In actie gezien: Detroit: Become Human

DETROIT_LOGO_sept2015_EXPORT2
In actie gezien: Detroit: Become Human – David Cage is inmiddels een bekende naam in de industrie, aangezien hij ons in de afgelopen jaren verschillende games heeft gebracht met interssante verhalen. Zijn nieuwe game is Detroit: Become Human, welke aangekondigd werd op de Paris Games Week eind vorig jaar. Op de E3 kregen we tijdens de persconferentie een scène uit de game te zien en gedurende de beurs kregen we meer van dit moment in de game voorgeschoteld, maar dan vanuit een ander perspectief door de gameplay-benadering. Die presentatie gaf aanzienlijk meer inzicht in wat de game precies is, dus lees vooral verder.

Androids maken deel uit van de maatschappij

In Detroit: Become Human leven we in de toekomst waarbij Androids een fors deel van de maatschappij uitmaken. Deze Androids worden door een paar fabrikanten geproduceerd naargelang een menselijk model, waarbij ze volledig door een AI gestuurd worden. Ideaal om werk van mensen over te nemen, want het zijn immers goedkope krachten. Zo werken ze in ziekenhuizen, openbaar vervoer, bij de politie, bedrijven en nog veel meer. Maar niet geheel onverwacht gaan er wat dingen fout, want er zijn Androids die afwijkend gedrag vertonen. Zo zijn er Androids die niet volgens hun gebruikelijke handelswijze opereren, er zijn Androids die verdwijnen en zelfs Androids die zelfmoord plegen.

Detroit6

Bijgevolg ontstaat het gerucht dat er slechte Androids tussenzitten die het onheil veroorzaken en bijgevolg ontstaat ook de vraag of de Androids niet ook gevoelens hebben. Daar ging men in eerste instantie niet vanuit, omdat het immers robots zijn. Toch lijken ze iets te veel menselijke trekjes te vertonenen. De mensheid komt daarmee voor een dilemma te staan of ze de productie moeten doorzetten, omdat het onnodige gevaren op kan leveren. Keerzijde is dat er al miljoenen Androids zijn waardoor het sowieso een beetje lastig is om te bepalen of de productie stopzetten überhaupt zin heeft.

Kortom, Androids hebben een belangrijke rol in de game en het ziet er naar uit dat deze afwijkende Androids de rode lijn in het verhaal gaan zijn. Veel meer details hebben we helaas (nog) niet, want deze korte toelichting werd gegeven op de demo die Quantic Dream aan ons toonde achter gesloten deuren. Hier maakten we gelijk kennis met Connor, een Android die in opdracht van de politie werkt en behoorlijk geavanceerd is. Hij wordt door de politie ingezet om afwijkende Androids te onderzoeken en als er dan eentje opduikt, dan schakelt men Connor in. Connor is echter één van de speelbare personages, want in de uiteindelijke game zijn er meer. Hoeveel? Dat wilde Quantic Dream niet vertellen.

Detroit5

Afwisselende gameplay

De demo die men ons toonde draaide om Connor en we kregen aanvankelijk hetzelfde te zien als dat men toonde tijdens de persconferentie. Men greep dezelfde presentatie echter ook aan om een andere situatie aan ons te tonen, waarbij de afloop veranderde naargelang de speelwijze. De demonstratie was in dat kader heel erg op Connor afgestemd die natuurlijk als politie-bot specifieke mogelijkheden heeft. Of deze mogelijkheden vergelijkbaar zijn met andere personages is echter nog een vraag waar men op dit moment geen antwoord op wilde geven. Het lijkt echter logisch dat elk personage zo zijn of haar eigen skills heeft wat dus voor de afwisselende gameplay zorgt.

