DLC Special: Call of Duty: Advanced Warfare – Supremacy – Fans van Call of Duty: Advanced Warfare met een PS3 of PS4 zijn alweer toe aan het derde uitbreidingspakket genaamd Supremacy. Ter ere van deze DLC werd er nog niet zo lang geleden een launch party georganiseerd waar wij ook bij aanwezig waren. Hoe ons dat bevallen is, kan je hier nog eens terugkijken. Tijdens dat evenement konden we al even met deze uitbreiding aan de slag gaan, maar veel tijd hadden we toen niet om alle content goed te verkennen. Inmiddels hebben we op de PlayStation 4 de nodige uren in deze content kunnen steken en dus is het tijd geworden om een DLC Special hierover te publiceren.

Dezelfde opzet als altijd

Aan de opzet is niks veranderd, want we krijgen wederom vier nieuwe maps voor de multiplayer tot onze beschikking. Daarnaast krijgt de Exo Zombie modus ook weer een uitbreiding. Geen nieuw wapen deze keer, maar we kunnen wel nog steeds als een soort Tarzan door de levels heen slingeren in de Exo Grapple modus, die weer terugkeert. Veel meer valt er vooraf niet over deze nieuwe content te vertellen, laten we dus maar snel beginnen aan de gebruikelijke voorstelronde.

Skyrise

De eerste map voor de multiplayer die we erbij pakken, is gelijk een oude bekende. Misschien kan je het al uit de naam halen, maar anders helpen wij je graag een handje. Skyrise is een remake van de map Highrise die je in Call of Duty: Modern Warfare 2 kon spelen. Je speelt ergens hoog op het dak van een flatgebouw en aan weerszijde van dit dak vind je nog twee flatgebouwen, die weer een stuk hoger zijn. Je kan hier ervoor kiezen om niet dwars door het midden te lopen, maar via een gang onderlangs proberen te gaan om zo de vijand weer te verrassen. Doe je dat niet, dan heb je ergens in het midden nog de kans om via een gebouw naar beneden af te dalen of je kiest ervoor om dwars over de map en via het helikopterplatform naar de andere kant te gaan.

Dat is met name een korte uitleg die bedoeld is voor spelers die ‘nieuw’ zijn en die de originele map nog niet gespeeld hebben. Het Highrise van toen is echter niet meer het Skyrise van nu. Een logische constatering, al is dat meer ingegeven door de hoge sprongen die spelers nu kunnen maken. Doordat je nu met je Exo suit veel sneller bent en onder andere in de lucht even kan blijven hangen, krijgt de actie hierdoor een andere dynamiek. Dat heeft voor – en nadelen, want waar je vroeger nog moeite moest doen om hoger gelegen ‘camp-plekken’ te kunnen bereiken, daar is dit nu een stuk eenvoudiger. Eén sprong is vaak al voldoende om bij een hoger gelegen locatie te komen, al moeten we hierbij zeggen dat wij tijdens het spelen niet veel last van campers hebben gehad.

Parliament

De map Parliament speelt zich af op een militair vrachtschip dat stil ligt in de rivier de Theems, vlak voor het parlementsgebouw in Londen. Als je om je heen kijkt, zie je dat een gedeelte van dit parlementsgebouw verwoest is, al gaat het daar hier niet om. De actie vindt hier alleen plaats op het dek van het schip zelf. Met een aantal boost-jumps ben je zo vanaf het stuk aan de kade op het schip waar aan weerszijden weer een open stuk is. Het open stuk aan de ene kant is iets groter dan aan de andere kant, waarbij je via drie paden kan oversteken. Aan de buitenkant zijn de paden smaller dan in het midden, daar ga je door een klein gedeelte van het schip heen dat niet heel lang, maar vooral vrij breed is. Dit level is best vermakelijk om te spelen en dat komt mede omdat de opzet van de map ervoor zorgt dat de actie nooit van één kant komt. Je moet goed om je heen en boven je kijken, want spelers kunnen van alle kanten op je af komen en daardoor gaat het spelen in deze map niet snel vervelen.

