Review: Tom Clancy’s The Division – Het was wellicht de meest besproken game van de E3 in 2013, welke op een grootse wijze werd gepresenteerd tijdens de persconferentie van Ubisoft. Na wat uitstel ligt The Division sinds vorige week dan eindelijk in de schappen. De open wereld shooter van wel vier Ubisoft studio’s vertelt het verhaal van een in chaos verkerend New York dat van een grote metropool veranderd is in een rampgebied vol gevaar. Hoewel we normaliter liever niet verblijven in zo´n gebied, was onze tijd in de game er zeer aangenaam, want Ubisoft heeft er een titel bij waar ze mooi op verder kunnen bouwen. Het is een prima en sfeervolle shooter geworden, welke een fraaie start beleeft. Toch zal de game meer content nodig hebben om het momentum dat het nu heeft te behouden. Waarom dat zo is, leggen we hieronder uit in de review.

Start spreading the virus

Het welbekende nummer van Frank Sinatra zou zo herschreven kunnen worden, maar dan met de rode draad van het verhaal in The Division. Het zou dan alleen geen vrolijk nummer worden, maar juist heel treurig. Het New York uit de game wordt namelijk hard geraakt door een nieuw virus wat wordt verspreid via geld. Deze keer dus niet alleen plas en poep aan de biljetten, maar ook een zeer agressief virus. Wanneer zou je een virus als dit nu kunnen verspreiden zodat je zoveel mogelijk mensen treft? Inderdaad, op een dag dat er veel transacties plaatsvinden en laat Black Friday nu zo’n dag zijn. Het is het begin van een ramp, maar in werkelijkheid zal zich dat toch iets anders ontwikkelen. Hoe dat precies in elkaar steekt, laten we aan jullie om zelf te ontdekken.

Je zult er in de game op verschillende manieren achter komen hoe het virus tot stand is gekomen en wat de gevolgen waren voor de bewoners van de stad. Via de hoofdmissies krijg je de informatie tot je samen met de bijbehorende video’s. Maar ook op de straten vind je telefoonopnames, laptops en neergestorte drones die meer achtergrondinformatie geven. De Echo’s die je kunt activeren geven via een soort interactieve reconstructie waarin je kunt rondlopen nog meer context aan het geheel over wat er zich heeft afgespeeld. Het zijn allemaal kleine activiteiten waardoor de wereld interactief overkomt en we zelf elke keer even afweken van ons pad om op onderzoek te gaan. Verwacht geen beklemmende sfeer, zoals in The Last of Us, maar kil is het wel met overal lijkzakken en radeloze burgers die over straat zwerven.

Het verhaal is daarmee interessant, maar zonder teveel te verklappen kunnen we hier wel aan toevoegen dat het wat dunnetjes is. Dit bracht na afloop het gevoel dat er toch wat meer mogelijkheden waren geweest om het uit te diepen. De basis van het verhaal is simpelweg dat het virus tot een chaos heeft geleid, waarbij groeperingen van inwoners zijn gevormd die denken dat geen één wet voor hen geldt. Zo heb je de Rioters, Cleaners, Rikers en de Last Man Battalion. Je moet met elke factie afrekenen om de straten van New York weer wat veiliger te maken en dat vraagt bij elke factie om een eigen tactiek. De Cleaners vallen bijvoorbeeld aan met vlammenwerpers, waardoor je jezelf vaak moet verplaatsen wil je niet levend verbranden. De Last Man Battalion is een factie die net zulke gadgets als de agenten van The Division kan gebruiken, waardoor ze een lastige opponent zijn. Ja, als speler heb je allerlei vaardigheden om orde te scheppen in New York en dit hangt samen met de activiteiten die je zult ondernemen.

