Second Opinion: Destiny – Hoe nu verder? – Soms vraag je om een second opinion in verband met een medische reden en je wilt de mening van een andere arts horen over jouw gezondheid. In deze nieuwe rubriek doen we eigenlijk hetzelfde, maar dan toch net iets anders. We kijken terug naar de release van een game en in welke staat die nu verkeert. Een review is een momentopname waarbij we in korte tijd een game spelen en onze mening geven over wat we hebben gespeeld. Dit kan wel eens veranderen over een langere tijd gezien bepaalde veranderingen of doordat we meer kennis hebben vergaard. De game in kwestie – en meteen het startschot van deze rubriek – is Destiny.
Een andere mening van dezelfde persoon
Ja, ik heb zelf begin september de review geschreven en toen Destiny velen uren gespeeld. Wat dat betreft, blijf ik bij mijn punten die ik daarin heb aangegeven en ook bij mijn cijfer. Toen gaf ik de game een 8 en dat zal niet veranderen. Maar toch wil ik wat nuance brengen in hoe ik Destiny nu ervaar en wat mijn hoop voor de toekomst is. Bungie en Activision hebben namelijk een 10-jarig plan voor de serie, maar mijn grote vraag is of dit ze gaat lukken met de staat waarin Destiny nu verkeert. Zoals ik al aangaf in mijn review, is Destiny nog verre van legendarisch. Ik gebruikte daarbij deels de slogan van de game zelf, want ze pretendeerden dat je zelf legendarisch kan worden.
Voel ik me nu legendarisch in Destiny? Nee, maar ik vermaak me er goed mee tot een bepaald punt, want zoals ik in de review liet weten, wordt de game snel repetitief. Dit komt doordat je bij de vele missies aan het einde iets moet scannen met je Ghost of een eindbaas moet verslaan en dat meestal op dezelfde wijze. De missie Sword of Crota is bijvoorbeeld een welkome afwisseling waarbij je eens wat anders doet. Door de opzet van de game (zeker als je geen fan bent van The Crucible) wordt het door een gebrek aan content zeer repetitief. Ja, de wereld is geweldig vormgegeven en de stijl is naar mijn mening prachtig, maar het heeft te weinig body, om het zo maar te zeggen.
Weinig binding tussen verhaal en speler
Daarnaast heeft Bungie een geschiedenis wat betreft storytelling, want de Halo games staan bekend om het verhaal, maar ook de epische ervaring. Als ik een willekeurig deel naast Destiny neerleg, zie ik al snel het verschil. Destiny bevat een fraaie wereld, maar het verhaal stelt echt weinig voor, omdat het geen hart lijkt te hebben. Dit is iets dat niet alleen ik ervaar, maar ook om me heen veel hoor. Men heeft geen binding met de Ghost, The Traveller of het grote doel. Er lijkt geen band te zijn tussen de game en de speler op dat vlak. Waar Bungie een echt sci-fi epos had kunnen neerzetten, voelt het nu zeer oppervlakkig aan
Dit komt denk ik door verschillende zaken, zoals de Ghost die door Peter Dinklage wordt ingesproken, maar af en toe zo treurig klinkt dat je liever hebt dat hij zijn klep dicht houdt. Wat tevens niet helpt is dat het verhaal grotendeels wordt verteld via laadschermen en dat jouw Guardian tijdens cut-scènes amper praat of zijn gezicht laat zien. Het voelt allemaal leeg aan en op het einde weet je dat je de DLC moet kopen om de rest van het flinterdunne verhaal te weten te komen. Hoe het verhaal verder gaat in de uitbreidingen weet ik niet, maar mijn verwachtingen zijn nu al flink naar beneden bijgesteld.
Waarom speel je Destiny nog?