Kremlin

Van Londen verplaatsen we ons naar het ondergesneeuwde Moskou alwaar er voornamelijk geknald wordt tussen twee hoge gebouwen die in de buurt staan van het Russische regeringspaleis, het Kemlin. Tussen deze twee hoge gebouwen in loopt onder andere een brug en dat is een plek waar je liever niet al te lang wilt bivakkeren. Ergens bovenin elk gebouw staat namelijk turret met een machinegeweer opgesteld en iemand anders kan je dan op zo’n moment makkelijk spotten en je door je kop schieten. Er is hier echter meer om rekening mee te houden, want aan weerszijden van de genoemde brug liggen een aantal mijnen in de sneeuw. Daar kan je in het begin nog makkelijk overheen lopen, maar ergens halverwege een potje is dat over. Dan betekent het einde verhaal wanneer je per ongeluk op zo’n mijn stapt en dat maakt de actie tegelijk weer een stukje spannender.

Compound

Tenslotte hebben we nog Compound, wat veruit de kleinste map van de vier is. Dit is eigenlijk een shooting-range waar het vooral draait om gevechten in betrekkelijke kleine ruimtes. Het is een map die cirkelvormig is en die best wat hoogteverschillen kent. Je kan in Compound dus naar hartenlust boost-jumps maken en als je een beetje een ervaren speler bent, dan zul je in deze map behoorlijk wat kills kunnen scoren. Ofschoon de opzet van deze map niet heel inspirerend overkomt, hebben we ons wel behoorlijk vermaakt tijdens het spelen van potjes in Compound. De tip die we je hier kunnen geven, is dat je wel scherp moet blijven omwille van tegenstanders die nogal eens in een hoekje schuilen (daar zijn er veel van) om je van daaruit te verrassen.

Exo Zombies – Carrier

Het derde hoofdstuk van Exo Zombies, Carrier, introduceert met Bruce Campell (onder andere bekend van The Evil Dead) een nieuw personage waar je mee kan spelen. Tevens krijg je een aantal nieuwe gadgets tot je beschikking die je graag zult willen gebruiken. Eerst even kort over de map zelf, die gesitueerd is op een groot vrachtschip. Het schip is vrij groot en je kan behoorlijk wat kanten op, al is er geen sprake van veel hoogteverschil in deze map. Dat je echter best wat deuren kan openen en redelijk wat gangen hebt waar je in kunt gaan, maakt het interessanter om deze map te gaan verkennen. Nog steeds kan je hier tot met maximaal vier personen tegelijk flink gaan knallen op zombies, daarbij is alleen het begin dit keer anders. Wanneer je met vier personen bent, dan begin je twee aan twee in een ander gedeelte van de map en je zult eerst een paar deuren open moeten maken om weer als groep bij elkaar te komen.

Nieuw qua gadgets zijn onder andere granaten waarmee je jezelf ergens heen kan teleporteren wanneer je ze een bepaalde kant op gooit. Daarnaast kan je ook granaten tot je beschikking krijgen die letterlijk direct afgaan zodra je ze ergens heen werpt. Ze zijn beide met name handig om te gebruiken wanneer je ingesloten dreigt te raken door een groep zombies. Wat ook nieuw is, is dat je nu een bepaald item op kan pakken waardoor iedereen uit je team een explosieve lading over zich heen krijgt of waardoor iedereen tijdelijk oneindig veel kogels heeft. Wat die explosieve lading betreft: je kunt hiermee tegen zombies aanlopen die dan uit elkaar spatten. Verder is Grenade Disposal nog een grappige toevoeging; dit is een klein spel dat je kunt spelen tussen de verschillende rondes door.

Conclusie

Wij hebben ons met het spelen van de Supremacy DLC voor Call of Duty: Advanced Warfare goed vermaakt. De maps voor de multiplayer zijn wederom zeer divers en zitten ook weer boordevol actie. Ze lijken qua opzet vooral meer compact dan de andere maps en dat is met name voor liefhebbers van gevechten in kleine ruimtes erg prettig. Skyrise willen we er graag nog even uitlichten, aangezien dit wat ons betreft een meer dan geslaagde make-over is geworden van de Highrise map uit Call of Duty: Modern Warfare 2. Helaas geen nieuw wapen dit keer, maar we krijgen met Carrier gelukkig een nog betere map om op zombies te gaan knallen. We hebben wat dat betreft geen klagen en fans van Call of Duty: Advanced Warfare kunnen deze DLC wat ons betreft dan ook prima aanschaffen.