Gespeeld: Battleborn – Gearbox Software bestaat al meer dan 15 jaar en staat vooral bekend om Brothers in Arms en meer recent Borderlands. Met de laatstgenoemde game wist de studio een first person shooter fraai te mixen met een RPG, die een eigenzinnige stijl heeft. Daarbij mogen we zeker de humor niet vergeten. Allerlei elementen uit voorgaande titels gaan we terug zien in Battleborn, dat in februari volgend jaar moet verschijnen. Op de Gamescom gingen we weer hands-on met de game en dat gaf ons nog meer vertrouwen in het eindproduct.

De laatste ster

Het verhaal van Battleborn is eigenlijk vrij simpel, want er is een overgebleven ster (Solus) waar nog leven mogelijk is en waar iedereen heen trekt. Dat brengt echter complicaties met zich mee, aangezien het de laatste ster is, waardoor er verschillende rassen heen gaan die elk hun eigen ideologie hebben. Het gevolg hiervan is dat er een variatie aan beweegredenen ontstaat waarom ze naar Solus gekomen zijn en wat er moet gebeuren. Sommige rassen kunnen elkaar per definitie al niet luchten of zien, maar de grootste problemen ontstaan vooral door de verschillende doelen die de rassen hebben. Verder wordt alles vrij luchtig gepresenteerd, want Battleborn moet vooral leuk zijn om te spelen.

Hoe alle rassen tegenover elkaar staan, leer je door een reeks aan missies die je kan spelen in je eentje, met vrienden of met vreemden. Door de opzet van de game heb je 25 verschillende personages waar je uit kunt kiezen. Elk personage is van een ander ras, maar belangrijker nog is dat ze allemaal unieke vaardigheden hebben. Er zullen wel wat overeenkomsten zijn, zoals dat er een aantal kunnen vliegen en meer, maar alsnog biedt het gevarieerde gameplay door de wapens en hoe ze spelen. Zo heb je personages die voor liefhebbers van shooters herkenbaar zullen zijn, zoals Oscar Mike, die een standaard aanvalsgeweer hanteert en airstrikes kan oproepen.

Ogenschijnlijk veel variatie

Je hebt dus personages die van veraf vooral hun vuurkracht gebruiken zoals Oscar Mike, maar als je meer van actie van dichtbij houdt, dan kun je ook voor een aantal personages kiezen die met mêlee-aanvallen veel schade kunnen aanrichten. Zo heb je Rath, die met een stel katana´s erop los slaat. Zijn speciale aanval is dat hij de zwaarden tegen elkaar aan kan houden om zo een straal van energie af te schieten op vijanden dichtbij. Verder heb je ook personages die vanop een gemiddelde afstand dodelijk zijn en zichzelf naar de vijand toe kunnen trekken om de laatste klap uit te delen. Ondersteunde personages zijn ook aanwezig en op die manier probeert Gearbox vooral veel variatie te bieden.

We kregen tijdens de presentatie ook kort te zien hoe bepaalde wapens werken qua animaties en daar zagen we toch wat mooie accenten. Battleborn wordt als game al zeer fraai gepresenteerd. Hiermee bedoelen we niet alleen de kleurrijke stijl en de gekke wapens die ons een beetje doen denken aan Ratchet and Clank, maar ook hoe de wapens en personages bewegen. Dit zijn al punten die ons positief opvielen en de ervaring beter maakten tijdens de hands-on. Door de vele personages lijkt er in ieder geval genoeg variatie te ontstaan in speelstijlen en hoef je niet bang te zijn dat de actie eentonig wordt na een tijdje.

Speel nieuwe Augments vrij en kies

Het toffe aan de personages is dat ze elk een eigen skilltree hebben, gevuld met Augments. Deze breiden bepaalde vaardigheden die je al hebt uit, zodat deze effectiever zijn. Bij elk level dat je omhoog gaat, speel je zo´n Augment vrij en het mooie is dat je keuze niet vast staat. Nee, je kunt per missie wisselen tussen de Augments die je hebt vrijgespeeld. Als we terugkijken naar Borderlands, had je drie kolommen aan vaardigheden waar je uit kon kiezen en dat stond eigenlijk redelijk vast. Je investeerde ergens in en dat was meestal één kolom. In Battleborn kun je links of rechts kiezen op zo´n moment, maar ook daarna weer teruggaan. Dit heeft de studio gedaan omdat bepaalde vaardigheden beter passen bij PvE of juist bij PvP.