Dat is overigens niet de enige factor die afwisselende gameplay zal voortbrengen, want net zoals de vorige games van de ontwikkelaar spelen ook keuzes nu weer een belangrijke rol. Je zult tegenover morele dilemma’s komen te staan, keuzes kunnen leiden tot de dood en met verschillende personages zul je ook verschillende eindes kunnen bereiken. Het is haast een kenmerk van Quantic Dream aan het worden en met de capaciteit die de PlayStation 4 men biedt, zou hier zeer zeker veel meer mogelijk kunnen zijn qua verhaalvertelling ten opzichte van Heavy Rain of Beyond: Two Souls. Toch is er nog veel in nevelen gehuld, dus richten we het komende stukje op de gameplay aspecten waar Connor mee te maken krijgt.

Detroit4

In de persconferentie demo liep Connor vrij snel naar de Android toe die zelfmoord wilde plegen en daarbij een (echt) meisje mee wilde nemen. De onderhandelingen liepen niet echt vlot en uiteindelijk faalde Connor in zijn opdracht. De tweede demonstratie die op de beurs getoond werd liet echter een andere benadering zien, namelijk de omgeving onderzoeken. Connor bekeek namelijk veel meer ruimtes en objecten alvorens hij het dakterras opliep met als gevolg dat hij tijdens de dialoog met de gijzelnemer en suïcidale Android ineens meer opties had. Dit is puur op basis van zaken die je eerder geanalyseerd of ontdekt heb en dit kan je dus weer gebruiken om het verhaal te sturen richting een andere of betere uitkomst.

Kans op succes varieert

Het onderzoeken gaat op drie verschillende manieren. Als eerste krijg je objecten te zien die je wat handige informatie verschaffen. Ook kun je bepaalde situaties reconstrueren door de omgeving goed te bekijken en clues te vinden. De hoeveelheid clues worden aangegeven, waardoor het nooit te ingewikkeld wordt en als je dan eenmaal alle clues gevonden hebt kun je de situatie in je virtuele hoofd naspelen. Dat levert weer nieuwe informatie op en zo bouw je stap voor stap een dossier op met allerlei relevante zaken die vervolgens weer bepaalde dialoogopties kunnen unlocken. Dat kan dan weer een effect op het verdere verloop van de situatie hebben waardoor je zelf in zekere zin enige controle uitoefent op het ‘butterfly effect’, waar de geslaagde game Until Dawn op is gebaseerd.

Detroit3

Interessant hierin is dat je de reconstructie continu heen en weer kan spoelen en op elk moment kunt pauzeren om nieuwe informatie te vergaren. Daarbij krijg je de mogelijkheid om van camerastandpunt te wisselen zodat je ook daarmee weer nieuwe zaken kan ontdekken. Als je dan alles op een rijtje hebt kun je de ‘mindpalace’ benaderen waarin je alle voortgang tot zover kunt bekijken. Tevens zie je alle relevante zaken en mensen om je heen, zodat je alles op je gemak kan uitvogelen. Ik schrijf hierbij bewust ‘op je gemak’, aangezien het activeren van de mindpalace ervoor zorgt dat de game stilstaat. Je zult dus geen overhaaste beslissingen moeten nemen. Klinkt misschien wat gek, maar als je het vertaalt naar een computergestuurde Ai is dat op zich vrij logisch. Die kan immers razendsnel berekeningen uitvoeren en daarvan de resultaten tonen. Hierdoor past het ook in een logisch perspectief in de semi-realistische wereld en ervaring die Quantic Dream je voor wil schotelen.

Een passend overkoepelend aspect hierbinnen is dat je een succes indicatie ziet die aangeeft in hoeverre je een kans op slagen hebt naargelang de analyses die je uitvoert, met mensen praat en een dialoog voert met in dit geval de gijzelnemer. Zo kan een pistool vinden bijvoorbeeld behoorlijk helpen in het uitschakelen van de gijzelnemer, waardoor het meisje er ongeschonden vanaf komt. Tegelijkertijd wordt ook berekend wat de kans op een goede afloop is, want die neemt in een dergelijk scenario natuurlijk weer af. Dit is dus enigszins een leidende factor in de manier waarop je de dialogen voert wat tot het uiteindelijke resultaat zal leiden. Jij zult hierbij als speler volledig je eigen avontuur beleven, want die varieert per speler puur op basis van de analyses, clues en dialogen en als dat bij slechts één situatie al zo breed gaat, wat zal de uiteindelijke game dan wel niet bieden?

