Gespeeld: Pro Evolution Soccer 2015 – Vorig jaar koos Konami ervoor om Pro Evolution Soccer niet gelijk naar de next-gen consoles te brengen. PES 2014 kwam wel naar de PlayStation 3 en Xbox 360, maar niet naar de PlayStation 4 en Xbox One, maar gelukkig brengt Konami Pro Evolution Soccer 2015 wel uit voor onder andere de PlayStation 4. Achteraf gezien zou dit best wel eens een verstandige keuze kunnen zijn geweest van Konami, omdat ze op die manier meer tijd hebben gekregen om hun Fox Engine (waar PES tegenwoordig op draait) te optimaliseren voor de ‘next-gen’ consoles. Tijdens de afgelopen E3 hadden wij al de kans om voor de eerste keer PES 2015 te spelen en dat beviel ons beter dan we verwacht hadden.

Meer de focus op het spelplezier dan op realisme

Het spelplezier moet weer terugkomen. Konami weet immers dat het qua realisme het momenteel zal afleggen tegen EA’s FIFA, al is dat laatste ook nooit het sterke punt van de serie geweest. Om nou te zeggen dat PES altijd een over-the-top arcade footie is geweest gaat dan weer wat ver, maar honderd procent realistisch was het allerminst. Maar maakt dat wat uit? Iedereen die vooral de eerdere delen van PES heeft gespeeld kan zich vast nog herinneren dat er dankzij het hoge speltempo de gaafste aanvallen op de mat werden gelegd en de meest waanzinnige goals werden gescoord, dingen waardoor Konami’s footie juist zo populair is geworden.

Tijdens onze speelsessie met PES 2015 waren de doelpunten weliswaar schaars, maar waren we vrijwel gelijk gewend aan de besturing, wat mede komt door de gameplay. Die voelt namelijk soepel aan, wat mede ingegeven wordt door de vloeiende animaties die de spelers en ook de bal zelf lijken te hebben meegekregen. Opvallend is hoe snel je de controle dus kan hebben over het spel en dan met name over de bal wanneer je een pass van je medespeler in de voeten gespeeld krijgt. Diezelfde bal zie je tevens vaak genoeg over het veld rollen en stuiteren en dat klinkt op zichzelf misschien een beetje raar, maar het geeft wel het gevoel dat de bal echt een los object is.

Spelers reageren op de gebeurtenissen in het veld

In het verlengde daarvan valt tevens op hoe slim spelers kunnen reageren op wat er allemaal om hen heen op het veld gebeurt. Zo kan je middels het indrukken van een bepaalde knop weer een extra verdediger oproepen die zijn teamgenoot komt helpen om druk te zetten op de tegenstander met de bal. Diezelfde verdediger zal tegelijkertijd proberen om de looplijn van de andere tegenstanders af te snijden om zo te voorkomen dat de bal vooruit gespeeld kan worden. De resterende verdedigers zullen als gevolg daarvan weer druk naar voren uitoefenen om de gaten die achterin ontstaan zijn op te vullen. Duels worden daarbij uitgevochten op het scherpst van de snede, waarbij spelers elkaar flink duwen om als eerst bij de bal te komen.

Naast het verdedigen zullen aanvallers tevens veel scherper zijn om, als de mogelijkheid zich aandient, weg te sprinten en de verdedigers daarbij hun hielen te laten zien. Wanneer een steekpass langs de verdedigers in de voeten belandt van een aanvaller, hoeft dit echter niet gelijk te betekenen dat je als verdediger verslagen bent. De snelheid die jij daarbij als middenvelder in je pass legt, is een bepalende factor om eventueel een grote kans te creëren. Verdedigers hebben namelijk vaak alsnog de kans om de aanvaller in te halen en hem te bal te ontfutselen. De beste manier om een verdediging te ontregelen lijkt nog steeds het veelvuldig gebruik maken van één-twee combinaties te zijn. Zo ben je de druk zettende verdedigers vaak te snel af, mits je uiteraard deze tactiek goed in de vingers hebt.

Grafisch netjes

Konami gebruikt tegenwoordig de Fox Engine voor PES, het is dezelfde engine als die gebruikt wordt voor bijvoorbeeld Metal Gear Solid V: Ground Zeroes en Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, en het moet gezegd worden dat PES 2015 daardoor grafisch zeer strak oogt. Het publiek lijkt nu meer tot leven te komen en ook de spelersmodellen zien er voor PES-maatstaven netjes uit. Bekende spelers herken je nu sneller dan voorheen het geval was. Daar moeten we wel eerlijk bij zeggen dat we tijdens onze speelsessie enkel konden spelen met Bayern München en Juventus, en dat we nog niet weten hoe de spelers van de andere teams zijn vormgegeven. Het lijkt ons echter aannemelijk dat je straks, wanneer alle teams volledig aanwezig zullen zijn, ook spelers als Messi, Ronaldo en Ibrahimovic makkelijk zult kunnen herkennen.

Het ontbreken van bepaalde licenties

Wat de Pro Evolution Soccer reeks tot nu altijd parten heeft gespeeld, is het gebrek aan bekende licenties. Er zijn natuurlijk gamers die hier maling aan hebben en die PES kiezen vanwege de kenmerkende gameplay die je voorgeschoteld krijgt. Toch doet het ontbreken van bepaalde licenties voor sommige nafbreuk aan de spelbeleving en het is dan ook geen geheim dat Konami hierin nog steeds achterloopt op EA. EA mag dan ook meer geld uitgeven om deze licenties op te kopen. Toch zal Konami zich hieraan enigszins moeten zien vast te klampen. Je kan natuurlijk eigenhandig via de edit-modus het één en ander gaan zitten aanpassen, maar het lijkt ons dat je vooraf liever hebt dat alle licenties gelijk kloppen. Konami beloofde hierin wederom beterschap, al wilde men daar momenteel verder nog niks over prijsgeven

Voorlopige conclusie:

Het is nog wat vroeg, maar wat we tijdens de afgelopen E3 van PES 2015 te spelen kregen, stemde ons zeer tevreden. In dit stadium voelt de gameplay al zeer solide aan, waarbij je gezien het speltempo de vergelijking kan trekken met PES 5 en PES 6, twee van de betere delen uit de reeks. Op grafisch vlak kunnen we stellen dat Konami zijn werk beter heeft gedaan en dat de Fox Engine daarbij zeker zijn dienst bewijst. De spelers, het veld, het stadion en het publiek… alles ziet er strakker uit. De game oogt weliswaar niet zo gedetailleerd als zijn grote concurrent, maar daar gaat het bij PES hoofdzakelijk ook niet om. Het stokpaardje is altijd de gameplay geweest en daarmee lijkt PES 2015 later dit jaar eindelijk weer hoge ogen te gaan gooien.