De opzet van de verhaalmissies zijn dus redelijk eentonig en doordat je hier dagelijks een beloning voor krijgt (Daily Heroic), speel je ze waarschijnlijk nog geregeld. Je wilt namelijk je Hunter, Warlock of Titan naar level 30 brengen om de Raid, Vault of Glass, op hard te kunnen spelen. Na level 20 ben je eigenlijk constant aan het grinden om nieuw armor of wapens te verkrijgen en dat vooral als je de The Crucible vermijdt. De weg hiernaartoe kan door het gebrek aan content al redelijk repetitief zijn, maar als speler blijf je toch doorgaan omdat je wellicht wel een legendary of zelfs een exotic wapen kan krijgen. De beloningen hebben mij zeker gemotiveerd om toch nog een keer die Strike te spelen die ik al zeker 10 keer gespeeld heb. Je speelt eigenlijk alleen door om al die items te verkrijgen en meer niet. Althans, dat gevoel heb ik bij de game momenteel.
De Raid is een lichtpuntje
Het samen spelen is sowieso één van de sterkste punten van de game en dan vooral in de Vault of Glass, want daarin is teamwork belangrijk. Dan komt de kracht van Destiny en de epische ervaring echt naar boven. Dit is vooral als je de Raid de eerste paar keer speelde, maar toen kwamen de zogenaamde exploits. We hebben het al een aantal keer gehad over de farmgrot waarin je vlot veel loot kon krijgen en dergelijke ‘fouten’ in Destiny werden de afgelopen tijd flink benut, alsook in de Raid. Zo kon je de grote eindbaas Atheon simpel van het level afduwen. De community is bijzonder vindingrijk, zo blijkt wel.
Aan de andere kant laat dit ook weer zien dat Bungie de game niet goed getest heeft, maar de ontwikkelaar had dit kunnen zien door veelvuldig werk van de testers? Dat lijkt me persoonlijk sterk, want Bungie heeft zelf niet miljoenen testers in huis. Toch lijkt het er op dat hier weinig aandacht naar uit is gegaan, want ook bij diverse Strikes zijn er allerlei manieren die neerkomen op exploits. Het gebruik maken van oneffenheden om zo een ogenschijnlijke moeilijke Strike kinderlijk eenvoudig te overleven. Weg uitdaging, maar wel makkelijk de Strike gehaald en de beloning is binnen. Gamers willen alles snel krijgen (logisch) en gaan dus van alles uitproberen.
De toekomst van Destiny
Destiny is momenteel een munt die de goede of de slechte kant op kan vallen voor Bungie en Activision, want het is wel duidelijk dat de game bij veel spelers de verwachtingen niet heeft waargemaakt en dat er nog een hoop moet gebeuren om de potentie die erin zit eruit te halen. De eerste uitbreiding, The Dark Below, heeft inmiddels een datum en zal begin december verschijnen, maar of deze en de tweede uitbreiding voor enige variatie in de ervaring zullen zorgen, is onzeker. Zo bevat de DLC een drietal missies, maar als deze qua opzet gelijk zijn in duur en hoe je ze moet benaderen, zal dit niet genoeg zijn – zeker als het verhaal op dezelfde toon wordt voortgezet.
Er komt ook een nieuwe Raid waarin de Hive de vijand is en daar kijk ik persoonlijk nog het meeste naar uit, want dat is in de game het meest uitdagend en dat komt de coöp gameplay zeer sterk ten goede. Wat dan opvallend is, is dat er op de PlayStation een tweetal nieuwe Strikes zijn waarvan eentje exclusief tot het najaar van 2015. Dit terwijl de eigenaars van de game op Xbox er maar eentje krijgen en ze wel hetzelfde bedrag moeten neerleggen voor de content. De ontbrekende content voor die versies zal dan volgend jaar kosteloos toegevoegd worden, maar spelen die dan nog wel Destiny? Dat is sowieso de grote vraag, want binnen nu en de komende weken krijgt Destiny veel concurrentie.
