Preview: South Park: The Stick of Truth – Er zijn door de jaren heen verschillende South Park games gemaakt, maar op de huidige generatie consoles is er tot op heden nog geen verschenen. THQ was met een game bezig, maar doordat zij failliet zijn gegaan was er kort een moment dat de game nooit meer het daglicht zou zien. Gelukkig sprong Ubisoft in de bres en nam het de game over van THQ om verder af te maken… of eigenlijk, beter te maken. Wij zagen de game op de E3 in actie en vonden het vermakelijk.

Uitstel doet de game goed

South Park: The Stick of Truth was eigenlijk zo goed als klaar voor een release in de eerste helft van dit jaar, maar nadat Ubisoft de game overnam hebben ze de release voor onbepaalde tijd uitgesteld. De voornaamste reden was dat de kwaliteit niet overeenkwam met de standaard van Ubisoft en de ontwikkelaar heeft hierdoor meer tijd gekregen om de game te veranderen, te verbeteren en verder af te maken. Een goede zaak zou je zeggen en hoe dat gaat uitpakken is nog even afwachten. Wel kunnen je nu al wat informatie toespelen op basis van een presentatie die de heerlijke South Park humor goed over wist te brengen.

Voor iedereen die nog niet bekend is met deze game hier een korte toelichting. Je komt in South Park terecht als een zogenaamde ‘The New Kid’. In South Park is een strijd gaande om The Stick of Truth en om deze magische houten tak te bemachtigen hebben twee kampen het tegen elkaar opgenomen. Jij komt midden in een strijd terecht en zult hierbij keuzes moeten maken aangaande het verdere verloop van het verhaal en vanzelfsprekend zul je de brede variatie aan bekende personages tegenkomen.

Audiovisueel klopt alles

De bedenkers van de serie hebben hun medewerking verleent aan de game en dat is er aan alles af te zien. Zo kennen alle personages de juiste uiterlijke kenmerken, voice-acting en meer. Nu is het visueel niet al te moeilijk, aangezien de game de visuele stijl van de televisieserie gebruikt. Hierdoor voel je je als fan gelijk vertrouwd met de 2D ervaring die de game je op kenmerkende wijze voor zal schotelen. Maar dat is niet alles, want ook het verhaal en de humor komen voort uit het brein van Trey Parker en Matt Stone.

De invulling van het geheel op audiovisueel vlak evenals het verhaal dat verweven is met de gameplay zijn aspecten waar we ons weinig tot geen zorgen over hoeven te maken. Door de goede samenwerking tussen Obsidian Entertainment (ontwikkelaar) en de bedenkers van South Park zal de kwaliteit in dat opzicht gewaarborgd blijven. Veel interessanter is dan ook de gameplay, want hier komt de kracht van creativiteit van de ontwikkelaar pas echt om de hoek kijken en in deze game kiest Obsidian ervoor om er een actie RPG van te maken die gebruik maakt van het turn-based concept.

Gaandeweg zul je in vele verschillende gevechten belanden die getriggered worden door tegen een vijand aan te lopen. Gevolg is dat je in een mini-arena terecht komt waar je tegenover andere figuren uit het South Park universum staat en je kunt elkaar hier bestoken met allerlei aanvallen. Deze aanvallen zijn uiterst grappig te noemen, want het varieert van een ruft laten zodat er een vuurbal afgevuurd wordt, water over vijanden gooien en er stroom opzetten, je drol meenemen en deze op de vijand gooien en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Lekker grof zoals we gewend zijn

Het grove aspect waar South Park zo om bekend staat komt overal terug in de gameplay, zo zijn de aanvallen redelijk sadistisch en ook in de dialogen kan het er hard aan toe gaan. Omdat je een nieuwkomer in South Park bent krijg je al snel de naam Douchebag opgedrukt en Cartman wordt in de game ‘Wizard Fatass’ genoemd om maar even een beeld te schetsen. Dan zijn er nog andere grove, maar subtiele details zoals een kat met een hakenkruisband om z’n poot die de Hitlergroet doet en meer. Je moet het maar verzinnen zeg. Goed, het is een goede indicatie voor wat je kunt verwachten en overduidelijk zal de game geen blad voor de mond nemen en heerlijk grof zijn, zoals je dat van South Park gewend bent.

Hoe de gameplay zich verder zal verspreiden over verschillende elementen is nog een beetje de vraag, want naast een hoop dialogen, het een beetje voortbewegen van de figuren kregen we verder weinig spannends te zien. Additionele opties die getoond werden waren onder andere mogelijkheden dat je jezelf kon verkleinen en zo door bepaalde doorgangen kon gaan om de tegenstander vanaf de andere kant te bestoken. Ook zul je met een soort katapult op willekeurige momenten vijanden onder vuur kunnen nemen en meer, maar in essentie komt het ogenschijnlijk vooral neer op turn-based vechten en genieten van het verhaal met bijbehorende dialogen.

Voorlopige conclusie:

Waar de game in ieder geval in uitblinkt is de absurde variëteit aan wapens en grove insteek die gezamenlijk met de kenmerkende stijl zomaar eens een uiterst goede game op kunnen leveren. De humor zat er volop in en tijdens de presentatie waren er voldoende momenten waarop de aanwezigen in de lach schoten en dat is precies wat de game wil doen los van het feit dat het je een vermakelijk avontuur voor wil schotelen. Of de gameplay uiteindelijk ook gevarieerd en interessant genoeg zal zijn voor de langere termijn moet nog blijken, maar dat het vermakelijk gaat worden staat buiten kijf.