destinyupdate

Bungie deed vanavond een livestream om veranderingen aan te kondigen voor haar game Destiny. Dit deed de studio de afgelopen weken ook al in verband met de april update, welke volgende dinsdag wordt gelanceerd. Naast nieuwe activiteiten en loot zal er ook op het gebied van balans het nodige gaan veranderen. Op deze manier willen ze de game dan ook flink verbeteren.

De livestream ging van start met nieuws dat het reviven, of ook wel het tot leven wekken van je teamgenoten, langer zal gaan duren. Dit gaat van 5 naar 7 seconden en hiervoor zul je ook dichter bij de Ghost moeten zijn dan eerst. Daarbij kun je ook niet meer lopend iemand reviven, maar zul je meer risico moeten nemen om iemand er weer bij te krijgen. Dit is vooral belangrijk voor spelers die veel Elimination of Trials of Osiris spelen.

Het schild wat je krijgt na het reviven zal verder minder sterk gaan zijn. Zo ben je dus een makkelijker doelwit voor snipers, welke trouwens aan het begin weer meteen speciale ammunitie tot hun beschikking gaan hebben. Speciale ammunitie zal alleen pas na 3 minuten weer spawnen in de map en dan 2 minuten daarna weer. Hierdoor moet je dus spaarzaam met de kogels omgaan.

De liefhebbers van snipers zullen er rekening mee moeten gaan houden dat het na de update lastiger zal worden om succesvoller in kills te gaan zijn. Bungie merkte dat dit type wapen van dichtbij erg veel werd gebruikt, iets wat niet helemaal de bedoeling is volgens de ontwikkelaar. Vandaar dat de drietal scopes worden aangepast zodat deze net wat verder inzoomen, wat het snipen lastiger gaat maken op korte afstanden. Daarnaast is de tijd die het kost om vlug in te zoomen ook nog eens langer geworden.

De zwaardere ammunitie was soms ook een doorn in het oog en om die reden zal dit buiten Trials of Osiris, Mayhem en Elimination maar één keer beschikbaar worden. Qua wapens zullen er ook een aantal veranderingen plaats gaan vinden. Zo zijn Sniper Rifles dus al aangepast en zullen ook minder stabiel zijn, maar andere types worden weer sterker of zwakker gemaakt.

De zeer snel schietende Auto Rifles, zoals de Necrochasm, zal iets minder schade aanrichten terwijl de wat tragere versies juist iets sterker worden. Denk dan aan de Suros Regime. De tragere Pulse Rifles worden wat krachtiger en Hand Cannons krijgen meer kogels in het reserve. Dat laatste is erg netjes, want vooral in PvE werd dit weleens vervelend. Als laatste krijgen Fusion Rifles meer stabiliteit waardoor ze een stuk effectiever moeten worden. Dat werd tijd vinden we.

Destiny_April_update_02

Een aantal exotische wapens worden ook aangepast en de MIDA Multitool werd als eerste genoemd. Deze is sinds dat het wapen naar jaar twee is gebracht ontzettend populair geworden en erg dominant aanwezig. Bungie heeft altijd als doel dat meerdere wapens effectief zijn en er niet eentje boven de rest uitsteekt, om die reden hebben ze een belangrijke vaardigheid die het wapen had weggehaald. Dit zijn namelijk de hoge kaliber kogels die het wapen afvuurt, als gevolg kan diegene die tegenover je staat nog normaal schieten in plaats van dat zijn doelgerichtheid door de kracht van die kogels te zwaar beïnvloed wordt.

De perk van Suros Regime, welke ‘Spinning Up’ heet, zal later gaan optreden en The Last Word’s schade bij het schieten vanaf de heup zal naar beneden worden gebracht. De jaar één wapens, Thorn en Icebreaker worden niet naar voren gebracht en zullen minder effectief worden gemaakt. Twee andere wapens worden in positieve zin aangepast, want Dregg’s Promise, welke vrij slecht was, krijgt nu kogels die hun doel navolgen. Het andere wapen is Telesto, deze krijgt de verandering dat de projectielen geen teamgenoten meer raken en schadelijk zijn voor hen.

Als laatste liet Bungie nog weten dat de Warlock lichtelijk gaat veranderen. Bij de Sunsinger subklasse krijg je minder vaak je Flame Shield na een mêleeaanval. Bij de Voidwalker zal de mêlee sterken worden waarmee je de cooldowns van bijvoorbeeld je granaten kan versnellen.

Uiteindelijk gaat er dus aardig wat veranderen als het om de balans gaat in Destiny en Bungie gaf nog aan dat ze in de patch notes meer in detail zullen gaan treden. Alles bij elkaar lijkt dit ons ten goede te komen voor met name de ervaring binnen het PvP gedeelte.