Ik merk om mij heen dat al veel spelers de game saai beginnen te vinden omdat ze vaak dezelfde missies of acties aan het doen zijn. Het begint als een soort verplichting aan te voelen, want ja, je wilt toch je Guardian levelen. Daarnaast zijn er ook veel spelers die door gebrek aan tijd of pech maar niet voorbij een bepaald level komen. Deze kunnen de Raid niet doen en haken dan af. Met releases, zoals Activision´s eigen Call of Duty: Advanced Warfare of Assassin´s Creed: Unity, bestaat de kans dat de community haar aandacht verschuift naar die games, wat dus voor een afname in spelers zorgt. Vanuit dat perspectief is het nu al het uur van de waarheid en dat kan wel eens bepalend worden voor de toekomst van de franchise.
Bungie luistert
Als laatste wil ik Bungie nog wel een groot compliment geven, want ze luisteren naar de community die is opgekomen na de release. Destiny is merkbaar een game met een sterke community die een duidelijke mening heeft. Bungie luistert er ook naar en past dingen aan, zoals de Engrams die voor nogal veel teleurstelling zorgden. Men weet ook dat bepaalde wapens te sterk zijn of juist te zwak, en zoekt naar een balans. Als ontwikkelaar wil men dat spelers zich vermaken met de game, maar ook dat je het speelt volgens hun regels, wat niet altijd goed valt. Met miljoenen spelers is dat ook niet zo gek, maar Bungie moet hier vooral van leren, want de doelgroep is uiteindelijk het belangrijkste. Nu en voor de toekomst.
Oké, het is wat lang geworden, net als de review van toen, maar over Destiny kan ik niet kort zijn. Het was een game waar ik naarmate de release naderde steeds enthousiaster over werd, maar na de beta toch wat zorgen kreeg over het verhaal en de missies. Deze bleken gegrond, maar nog steeds vermaak ik me door de gameplay en actie in de game. Het begint nu overigens wel doordat ik zo vaak dezelfde missies en Strikes speel steeds meer af te nemen. Door het samenspel met andere Guardians in de Strikes en vooral in de Raid blijft het nog leuk. Met de nadruk op “nog” en daarom hoop ik dat de uitbreidingen de ervaring verfrissen met variatie en vernieuwingen.
Ik zie het op een andere manier. De mensen die Destiny op de eerste dag hebben gekocht trekken voorlopig aan het kortste eind. Dit is omdat er nu nog maar een heel beperkt aantal strikes en raids zijn. Als we straks een jaar verder, zijn er misschien wel tig nieuwe strikes en raids. Ik neem aan dat Destiny 2 en 3 de strikes van de Destiny 1 gewoon meenemen omdat het een project werd van 10 jaar. Als we de beloftes van Bungie en Activision mogen geloven zijn we over 5 jaar alles vergeten wat we hier nu zien. met een beetje mazzel komen we dan om in de strikes en de raids.
Goed artikel, kan mij hier volledig in vinden.
Hoewel Destiny voor mij nog steeds vermakelijk is, had ik eerlijk gezegd ook meer verwacht en vindt dat de dlc qua prijs wel wat minder had gemogen als je ziet wat je ervoor krijgt.
Heb destiny niet gespeeld, maar volgens mij krijf je totaal geen band met de personage die je speelt. Mss deel 2 maar 3th person maken en ook mss andere wapens dan alleen geweren en wat epische gevechten.
Voor mij de aanfluiting van 2014.
@Roelwijts als je het totaal aantal uren dat je tot nu toe Destiny gespeeld hebt afzet tegen de kostprijs van gratis gekregen Destiny promo dan heb je toch behoorlijk wat waar voor je geld gekregen tot nu toe aangezien je nog vrijwel dagelijks Destiny speelt. Toch?
@92.69.225..xxx: vergelijk het met fifa 15, slechtste fifa ooit maar je stopt er wel vele uren is, is het dan goed of niet?
Ik vind het eigenlijk gewoon geen leuk spel. Zonde van de aankoop.
@92.69.225..xxx: En dan mag ik dus niet kritisch zijn?
