonder enige twijfel. De uitbreiding kent een uitgestrekt landschap waarin vrijwel alle uithoeken te bereiken zijn, wat ook de moeite waard is. Gooi daar een berg aan nieuwe content bij in de vorm van wapen classes en dus wapens, spreuken, Ashes of War en meer om allerlei nieuwe builds uit te werken. Qua gameplay heeft Shadow of the Erdtree tientallen uren aan speelplezier te bieden en bij momenten is het natuurlijk erg pittig, wat uiteindelijk voor die kenmerkende voldoening zorgt. De uitbreiding bouwt uiteindelijk vooral verder op de uitstekende basis van Elden Ring wat het een must-have maakt voor alle spelers.
Heb echt spijt dat ik het geduld voor deze soort games niet heb.
Ik geraak veel te snel gefrustreerd als het niet lukt, wat het op zich gewoon voor mij niet leuk maakt..
Want lijkt me echt een vette game
@redactie Het staat niet nadrukkelijk vermeld, maar je begint dus kwa build helemaal opnieuw? En kwa uitrusting??
Sws gaat deze er bij mij komen. Zin in 🙂
@rafc1880: haha ja, geduld is wel een vereiste idd. Als ik merk dat ik gefrustreerd raak dan kan ik daar echt de humor van inzien. En als ik merk dat ik mn controller door de ruiten wil smijten dan stop ik ermee.
Maar Elden ring is een open wereld game. Als een eindbaas te moeilijk blijft, kan je gwn wat anders doen. Daarnaast kan je bij de moeilijke eindbazen ook meestal online hulp vragen mits je psplus hebt.
Ik zou het een kans geven. Het is nog steeds mn favoriete game op de ps5
@Tranquilo: haha, wel toepasselijk dat je nickname ´tranquilo´ is.
Ik heb hem in m´n bezit gehad maar kwam er nooit echt in. Heb een maandje (wanneer ik kon met m´n kids) gespeeld en dan nog kreeg ik de kriebels van het spel. Haha
@rafc1880: haha, lekker laten voor wat het is dan.
@Tranquilo: Nee daar hoef je geen zorgen over te maken. Je kan de uitbreiding gewoon starten met je huidige build, stats, wapens, gears, etc. Je level heeft alleen minder invloed, omdat de kracht van je personage dus meer komt van de Scadutree fragmenten.
Deze ga ik zeker in de sale halen, nu voorlopig nog niet, want ben pas net echt begonnen met elden ring… Voor ik überhaupt bij 1 van die genoemde bazen ben ben ik minstens 6 maanden verder.
Overigens ben ik wel voorstander van deze vorm van DLC, pas speelbaar als je aan ingame voorwaardes voldoet. Dat mogen meer developers doen.
@Ezio Auditore da Firenze: Oo jammer. Ik ben nu level 234 dacht ik (ben al meer als een jaar uit het spel). Maar mijn hoge level is nu dus niet zo hoog meer in de DLC.
@Anoniem-8672: huh is dat niet hoog in de dlc? dan kom ik met +-level 130. Ben bang dat het een zware klus voor me gaat zijn en het sado-pakje weer van stal kan halen 🙂
@Jason28: Maar ik ben heel slecht in deze games. Vandaar in m’n level zo hoog 😉 Normaal ga ik niet verder dan level 169 in de fromSoftware games.
@Anoniem-8432: maar hoe haal je dan zo’n hoog level? Grinden? Ik ben er ook niet al te best in, leeftijd denk ik 🙁
@Anoniem-6110: gewoon spelen. Heb een karakter van level 175 na zo’n beetje alles gedaan te hebben.
@Anoniem-6110: ik ben level 248 maar dat is na een paar playtroughs. Na de eerste playtrough was ik level 160.
@Anoniem-8672: @Jason28: Beide levels waarop jullie zijn moet te doen zijn, uiteraard kan de moeilijkheid schelen afhankelijk van jullie builds, NG± en andere factoren. Je zal in het begin je eenmaal wat zwakker voelen vanwege het nieuwe level systeem in de uitbreiding.
@Ezio Auditore da Firenze: ah oké, thanks
@Anoniem-6110:
Nee het ligt niet aan m’n leeftijd43. Speel de games al vanaf Demon’s Souls 🙂 Heb alleen Bloodborne 100% gehaald. Ik help altijd véél mensen Bazen verslaan, zo kom ik aan mijn hoge level.
@Ezio Auditore da Firenze: A oke. Plus ik lig er al meer als 1.5 jaar uit. 🙂 🙂
Dus als je het spel 3 keer hebt uitgespeeld. Begin je de dlc op ng+ 3?
@Anoniem-4198: Ik had hetzelfde probleem, was in het begin zeker weer even wennen dus houd je hart vast haha
@Anoniem-309: Dat vermoed ik wel, dat is bij de voorgaande Soulsborne games van FromSoftware ook zo gegaan.
@Ezio Auditore da Firenze: Ja plus dat ik niet zo goed ben in deze games, wordt ik zonder zwembandjes in het diepe gegooid. Heb het spel 2 dagen terug even opgestart om te kijken waar ik toen mee bezig was. Blijkt dat ik toen aan het testen was met wapens/spreuken/combinaties enz. Ben nu echt helemaal de weg kwijt tussen alles wat ik heb.
@Anoniem-1162: probeer niet te veel je inventory te ontrafelen, je hebt zoveel op den duur dat het onmogelijk is om te weten waar alles voor dient. Probeer je ook te focussen op je build, spreuken en magic enz is ook best wel advanced, als je een goeie vechtersbuild maakt heb je dat allemaal niet nodig en wordt het misschien leuker. Er is een goeie grind-spot in moghwyn palace waar je zo’n 40000 runes in 5 minuten kan verdienen om lekker je build te upgraden voor de dlc als je denkt dat je nog niet hoog genoeg bent.
@Jason28: Ik ben een mix van magie en lichte zwaarden… Vandaar lv 232. Gebruik het 9+ bloodzwaard 9+ speciale dolk, 9+ vleugelzwaard. Mijn Bloodzwaard/speciale dolk/magie doen veel schade bij de standaard vijanden. Maar inderdaad, nu ik er zo lang uit ben ‘verdwaal ik tussen alles wat ik heb’.
@Anoniem-2315: level 232 is echt wel hoog, zo kom je de dlc wel door denk ik. Ik ga nog even door grinden, zit op 136 nu, en moet ook nog wat delen van de basisgame af maken voor ik aan de dlc ga beginnen.
@Anoniem-2315: speciale wapens gaan tot +10, daar zou ik nog even wat aan doen. Vaak +10 geeft de S scaling voor de stats dus is het wel waard.
@Jason28: 232 wordt supersimpel, ik ben 185 en nog geen moment echt moeilijk geweest. Heb wel een int build met de focus op charged attacks, met night comet maak je overal binnen no time korte metten mee
@Jason28: Heb 1 adhd baas baas in de potten dungeon verslaan.
@Anoniem-1811: Ik ben wel een mix build level 232. Ik weet dat ik mijn wapens naar +10 kan krijgen, maar ik heb maar 2 stenen om dit te doen, en die wil ik misschien voor andere wapens gebruiken.
@Anoniem-1811: night comet
Ja die gebruik ik ook.
@Anoniem-4633: dat is wel weinig na 1 playthrough, had er zelf 8 in totaal.
Ik vind alle bazen in de dlc tot vooralsnog flink adhd hebben: eindeloze combo’s, constant aanvallen en daarbovenop nog heel veel AoE. Best tegenvallend vind ik ze.