1456849479-9425-capture-d-ecran

Bouw je basis en ontwikkel jezelf

Kort na de start van de game zet je een eigen basis op waarin drie vleugels zijn opgezet met Medical, Tech en Security. Deze drie kun je zien als de drie pilaren van de gameplay, want elk zorgt voor een andere speelstijl en extra´s. Ze hebben allemaal invloed op de skills, talents en perks. De skills zijn de vaardigheden die je zelf activeert. Denk bij Medical bijvoorbeeld aan een kist die je kunt neerzetten, welke jou en je team voorziet van health. Alles om je team op dit gebied te helpen zit daar dan in. Ben je meer offensief ingesteld, dan kun je meer tijd in Tech steken waardoor je de beschikking krijgt over een turret, zelf zoekende mijnen of een bom (Sticky Bomb) die je af kunt schieten richting vijanden. Met Security ga je meer de defensieve kant op, zodat jij en jouw team net wat meer bescherming hebben door het opzetten van een mobiele of vaste dekking.

1456849479-9020-capture-d-ecran

Alle skills hebben drie variaties en zo valt er voldoende aan te passen en kun je verschillende versies van je agent bouwen. Hierdoor blijft de gameplay gevarieerd, want keer op keer zul je nieuwe opties voorgeschoteld krijgen om uit te proberen. Naast de skills heb je ook nog de talents en perks, die passief werken op de achtergrond. Ze geven beide bepaalde extra´s op de skills. Zo kun je als talent instellen dat explosieven 40% meer schade aanrichten, wat handig is voor bijvoorbeeld granaten, maar ook voor de Sticky Bomb, die daardoor veel effectiever is. De talents zijn best uitgebreid en dat valt ook te zeggen over de perks. De perks zorgen ervoor dat je meer kan. Je kan zo namelijk betere filters krijgen, zodat je meer besmette gebieden kan bereiken of meer items mee kunt nemen uit de Dark Zone. Op die manier word je gemotiveerd om alles te doen in de game.

Missies zijn gaaf, maar het overige kan wat eentonig worden

Al deze vaardigheden en passieve extra´s speel je vrij via punten door de missies te spelen die verdeeld zijn over Medical, Tech en Security. Daarnaast zijn er verschillende encounters die je kunt uitvoeren voor een kleinere hoeveelheid punten. Het systeem zorgt er uiteindelijk voor dat je zelf bepaald welke richting je op gaat qua ontwikkeling. Hierbij zijn de belangrijkste missies natuurlijk de belangrijkste drijfveer om door te spelen, welke erg gaaf opgezet zijn en uitnodigen om geaccepteerd te worden. Hierbij viel overigens wel op dat de AI op het normale niveau bij vlagen erg slecht is. Je kunt ze gemakkelijk flanken en dus uitschakelen, zonder echt met veel uitdaging te maken te krijgen. Op een hogere moeilijkheidsgraad is het gelukkig een stuk pittiger, want hier komen ze sneller naar je toe met shotguns waarbij ze je tevens flink kunnen verrassen met hun tactiek. Ga je op een hogere moeilijkheidsgraad spelen? Dan raden we je aan om met meer spelers aan de slag te gaan. In coöp komt de game sowieso beter tot z’n recht, want op die manier kan je elkaar pas echt goed aanvullen met de vaardigheden en rollen die je kunt aannemen.

Hoewel de missies erg vermakelijk waren ontstond zo nu en dan wel de indruk dat het buiten deze missies om een wat eentonige ervaring lijkt te zijn. Door de stad heen zijn namelijk verschillende encounters, welke punten opleveren voor de drie genoemde pilaren. Deze zijn echter vaak hetzelfde in opzet, zo zul je regelmatig in gebieden naar het virus moeten scannen, maar dat is veelal niet meer dan wat computers activeren. Ook dienden we de toevoer van water weer goed te laten verlopen, maar ook dat blijkt al snel een herhaling van stappen te zijn. Het is een beetje een gebrek aan variatie waar op zich meer in had gezeten. Hierbij moeten we wel opmerken dat het niet per definitie storend is, zolang je de verschillende activiteiten goed met elkaar afwisselt. Zijmissies zijn hierin een welkome toevoeging, want die zijn overal te vinden in de stad en brengen een stuk meer variatie. Dergelijke missies zijn relatief kort, maar brengen wel leuke beloningen voort, zoals nieuwe wapens en blauwdrukken waarmee je in je basis nieuwe items kunt maken.