Ik speel het nog dagelijks vanwege de redenen die ik noem: samenspel en de raid. Alleen neemt mijn enthousiasme en zin steeds meer af om te spelen. Ja, ik speel de Night Fall straks weer en de Raid, maar puur voor nieuwe loot. Als andere games verschijnen ga ik alleen daar aandacht aan besteden.
Leuke column, goed bedacht!
Ik ben zelf best te spreken over Destiny, maar ik zie niet in hoe deze game 10 jaar op de voorgrond gaat blijven als ze geen radicale vernieuwingen doorvoeren. Ik heb me tot level 24 enorm vermaakt met de game, maar heb hem daarna verkocht. Wat je in de tekst vermeldt, het is een grind-fest na level 20 en als je aan het einde van een strike even je verbinding kwijt raakt (kan geen kabel aanleggen helaas), dan kan je weer opnieuw. Op die manier was ik snel klaar met de end-game content.
Maar dat probleem daargelaten, ik zie niet in hoe deze game dus 10 jaar op de voorgrond kan blijven. De multiplayer (PvP) is leuk, maar ik vind het niet in de buurt komen bij de actie van Halo of Call of Duty (waar ik de PvP van Destiny het meest mee vergelijk), De wapens voelen niet precies genoeg aan, met de dubbel jumps en special attacks is het soms een grote chaos en ik was ook niet enorm te spreken over de maps.
Dan blijft dus de singleplayer staan, en die draait grotendeels om het verhaal, de strikes en de raids. Aangezien het verhaal matig is valt die al weg.
Dan zouden de strikes en raids deze game dus 10 jaar moeten onderhouden, tenzij ze een compleet nieuwe mode bedenken die de mensen Destiny laat blijven spelen (good luck with that!).
Ik blijf Destiny wel volgen, maar ik verwacht niet dat ik de game weer koop om de DLC te spelen. En een vervolg? Kleine kans. Als ik een goed PVP shooter wil zijn er betere opties en als ik een shooter met RPG elementen wil spelen dan komt The Division er straks aan.
Die laatste was ik dus, want via browser. (Roel/Faunus) 😛
Second opinion? Met allerespect het ziet eruit als een forum post op bungie.net
@82.74.47.xxx: Misschien komt dit doordat meerdere dit ervaren wat kan.
@83.81.198 volgens mij was de vraag van @92.69.225 niet aan jou maar aan Roel en bovendien spreekt @92.69.225 nergens over kritiek? Roel is nu eenmaal een beroepsklager, bekijk voor de grap zn twitter maar een keer, alleen maar klagen,klagen,klagen,klagen,klagen…….
ik persoonlijk vind dat je veel meer moet krijgen als je de RAID heb uit gespeeld .
dit heb ik 5 a 6 keer gedaan zowel op normaal als hard en ik ben nog altijd niet level 30 . dit komt omdat je altijd rommel krijgt in die RAID .
ik ben nu level 29.5 en ik doe geen moeiten meer om verder te doen zolang er geen oplossing komt om een hoger level te bereiken .
ben het volledig eens met het artikel. Ben nu level 29,5 en het enige wat er dan nog te doen is, is de raid.
Zijn nu eindelijk zover dat we met een redelijk vast team de raid kunnen spelen en zijn nog aan het leren.
De raid is de enige reden dat ik destiny nog opstart.
Ik snap niet zo Goed waarom er zo weinig missies zijn, de wereld is gigantisch en toch loop ik steeds door dezelfde stukken. Bungie had gewoon meer missies moeten maken waarbij je in plaats van a naar b van c naar d loopt. Verhaal hoeft er noet bij alleen een andere route door de levels had al veel herhaling gescheeld.
Ik start
Destiny alleen nog op als men de raid gaat spelen.
Verser ga ik lekker metro redux spelennala
Volgende week alle schapen CoD aan jet spelen zijn….