Detroit2

Voorlopige conclusie

Quantic Dream wist met Detroit: Become Human vorig jaar tijdens de Paris Games Week een behoorlijk goede indruk achter te laten. Nu we meer van de game hebben gezien, beginnen we behoorlijk enthousiast te worden. Voornamelijk omdat de opties tot een situatie afronden bijzonder divers zijn en in de tweede plaats omdat het er weergaloos uitziet. Het is echter wel een game van Quantic Dream en hoewel Cage en zijn team bijzonder ambitieus zijn, weten ze niet altijd alle verwachtingen waar te maken. Desalniettemin heeft Detroit: Become Human een sterke indruk achter weten te laten en het is nu natuurlijk wachten tot het moment daar is dat we er mee kunnen spelen. En ja, daar hebben wij in ieder geval bijzonder veel zin in.

  1. User  avatar
    102 XP

    Ik ben echt zooo benieuwd naar deze titel!!

    0
  2. User  avatar
    3886 XP

    Gekke is dat ik de HR echt geniaal vond tot het laatste moment!
    B:TS was voor mij stukken minder… kwam ook door het gebruik van die “krachten”.
    Ik kon er niet in komen en ik heb de game niet uitgespeeld!

    Ik ben benieuwd naar deze game! verhaal zal zeker dik in oorde zijn! Ik zeg niet day one buy! ik wacht even af!

    0
  3. 188.207.123..xxx's avatar

    @PBJ85: ik deel je mening! Van de games die ik heb gespeeld van Quantic Dreams, vond ik beyond: two souls het minst leuk. Dit kwam ook om dat de game een stuk meer lineair was dan heavy Rain. De boven natuurlijke krachten vond ik niet zo erg, dat vond ik namelijk ook wel leuk in indigo prophecy/fahrenheit.
    Ik was er gewoon minder in geboeid als de andere games.

    Ik ben erg benieuwd naar detroit: become human! Geweldige setting!

    0

Meer Detroit: Become Human

Meer

Detroit: Become Human heeft een nieuwe mijlpaal bereikt

Detroit: Become Human blijft het goed doen aan de kassa. In januari nog liet ontwikkelaar Quantic Dream weten dat hun game wereldwijd maar liefst acht miljoen keer over de toonbank gegaan was. Nu we bijna een jaar verder zijn, blijkt dat h...

blank

Matthias Spapen

Detroit: Become Human weet nog steeds aardig te verkopen

Detroit: Become Human is al bijna vijf jaar verkrijgbaar op de PlayStation 4 en tweeënhalf jaar op de pc. Ondanks dat de game al een aardige tijd op de markt is en er geen actieve reclame meer voor gemaakt wordt, weet het spel nog steeds ...

blank

Patrick Zwarts

Detroit: Become Human krijgt een eigen manga

Als enige vorm van multimedia populair genoeg is kan je er de donder op zeggen dat men met dat IP ook andere territoria gaat verkennen. Eerlijk is eerlijk, na het spelen van Detroit: Become Human was een manga wel een van de laatste dingen...

blank

Wim Odekerken

Detroit: Become Human meer dan 6.5 miljoen keer verkocht

Ontwikkelaar Quantic Dream heeft laten weten dat Detroit: Become Human een nieuwe mijlpaal heeft bereikt. Het spel is meer dan 6.5 miljoen keer over de toonbank gegaan, 8 maanden nadat het spel de 6 miljoen kopieën was gepasseerd. Met dez...

blank

Nermin Colakovic

Prijsvraag: Win een jaarabonnement op PlayStation Now

In samenwerking met Sony PlayStation hebben we voor het derde opeenvolgende weekend een leuke actie. Ditmaal draait het om PlayStation Now, waarvoor we een jaarabonnement weggeven. Hiermee krijg je toegang tot een zeer uitgebreide biblioth...

blank

Lennard Verhage