1454321929-7463-capture-d-ecran

De ruggengraat van een RPG

The Division is ogenschijnlijk een regelrechte shooter, maar dat valt wat te nuanceren, omdat het een ruggengraat van een RPG heeft. Niet alleen door de drie genoemde pilaren, welke invloed hebben op de gameplay, maar ook door de loot die je verzamelt en de vijanden die je treft. Door te levelen met XP krijg je toegang tot steeds betere wapens evenals gear. Elk onderdeel hiervan heeft effect op de schade die je per seconde doet, wat je stamina is en hoe snel en krachtig je skill is. Hierdoor waren we als speler constant op zoek naar die betere sniper rifle met hogere statistieken en wilden we elke vaardigheid zoveel mogelijk benutten. Hierbij kun je ook keuzes maken door bijvoorbeeld meer in te zetten op vuurkracht en daarbij je stamina wat lager te houden. Het gevolg is dat je hiermee kunt variëren en doordat je veel loot krijgt heb je volop keuze. Het lootsysteem zit wat dat betreft slim in elkaar..

Je krijgt namelijk veel loot, maar dit kan je geregeld niet gebruiken. Om er toch enig nut uit te halen kun je het afbreken voor materiaal of verkopen voor geld, zodat je bij de winkels in de veilige zones nieuwe items kunt kopen waar je wel wat aan hebt. De economie die hierachter schuilt steekt erg goed in elkaar en dat zorgt ervoor dat de drang om door te blijven spelen aanwezig blijft. De RPG-elementen zien we natuurlijk terug in de drie pilaren waarop de game gebouwd is, maar ook in de manier waarop loot is toegepast en het bijkomende nut. Aanvullend hierop zien we dergelijke elementen ook terug bij de vijanden. Er zitten natuurlijk verschillen in de facties waar je tegenover komt te staan, maar hierbinnen zijn ook weer verschillende gradaties terug te vinden. Zo heb je simpele vijanden die je zo uitschakelt, maar ook eindbazen die flink wat lood kunnen incasseren. Ja, je kunt ze kogelsponzen noemen en niet elke speler zal dit even goed weten te waarderen, maar het zijn wel kenmerken van een RPG.

1454321929-9075-capture-d-ecran

De gameplay en de wereld hebben een verslavende werking

De opzet van The Division bevalt ons uitstekend en dat komt voornamelijk door de gameplay die erg goed werkt. Dat betekent in deze context zoveel als dat de combinatie van een cover shooter – waarbij je veel in dekking zit – met de vele vaardigheden een erg goed huwelijk is. Vooral in coöp was dit duidelijk te merken, omdat dan goed te zien is wat de effecten van de verschillende skills zijn. Juist in coöp is het erg bevredigend om door slim samenspel een sterke eindbaas af te knallen. Ja, het kost meer kogels dan in andere shooters, maar dat maakt de beleving van de game er niet minder op. De fijne besturing draagt hier natuurlijk ook aan bij, evenals het uitgebreide arsenaal aan toffe wapens (welke goed en hard klinken) aangevuld met de verschillende vaardigheden. Het gebruik van de skills zal dan ook nooit saai worden en brengt de juiste motivatie om door te blijven spelen.

1453488705-9905-capture-d-ecran

Een ander aspect dat goed bijdraagt aan de motivatie om door te blijven spelen, is de wereld. De ontwikkelaars hebben New York op een fantastische wijze neergezet op audiovisueel vlak. Met name bij onze eerste stappen in de besneeuwde straten keken we onze ogen uit. Ubisoft heeft zeer veel aandacht besteed aan de vormgeving en dat zorgt voor een prachtige sfeer. De haarscherpe textures zijn bij vlagen om je vingers bij af te likken, de belichting is van zeer hoge kwaliteit en de weerseffecten zorgen voor het juiste accent. Je krijgt een stad in verval gepresenteerd en daar slaagt men met vlag en wimpel in. Overal liggen spullen die mensen hebben achtergelaten, overal liggen lijken en overal staan verlaten auto’s. We grepen geregeld een moment aan om even rond te kijken in de stad en doordat alles zo strak is neergezet, waanden we ons op sommige momenten daadwerkelijk in The Big Apple. Is het allemaal rozengeur en maneschijn? Nee, want hoe mooi de game ook is, helaas kent het wel de nodige schoonheidsfoutjes, zoals textures die te laat inladen, de framerate die soms wat inzakt en animaties die lang niet altijd even soepel gaan.