Kut game
@92.69.236.xxx: Klagen mag als iets niet goed gaat, zoals het PSN en de servers van Destiny en Driveclub. De laatste tijd is het zo vaak raak wat op een gegeven moment frustrerend wordt. Daar moet je als consument (wat ik zelf ook ben) kritisch over zijn, want je wil een product wat werkt. Twitter is dan een uitlaatklep en laat me dan weleens gaan. True, maar ja je kunt me ook niet volgen. 😉
@Faunus:
Je niet volgen is dan ook wat ik doe
Heb em digitaal gekocht… EN HEB ER SPIJT VAN.
Dit is echt weggegooid geld.
Als ik de dvd had kon ik em tenminste nog terugbrengen naar GM.
In afwachting van GTA V, FC 4 en AC Unity… speel ik Destiny uit verveling.
Ik vind het een goeie game maar je moet er teveel tijd aan besteden om alles eruit te halen. Ik kan die raids niet doen, en na zoveel uur heb ik nog steeds geen legendary gear. Echt een teleurstelling. Hij ligt alweer een tijdje in de kast. Ze mogen wel wat wapens of iets geven bij inactiviteit om me toch weer te triggeren.
Er mogen van mij veel meer missies en planeten bij komen. Er zit zoals vermeld veel te weinig content in de game.
Ook vind ik de wapens en armor erg aan de schaarse kant. Zo rare/legendarisch/exotic is een wapen/armor niet als iedereen het gewoon kan kopen in een winkel, of iedereen dezelfde bounty heeft gedaan met als reward dezelfde als andere mensen. Ook de status van wapens/armor zijn vrijwel identiek. Geeft voor mij minder het gevoel om de game nog vaak te spelen. Ze hadden de wapens/armor beter kunnen doen zoals met Diablo/borderlands. Daar is bijna geen enkel wapen identiek.
Ben nu lvl 22 en ben de game al beu door de herhalingen. Weet van anderen die al twee weken lvl 30 zijn dat ze de DLC niet gaan halen omdat ze dan straks zich weer zitten te vervelen als ze lvl 32 zijn. Die stappen over naar een van de topgames die de komende weken uit gaat komen.
Ik heb geen hekel aan grinden (4000 in WoW en 1500 uur in Diablo 3) maar bij Destiny is zo weinig variatie dat ze al blij mogen zijn als ze de 5 jaar vol gaan maken. Als de games voor de X1 en PS4 straks met regelmaat uit gaan komen dan zit niemand er meer op te wachten om elke keer opnieuw DLC te kopen om vervolgens weer een kleine uitbreiding te hebben. Laten we wel wezen, de komende DLC voegt weinig toe, dat houdt mensen echt geen maanden bezig.
Miskoop 2014
Heb em alweer ingeruild, werd na een tijdje erg saai
@7th-son: Hele goede punten idd. Exotic wapens gaan qua damage maar tot 300 wat hetzelfde is als de legendary wapens. Waarom niet 320-340 denk ik dan. Ze hebben wel unieke eigenschappen though. Verder wel tevreden al zijn de Bad Juju en Thorn te slap, maar daar werkt Bungie aan.
Meer planeten is zeker een must, maar vooral meer interactie met de wereld wat nu alleen maar met de Ghost gaat. Het heeft in vergelijking met andere games uit het genre te weinig om het lijf. Weet dan Bungie hier wat aan kan doen en hoop er op.
Goed geschreven stukje, kan me ook wel vinden in de beoordeling van Destiny.
Het enige wat ik mis, althans, wat ik ervaar, mijn vriendenlijst is sinds Destiny geëxplodeerd, als de bedoeling van Bungie is geweest om het social gedoe van Facebook e.d. naar de consoles te brengen, is dat in mijn geval aardig gelukt.
@82.74.148.xxx: Ja, dat heb ik ook. Niet echt vermeld in de tekst, maar heb het wel over de grote community die is opgekomen. Mijn vriendenlijst is ook flink gegroeid sinds de release van de game.
Klopt als een bus Roel..
Ook ik raak langzaam maar zeker een beetje Destiny moe!