Bij Augments moet je denken aan het langer kunnen vliegen als je personage dat toestaat of het doen van extra mêlee damage wanneer je een vijand slaat. In Battleborn gaat het ook deels om de loot en die zal je personage ook verder brengen. In elke missie die je speelt kun je loot verdienen en dat kun je in een aantal slots plaatsen, zodat het direct effect op je personage heeft. Dit verschilt natuurlijk behoorlijk per personage en zo ontwikkelt iedereen zich langzamerhand op zijn of haar eigen manier. Je kunt dit systeem zien als kleine ‘buffs’ voor de vaardigheden en wapens, welke naarmate je verder komt steeds effectiever zullen zijn.

Genoeg over hoe de opzet van Battleborn is qua verhaal, personages en speelstijlen, want we willen het ook nog graag hebben over hoe het speelt. Battleborn is niet per se een shooter te noemen, maar een mix tussen een shooter en hack ’n slash met daarbij RPG elementen. Gearbox Software probeert met Battleborn juist specifiek een mix neer te zetten op dit gebied en ze lijken hierin te slagen. In onze hands-on sessie konden we kiezen uit een aantal personages en dus ook verschillende speelstijlen. We gingen voor een personage dat vanop een korte afstand aanvalt en zich ook naar vijanden toe kan trekken om zo de close combat te kunnen ervaren.

Speelt erg fijn en biedt vermakelijke actie

Het knallen werkt als een zonnetje en ook de besturing van ons personage ging uitermate vlot. Nu mag dat ook wel, het is immers een shooter en Gearbox weet wel raad met dit soort gameplay en games. Elk personage kan in ieder geval razendsnel door de wereld bewegen, wat het tempo ten goede komt. Dit ligt namelijk vrij hoog. Het doel in onze missies was om een groot voertuig met daarop een kanon naar een locatie te brengen. Onderweg dienden we deze uiteraard te verdedigen omdat we van alle kanten belaagd werden. Hierbij was samenwerken het devies en dus trokken we als een team ten strijde. Juist tijdens deze hands-on kregen we meer de mogelijkheid om eens goed de stijl van de game te ontdekken. Deze oogt prettig, gebruikt felle kleuren en dat samen met gekke personages en vijanden die allerlei aparte tactieken hanteren om je te benaderen zorgt voor een mooi schouwspel.

Ja, dat laatste klinkt inderdaad een beetje als Borderlands, maar geloof ons dat Battleborn echt een eigen identiteit heeft. Dat merkten we meteen aan de gameplay, die meer als een RPG aanvoelt dan een shooter. Dat is overigens geen negatief punt. Er zijn alsnog wel wat overeenkomsten tussen Borderlands en Battleborn, want zo kun je weer volop kisten openen waar nuttige items uit komen. Uit de kisten vallen een soort ballen waarmee je jouw health en schild weer op peil kunt brengen.  Ook kun je met de items de cooldown periode op je wapens en vaardigheden inkorten. Dit motiveert je tevens om de omgeving te verkennen in plaats van dat je puur het vooropgestelde pad in grote lijnen volgt.

De opbouw van de missie was vrij lineair, maar echt heel erg is dat niet. Dit komt voornamelijk doordat vijanden op je af blijven komen en je elkaar zoveel mogelijk probeert te helpen. Ook dienden we tussen het hoofddoel door andere opdrachten te voltooien, zoals het verdedigen van een bepaalde locatie, het slopen van een bepaald object en meer. Hierbij dien je natuurlijk zoveel mogelijk schepsels af te knallen en dit levert niet alleen XP op, maar ook geld. Dit geld kun je vervolgens weer investeren in turrets die je op vaste plaatsen kunt bouwen, zodat je net dat extra steuntje in de rug hebt. Dit soort bijzaken zorgt voor meer interactie en ook meer diepgang in de gameplay, samen met het verzamelen van loot.

Voorlopige conclusie

Battleborn stond bij mij nog niet op de radar, al was ik wel benieuwd naar de game, maar na een presentatie en korte hands-on staat het nieuwe project van Gearbox Software er definitief op. Het kan echt een hele toffe en vermakelijke coöp-shooter worden, want variatie lijkt er zeker in te zitten met 25(!) speelbare personages die elk een eigen set aan vaardigheden hebben. Het schieten, slaan en uitvoeren van de speciale vaardigheden gaat als een zonnetje en tezamen met de stijl is het een amusante ervaring. Wat dat betreft, ben ik nu erg enthousiast geworden en wil ik graag meer zien en spelen. Battleborn voelt als nieuwe IP fris aan in deze tijd, waarin we vooral veel nieuwe delen zien van bestaande series.