1453488704-5785-capture-d-ecran

Wat na level 30?

The Division werkt met een levelsysteem en 30 is momenteel het maximale level dat je kunt bereiken, maar wat kan je vanaf dat moment? Tot dit punt hebben we ons prima vermaakt met de game door het afwisselen van de activiteiten en het verkennen van de wereld, maar de vraag is of het momentum vastgehouden kan worden en de replaywaarde dus in stand blijft. Als je level 30 hebt gehaald komt de endgame content vrij. Dit zijn onder andere nieuwe missies die dagelijks vernieuwd worden, welke je op verschillende moeilijkheidsgraden kunt spelen. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe meer loot je krijgt, evenals Phoenix Credits. Met dit betaalmiddel kun je hoogwaardige wapens, items of blauwdrukken kopen, waardoor je uitrusting nog beter zal worden. De opzet hiervan oogt erg netjes, maar het is wel het constant herspelen van de missies dat op den duur wat eentonig kan worden. Nu is het nog niet te eentonig, maar wat als we een paar maanden verder zijn?

1452869893-5273-capture-d-ecran

Naast deze PvE missies kun je jouw aandacht ook nog richten op de Dark Zone, wat een gebied is waar je vijandelijke AI vijanden af kunt schieten voor loot of het kan stelen van andere spelers. Het is een onderdeel van de game wat bestaat uit risico’s en beloningen. Tijdens het spelen zal de spanning flink toenemen, want je knalt hier flink wat vijanden af, welke vooral op level 30 fraaie loot kunnen droppen. Voordat je dit echter bemachtigt zul je het wel met een helikopter vanaf een extraction punt moeten laten wegbrengen. Deze fase kan echter voor bij elkaar geknepen billen zorgen, want AI-gestuurde vijanden komen hier vaak op af en ook andere spelers worden geattendeerd op het feit dat je je loot laat ophalen. Deze andere spelers kunnen rogue gaan door jou te doden, zodat ze je loot kunnen stelen. Ga je zelf dood? Dan kunnen andere spelers de verzamelde loot van je oppakken. Je begrijpt dat dit hectische en spannende situaties oplevert en ook dat is momenteel erg leuk om te spelen, maar ook hierbij ontstaat de vraag hoelang het leuk blijft om te doen, aangezien het puur om de loot draait.

Kort van stof konden we niet zijn over The Division, want het is nu eenmaal een uitgebreide titel en een nieuw IP van Ubisoft. Het is er eentje die als de uitgever het goed aanpakt een mooie toekomst heeft. De basis ligt er al met een prachtig vormgegeven New York vol met activiteiten. Sommige activiteiten zijn door de opzet ervan af en toe wat eentonig, maar de (zij)missies zijn geslaagd. De actievolle gameplay staat als een huis en door de verschillende skills, talents en perks kun je blijven variëren. Dit allemaal komt het beste tot zijn recht wanneer je in coöp speelt, want zo kun je elkaar aanvullen en helpen. Dan komen de kwaliteiten van The Division vooral erg goed naar boven. Toch zetten we onze vraagtekens bij de huidige content, want zal dat de aandacht van de spelers lang genoeg vast weten te houden? Aan de andere kant heeft Ubisoft wel flink veel mooie plannen voor het komende jaar. Desalniettemin is The Division een RPG shooter die ons erg goed beviel en we kijken daarom erg uit naar wat de toekomst gaat brengen.

• Prachtige versie van New York
  • Gave actie
  • Speelt fijn