Als voorbeeld: elke dag wel weer dezelfde bounties bij de bounty hunter! Elke keer weer: 6 patrol missies daar, of maak die af met heroic, of als je dan een patrol missie doet, zijn ze ook vaak hetzelfde! Maak een patrol missie wat uitdagender, of wat meer gevarieerd in plaats van verzamel dit of dat..
De dailys en weeklys waar ik eerst reikhalzend naar uitkeek zijn ook geen verplichte kost meer voor me, soms sla ik ze zelfs over.
Voorheen keek ik ook elke week weer uit naar dinsdag, dan zou er weer wat nieuws worden toegevoegd namelijk, maar drie weken terug hebben we al de laatste toevoeging gezien in de vorm van het Iron Banner toernooi, en dat is nou net niet aan mij besteed!
PvP is leuk, maar ik ben er nou eenmaal niet dol op in Destiny
Ook valt Xür in herhaling, niet bijzonder meer, voorheen elke vrijdag zoveel mogelijk Motes of Coins verzamelen en dan inleveren voor heftige prijzen, maar als je eenmaa een exotic borstplaat of helm hebt voor je 3 characters is er ook niks meer aan!
Tja die wapens, leuk hoor maar sommige wapens heb je veel minder aan dan andere exotic wapens waar je vaak veel meer moeite voor hebt moeten doen.
Het snel willen levelen wat niet lukt, vind ik persoonlijk minder storend, gewoon zoveel Vanguard Marks verdienen en alles is te koop, of geluk hebben met een legendary engram… Maar het wordt wel vervelend als alles maar steeds hetzelfde is, zoals ik hierboven beschreven heb
Mijn verslaving zoals ik deze had vanaf 9 sept. tot een ruime week geleden is er wel vanaf, ik schuif nu regelmatig een ander schijfje in mijn favoriete console en dat heb ik wekenlang niet gedaan
Titan bijna level 28 en mijn warlock bijna level 15. Speel bijna alleen maar met vrienden en dan blijft het zeker leuk. Alleen de manier van beloning vind ik ruk. Je kan in crusibel 10 keer eerste worden en niks krijgen. En mensen die dik laatste worden krijgen legendary…
@vinnie1234: drm geef ik het op !
@vinnie1234: Ja, de random loot drop is af en toe zeer oneerlijk. Zelfs in de Raid, want 6x met mijn warlock gespeeld en geen 1x Raid armor. Speel ik hem voor de eerste keer met mijn titan en meteen kreeg ik leg armor. Met mijn hunter kreeg ik gelijk Raid chest armor. Wat is dat denk ik dan? Volledig random. Je moet toch een keer de kans krijgen om level 30 te worden zodat je de Raid op hard kan doen. Niet alleen is de Raid pittig, maar zelfs het verkrijgen van de uitrusting is voor velen amper te doen. :s
@Faunus: raid op hard kan ook op lvl 29
Ik doe liever 10 uur grinden , dan 1 uur cruxible wat is die multiplayer kut.
Ik als battlefield veteraan.
Ik vermaak me kostelijk met deze game, zelfs na ruim 6 dagen speeltijd. Ik weet niet waarom, maar het speelt heerlijk en ik heb plezier in de game.
Ben het eens dat de game story en content mist, vond de campaign ook erg teleurstellend.
Crucible moet je net leuk vinden idd. Ik pak af en toe een paar potjes mee, maar kan t geen uren spelen.
@213.93.19..xxx: Ja, over de gameplay hoor je me ook niet, want dat zit wel snor. Elke type Guardian is leuk om mee te spelen. Ik heb hetzelfde met de Crucible. Af en toe een paar potjes en vermaak me dan goed, want net leveldesign en goede balans.
@Denders: Ja, als je drie of vier level 30 erbij hebt. Dan nog is het flink grinden, want je doet veel minder schade als je onder dat level bent.
@Faunus: Dan moet je beter mikken maat. Precision damage is de key en de tactics kennen. Blijkbaar rennen nogal wat mensen erin. Dan heb je inderdaad damage output nodig, maar als je weet hoe je bazen neer kan halen dan is het makkelijk te doen.